Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Helen
#628944
Erna schreef: Hmmm kan een enting zo gevoelig zijn? Broer legt zijn hoofd op het ruggetje van de patient en die begint me toch een partij te gillen.
Ja, de pup kan finaal van slag zijn met een pijnlijk lijfje....Ik heb recent ook een entreactie gezien bij een rottweiler pupje. Hij zwol helemaal op...Hij heeft dexamethason gekregen en dat heeft goed geholpen. Ik geloof dat het nog weel enkele dagen heeft geduurd voordat hij weer de oude was. Het pupje krijgt nu standaard een prikje met dexamethason bij iedere enting.......Ook reageert dit pupje allergisch op drontal.

Sterkte met de patient.
Door Ine
#628956
Heb net via google gezocht, maar kan daar wel van alles vinden, maar niet over die gevoeligheid door aanraking.
Helen heeft het dus al eens meegemaakt/gezien, misschien toch even overleg met de da.


Offtopic:
Wel vond ik het entschema van de Westerhuiskliniek, maar die staat hier vast al ergens. Dat schema bewaar ik dus voor als er straks/ooit weer puppen zijn. http://www.whgdierenartsen.nl/html/vest ... .asp?id=41
Door conleeuw
#628973
Erna schreef: Hmmm kan een enting zo gevoelig zijn? Broer legt zijn hoofd op het ruggetje van de patient en die begint me toch een partij te gillen.
ja de prik plaats kan soms erg fenijnig pijn doen, Dot laat zich nooit kennen, maar bij een van haar puppen entingen kon je haar niet over de ent plekje aaien, dan gilden ze ook......... erug zielig :-\
Door Cathelijn
#629096
zo'n plek kan inderdaad goed pijn doen!

Even ter vergelijking met de mensenwereld: als je 9 bent krijg je ook nog een of andere enting in je bovenarm. Op school vonden ze het een leuk grapje iedereen daar even een duw of stomp te geven, wetende dat het aardig gevoelig was!

Hopelijk is ze over een paar dagen weer helemaal zichzelf :-*
Door Lizzy
#629121
Even terugkomend op de reactie van Jol... Het is inderdaad helaas zo dat sommige pups die entreacties geven bij de volgende enting nog ergere reacties geven. En ik moet even zoeken naar waar ik het gelezen heb, maar het komt zelfs voor dat dan bij de zoveelste enting de hond werkelijk echt heel ziek wordt en zelfs sterft.... Ik ga ff de boeken in maar misschien dat Tannetje hier ook wat over kan zeggen.
Door Erna
#629151
Lizzy schreef: Even terugkomend op de reactie van Jol... Het is inderdaad helaas zo dat sommige pups die entreacties geven bij de volgende enting nog ergere reacties geven. En ik moet even zoeken naar waar ik het gelezen heb, maar het komt zelfs voor dat dan bij de zoveelste enting de hond werkelijk echt heel ziek wordt en zelfs sterft.... Ik ga ff de boeken in maar misschien dat Tannetje hier ook wat over kan zeggen.
Uiteraard hebben we gisteren overlegd met de DA en hij vermoed dat ze een reactie heeft gegeven op de drager van het vaccin. Helemaal zeker weten zullen we dat niet binnen nu en een paar weken. Ze is goed opgeknapt en gisteravond wilde ze alweer drinken bij mams. Vanmorgen heeft ze haar buikje weer volgegeten. Ook heb ik haar de 2e tablet niet gegeven omdat ze al sterk opknapte.

Hoe het ook zij, en hoe ik voorstander ben van met mate enten...pups moeten nu eenmaal geent worden. Natuurlijk het liefst zonder gevaar voor het leven van de pup. Ze zal een aparte beschrijving meekrijgen als ze naar een nieuw baasjes gaat waar instaat dat er speciaal op gelet moet gaan worden wanneer ze een vaccin gaat krijgen.
Door Ine
#629250
Erna schreef: Uiteraard hebben we gisteren overlegd met de DA en hij vermoed dat ze een reactie heeft gegeven op de drager van het vaccin. Helemaal zeker weten zullen we dat niet binnen nu en een paar weken. Ze is goed opgeknapt en gisteravond wilde ze alweer drinken bij mams. Vanmorgen heeft ze haar buikje weer volgegeten. Ook heb ik haar de 2e tablet niet gegeven omdat ze al sterk opknapte.

Hoe het ook zij, en hoe ik voorstander ben van met mate enten...pups moeten nu eenmaal geent worden. Natuurlijk het liefst zonder gevaar voor het leven van de pup. Ze zal een aparte beschrijving meekrijgen als ze naar een nieuw baasjes gaat waar instaat dat er speciaal op gelet moet gaan worden wanneer ze een vaccin gaat krijgen.
Misschien, om de mensen te overtuigen, die link van de Westerhuiskliniek erbij?
Een vriendin van mij heeft een labrador, die altijd reactie heeft op de enting. Die krijgt eerst iets anders, voor ze de echte enting krijgt, dit om die reactie te voorkomen.
Door ~Joke~
#629317
Ik zie dat ze nog ieder jaar Parvo adviseren dat is toch veranderd [volgens mijn da] in eens in de twee jaar?
Een hond/pup met een vreemde reactie op vaccinatie zou ik niet meer vaccineren. Of als dat dat niet mogenlijk is langere tijd tussen de vaccinaties en opsplitsen. Dus niet alles in 1 prikje.
Door Jolly
#629465
Erna schreef: Waarom?
Omdat ze zo heftig op entingen reageert.

OEPS was weer ff te snel, met reageren heb nu de andere dingen ook allemaal gelezen.
Laatst gewijzigd door Jolly op vr 08 sep 2006, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#629473
Tja, hoe noodzakelijk is het om pups te enten?
Ik ben op vakantie geweest bij Swanie Simon in Duitsland, van www.barfers.de
Die fokt Duitse Herders en ent pas als de titer laag wordt. Als ik haar mag geloven is dat vaak pas met een week of 20.

Ze kunnen er ook dood aan gaan. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt maar het is wel mogelijk.

En dexamethason geven van te voren tegen een entreactie is van twijfelachtig nut. Het helpt vast en zeker tegen een entreactie maar volgens de theorie zou het ook de werking van de enting tegen moeten werken.
Door Erna
#629546
Dat is gelijk de moeilijkheid natuurlijk. Er is geen eenduidig advies over vaccineren en veelal moet je zelf een mening gaan vormen hierin. Vooralsnog ben ik nog lang niet zover dat ik het aan zou durven om de puppyenting over te slaan, aan de andere kant zijn mijn eerste nesten op 9, 12 en 16 weken gevaccineerd en ent ik nu sinds 5 jaar vanaf 6 weken. Waarom? Gut, omdat het hier blijkbaar de gewoonte was bij de da's.

Ik ga mezelf er maar weer eens in verdiepen en wie weet ga ik wel weer later enten. Voor nu maakt dat natuurlijk niet meer uit. Achteraf is het allemaal meegevallen met het teefje. Vanmorgen was ze weer als vanouds en ook heeft ze goed gegeten. Ze is nog niet uitgekozen en wie weet is ze hier nog met 9 weken als ze weer een enting moet hebben. Ik kan dan zelf zien hoe ze daarop gaat reageren.

De volgende keer dat ik van plan ben om een pup te houden dan zal ik mijn eigen pup laten titeren en daar een beleid op gaan bepalen zodat ik bij een later nest beter kan bepalen of en wanneer ik ze laat enten.
Door crutz
#630098
een entreactie kan idd zo gevoelig zijn
Ace kon ik na zn 9 wk enting niet eens optillen (onder zn borstkas) dan gilde hij t uit, heeft 1 dag geduurd, verder (gelukkig) geen zichtbare en/of merkbare entreactie bij hem

ent hier zelf met 6 wk, met 7 wk gaan ze weg en wil ze wel geent meegeven, maar weet dat bv in Finland pas met 12 wk geent wordt (puppen gaan daar dus ongeent naar de nieuwe eigenaar)
Door Sylvi@
#633398
Erna schreef: Uiteraard hebben we gisteren overlegd met de DA en hij vermoed dat ze een reactie heeft gegeven op de drager van het vaccin.
Ik heb bij mijn oudste hond ook te maken gehad met entreacties (die was gewoon 3 weken doodziek, lag alleen in haar mandje en wilde helemaal niets meer) haar reacties werden ook steeds heftiger.

Ik heb daarna alles ‘los’ laten enten voor zover mogelijk, met steeds een week of 3 a 4 ertussen en de laatste keer heb ik haar zelf geënt, thuis zonder stress terwijl ze lag te slapen en met een totaal andere enting dan dat ze daarvoor had gehad. Ze heeft totaal geen last gehad.
Is nu al weer dik 1 jaar geleden dat ze voor het laatst geënt is (ik weet niet eens hoelang, misschien ook wel 1 1/2 of 2 jaar) ze is nu 6 en ik weet niet of ik haar nog laat enten, voorlopig heb ik iig geen plannen.

Dus misschien dat het helpt om de volgende keer een ander merk te laten enten? Want bij mijn oudste hond is dus ook het vermoeden dat ze reageert op de draagstof van de enting.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door