Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#63389
Kristien schreef: (( En als dat dan niet het geval is dat ze de hond beter kunnen laten castren omdat de hond dan geen baarmoeder - en of tepeltumoren kan krijgen (in mijn leven heb ik nog nooit een hond gehad die dat had) Ze vertellen er dan niet bij dat er bij elke operatie risico's zijn verbonden als overlijden aan narcose of dat de hond incontinet KAN worden.))

Hallo,

Ik ben zelf dierenarts en wil toch eventjes reageren.
Welkom! Leuk dat je er bent!
Wij zien in de praktijk zeeeer regelmatig oudere honden met melkkliertumoren (al dan niet goedaardig) en baarmoederontstekingen.
Dat zei mijn dierenarts ook. Hij is ook erg vóór casteratie.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat honden die voor de vierde loopsheid gesteriliseerd (eigenlijk gecastreerd, want baarmoeder en eierstokken worden weggenomen) veel minder kans hebben om melkkliertumoren te krijgen.
Loopt dat niet per loopsheid af?
Wat betreft baarmoederonsteking (risico dat je volledig wegneemt door het castreren), 't is toch wel erg jammer als je een erg oud hondje (dat voor de rest nog heel vitaal is) binnenkrijgt met baarmoederonsteking, waarvan de eigenaar de operatie niet meer ziet zitten owv de leeftijd van het dier en de kosten (" ze is al zo oud, moeten we haar dat nog aandoen; en misschien gaat ze geen jaar meer mee").
Deze volg ik niet... Mensen waarbij geld een issue is voor medische ingrepen moeten zich a)geen hond nemen of b)zich laten verzekeren en c)als geld een issue is hebben ze om deze zelfde reden dus ook niet gecastereerd... Met andere woorden: die lui zijn onverbetelijk en laten om minder hun hond nog wel inslapen.

Een dierenarts zou idd ook steeds moeten wijzen op de voor (minder kans op tumoren, geen baarmoederonsteking)- en nadelen (niet meer kunnen fokken, incontinentie, veranderen van vacht,..) van een operatie, zodat de eigenaar zelf een voor hem goede beslissing kan nemen.


Groeten,

Kristien
Helemaal met je eens. Een dierenarts moet inderdaad wijzen op de voor EN nadelen.

Maar, de meeste doen dat dus niet. Die hebben het over de voordelen. Het lijkt wel alsof er Amerikaanse toestanden "overvliegen" naar ons land. In mijn omgeving worden er steeds meer teven voor de 1ste loopsheid gecastereerd.

Maar als de teef op de operatietafel sterft, ja, dan is het jammer.... En wanneer de hond incontinent wordt.... ja, pech (hebbie toch hormonen voor, nietwaar! Alsof dat een onschuldig middel is.... :(). En wanneer de teef bijv. niet meer goed in de roedel past omdat ze agressiever is geworden: ja jammer...

Allemaal om te voorkomen dat de hond MISSCHIEN melkklierkanker krijgt of MISSCHIEN een baarmoederontsteking. Tja, iets wat je verwijderd, daar kun je ook geen kanker of ontsteking meer krijgen, nietwaar. Het is overigens wetenschappelijk bewezen dat vrouwen (mensen vrouwen) meer kans op borstkanker hebben wanneer ze geen kinderen hebben gebaard. Zal ik dan toch maar....? ( :o! Te laat ;D).

Ik ben nou zo ontzettend benieuwd of er ook gekeken is naar de relatie voeding - ongecastereerde teven en melkkliertumoren en baarmoederontstekingen. Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 09 mar 2004, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#63391
p.s., mijn eigen teefjes zijn gecastereerd. Vooral om ons eigen gemak te dienen. Dat klinkt nu heel grof en bot en zo bedoel ik het niet. Maar het is wel de waarheid. Ik kan me wel verschuilen achter de medische noodzaak, maar daar geloof ik inmiddels zelf ook niet meer in. Maar goed, ik kan me geen 2 loopse teven 2 maal per jaar permiteren. Dat past niet in ons leven. Zo eenvoudig is dat (don't shoot me ;D! Jullie weten waarom, toch?).

Zie ook het zeer interessante artikel dat Oebaya/Nicolette heeft geplaatst over casteratie van de teef.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 09 mar 2004, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#63399
Lizzy schreef: p.s., mijn eigen teefjes zijn gecastereerd. Vooral om ons eigen gemak te dienen. Dat klinkt nu heel grof en bot en zo bedoel ik het niet. Maar het is wel de waarheid. Ik kan me wel verschuilen achter de medische noodzaak, maar daar geloof ik inmiddels zelf ook niet meer in. Maar goed, ik kan me geen 2 loopse teven 2 maal per jaar permiteren. Dat past niet in ons leven. Zo eenvoudig is dat (don't shoot me ;D! Jullie weten waarom, toch?).

Zie ook het zeer interessante artikel dat Oebaya/Nicolette heeft geplaatst over casteratie van de teef.
kijk eerlijkheid kent geen tijd ;D
We shooten je niet hoor Liz ;)
Door Anna Penta
#64410
Tja, nog zo'n omstreden onderwerp... ikzelf kies voor sterilisatie (ik bedoel, niet de baarmoeder verwijderen) voor mijn hondjes. Ik heb ook gezien dat een loopsheid veel kan vergen van een dier. Een van mijn hondjes was tijdens haar tweede loopsheid in een vreselijke conditie, kreeg bovendien blaasontsteking. Mijn andere hondje kreeg vaginitis na de loopsheid, mijn derde hondje schijnzwangerschap. Maar castratie vind ik persoonlijk ook erg rigoureus, bij mijn weten gelden die nadelen voor sterilisatie niet of veel minder.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#64432
Anna Penta schreef: Tja, nog zo'n omstreden onderwerp... ikzelf kies voor sterilisatie (ik bedoel, niet de baarmoeder verwijderen) voor mijn hondjes. Ik heb ook gezien dat een loopsheid veel kan vergen van een dier. Een van mijn hondjes was tijdens haar tweede loopsheid in een vreselijke conditie, kreeg bovendien blaasontsteking. Mijn andere hondje kreeg vaginitis na de loopsheid, mijn derde hondje schijnzwangerschap. Maar castratie vind ik persoonlijk ook erg rigoureus, bij mijn weten gelden die nadelen voor sterilisatie niet of veel minder.
Ik neem aan dat je dan wel de eierstokken weg laat nemen wat eigenlijk nog gewoon een castratie is.
Een sterelisatie is het afbinden van de eileiders zodat er geen eitje in de baarmoeder kan komen maar verder alles blijft werken.Deze vorm word eigenlijk nooit gedaan omdat dan alle aangedragen argumenten voor castratie komen te vervallen.

Vaginitis vind ik geen reden tot castratie of halve castratie (alleen wegnemen eierstokken) een normale schijnzwangerschap ook niet,al mijn teven zijn vanaf loopsheid nummer 1 schijnzwanger,de één zonder enig probleem de ander heeft wat hulp nodig.
De enige schijnzwangerschap die voor mij een castratie rechtvaardigd is die waar de teef langdurig ziek van is ondanks homeopatische hulpmiddelen.
De nadelen gelden bij sterelisatie net als bij castratie daar je de hormoonhuishouding verwijderd.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 11 mar 2004, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#64648
Lizzy schreef: Een dierenarts moet inderdaad wijzen op de voor EN nadelen.

Maar, de meeste doen dat dus niet. Die hebben het over de voordelen. Het lijkt wel alsof er Amerikaanse toestanden "overvliegen" naar ons land. In mijn omgeving worden er steeds meer teven voor de 1ste loopsheid gecastereerd.

Maar als de teef op de operatietafel sterft, ja, dan is het jammer.... En wanneer de hond incontinent wordt.... ja, pech (hebbie toch hormonen voor, nietwaar! Alsof dat een onschuldig middel is.... :(). En wanneer de teef bijv. niet meer goed in de roedel past omdat ze agressiever is geworden: ja jammer...

Allemaal om te voorkomen dat de hond MISSCHIEN melkklierkanker krijgt of MISSCHIEN een baarmoederontsteking. Tja, iets wat je verwijderd, daar kun je ook geen kanker of ontsteking meer krijgen, nietwaar. Het is overigens wetenschappelijk bewezen dat vrouwen (mensen vrouwen) meer kans op borstkanker hebben wanneer ze geen kinderen hebben gebaard. Zal ik dan toch maar....? ( :o! Te laat ;D).

Ik ben nou zo ontzettend benieuwd of er ook gekeken is naar de relatie voeding - ongecastereerde teven en melkkliertumoren en baarmoederontstekingen. Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?

Groetjes, Lizzy
Ik was ook altijd van mening dat je zwaar wegende (medische) argumenten moest hebben om je hond te castreren.
Na 2 jaar lang twijfelen hadden wij vorig jaar dan toch maar besloten om onze 2 teven (4 en 6 jaar) te laten castreren. Voornaamste reden van ons besluit was dat we alle 3 de honden in huis wilden gaan nemen (2 zaten er in een kennel, maar kwamen wel geregeld binnen).
Dit was natuurlijk een hele verandering voor de 2 kennelhonden (Nitus en Gitte) en wij vonden het niet eerlijk om Nitus dan tijdens de loopsheden van de dames weer apart te zetten, hij was al een probleemhond (onzeker en angstbijter). Dus de dames zouden 3 maanden na hun loopsheid gecastreerd worden.
Gitte is inderdaad gecastreerd, ons andere teefje Abby zou nog geleefd hebben als ik die beslissing een loopsheid eerder had genomen. Zij is afgelopen augustus gestorven aan een acute baarmoederontsteking (tijdens haar loopsheid). Ik neem het mijzelf nog steeds kwalijkijk dat ik de knoop niet eerder heb door gehakt.
Ik ben nu dus voor een preventieve castratie, maar zeker niet voor het eerste jaar. Abby was trouwens 6 jaar en heeft altijd brokken gegeten met af en toe een kvv-dag.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#64669
Hoe erg het ook is dat je teefje overleden is aan een acute ontsteking het zegt niet dat je andere teven dit zullen krijgen,onze teven zijn nooit gestereliseerd bij ons thuis vroeger al niet de oude honden zijn allemaal op hoge leeftijd intact overleden(aan ouderdom) zonder ooit een baarmoederontsteking gehad te hebben.
Hoewel ik wel kan begrijpen dat je dit zo voelt.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#64698
sylvia schreef: Hoe erg het ook is dat je teefje overleden is aan een acute ontsteking het zegt niet dat je andere teven dit zullen krijgen,onze teven zijn nooit gestereliseerd bij ons thuis vroeger al niet de oude honden zijn allemaal op hoge leeftijd intact overleden(aan ouderdom) zonder ooit een baarmoederontsteking gehad te hebben.
Hoewel ik wel kan begrijpen dat je dit zo voelt.
Dank je wel voor je begrip, natuurlijk kan ik dit onderwerp (op dit moment) niet objectief bekijken :'(. Ik denk ook dat als wij geen reu hadden gehad ik ook nooit over castratie had gedacht. Want van de loopsheid en schijndracht heb ik nooit problemen gemaakt, dat hoorde er gewoon bij. En inderdaad de meeste teven krijgen nooit baarmoederontsteking. Maar de schrik zit er bij mij nog goed in, ik vond Abby 'smorgens liggend in haar eigen bloed en heb haar toen met spoed nog laten opereren, maar de infectie had ook al haar buikvlies? aangetast, de operatie heeft ze nog net overleefd maar 2 uur daarna is ze aan die infectie bezweken. Het gekke vind ik nog steeds dat ik niets gemerkt heb, ze gaf niet aan dat ze pijn had oid en Abby was altijd de hele dag bij me. En dat vind ik dus eng, als je iets aan kunt zien komen kun je er wat aan doen, maar in dit speciale geval dus niet. Maar die angst zal met de jaren hopenlijk wel overgaan.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#64732
Meestal zie je het wel aankomen ,maar zoals je helaas hebt ondervonden heb je ook van die infecties die niet naar buiten komen zodat je ze kunt ontdekken.
Meestal heb je symptomen bij een baarmoederontsteking maar je hebt ze ook waar je moet rennen,en zelfs een olympische sprint niet snel genoeg meer is.
Ik kan me voorstellen als je zoiets meemaakt dat je direkt je andere teven ook wilt laten helpen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door