Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Truus
#57503
O.k. Het zekere voor het onzekere. Ik blijf dus ook tegen weil enten.omdat ze hier dagenlijks bij vijvers lopen.
Wat zijn de ziekte veschijnselen van Weil eigenlijk?
Door Lizzy
#57505
[quote="Truus"]
Dus als ik het goed begrijp kunnen ze wel tegen Weil enten maar dat het niet wil zeggen dat het inderdaad echt de bescherming biedt ???
Dan zou je zeggen dat het helemaal geen zin heeft toch?
[/quote]Nou, ik zou niet durven zeggen dat het niet werkt. Maar het werkt dus inderdaad niet altijd. Als je hond toevallig met een van de andere bacterie besmet raakt (anders dan in het vaccin), ja, dan heb je inderdaad pech.... Maar volgens mij is er maar 1 bacterie waar honden "makkelijk" mee besmet raken. Deze wordt overigens overgedragen door honden (van hond op hond doordat ze aan elkaars pies ruiken - vandaar dat ze de ziekte ook wel "lantaarnpaalziekte" noemen). En deze bacterië zit natuurlijk in het vaccin.

Dit is wel interessant om te lezen (helaas wel in het Engels): http://www.marvistavet.com/html/caninel ... rosis.html

Deze is ook wel boeiend (ook Engels): http://ianrpubs.unl.edu/animaldisease/g417.htm

En deze: http://www.labbies.com/lepto.htm

En binnenkort (als ik het boek uit heb) weet ik ook hoe Ronald Schultze er over denkt!
Door Lizzy
#57511
Dit zijn de twee Lepto bacteriën in die in de enting zitten:

Leptospires: L. canicola and L. icterohaemorrhagiae
Door Truus
#57514
Waarom zijn die site's altijd in het Engels :'( mijn Engels is niet dusdanig om het zo even te lezen helaas.
Door mozart
#57547
Bedankt allemaal,ik ga dus maar een enting Weill halen(rest van de cocktail neem ik mee naar huis,moet ik toch voor betalen!!!!!!!)
Zal wel een discussie worden morgenmiddag over het "waarom" van het niet willen v.d. rest v.d. cocktail.
Voor 37 euries wil ik mijn beestje toch zoveel mogelijk beschermen!!!!!.Nogmaals bedankt.
Door Lizzy
#57553
Ja Truus, dat is inderdaad een ellende.... Ik denk dat het komt omdat er in Amerika en Engeland meer onderzoek naar dit soort dingen wordt gedaan als in ons kouwe kikkerlandje. En daarnaast zijn Nederlandse wetenschappers en onderzoekers en artsen niet zo bereidwillig om hun hele hebben en houwen op het Internet te gooien.....

Maar, ik zal je de highlights van de laatst genoemde pagina geven:

Bij de laatste uitbraken van Lepto bij honden (in de US) is men tot de ontdekking gekomen dat de honden niet besmet waren met de Lepto bacteriën die "normaal gesproken" honden besmetten. Daardoor mag er getwijfeld worden aan het nut van het vaccin. Het vaccin is er overigens een die nogal veel negatieve bijwerkingen heeft en nare reacties kan veroorzaken.

Dit zijn de symptomen van de ziekte van Weil: de eerste 4 tot 12 dagen na de besmetting met Lepto kan de hond ineens plotselinge koorts krijgen. Daarnaast kan hij zeer lusteloos worden, moetne overgeven, geen trek hebben in eten, bindvliesontsteking krijgen en algemene pijn voelen. Binnen de eerste twee dagen na het ontstaan van deze symptomen kan de koorts ineens dalen en krijgt de hond opmerkelijk meer dorst. Nu zal ook de urine een heel andere kleur hebben en zal de hond waarschijnlijk ook geelzucht krijgen. De kleur van de urine kan varieren van citroengeel tot diep oranje (note Lizzy: wat is het verschil dan met normale pies?!). Ook zal de hond meer gaan plassen en uitdrogingsverschijnselen vertonen. Wanneer de ziekte in een vergevorderd stadium is zal de hond zich steeds lustelozer voelen, krijgt hij moeite met ademen, krijgt hij spiertrillingen en gaat de hond bloederig overgeven of zit er bloed bij de ontlasting. Dit wordt veroorzaakt doordat de infectie ook de lever, darmen en andere organen aantast.

De oorzaak en ernst van de ziekte hangt vaak ook af van de bacterie die de infectie veroorzaakt. Leverontsteking, urine verkleuring, verhoging van leverenzymen, darmproblemen: L. icterohaemorrhagiae en grippotyphosa. De grippotyphosa veroorzaakt ook vaak nierfalen.

Diagnose wordt gesteld door bloed en urine te testen.

Wanneer er snel antibiotica wordt voorgeschreven bij een Lepto infectie zal dit de ziekteduur verkorten en de kans doen afnemen dat de lever en nieren beschadigd worden. Wanneer de ziekte al in een meer gevorderd stadium is, zal er ondersteunende therapie gegeven moeten worden om de abnormale bloed, nier en leverfunctie te compenseren. Tot drie maanden na de infectie kan de hond andere dieren en mensen besmetten met Lepto.

Prognose: dood door Lepto infect volgt in niet meer dan 10% van de gevallen en komt meestal voor tussen de 5 en 10 dagen nadat de eerste symptomen begonnen zijn. Het overlijden de dieren aan complicaties zoals nier en leverbeschadigingen komt regelmatig voor maar niet noodzakelijkewijs direct nadat het dier ziek is geweest (kan dus later optreden).

Preventie: vaccinatie maar daarbij moet opgemerkt worden dat het vaccin niet beschermt tegen andere Lepto bacteriën dan die in het vaccin zitten.

Het vaccin beschermt niet langer dan 12 maanden. Want, Lepto is geen virus maar een bacterië en met vaccines tegen bacteriën verkrijg je geen langere immuniteit.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 24 feb 2004, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#57556
als ik jou was, zou ik een andere da zoeken en niet eens gaan morgen. het is echt niet normaal dat je de hele cocktail moet betalen terwijl je die niet gebruikt. is echt van de zotte
Door oebaya
#57612
mozart schreef: Bedankt allemaal,ik ga dus maar een enting Weill halen(rest van de cocktail neem ik mee naar huis,moet ik toch voor betalen!!!!!!!)
Zal wel een discussie worden morgenmiddag over het "waarom" van het niet willen v.d. rest v.d. cocktail.
Voor 37 euries wil ik mijn beestje toch zoveel mogelijk beschermen!!!!!.Nogmaals bedankt.
Nobivac maakt een vaccin tegen Weil, dat een jaar geldig is. Dat is afzonderlijk verkrijgbaar. Eis dus gewoon van je dierenarts dat hij daarmee ent en anders inderdaad naar een ander. En dat poederverhaal is helemaal te dol voor woorden. Heb al 35 jaar honden en nog nooit heb ik een dierenarts een poeder zien oplossen om dat vervolgens dan te injecteren.
En Weil: op tijd erbij, kan het genezen, te laat erbij is het dodelijk of een oudere hond met minder weerstand of een hond die om andere reden mindere weerstand heeft, die halen jet ook meestal niet. Ik zal je de beschrijving van de verschijnselen besparen, maar het is echt vreselijk. Alhoewel ik dus nog weinig ent (1x per 3 jaar en niet meer na het 7e), wordt Weil toch elk jaar gegeven en nooit samen met de cocktail.
gr.
Nicolette
Door oebaya
#57628
Lizzy schreef: Ja Truus, dat is inderdaad een ellende.... Ik denk dat het komt omdat er in Amerika en Engeland meer onderzoek naar dit soort dingen wordt gedaan als in ons kouwe kikkerlandje. En daarnaast zijn Nederlandse wetenschappers en onderzoekers en artsen niet zo bereidwillig om hun hele hebben en houwen op het Internet te gooien.....

Maar, ik zal je de highlights van de laatst genoemde pagina geven:

Bij de laatste uitbraken van Lepto bij honden (in de US) is men tot de ontdekking gekomen dat de honden niet besmet waren met de Lepto bacteriën die "normaal gesproken" honden besmetten. Daardoor mag er getwijfeld worden aan het nut van het vaccin. Het vaccin is er overigens een die nogal veel negatieve bijwerkingen heeft en nare reacties kan veroorzaken.

Dit zijn de symptomen van de ziekte van Weil: de eerste 4 tot 12 dagen na de besmetting met Lepto kan de hond ineens plotselinge koorts krijgen. Daarnaast kan hij zeer lusteloos worden, moetne overgeven, geen trek hebben in eten, bindvliesontsteking krijgen en algemene pijn voelen. Binnen de eerste twee dagen na het ontstaan van deze symptomen kan de koorts ineens dalen en krijgt de hond opmerkelijk meer dorst. Nu zal ook de urine een heel andere kleur hebben en zal de hond waarschijnlijk ook geelzucht krijgen. De kleur van de urine kan varieren van citroengeel tot diep oranje (note Lizzy: wat is het verschil dan met normale pies?!). Ook zal de hond meer gaan plassen en uitdrogingsverschijnselen vertonen. Wanneer de ziekte in een vergevorderd stadium is zal de hond zich steeds lustelozer voelen, krijgt hij moeite met ademen, krijgt hij spiertrillingen en gaat de hond bloederig overgeven of zit er bloed bij de ontlasting. Dit wordt veroorzaakt doordat de infectie ook de lever, darmen en andere organen aantast.

De oorzaak en ernst van de ziekte hangt vaak ook af van de bacterie die de infectie veroorzaakt. Leverontsteking, urine verkleuring, verhoging van leverenzymen, darmproblemen: L. icterohaemorrhagiae en grippotyphosa. De grippotyphosa veroorzaakt ook vaak nierfalen.

Diagnose wordt gesteld door bloed en urine te testen.

Wanneer er snel antibiotica wordt voorgeschreven bij een Lepto infectie zal dit de ziekteduur verkorten en de kans doen afnemen dat de lever en nieren beschadigd worden. Wanneer de ziekte al in een meer gevorderd stadium is, zal er ondersteunende therapie gegeven moeten worden om de abnormale bloed, nier en leverfunctie te compenseren. Tot drie maanden na de infectie kan de hond andere dieren en mensen besmetten met Lepto.

Prognose: dood door Lepto infect volgt in niet meer dan 10% van de gevallen en komt meestal voor tussen de 5 en 10 dagen nadat de eerste symptomen begonnen zijn. Het overlijden de dieren aan complicaties zoals nier en leverbeschadigingen komt regelmatig voor maar niet noodzakelijkewijs direct nadat het dier ziek is geweest (kan dus later optreden).

Preventie: vaccinatie maar daarbij moet opgemerkt worden dat het vaccin niet beschermt tegen andere Lepto bacteriën dan die in het vaccin zitten.

Het vaccin beschermt niet langer dan 12 maanden. Want, Lepto is geen virus maar een bacterië en met vaccines tegen bacteriën verkrijg je geen langere immuniteit.
Lizzy, je hebt kennelijk nog nooit een hond met ziekte van Weil gezien. Die urinekleur is echt wel wat anders dan een gewone gele of wat oranjekleurige pies. Om nog maar niet te spreken van wat je ziet als de geelzucht zich ontwikkelt.
Overigens is maar één 1 Lepto-bacterie op de mens overdraagbaar. Nl. Conicola is overdraagbaar op de mens en in Engeland, weet ik toevallig, wordt tegen Leptospirose Icterohaemorrhagiae geënt en tegen de Leptosira Conicola.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#57644
Hoi Nicolette, nee, gelukkig heb ik nog nooit een hond met Weil/Lepto gezien. En dat wou ik graag zo laten!
Door qyan
#57707
mozart schreef: nou,het schijnen poeders te zijn die ze dan oplossen en dan toedienen,dus lossen ze dan alleen Weill in(zeggen ze)
Ik weet het niet meer,ent jij je hond nog?????
alleen parvo/ weil.
althans, dit jaar.
tannetje stuurde me vandaag een berichtje dat ze de titertest voor parvo en hondenziekte binnen heeft, dus ik ga voor die 2 de titer laten bepalen.
black and tan honden zouden parvo gevoelig zijn, dus deze titer kan hopelijk meer duidelijkheid geven over over het ieder jaar tegen parvo enten of 1x per 2 jaar.
want black and tan schijnen niet zonder te kunnen.
maar de rest zeer waarschijnlijk niet ;)
kan ook niet,m want qyan wordt er ziek van
Gebruikersavatar
Door Hitam
#57808
Nicolette, als een dierenarts de entstof klaarmaakt dan pakt hij twee flesjes, meestal in een hand. Dan prikt hij in een flesje, met vloeistof, zuigt dat op en spuit dat in het andere flesje en schudt even. Vervolgens haalt hij de inhoud uit het tweede flesje en en spuit dat in de hond.

In het eerste flesje zit oplosmiddel + leptospirose enting en in het tweede flesje de cocktail of alleen parvo in poedervorm.

Het is echter geen excuus om je een hele cocktail te verkopen want de leptospirose kan ook apart besteld worden.
Door mozart
#58003
Zo, heb mijn DA afgebeld en ben naar een DA geweest die niet moeilijk deed over ALLEEN Weill en geen cocktail.
Was ook (dus) aanzienlijk goedkoper(27 euro).Ik blijf het gek vinden dat ze nog steeds opkijken als je verteld dat hij geen brokjes maar "vers" krijgt(Bibi/AHV/Energique)Hij moest wel toegeven dat ie er goed uitziet.
Zullen ze in hun DA opl. totaal niets horen over "vers??"
Nou,volgend jaar zie ik wel weer verder.
Groetjes
Door Jolly
#58005
he goed zo, tja en wat over de opl. betreft ze krijgen daar in al die studie tijd misschien in totaal 25 echte uren over voeding, dus tja echt kwalijk kan ik het ze niet nemen, maar dat ze zlef niet verder kijken dan de neus lang is, dat weer wel :D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door