Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Mijati
#3256315
ik stel deze vraag namens mijn moeder. Zij fokt al heel lang bouviers en cairn terriërs. Sinds een jaar staan haar honden op kvv. De laatste drie nestjes zijn ook met kvv afgespeend.
Nu viel het haar op dat de pups, na ontwormen, geen worm afscheiden. Ontwormen is nu eenmaal verplicht, dus ze zal het wel blijven doen, al vraagt ze zich af wat jullie ervaring is.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3256953
Hoezo is ontwormen verplicht? Ik heb nergens gelezen dat het verplicht is... Of vanuit de RV?
Het wordt vaak als verkoopargument gebruikt, maar dat hoeft niets te betekenen. Ontwormd met 8 weken, paar dagen later lopen ze een besmetting op en dan gaan de pupperds alsnog besmet naar de nieuwe baasjes...
Een wormtest is de enige manier om aan te tonen dat ze vrij zijn

Overigens heb ik nog nooit worm gehad bij mijn honden, die worden dus niet meer ontwormd. Wel geregeld mestonderzoek laten doen en als ze dan wormen hebben, wordt het wel gedaan.

Overigens: bij paarden is het heel normaal om iedere 3 maanden (!) te ontwormen. Dit doet iedereen, omdat iedereen het doet. Ik niet meer, ook alleen na wormonderzoek. In de anderhalf jaar dat ik mijn veulen (ze is nu 2,5) heb, is ze 1 keer behandeld, daarna was het niet meer nodig...
Door Mijati
#3256960
Lizetta schreef:Hoezo is ontwormen verplicht? Ik heb nergens gelezen dat het verplicht is... Of vanuit de RV?
Het wordt vaak als verkoopargument gebruikt, maar dat hoeft niets te betekenen. Ontwormd met 8 weken, paar dagen later lopen ze een besmetting op en dan gaan de pupperds alsnog besmet naar de nieuwe baasjes...
Een wormtest is de enige manier om aan te tonen dat ze vrij zijn

Overigens heb ik nog nooit worm gehad bij mijn honden, die worden dus niet meer ontwormd. Wel geregeld mestonderzoek laten doen en als ze dan wormen hebben, wordt het wel gedaan.

Overigens: bij paarden is het heel normaal om iedere 3 maanden (!) te ontwormen. Dit doet iedereen, omdat iedereen het doet. Ik niet meer, ook alleen na wormonderzoek. In de anderhalf jaar dat ik mijn veulen (ze is nu 2,5) heb, is ze 1 keer behandeld, daarna was het niet meer nodig...
Volgens mijn moeder is het verplicht, al denk ik dat ze er nu toch anders over gaat denken.

Voor de paarden krijgen wij geen wormmiddel, tenzij er mestonderzoek gedaan is en er wormen of eitjes gevonden zijn. Onze volwassen honden en de pony's zijn al jaren jaren niet ontwormd.
Door Lizzy
#3256974
Het hangt ook af van het ontwormingsmiddel dat je gebruikt. Sommige ontwormingsmiddelen schijnen de spoelwormen op te lossen dus daar vind je in de darmen niks meer van terug.
Door TomsBorders
#3257413
ik heb nog nooit gehoord dat het verplicht is gesteld om te ontwormen, want dan zouden ze ook verplicht moeten stellen dat je daarna controleerd of het gewerkt heeft..., maar over het algemeen is ontlastingonderzoek zeker aan te raden als je niet voor niets wilt ontwormen. bij een positieve hond is de kans natuurlijk wel groter dat de rest een paar dagen ook aan de wormen zitten maar dat zou je dan goed moeten monitoren. Overigens testen paarden altijd positief voor wormeitjes maar is de mate van besmetting een belangrijk aspect. Bij honden hebben ze om een niet geheel bekende reden een nul grens aangebracht. Maar dat ter zijde
Gebruikersavatar
Door Hope
#3259537
Lizetta schreef:Hoezo is ontwormen verplicht? Ik heb nergens gelezen dat het verplicht is... Of vanuit de RV?
Het wordt vaak als verkoopargument gebruikt, maar dat hoeft niets te betekenen. Ontwormd met 8 weken, paar dagen later lopen ze een besmetting op en dan gaan de pupperds alsnog besmet naar de nieuwe baasjes...
Een wormtest is de enige manier om aan te tonen dat ze vrij zijn

Overigens heb ik nog nooit worm gehad bij mijn honden, die worden dus niet meer ontwormd. Wel geregeld mestonderzoek laten doen en als ze dan wormen hebben, wordt het wel gedaan.

Overigens: bij paarden is het heel normaal om iedere 3 maanden (!) te ontwormen. Dit doet iedereen, omdat iedereen het doet. Ik niet meer, ook alleen na wormonderzoek. In de anderhalf jaar dat ik mijn veulen (ze is nu 2,5) heb, is ze 1 keer behandeld, daarna was het niet meer nodig...
Dat laatste is tegenwoordig niet meer te doen bij de meeste dierenartsen, die geven geen wormkuur zonder positieve wormtest. Ik heb daar nu zelfs een probleem mee, ik verdenk 1 van de paarden erop dat ze teveel horzeleitjes binnen heeft gekregen maar krijg geen wormkuur want de test is negatief. Horzellarven kan je niet terug zien in de mest dus zegt die test nu feitelijk even helemaal niets.

Pups standaard ontwormen is best gangbaar, toch? Ik dacht dat alle pups toch vaak wel een besmetting oplopen.
Nelson is in het nest ontwormd en daarna nooit meer. Ik test 4x per jaar en nog nooit een positieve test gehad. Of het te doen is om van elke pup afzonderlijk een ontlastingmonster te verkrijgen en te laten testen vraag ik me af. En wormen zijn toch wel serieus slecht voor de gezondheid dus ik zou daar zelf wel zekerheid in willen.
Door Parelridder
#3259541
Mijati schreef:(...) De laatste drie nestjes zijn ook met kvv afgespeend.Nu viel het haar op dat de pups, na ontwormen, geen worm afscheiden. (...)
Uit het grote spoelwormonderzoek van Utrecht, wat jaren geduurd heeft en waarin óók de invloed van voeding mee genomen is, is geen enkel verband vast gesteld tussen het al dan niet krijgen van een worminfectie en welke voeding (brok/rauw) de hond eet.
Ik zou dus zeker niet n.a.v. de kvv stoppen met ontwormen. En persoonlijk zou ik pups blijven ontwormen, omdat een spoelworminfectie zo ongeveer standaard/onvermijdelijk is bij puppy's. Een worminfectie is voor zulke jonge dieren schadelijk, ook voor de algehele weerstand. Ik heb van Tannetje begrepen dat zelfs het aan slaan van de vaccinatie beïnvloed wordt door het al dan niet onder de leden hebben van een worminfectie: daarom éérst ontwormen, dan pas vaccineren.
Als je een flink nest hebt, is het opvangen van ontlasting van iedere pup en dat dan (laten) testen + het voorkomen van de optie passage m.i. in de praktijk ondoenlijk. Ik zou daarom op die leeftijd liever het 'risico' lopen om een keer onnodig te ontwormen, dan om een puppy met een worminfectie te laten door lopen, met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3259568
Hope schreef:
Dat laatste is tegenwoordig niet meer te doen bij de meeste dierenartsen, die geven geen wormkuur zonder positieve wormtest. Ik heb daar nu zelfs een probleem mee, ik verdenk 1 van de paarden erop dat ze teveel horzeleitjes binnen heeft gekregen maar krijg geen wormkuur want de test is negatief. Horzellarven kan je niet terug zien in de mest dus zegt die test nu feitelijk even helemaal niets.

Pups standaard ontwormen is best gangbaar, toch? Ik dacht dat alle pups toch vaak wel een besmetting oplopen.
Nelson is in het nest ontwormd en daarna nooit meer. Ik test 4x per jaar en nog nooit een positieve test gehad. Of het te doen is om van elke pup afzonderlijk een ontlastingmonster te verkrijgen en te laten testen vraag ik me af. En wormen zijn toch wel serieus slecht voor de gezondheid dus ik zou daar zelf wel zekerheid in willen.
Ik vind het goed dat er in normale gevallen alleen ontwormd wordt als er echt besmetting is. Helaas zijn er nog heel veel dierenartsen die zich niet aan de regels houden en dus wel standaard laten ontwormen.
In jouw geval kan ik me de frustratie dan wel weer voorstellen (uw linkerbeen doet het goed, terwijl je rechter gebroken is...)

Bij pups is het standaard wel en is het denk ik ook goed en verstandig om te doen. Maar verplicht is het niet, dat bedoelde ik te zeggen.
Maar na die 1e keer zou ik niet meer zomaar ontwormen, er gaat dan zoveel gif dat lijfje in...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3259577
Lizetta schreef:Ik vind het goed dat er in normale gevallen alleen ontwormd wordt als er echt besmetting is. Helaas zijn er nog heel veel dierenartsen die zich niet aan de regels houden en dus wel standaard laten ontwormen.
In jouw geval kan ik me de frustratie dan wel weer voorstellen (uw linkerbeen doet het goed, terwijl je rechter gebroken is...)

Bij pups is het standaard wel en is het denk ik ook goed en verstandig om te doen. Maar verplicht is het niet, dat bedoelde ik te zeggen.
Maar na die 1e keer zou ik niet meer zomaar ontwormen, er gaat dan zoveel gif dat lijfje in...
Dat ben ik met je eens. Nelson is ook maar 1 x ontwormd, dat was genoeg (daarna altijd keurige testen gehad).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door