Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Diego
#3214527
In het topic van Jura&Mahru hier op BF las ik over Froukje Seip. Waarvoor dank! Ontzettend aardige en rustige vrouw, die onze honden goed kon aanvoelen en de tijd nam. 2 van ons zijn erg angstig.
Ik heb haar gebeld en gisteren zijn de 4 heren getiterd aan huis.
Wat ik graag wilde delen is onze hond Siemba. Hij is 10,5 jaar en komt uit Portugal, is daar gevaccineerd als pup, daarna nog 1x bij ons toen hij 1 was en daarna niets meer. Ik was heel benieuwd, denk dat ik hem niet meer had laten vaccineren indien nodig,gezien zijn leeftijd maar hij was dus nog steeds ruim voldoende beschermt. Hondenziekte was het lichts gekleurd, maar nog steeds donker genoeg. De andere stipjes van Parvo en leverziekte goed donker.
Fantastisch toch? dat je gewoon zó lang beschermt kunt zijn. Dus nog langer dan de 7 jaar die je waar je wel eens over leest :)
Bij Diego van 3 jaar was parvo helaas niet zichtbaar, andere 2 heel goed nog. Hij wordt gevaccineerd voor Parvo met nosodes erbij. hij had alleen pup vaccinaties gehad. Gelukkig is parvo los te vaccineren.
Zo verschil kan het zijn. Erg bijzonder om de uitslagen te zien!

Aanvulling: Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer vragen. Want is het niet gek dat een hond van 3 al helemaal geen parvo meer liet zien? Misschien zijn zijn geheugencellen wel gewoon actief. Ik ga helemaal twijfelen om hem nu wel of niet het parvovaccin te geven. En we hebben nog een andere oudere hond, die vaccineer ik sowieso niet meer..kan je dan door de andere hond te vaccineren de oudere besmetten die ook lage titers had?
geheugencellen zijn niet te testen begrijp ik. Hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer vragen en twijfel.
Laatst gewijzigd door Diego op do 28 apr 2016, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3214842
Diego schreef:In het topic van Jura&Mahru hier op BF las ik over Froukje Seip. Waarvoor dank! Ontzettend aardige en rustige vrouw, die onze honden goed kon aanvoelen en de tijd nam. 2 van ons zijn erg angstig.
Ik heb haar gebeld en gisteren zijn de 4 heren getiterd aan huis.
Wat ik graag wilde delen is onze hond Siemba. Hij is 10,5 jaar en komt uit Portugal, is daar gevaccineerd als pup, daarna nog 1x bij ons toen hij 1 was en daarna niets meer. Ik was heel benieuwd, denk dat ik hem niet meer had laten vaccineren indien nodig,gezien zijn leeftijd maar hij was dus nog steeds ruim voldoende beschermt. Hondenziekte was het lichts gekleurd, maar nog steeds donker genoeg. De andere stipjes van Parvo en leverziekte goed donker.
Fantastisch toch? dat je gewoon zó lang beschermt kunt zijn. Dus nog langer dan de 7 jaar die je waar je wel eens over leest :)
Zeker fantastisch! Maar het is niet gezegd dat hij deze titer nog heeft van de enting. Dat kan. Maar hoeft niet. Hij kan alle 3 de ziektes tegen zijn gekomen in het wild.
Bij Diego van 3 jaar was parvo helaas niet zichtbaar, andere 2 heel goed nog. Hij wordt gevaccineerd voor Parvo met nosodes erbij. hij had alleen pup vaccinaties gehad. Gelukkig is parvo los te vaccineren.
Zo verschil kan het zijn. Erg bijzonder om de uitslagen te zien!
Zeker! Ik weet niet wat voor ras Diego is? Sommige rassen reageren slecht op de enting Parvo en maken geen antistoffen aan. Overigens kan het zijn dat hij de parvo enting heeft gekregen op het moment dat hij nog maternale immuniteit had. Dan is daardoor de enting niet aangeslagen. Ik vind het om die reden interessanter om een pup eerst te titeren en dan pas te enten en een volwassen hond te titeren na een enting. Dan kun je zien of de enting is aangeslagen.
Aanvulling: Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer vragen. Want is het niet gek dat een hond van 3 al helemaal geen parvo meer liet zien?
Nee. Zie boven. Er zijn meerdere scenario's mogelijk:

1)Diego had nog maternale immuniteit toen hij met parvo gevaccineerd werd. De enting slaat dan niet aan.
2)Diego is een non responder voor de parvo enting.
3)Diego is van een ras dat slecht antistoffen aan maakt op de parvo enting (Rottweiler, Dobermann, etc).
4)Diego heeft na de pup enting wel antistoffen aangemaakt maar is parvo niet meer tegen gekomen. Het lichaam blijft niet zinloos maar antistoffen aanmaken.
Misschien zijn zijn geheugencellen wel gewoon actief.

Dat kan. Maar ja, dit is nu het nadeel van een pup enten zonder eerst te titeren en na de enting niet te titeren. Want je weet nu gewoon niet of hij ooit antistoffen aan heeft gemaakt....
Ik ga helemaal twijfelen om hem nu wel of niet het parvovaccin te geven. En we hebben nog een andere oudere hond, die vaccineer ik sowieso niet meer..kan je dan door de andere hond te vaccineren de oudere besmetten die ook lage titers had?
geheugencellen zijn niet te testen begrijp ik. Hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer vragen en twijfel.
Als het mijn hond was? Liet ik hem wel tegen Parvo inenten. Liefst met een ander merk enting dan de vorige (als pup). Parvo komt gewoon nog behoorlijk vaak voor. En dan liet ik hem 4 weken na de enting titeren. Als hij dan geen titer heeft: moet je gaan denken aan het feit dat hij een non responder is. Daar is helaas weinig aan te doen. Als hij wel titer heeft: dan weet je dat, hoef je hem niet meer te laten titeren en niet meer te laten enten.

Die oudere hond had toch wel voldoende titer? En ik denk dat het antwoord op je vraag nee is.
Door Diego
#3214858
Bedankt voor je heldere alles op een rijtje zettende antwoord Lizzy. :-*

Ja, de oudere kan er inderdaad tegenaan gelopen zijn in het wild, dat bedacht ik me later inderdaad ook. (We hebben nog een andere oudere hond, die ik bedoelde en die ik niet heb laten titeren, die heeft een hele hoge pijngrens, maar een druppel bloed laten afnemen dat gaat te ver ;) En omdat we toch niet zouden vaccineren bij hem, hoeft hij ook niet getiterd te worden).

Diego is een kruising Tervuerense herder en langharige Schotse collie ( dat was de opa )

Gezien het Parvo is ga ik hem maar wel vaccineren en daarna titeren, dat is een goed idee.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door