Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3015216
Ik vroeg me af of je hond wanneer je deze alleen BARF voert ook meer of vaker ontwormd moet worden?
Kan me voorstellen dat in de rauwe voeding ook meer kans is op parasieten of iets waar ze wormen van krijgen?

Wie helpt me op weg?
#3015333
Anna_vZ schreef: Ik vroeg me af of je hond wanneer je deze alleen BARF voert ook meer of vaker ontwormd moet worden?
Juist het tegenovergestelde is waar. Honden die gezonder zijn en een sterker immuunsysteem hebben, zijn juist veel minder vatbaar voor worminfecties. Dat geldt overigens ook voor de ectoparasieten (vlooien e.d.).
Anna_vZ schreef: Kan me voorstellen dat in de rauwe voeding ook meer kans is op parasieten of iets waar ze wormen van krijgen?
Ook dat is niet zo. Zelfs al zouden er wormen en bacteriën in het rauwe voer zitten, die overleven het sterke maagzuur van de hond echt niet! Als dat zo zou zijn, zouden de carnivoren allang zijn uitgestorven. ;)
Een hond (carnivoor) is er juist op gebouwd om rauw vlees te eten.
#3015341
Nee, er is absoluut niet meer kans op wormen/parasieten. Ik zou juist denken dat het tegenovergestelde waar is. Vanwege wat Doranto al beschrijft. Mijn eerste mest (op worm) onderzoeken stammen uit 2010. En voor 2010 ontwormde ik ook al niet preventief (al jaren niet). En mijn honden zijn tot op heden altijd wormvrij bevonden. En dus ook niet ontwormt.
#3015501
Onze hond Hope heeft in zijn brokkentijd 3x een worminfectie gehad, ondanks het preventief ontwormen.
Preventief ontwormen is natuurlijk eigenlijk ook volledig zinloos, want als je vandaag ontwormt maar je hond loopt volgende week pas een besmetting op dan heb je gewoon pech.

Sinds hij barf krijgt zijn we overgegaan op wormonderzoek en in al die tijd heeft hij nooit wormen gehad. Ik denk dat ze sterker worden van het vlees, en ik denk ook dat het maagzuur weer gaat doen waar het voor bedoeld is: zo zuur worden dat indringers dat niet overleven.
#3015556
Onze Liz heeft ruim 2,5 jaar meegedaan aan het spoelwormonderzoek van de UU, hierbij moest er maandelijks ontlasting opgestuurd worden. In al die tijd is er niet eenmaal een wormbesmetting geconstateerd.

Hoewel de naam van het onderzoek wellicht anders doet vermoeden; er werd gecontroleerd op alle soorten wormen
#3016152
Hier vier honden vanaf 2008 wormvrij, de vijfde tante P is alleen met vijf weken ontwormd, alle testen zijn vrij, ze is nu 18 mnd. Foppe daarentegen heeft gemiddeld een keer per jaar een foute test, het zijn dan altijd haakwormen die hij heeft, en een keer lintwormen. Foppe neemt ook vitamines niet optimaal op en krijgt die toegevoegd aan zijn barf.
#3016220
kira schreef: Hier vier honden vanaf 2008 wormvrij, de vijfde tante P is alleen met vijf weken ontwormd, alle testen zijn vrij, ze is nu 18 mnd. Foppe daarentegen heeft gemiddeld een keer per jaar een foute test, het zijn dan altijd haakwormen die hij heeft, en een keer lintwormen. Foppe neemt ook vitamines niet optimaal op en krijgt die toegevoegd aan zijn barf.
Het is jou bekent dat een geconstateerde "haakworminfectie" ook een "passage" kan zijn van wormen van andere diersoorten en dat je dan dus ook niet hoeft te ontwormen?

zie dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 796.0.html
Laatst gewijzigd door doranto op wo 05 nov 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#3018862
Mijn jongste is mijn eerste hond die van de fokker komt op versvlees en meteen ook mijn eerste hond die spoelworm had toen ze een paar weken bij mij was. Ik heb dan wel meteen ontwormd, ook de andere volwassen honden en een aantal weken daarna zag ik toch weer spoelworm. Het zal wel toeval geweest zijn, maar ik vond het wel vreemd omdat ik ook dacht dat een hond op versvlees minder kans heeft op wormen.
#3019134
Cockerlover schreef: Mijn jongste is mijn eerste hond die van de fokker komt op versvlees en meteen ook mijn eerste hond die spoelworm had toen ze een paar weken bij mij was. Ik heb dan wel meteen ontwormd, ook de andere volwassen honden en een aantal weken daarna zag ik toch weer spoelworm. Het zal wel toeval geweest zijn, maar ik vond het wel vreemd omdat ik ook dacht dat een hond op versvlees minder kans heeft op wormen.
Minder kans is niet het zelfde als geen kans ;)
#3019139
Ik vind het idee dat rauw voer meer kans geeft op parasieten niet onlogisch eigenlijk. Wolven en wilde katten hebben tenslotte ook parasieten, net zoals andere wilde dieren. Die krijgen ze meestal binnen via prooien. Maar bij een gezond dier leven gastheer en parasiet vaak in evenwicht, waardoor de gezondheid van de gastheer niet wordt geschaad. Alleen zwakke dieren worden overwoekerd en bezwijken eraan.
#3019140
kakocavi schreef: Ik vind het idee dat rauw voer meer kans geeft op parasieten niet onlogisch eigenlijk. Wolven en wilde katten hebben tenslotte ook parasieten, net zoals andere wilde dieren. Die krijgen ze meestal binnen via prooien. Maar bij een gezond dier leven gastheer en parasiet vaak in evenwicht, waardoor de gezondheid van de gastheer niet wordt geschaad. Alleen zwakke dieren worden overwoekerd en bezwijken eraan.
Dat dacht ik juist van niet. Zij worden volgens mij door de omgeving besmet. (Muggen, vlooien, slakken, contact met uitwerpselen van besmette dieren enz.)
#3019309
Doranto schreef: Dat dacht ik juist van niet. Zij worden volgens mij door de omgeving besmet. (Muggen, vlooien, slakken, contact met uitwerpselen van besmette dieren enz.)
Lintwormen kennen bijvoorbeeld een ingewikkelde levenscyclus die afhankelijk is van interactie tussen prooi en predator. Hierbij poept de predator eitjes uit die door de prooi via planten gegeten worden, waarna de uitgekomen larven zich nestelen in cysten buiten de darmen van de prooi (bijvoorbeeld in de longen of de lever). De predator eet de prooi en wordt op die manier opnieuw besmet. Verder kunnen vlooien natuurlijk ook overspringen van prooi op predator als die laatste de eerste aan het opeten is.
Laatst gewijzigd door kakocavi op di 11 nov 2014, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#3019362
Doranto schreef: Dan is het toch vreemd dat de honden hier al jaren wormvrij zijn, terwijl het grootste deel van hun voeding bestaat uit wild.
Lintwormen overleven geen langdurige invriezing. Ik denk ook dat daar de reden ligt voor de lage besmetting bij honden, en niet bij het maagzuur.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door