Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Shera
#2573395
Had mijn da gebeld en idd tittert 1 da uit de praktijk  :) Gelukkig. Bij haar kost het 55 euro per hond, dus kost me dan voor ons drietal 165 euro. Hopelijk is consultkosten inbegrepen. Niet het goedkoopst maar gezien de bedragen die ik hier heb gezien dus zeker niet het duurst. En belangrijkste natuurlijk dat ik dan gewoon zekerheid heb of ze genoeg beschermd zijn.
In voorjaar dus even laten titeren, ben benieuwd. Ben blij dat ik een da in de buurt heb gevonden en dat nog wel in de praktijk waar ik al bijna 20 jaar kom.
Door Shanti en co
#2573496
Anne, toen wij dat met een evenement aan Tannetje vroegen zei zij dat ze katten niet meer titerde (dat was alleen op kattenziekte).
Want toen ze katten titerde voor kattenziekte was dat elke keer hoog behalve bij een kat waarvan niet zeker was of die ooit geënt was. Alle ooit geënte katten hadden wel goede titers op kattenziekte.
En niesziekte vond zij ook niet nodig als je kat buiten komt en in aanraking met het virus komt, dan enten ze zichtzelf eigelijk.

Wij hebben daarom besloten onze katten nooit meer te enten, ze zijn minstens 1 keer goed geënt en komen zeer regelmatig in aanraking met niesziekte. Ze komen buiten en wij vangen asielkittens op die regelmatig ziek zijn. Luna is de enige die soms even niest, maar dat deed ze ook een paar maanden na de enting.
Door Anne in Zweden
#2573519
Thessa en Shanti schreef: Anne, toen wij dat met een evenement aan Tannetje vroegen zei zij dat ze katten niet meer titerde (dat was alleen op kattenziekte).
Want toen ze katten titerde voor kattenziekte was dat elke keer hoog behalve bij een kat waarvan niet zeker was of die ooit geënt was. Alle ooit geënte katten hadden wel goede titers op kattenziekte.
En niesziekte vond zij ook niet nodig als je kat buiten komt en in aanraking met het virus komt, dan enten ze zichtzelf eigelijk.

Wij hebben daarom besloten onze katten nooit meer te enten, ze zijn minstens 1 keer goed geënt en komen zeer regelmatig in aanraking met niesziekte. Ze komen buiten en wij vangen asielkittens op die regelmatig ziek zijn. Luna is de enige die soms even niest, maar dat deed ze ook een paar maanden na de enting.
Ik neig daar ook een beetje naar, hoor. Wij hadden vroeger een kater die een hekel had aan mensen - behalve aan zijn gezinsleden - en bij de dierenarts moest die echt met motorhandschoenen worden geënt, anders kon de da meteen door naar het ziekenhuis. We zijn toen opgehouden met enten, kater liep altijd buiten, was nooit ziek. Onze huidige katten lopen ook veel buiten, ik hoor ze nooit niezen.
Rabiës zal altijd nodig zijn ivm buitenland, maar ik denk dat ik de poezels de jaarlijkse entingen maar bespaar. (Tenzij hier op bp iemand is die zegt: wel laten titeren, maar daar wacht ik dan nog even op.)
Door Martine-Tom
#2573577
Ik ben er ook mee bezig geweest ivm Dook en alle info die ik vond was ook dat titeren van katten die ooit geent waren niet nodig is omdat die altijd hoog zijn. Hier word dus ook niet geent en niet getiterd...voor de katten dan  :)
Door Anne in Zweden
#2573579
Martine-Tom schreef: Ik ben er ook mee bezig geweest ivm Dook en alle info die ik vond was ook dat titeren van katten die ooit geent waren niet nodig is omdat die altijd hoog zijn. Hier word dus ook niet geent en niet getiterd...voor de katten dan :)
Triest eigenlijk, dat da's desondanks door blijven enten, alleen om er geld aan te verdienen.
Door Martine-Tom
#2573582
Anne in Duitsland schreef: Triest eigenlijk, dat da's desondanks door blijven enten, alleen om er geld aan te verdienen.
Nouja ik denk dat de meeste da's er ook echt in geloven, en dat de fabrikant dan zegt "elke 3 jaar" helpt ook niet mee, al is het iig een stap in de goede richting...
Door Mevroi Kruim
#2573703
De katten krijgen hier de kitten-enting en 1x een booster en daarna niks meer. Ik heb gemerkt dat ze telkens niesziekte kregen als ik ze liet vaccineren; zonder vaccinatie geen niesziekte. Dat geldt trouwens ook voor de kennelhoest-enting voor honden: sinds ik niet meer laat vaccineren hebben ze er geen last van.

Tara heb ik laten vaccineren tot 3 jaar, daarna niet meer. Met 10 laten titeren en alle titers waren prima. Die vaccinaties houden dus gewoon 7 jaar. Kátur heb ik 2 keer laten titeren, alles goed, doen we dus ook niet meer. En Logi is 1x getiterd, parvo was niet aanwezig dus die heeft hij nog een keer gehad en verder niks meer.
Alleen als hij ooit naar show gaat zal het officieel moeten.
Door Anne in Zweden
#2574169
Mevroi Kruim schreef: De katten krijgen hier de kitten-enting en 1x een booster en daarna niks meer. Ik heb gemerkt dat ze telkens niesziekte kregen als ik ze liet vaccineren; zonder vaccinatie geen niesziekte. Dat geldt trouwens ook voor de kennelhoest-enting voor honden: sinds ik niet meer laat vaccineren hebben ze er geen last van.

Tara heb ik laten vaccineren tot 3 jaar, daarna niet meer. Met 10 laten titeren en alle titers waren prima. Die vaccinaties houden dus gewoon 7 jaar. Kátur heb ik 2 keer laten titeren, alles goed, doen we dus ook niet meer. En Logi is 1x getiterd, parvo was niet aanwezig dus die heeft hij nog een keer gehad en verder niks meer.
Alleen als hij ooit naar show gaat zal het officieel moeten.
Gloepende... zeven jaar!!!

Na hoeveel jaar zou ik mijn honden en katten, als ik vanaf nu niet meer laat enten, getiterd moeten worden om te controleren of de enting haar werk nog doet? De honden zijn alle drie vorig jaar mei nog ingeënt, de katten het jaar daarvoor voor het laatst.

En wat betekent de hoogte van de titer? Voor Zweden moesten honden en katten voorheen altijd tegen rabiës geënt worden, en een maand of drie later getiterd om te kijken of de hoeveelheid antistoffen hoog genoeg was, die meer dan 0,5 IU/ml moest zijn. De reuen, Pipo en Bambi hadden hele hoge titers (Bambi bv. 3,97 IU/ml), maar Sokjes heeft een titer van 0,76 IU/ml, dus net boven de grenswaarde. Hij heeft ook maar één rabiësenting gehad, geen booster (wat wel werd aangeraden, door, jawel, de da). Betekent dit dat Sokjes' rabiësenting eerder uitgewerkt kan zijn dan die van Bambi? Of geldt hoe dan ook: Novibac zegt dat de enting 3 jaar geldig is, dus werkt hij ook 3 jaar, ongeacht de hoogte van de titer?
Door Mevroi Kruim
#2574216
In principe zouden ze gewoon de rest van hun leven beschermd moeten zijn. Die titer zegt iets over aanwezige antistoffen, en het maakt in principe niet uit of die hoog of laag is. Het gaat erom dat er antistoffen zijn en dat betekent dat het immuunsysteem snel kan reageren bij een besmetting. Een hoge titer kan bv betekenen dat het dier recent in aanraking is geweest met de ziekteverwekker, meer niet.

Is er geen titer kort na een vaccinatie dan kan dat betekenen dat die niet is aangeslagen. Dan kun je het nog een keer proberen en weer titeren, is er dan nog geen titer dan kun je het net zo goed laten vertelde Tannetje mij, dan gaat die er ook niet komen, al vaccineer je wekelijks. Ik meen dat zij dat nog wel eens zag bij parvo, dat op de een of andere manier het immuunsysteem van de hond niet lijkt te reageren op het vaccin. Ik ben zelf een voorbeeld van niet reageren op pokken, net als mijn vader en mijn zus. Mijn vader is tig keer ingeënt tegen pokken, nooit een reactie. Ik ben een keer of 4 ingeënt, idem. Bij mijn zus hebben ze het twee keer geprobeerd en toen opgegeven. Ofwel hebben wij een natuurlijke immuniteit tegen pokken (er is niet getiterd) of ons afweersysteem herkent het niet als ziekteverwekker.

Is er kort na vaccineren een titer dan reageert het afweersysteem en dan is er dus immuniteit. Dat die afneemt qua hoeveelheid antistoffen is geen probleem, er zijn nl ook nog geheugencellen. Hoe hoog de titer blijft gedurende het leven hangt af van het eigen immuunsysteem en van evt contacten met de ziekteverwekker en van het vaccin, volgens mij. Een levend verzwakt vaccin geeft een betere immuniteit dan een dood vaccin, omdat het meer lijkt op de eigenlijke ziekteverwekker. Maar een hoge of lage titer zegt dus niet automatisch iets over de sterkte van de immuunreactie, alleen iets over hoe lang geleden er contact is geweest met de ziekteverwekker.

De fabrikanten zeggen dat hun vaccins TENMINSTE 3 jaar bescherming bieden. Dat hebben ze nl onderzocht, en meer niet, dus daar zeggen ze niks over. Die 3 jaar gelden wsch voor 99% van de dieren, er zullen er altijd tussen lopen die dus niet reageren op het vaccin, dat weet je alleen als je titert. Maar veel zin heeft dat denk ik niet, er is nl geen andere manier om immuniteit te verkrijgen, dus als je titert dan weet je dat je hond bv niet immuun is tegen parvo maar je kunt er verder niks mee.

Doordat nu steeds meer mensen laten titeren zie je dat de periode dat er antistoffen in het bloed zitten vaak veel en veel langer is dan die 3 jaar. Vroeger, nog niet eens zo lang geleden, gingen ook de fabrikanten en de dierenartsen er trouwens van uit dat 1x puppy-enten plus 1x boosteren op 1 jaar levenslange bescherming gaf. Zo werden mijn dieren vroeger ook gevaccineerd en er is er nooit een ziek geworden, noch ken ik honden of katten in mijn omgeving die ziek werden. Dat jaarlijks enten kwam ineens op in mijn beleving. Voor mensen, toch echt belangrijker dan dieren denk ik dan, gaat men er nog steeds van uit dat de immuniteit door vaccinaties iha veel langer duurt dan 3 jaar. Niemand gaat elke 3 jaar z'n DKTP en z'n BMR halen (BMR heb ik nooit gehad trouwens, ik werd gewoon ziek  :biggrin2: zo ging dat vroeger). Tetanus wordt tegenwoordig na een jaar of 15 herhaald maar hoe goed dat onderbouwd is, geen idee. En als je naar enge buitenlanden gaat wordt geadviseerd om te herhalen maar ook daarvan is de vraag waar dat op gebaseerd is. Dat ze in die enge buitenlanden andere strains van vervelende ziektes hebben geloof ik gelijk, maar dan zou je dus daartegen moeten vaccineren en niet tegen wat er hier voorkomt.

Als Vanguard en co. de vaccins gaan veranderen omdat er nieuwe strains van virussen opduiken, ja, dan zou ik overwegen om ff bij de da langs te gaan. Maar met de oude vaccins heb ik er wel vertrouwen in dat dat het leven van een hond of kat houdt.
Door 1eboa
#2574626
Hier doen we het volgende:
Mijn jongst hond van net 1 jaar heeft vorig jaar de cocktail zonder kennelhoest gehad, daarna de lepto apart met 4 weken er tussen.
In maart/april laat ik hem titeren en geef geen lepto meer. Bij mijn teefje van 2 jaar waren vorig jaar de titers prima, laat ik dit jaar ook nog een keer doen. De rest: van 5, 7, 11 en 13 jaar krijgen alleen 1x per 3 jaar de rabies, omdat het voor het buitenland nodig is.
Door vega
#2574800
CaneCorsoChanty schreef: Na het lezen van de info op deze website... :-\ http://www.huisjebiobeestje.nl/page/vac ... ja-of-neey denk ik dat ik ermee stop, althans ik ga me laten adviseren door een holistische/homeopathische dierenarts. Maar chemische goedjes komen er niet meer in bij mijn hond !!
Bijzonder verhaal. Ik ben ook 'kritisch prikker'. 1x in de 3 jaar een coctail, maar wel elk jaar parvo en weil. Denk dat ik daar ook van af moet zien nu...
Door Parelridder
#2574934
1eboa schreef: Hier doen we het volgende:
Mijn jongst hond van net 1 jaar heeft vorig jaar de cocktail zonder kennelhoest gehad, daarna de lepto apart met 4 weken er tussen.
In maart/april laat ik hem titeren en geef geen lepto meer. Bij mijn teefje van 2 jaar waren vorig jaar de titers prima, laat ik dit jaar ook nog een keer doen. De rest: van 5, 7, 11 en 13 jaar krijgen alleen 1x per 3 jaar de rabies, omdat het voor het buitenland nodig is.
Waarom laat je op de leeftijd van pup en 1 jaar wel lepto enten en daarna niet meer?
Door Bieke
#2575555
Waarom de vaccinatie Parvo Weil? Dat is een combinatie die nergens op slaat. Parvo is een ziekte die vooral bij pups voorkomt.
Wat doet Parvo? Parvo tast het slijmvlies van de ingewanden aan en ook het hart.
Dan krijgt de hond een hartspierafwijking. Voordat het Parvovaccin er was, scheen deze kwaal maar zelden voor te komen. Nu komt het in alle rassen voor. Hoe komt het dat zo veel honden tegenwoordig maagdarmklachten hebben, zoals geirriteerde darmen enz.
Is dat een chronische reactie op het vaccin?
Wie krijgen er parvo?
Vooral pups. Die hebben nog maar weinig weerstand en dat beetje dat ze nog hebben van de teef, wordt doorbroken door een vaccin, waar meer virus in zit, of dat minder verzwakt is dan het vaccin voor volwassen honden. High titer, low passage, noemen ze dat met dure woorden. Hoe kunnen fabrikanten dat doen? Omdat wij de bijsluiter niet te zien krijgen en omdat de meeste dierenartsen die niet lezen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door