Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2454250
Hallo allemaal,

Het is zover, een jaar is voorbij en mijn hond zal weer een cocktail inenting moeten krijgen (aldus DA). Hij heeft sinds dit weekend Frontline Combo gekregen. Volgens mij is hij een beetje duf van dat spul. Ik zie geen externe verwondingen aan zijn lichaam, maar volgens mij werkt het intern wel iets onwel. Hij slaapt veel en is minder fit.
Kan hij wel een cocktail inenting krijgen. Ik vraag de DA niet omdat ik meer vertrouwen heb in advies van mensen die honden hebben.

Groetjes
Nici
#2454257
Ik zou die prik op dit moment niet geven. Hij moet eerst dan weer in zijn oude doen zijn. Sowieso zou ik, als de hond zo heftig op zo'n pipet reageerd deze liever helemaal niet meer geven.

Aangezien je hond niet uitblinkt in gezondheid zou ik ook oppassen met een overdaad aan vaccinaties en zeker even goed kijken wat je wel of niet echt nodig hebt (kennelhoest) en of dit ook echt jaarlijks herhaald moet worden aangezien het DHPdeel van de coctail minstens 3 jaar bescherming geeft.
#2454270
Dank je Angelique voor jouw bericht.

De moeilijkheid waarmee ik zit is dat ik niet de geschiedenis van mijn hond ken. Ik weet niet of hij ooit eerder inentingen heeft gehad voordat hij bij mij terecht kwam . Een jaar geleden kreeg ik heb en was naar de DA voor onderzoek (routine) Hij kreeg hondsdolheid inenting en een cocktail.  Hij gaat niet naar een dierenpension waardoor hij geen kennelhoest inenting heeft gekregen.

Mbt pipetL Hij heeft voorheen Exil gekregen. Hij werd er sloom van. Toen ben ik over  gegaan op natuurlijke spray en pippetten (Greyhound en Bob Martin). De schrik van mijn leven: een teek had hem gebeter en sindsdien krabt hij de wond daar steeds weer open. De wond is nu minder ontstoken omdat ik door mijn stomheid niet wist dat men de wond moest ontsmetten. De natuurlijke spray beschermt hem ook niet tegen vlooien.  Ik heb hem voor het eerst (bij mij dan) Frontline gegeven omdat overige chemische pipetten permethrine bevatten die dodelijk kunnen zijn voor maltezers.

Ik begrijp niet wat u bedoelt met '  DHPdeel van de cocktail minstens 3 jaar bescherming geeft' . Bedoelt u dat hij dan met een cocktail inenting van vorige jaar 3 jaar lang bescherming krijgt? En dat de jaarlijkse inenting dan niet nodig is? Als dat zo zal zijn dan hoeft hij inderdaad niet vergiftigd te worden.

Hij is mijn eerste hond en ik ben nog zo onkundig in het houden van een hond, maar ik doe mijn best om hem te beschermen.
#2454335
Het maakt niet uit wat die eerder aan vaccinaties gekregen heeft, alleen die van vorig jaar tellen nu. Rabies is voor drie jaar, dus die sla je sowieso over.

Pak je boekje er even bij en kijk op de stickertjes van de vaccinatie wat daarop staat. Zet dat eventueel even hier neer en dan kunnen wij kijken wat je wel niet zou moeten enten.

Een grote coctail bestaat uit Distemper, Hepatitus (HCC), Parvo, ParaInfluenza en Lepto. Dit zijn in totaal 2 spuiten, de DHPPi en de Lepto. De Lepto is maar geldig voor 1 jaar. De DHPP! ook maar voor 1 jaar, omdat het component Pi (parainfluenza (vorm van kennelhoest) niet voor 3 jaar geregistreerd is. De DHP is dat wel en er is een vaccin beschikbaar waar alleen die DHP in zit, zodat je als je deze gebruikt maar om de drie jaar hoeft te vaccineren tegen deze ziekten.

Maar goed, dan is dus ook de vraag...MOET je voor een bepaald iets (hondenschool oid) een geldige enting hebben, want stel dat hij vorig jaar die DHPPi heeft gehad, dan staat er in het boekje wel 1 jaar, maar voor de belangrijkste ziekten is hij voor minstens 3 jaar beschermd. Stel dat je nu denkt...ho even, dat vind ik doodeng, dan zou je ook kunnen overwegen om een dierenarts op te zoeken die een Vaccicheck beschikbaar heeft waarmee ze de antistoffen in het bloed kunnen meten en zo af kunnen lezen of jouw hond nog voldoende beschermd is.
#2457790
Beste  mensen,

Ik heb zoveel ergernissen deze week dat ik nog geen tijd heb gehad om te schrijven ... grrr. mijn hond was aangevallen door een loslopende Jack Russell.. de baas," mijn hond doet niks, dit is nog nooit gebeurd hij luistert altijd"  ... blalablaaa...
mijn hond heeft een verwonding aan zijn staart en in zijn achterpoot.. niet zwaar, maar wel wat bloed... ik ben woedend.
Ik wilde al hondenpoep in zijn brievenbus doen... ;D

Terug to business. Bijzonder hoe jullie kennis hebben op het medisch gebied. :) 
Hierbij de stickertjes in de de paspoort van hond A (Dustin,  heb ik gekocht omdat hij geen had) , achter de : staan de omschrijving die bij de nummertjes horen die zijn omcirkeld.
- Nobivac Rabies  (oktober 2011)
- Vanguard 7 DA2Pi  (september 2011) +  Vanguard 7 CPV-Lepto (2011) : Parvo levend verzwakt, hondeziekte, leverziekte HCC, CAV2virus, weil, en kennelhoest para influenza levend geactiveerd.
- Vanguard 7 CPV-Lepto (idem):  Parvo levend (september 2011, 3 weken na de voorafgaande)


Hond B
- Nobivac Puppy DP : hondenziekte en parvo levend (verzwakt) ( april/2011)
- Nobivac Lepto + Novibac DHP+ Nobivac KC :  Parvo levend verzwakt, hondeziekte, leverziekte HCC, CAV2virus, weil, kennelhoest para influenza levend geactiveerd en kennelhoest (Bortella) (juni 2011)
- Nobivac Lepto + Novibac DHP+ Nobivac KC :  Parvo levend verzwakt, hondeziekte, leverziekte HCC, CAV2virus, weil, kennelhoest para influenza levend geactiveerd en kennelhoest (Bortella) (mei 2012)


De honden gaan niet naar een kennel maar gaan soms met loge bij fam. die ook enige honden heeft of bij de buurvrouw die af en toe ook op een hond past. Ze gaan niet naar een honden school... niet dat ze zo gehoorzaam en deugen hoor.. maar ik heb nog geen rijke financierer gevonden die de kosten op zich wilt nemen. :)
Op het internet wordt gesuggereerd door iemand dat dat wanneer een hond 3 jaar lang elk jaar zijn vaccinatie heeft gehad dat die dan voldoende anti stoffen heeft in zijn lichaam en zodoende beschermt is tegen de reguliere ziekten. Ik ben niet welvarend waardoor ik met oprechtheid zeg: liever voorkomen dan genezen. De plotseling hoge kosten kan ik niet dekken en ik kan het lijden van mijn hond niet aanzien.. Ik ben al gefrusteerd wanneer mijn hond last heeft van vlooien en jeuk, nu te meer de frontline combo pippet als een net fungeert , de vlooien zijn niet weg, de hond krabt en krabt.
Maar goed first things first, ik heb contact opgenomen met enkel DA, iedereen adviseert mij jaarlijks een (kleine) cocktail enting te geven.. de tarieven varieren en een DA wilt niet de tarieven te kennen geven.

De hond is nu minder sloom. Ik wacht nog even af op jullie advies alvorens ik naar een nieuwe DA ga ( ben op zoek naar een betaalbare DA maar wel die serieus de tijd neemt voor mijn zwakke hond. Ik ging voorheen naar een praktijk met 3 artsen, men heeft er geen vaste clientele consult, dus de ene DA neemt wel de tijd en de andere helemaal niet, mijn hond werd altijd "goed gekeurd" terwijl hij last had van oormijten, tandsteen en teruggetrokken tandvlees) Zucht het gezond houden van een hond is zwaar. Ik hou zoveel van mijn honden... maar het is zwaar.
Zo even lekker van mij kunnen afschrijven.. ja ik ben een zeur tante.... heb een beetje geduld met mij :-X
#2457814
Beide honden liet ik de komende twee jaar niet enten, maar dat is wat ik zou doen.
De cocktail enting is al langere tijd 3 jaar geldig ( lees werkzaam ) en waarschijnlijk zelfs langer werkzaam.
Weil is hierop een uitzondering.

wat je kan overwegen is om te titeren, dan weet je of de entstoffen die zijn gegeven nog werkzaam zijn, maar als jouw honden de mijne zouden zijn zou ik dat ook niet doen.

Ik heb hier een jonge hond van 2 1/2 jaar die alleen de pupenting heeft gehad,ze is dit jaar getiterd en bleek nog voldoende bescherming te hebben.

Maar dit is zoals ik erover denk, het is natuurlijk ieder voor zich.
Weil heb ik bij haar nooit geént.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door