Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2359297
MarijeEnBoomer schreef: In de duinen waar ik heel het jaar kom wel ;)
Ja, maar je schrijft "en bestudeerd de rondkruipende slakken in de tuin". Da's dus niet zo erg. Slakken in de duinen bestuderen (opeten - die slakjes zitten weer vaak aan gras en veel honden eten gras): da's dan weer wel gevaarlijk gedrag :biggrin2:

Die hartwormen schijnen vooral in Den Haag en op de Veluwen voor te komen doordat daar vossen rond lopen. Tenminste, volgens mij heeft men Sieneke toen verteld dat dit de oorzaak was van deze twee "besmette gebieden".

http://www.dierenartslaakkwartier.nl/pd ... ut_Def.pdf:

Een gedeelte van de levenscyclus moet plaatsvinden in een
andere diersoort (tussengastheer) dan de hond
(eindgastheer). Voor Angiostrongylus vasorum kunnen dat
verschillende diersoorten zijn, maar meestal zijn het slakken
(zowel naakt- als huisjesslakken). Slakken worden
aangetrokken tot hondenpoep en op die manier komen ze
in contact met de door de hond uitgescheiden larven. Die
larven penetreren de slak en ontwikkelen zich daarin tot
een infectieuze larve. De hond krijgt de worminfectie
meestal door het opeten of aanvreten van een met larven
besmette slak.
Behalve de hond zijn ook vossen eindgastheer van deze
worm. Dat wil zeggen dat ook in vossen de volwassen
wormen kunnen voorkomen en dat die vossen nieuwe
larven in de omgeving kunnen uitscheiden.
Daarmee
kunnen vossen een reservoir zijn van Angiostrongylus
vasorum.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2359301
Lizzy schreef: Ja, maar je schrijft "en bestudeerd de rondkruipende slakken in de tuin". Da's dus niet zo erg. Slakken in de duinen bestuderen (opeten - die slakjes zitten weer vaak aan gras en veel honden eten gras): da's dan weer wel gevaarlijk gedrag :biggrin2:

Die hartwormen schijnen vooral in Den Haag en op de Veluwen voor te komen doordat daar vossen rond lopen. Tenminste, volgens mij heeft men Sieneke toen verteld dat dit de oorzaak was van deze twee "besmette gebieden".

http://www.dierenartslaakkwartier.nl/pd ... ut_Def.pdf:

Een gedeelte van de levenscyclus moet plaatsvinden in een
andere diersoort (tussengastheer) dan de hond
(eindgastheer). Voor Angiostrongylus vasorum kunnen dat
verschillende diersoorten zijn, maar meestal zijn het slakken
(zowel naakt- als huisjesslakken). Slakken worden
aangetrokken tot hondenpoep en op die manier komen ze
in contact met de door de hond uitgescheiden larven. Die
larven penetreren de slak en ontwikkelen zich daarin tot
een infectieuze larve. De hond krijgt de worminfectie
meestal door het opeten of aanvreten van een met larven
besmette slak.
Behalve de hond zijn ook vossen eindgastheer van deze
worm. Dat wil zeggen dat ook in vossen de volwassen
wormen kunnen voorkomen en dat die vossen nieuwe
larven in de omgeving kunnen uitscheiden.
Daarmee
kunnen vossen een reservoir zijn van Angiostrongylus
vasorum.
Duidelijk. :)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2359508
Lizzy schreef: Ja, maar je schrijft "en bestudeerd de rondkruipende slakken in de tuin". Da's dus niet zo erg. Slakken in de duinen bestuderen (opeten - die slakjes zitten weer vaak aan gras en veel honden eten gras): da's dan weer wel gevaarlijk gedrag :biggrin2:

Die hartwormen schijnen vooral in Den Haag en op de Veluwen voor te komen doordat daar vossen rond lopen. Tenminste, volgens mij heeft men Sieneke toen verteld dat dit de oorzaak was van deze twee "besmette gebieden".
Het antwoord van de UU was dit;
Over echte risicogebieden kan ik nog weinig zeggen, daar hebben we onvoldoende voor in kaart gebracht op het moment. Dit is ook zeer lastig te zeggen omdat de gemiddelde Nederlander zijn/haar honden overal mee naar toe neemt
Overigens doen Boon en Liz ook mee aan het onderzoek. En niet vanwege de kosten ;) Mestonderzoek heb ik nl al tijden niet gedaan ivm niet vermoeden van een besmetting; en mijn vermoeden werd idd bevestigd. Ze zijn nu, beiden, 7 maanden negatief beoordeeld v.w.b. het hebben van wormen/eitjes
Gebruikersavatar
Door rupa
#2359746
tess06 schreef: Mijn eerste shit(die van tess dus) is vanavond op de bus gedaan.
nu maar afwachten op de eerste vragenlijst en uitslag....
ik/wij zijn ook benieuwd.

gr.®
PS:ik (®) zal in het vervolg mijn naam onder de/een reactie zetten, is voor sommige misschien duidelijker.
Door Deesje
#2360664
ik doe ook mee, ik vind het zeker niet onbelangrijk om te ondersteunen in het krijgen van een beeld waar risicogebieden zijn.. als er vervolgens een besmetting geconstateerd zou worden vind ik het mijn verantwoordelijkheid jegens mijn hond en mijn omgeving om daar iets mee te doen, maar ik stop er ook niet zomaar iets in als het niet nodig is. Zover ik begrepen heb is het hoofddoel van UU om de risicogebieden in kaart te brengen en niet zo zeer om te testen naar effectiviteit van middelen, maar dat was mijn interpretatie toen ik mee ben gaan doen (oktober/november 2011)

Verder wordt er ook in de enquete gevraagd of je ontwormt, wanneer de laatste keer enz.. dus vanaf het begin weten ze dat mijn honden niet ontwormd worden. Ik heb het ook bij het eerste contact aangegeven en geen commentaar gekregen dat ik dan niet mee mocht doen..
Door Martine-Tom
#2362311
Ik heb ze gemaild met nog wat critische vragen...geen antwoord meer gehad, dus ik doe iig niet meer mee zolang ik geen antwoord gekregen heb,...
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2362383
tess06 schreef: Ik heb mijn vragenlijstje ook gehad, met de mijn dat de ontlasting van de hond is ontvangen.
nu maar afwachten tot ik de uitslag krijg.
Meestal gaat dat heel vlot, mocht dat niet zo zijn, kan je altijd een mail sturen dat je de vragenlijst hebt ingevuld. Dat werd een paar weken geleden gemeld ;)
Door tess06
#2362493
Inge en Bono schreef: Meestal gaat dat heel vlot, mocht dat niet zo zijn, kan je altijd een mail sturen dat je de vragenlijst hebt ingevuld. Dat werd een paar weken geleden gemeld ;)
Dank je dat is goed om te weten.
Wat versta je onder vlot? deze week nog of binnen een week?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2362664
Verschilt van 1-7 dagen. Maar meestal ruim binnen 1 week.
Ik heb 1 keer 3 weken gewacht, maar toen waren er bezettingsproblemen en waren in eerste instantie alleen de mensen wier honden een besmetting opgelopen hadden, geïnformeerd. Maar dat is echt eenmalig geweest.
Ik heb de enquête gisteren ingevuld, ik gok op vandaag/morgen en anders maandag  ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door