Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
#2545039
Als we het over dezelfde vraag hebben, werd er verwezen naar een vraag die maandelijks ook in de enguete staat: of je hond gegeten heeft van prooidieren die hij vangt/vindt. Ik vond het een verwarrende vraag omdat we hier - op het forum - met 'prooidieren' niet letterlijk bedoelen dat deze ten prooi viel aan onze hond. Maar de verwijzing naar de maandelijkse enquete n.a.v. het ontlastingsmonster deed het mij interpreteren als toch prooi in de betekenis van 'zelf gevangen'. Dat heb ik overigens er wel bij getikt, dat ik de vraag op die manier heb begrepen.
Laatst gewijzigd door Parelridder op di 18 dec 2012, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura1901
#2545056
Parelridder schreef: Als we het over dezelfde vraag hebben, werd er verwezen naar een vraag die maandelijks ook in de enguete staat: of je hond gegeten heeft van prooidieren die hij vangt/vindt. Ik vond het een verwarrende vraag omdat we hier - op het forum - met 'prooidieren' niet letterlijk bedoelen dat deze als prooi ten prooi viel aan onze hond. Maar de verwijzing naar de maandelijkse enquete n.a.v. het ontlastingsmonster deed het mij interpreteren als toch prooi in de betekenis van 'zelf gevangen'. Dat heb ik overigens er wel bij getikt, dat ik de vraag op die manier heb begrepen.
Zo heb ik het ook begrepen ;D
Door Juul
#2545102
Op dit moment loopt er een aanvullend onderzoek naast het reguliere onderzoek naar endoparasieten (parasieten die zich in het lichaam van de hond bevinden). Een van de doelen van dit onderzoek is om te kijken of er mogelijk een relatie is tussen de soort voeding die de honden krijgen en de kans op een infectie met spoelwormen. Daarom hebben we enkele aanvullende vragen voor u met name met betrekking tot de herkomst van het vlees dat u voert. Dit zijn vragen die nog niet in de herhalingsenquête aan bod zijn gekomen, maar die gaandeweg het onderzoek gerezen zijn. We willen uw medewerking vragen om deze enquête in te vullen. Door op onderstaande link te klikken krijgt u meer informatie over dit aanvullende onderzoek en kunt u vervolgens doorklikken naar de vragen. Bij voorbaat dank.


Dit triggerde mij een beetje, naast de vraagstelling in de enquete, die maar een heel beperkt beeld geeft, hoe en wat ik voer. Ik ben dan gewoon benieuwd wat de andere doelen zijn.

Er stond nog een stuk tekst aan het begin van de enquete of in 1 van de vragen die volgens mij wel suggereerde dat rauw gevoerde honden eerder last zouden hebben van spoelwormen. Maar ik kan niet meer terugkijken omdat ik al ingevuld heb.
Door millyckk
#2545675
Ik had vandaag al een uitgebreid antwoord op mijn mail, aangezien dat door het Spoelwormteam was ondertekend ( en dus niet door een persoon) denk ik dat ik dat hier wel mag copieeren, als het niet mag merk ik dat vanzelf wel ;)

Wij als Spoelwormteam werken voor de afdeling klinische infectiologie en hebben de gewoonte dat wanneer fabrikanten/producenten ons project sponsoren dat de uitkomsten en publicaties van dit soort onderzoeken volledig eigendom blijven van onze afdeling. Dus geen beïnvloeding van een derde geldstroom op de resultaten en publicatie hiervan, wel mogen zij met suggesties komen, maar de beslissingen blijven aan ons.

Wat dat betreft hoeft u zich geen zorgen te maken.

Wel is het de bedoeling dat er een publicatie van komt en dan is het voor een ieder toegankelijk.


Verder had ik ook nog een vraag gesteld over de hogere pH waarde in combinatie met spoelwormbesmetting en kreeg daarop het volgende interessante antwoord:

Wij hebben ook vele vossen bekeken op de aanwezigheid van endoparasieten en dit pleit niet voor dat verhaal. Bij vossen vinden we met veel grotere regelmaat parasieten die een infectie via het eten van prooidieren (rauw vlees) kunnen teweegbrengen dan bij honden.

De parasieten die zich op deze manier binnen een populatie kunnen verspreiden zijn namelijk evolutionair met de honden, vossen, wolven opgegroeid en hebben zich volledig aangepast aan de pH van de maag en de relatieve korte tijd in de evolutie dat wij brokken in een hond stoppen heeft hier geen verandering in gebracht, sterker nog zij maken soms gebruik van de pH van de maag om zich te “activeren”.

Het zal met name van de herkomst van het vlees afhangen, er moeten immers wel larfjes in rauw vlees zitten, want anders is het geen risicofactor


Ik vind het lovenswaardig dat ze de moeite nemen om zo uitgebreid te antwoorden, het eerste deel kan je natuurlijk wel alle kanten mee op, maar
het tweede citaat maakt me nieuwsgierig naar de uitkomsten. Ik ga de enquete dus ook invullen
Laatst gewijzigd door millyckk op wo 19 dec 2012, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chaos
#2545879
jalukrifa schreef:
Er stond nog een stuk tekst aan het begin van de enquete of in 1 van de vragen die volgens mij wel suggereerde dat rauw gevoerde honden eerder last zouden hebben van spoelwormen. Maar ik kan niet meer terugkijken omdat ik al ingevuld heb.
Ik moet de enquette nog invullen, en heb hier de tekst van de eerste pagina even gekopieërd:

Beste participanten van het spoelwormonderzoek,

Allereerst willen we u bedanken voor uw deelname aan het onderzoek naar spoelwormen bij honden.
Op dit moment loopt er een aanvullend onderzoek naast het reguliere onderzoek naar endoparasieten (parasieten die zich in het lichaam van de hond bevinden). Een van de doelen van dit onderzoek is om te kijken of er mogelijk een relatie is tussen de soort voeding die de honden krijgen en de kans op een infectie met spoelwormen. Rauw vlees wordt vaak als mogelijke oorzaak van een spoelworminfectie aangewezen. De reden hiervoor zit in de cyclus die een spoelworm doorloopt. Een spoelworm in de darm van de hond produceert eitjes die met de ontlasting van de hond in de omgeving terecht komen. Deze eitjes kunnen door andere honden opgenomen worden uit de omgeving en tot infectie leiden. Bij oudere honden zal dit echter zelden leiden tot ei-uitscheiding. Maar ook alle andere dieren die de eitjes opnemen kunnen geïnfecteerd raken. De eitjes zullen zich in het betreffende dier ontwikkelen tot een larve die naar het weefsel migreert en hier voor een bepaalde periode blijft zitten. Wanneer dit een consumptiedier betreft zal de larve in het vlees terecht komen en mogelijk geconsumeerd worden door de hond die het vlees rauw gevoerd krijgt. In de hond kunnen de larven weer actief worden en tot een infectie leiden waarbij wel worm-eitjes uitgescheiden worden. Zo zouden honden zich dus behalve via de omgeving ook via rauw vlees kunnen besmetten met spoelwormen. Wij willen graag onderzoeken of het eten van rauw vlees vaker leidt tot een spoelworminfectie bij de hond, of juist geen effect heeft hierop. Hiervoor is het van belang de herkomst van het vlees te weten.
Uit de door u ingevulde enquête is gebleken dat uw hond(en) rauw vlees gevoerd krijgen. Daarom hebben we enkele aanvullende vragen voor u. We willen uw medewerking vragen om deze enquête in te vullen. Bij een aantal vragen zijn meerdere antwoorden mogelijk, dit staat dan ook vermeld bij de betreffende vraag. Indien u niet wilt antwoorden op één van onderstaande vragen, verzoeken wij u de betreffende vraag over te slaan en de andere vragen wel te beantwoorden. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Het spoelwormteam
Door tessa
#2566592
Ik kreeg vandaag de uitslag van het ontlastings onderzoek.
Op zich een interessante uitslag omdat Aafke en Pippi geen worm eitjes hadden, maar Tanja wel.
Tot nu toe waren ze allemaal steeds vrij van worm eitjes, maar Tanja heeft pups gehad en eet natuurlijk de ontlasting van de pups op.
De pups hadden wel wat wormen maar niet veel.

Ik moet nu over drie dagen nieuwe ontlasting van Tanja insturen om te kijken of er sprake is van een echte worm besmetting of een 'passanten besmetting'
Door Parelridder
#2572278
Hier ook weer beiden volledig vrij :)

Gisteren was ik met Merel & Maartje bij de cardioloog (UKG). De dierenartsen in opleiding vroegen naar de frequentie van ontwormen etc. (een standaard vraag). Toen ik vertelde dat ze mee deden aan het spoelwormonderzoek reageerden ze verheugd. Hun eigen dieren en die van buren etc. deden ook mee. Ook zij hadden de ervaring dat er zelfs als er wat wordt aangetroffen dit doorgaans passage betreft, dus niet behandeld hoeft te worden, ondanks veelvuldig poep eten. Ze merkten op dat dit onderzoek er toe lijkt te gaan leiden dat het advies van dierenartsen t.a.v. ontwormen enorm zal gaan veranderen, namelijk naar slechts nog bij aangetoonde infectie. Ik vond het ontzettend leuk te merken dat dit onderwerp zo leeft bij de toekomstige dierenartsen en zij zo kritisch staan tegenover het toedienen van ontwormmiddelen (wat een van hen zelfs 'rotzooi' noemde).
Gebruikersavatar
Door rupa
#2573433
eerste uitslag van het jaar en gelijk weer goed nieuws.
vandaag kregen we de uitslagen van idefix en dushi binnen.

Hierbij willen we u laten weten dat er in de ontlasting van uw hond(en) geen wormeieren of protozoaire (oö)cysten zijn aangetroffen.
Er bestaat dus geen reden voor ontworming.
Ook wanneer u een herhaling/controle monster op ons verzoek heeft ingestuurd en dit mailtje ontvangt, betekent dit dat hierin geen wormeieren of protozoaire (oö)cysten zijn aangetroffen.


gr paulien en ruud.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door