Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door suzanne 1
#2965221
Ik heb op, nee gestemd.
Onze Senna heeft van de lepto 2 een kanker gezwel gehad  :( en toen al hebben we besloten dat het een rotenting is en deze niet meer laten zetten bij 1 van onze honden. Ze doen het nu al jaren prima zonder de enting en de Lepto 4 gaat daar geen verandering in krijgen aangezien er grote bijwerkingen zijn en hij nog steeds niet volledig beschermd.
Bovendien mag Jamey helemaal niet meer geënt worden want hij krijgt medicatie (atopica) waardoor hij niet geënt mag worden.  Die allergie heeft hij trouwens ontwikkeld na de rabiës enting.
Door Martine-Tom
#2965224
Parelridder schreef: Linkjes gelezen :) Er zijn dus niet meer dan 20 meldingen per jaar van mensen die in Nederland Lepto op lopen. En dat terwijl niemand is gevaccineerd hiertegen (wegens de hevigheid van dit vaccin in verhouding tot 't risico v/d ziekte) en volop voedsel wordt achtergelaten bij recreatieplassen, wat ratten lokt...
We laten zorgeloos onze kinderen zwemmen, heerlijk toch die waterpret?! Zelf sprong ik ook met regelmaat samen met de buurkinderen in het kanaal, zwemmen, maar ook grote opgeblazen binnenbanden mee en dan in het riet hangend deinen op de golven van passerende boten. Een kapotte knie of schaafwond weerhield ons daar echt niet van.
Is de máte van onze angst voor Lepto bij honden niet veroorzaakt door de ons aangeleerde norm tav dit vaccin? Zoals het na jaren brokjes voeren - want daar zit alles in - ook even moeilijk is te vertrouwen op dat we ook zelf een maaltijd kunnen samen stellen, dat daar écht geen tekorten door opgelopen worden.

In het artikel over de 4 mannen met Lepto vond ik interessant dat slechts één van hen erg ziek werd en daardoor aanleiding gaf tot nader onderzoek. De andere 3 waren even 'grieperig'. Weer een voorbeeld van dat Lepto ook ongevaccineerd echt niet altijd en onmiddellijk tot drama's leidt, maar vaker een mild verloop heeft, waarvan je zelfs zonder behandeling kunt opknappen.
Denk dat je daar een goed punt het.

Thuis hadden we altijd honden, ik was jong en hield me niet bezig met wat er al dan niet geent moest worden, toen ik het huis uit ging bleef de hond bij mijn moeder en nam ik zelf katten (welke ik wel braaf volgens protocol liet enten) maar werd dus nooit geconfronteerd met zaken rondom honden.
Toen Tom eenmaal kwam heeft ie wel zijn pup entingen gehad zoals het hoort, maar tijdens zijn eerste jaar was ie vaak ziek (darmontstekingen) zo ben ik hier beland en dus ook gelijk met het wel of niet enten in aanraking gekomen.
Voor Tom zijn booster had moeten krijgen was ik dus al een stuk weerbaarder, en ik moet zeggen dat ik totaal niet bang ben van lepto...voor mij is het gewoon een risico zoals er zoveel in het leven zijn. En ik heb dan nu mss een hond die niet zwemt maar al zou ik die wel hebben, voor mij is enten echt vele malen enger dan niet enten dus ook een zwemmer zou van mij geen enting krijgen. Ik zou er wel rekening mee houden waar er gezwommen word, maar niet alleen vanwege lepto, ook dingen als blauwalg of gewoon een fiks meurende hond zorgen er al voor dat je toch een beetje oplet. Net zo goed als ik ook niet op echte uitlaatveldjes kom bijvoorbeeld.
Met zijn allen kennen we toch heel wat honden...hoeveel gevallen van Lepto ken je?
Geen gok ik zomaar.

Als ik naar mezelf kijk lepto heb ik nog nooit meegemaakt en nog nooit gehoord om me heen dat een hond het opgelopen had. Parvo bijvoorbeeld, onze eerste (en keurig geente) hond heeft het gehad, de pup van een tante van me, kennissen met 3 zusjes uit 1 nest waarvan er 2 parvo hadden, 1 aan overleden en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen...en heel eerlijk, ook daar maak ik me niet druk om, maar blijf om die reden ook weg van uitlaatveldjes bijvoorbeeld.

Ja het kan gebeuren, hij kan ziek worden, hij kan er dood aan gaan, en ja dat zou ik mezelf best aanrekenen maar dat lijkt me menselijk, het is wel iets waar ik mee kan leven zeg maar. Voor mij is het gewoon 1`van de risicos van het leven.
En ik denk dat het echt veel scheelt dat ik nooit geconfronteerd ben met da;s ed die druk leggen op het belang van de enting en hoe gevaarlijk het wel niet is om die enting niet te laten zetten.
Door Lil
#2965294
Anders: Boris krijgt helemaal nooit meer zo'n enting. Hij is al oud, reageert slecht op entingen. Laat svp zitten.

Jones: ja, hij heeft hem in de nieuwe coctail gehad en krijgt ook de booster. Waarom? Nou, omdat de kans groot is dat hij in de herfst naar pension moet. Daarbij had hij slechts 1 keer eerder een enting gehad, toen hij in de opvang kwam en daarna niet meer (die is toen niet herhaald). Heeft niets met angst te maken. Zou het liefste niets erin mikken, maar ja zal toch echt mijn hond ergens onder moeten brengen en aangezien de wet de pensions ertoe verplicht en ze kennelijk ook hierop gecontroleerd worden durf ik dat voor een keertje wel aan.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2965308
Parelridder schreef: Linkjes gelezen :) Er zijn dus niet meer dan 20 meldingen per jaar van mensen die in Nederland Lepto op lopen. En dat terwijl niemand is gevaccineerd hiertegen (wegens de hevigheid van dit vaccin in verhouding tot 't risico v/d ziekte) en volop voedsel wordt achtergelaten bij recreatieplassen, wat ratten lokt...
We laten zorgeloos onze kinderen zwemmen, heerlijk toch die waterpret?! Zelf sprong ik ook met regelmaat samen met de buurkinderen in het kanaal, zwemmen, maar ook grote opgeblazen binnenbanden mee en dan in het riet hangend deinen op de golven van passerende boten. Een kapotte knie of schaafwond weerhield ons daar echt niet van.
Is de máte van onze angst voor Lepto bij honden niet veroorzaakt door de ons aangeleerde norm tav dit vaccin? Zoals het na jaren brokjes voeren - want daar zit alles in - ook even moeilijk is te vertrouwen op dat we ook zelf een maaltijd kunnen samen stellen, dat daar écht geen tekorten door opgelopen worden.

In het artikel over de 4 mannen met Lepto vond ik interessant dat slechts één van hen erg ziek werd en daardoor aanleiding gaf tot nader onderzoek. De andere 3 waren even 'grieperig'. Weer een voorbeeld van dat Lepto ook ongevaccineerd echt niet altijd en onmiddellijk tot drama's leidt, maar vaker een mild verloop heeft, waarvan je zelfs zonder behandeling kunt opknappen.
Absoluut! En al helemaal voor de mensen die zich niet verdiepen en zich dingen laten vertellen door de dierenarts. Als die beste man/vrouw zegt dat het vaccin veilig is en de ziekte heel erg, dan kies je toch acuut voor het vaccin!
De meeste mensen met honden in mijn kennissenkring, denken helemaal niet over dit soort dingen na. Die gaan gewoon braaf elk jaar voor een prikje en een checkup naar de dierenarts. Ja, want Fikkie lijkt wel gezond, maar de dierenarts moet toch maar even kijken of het wel echt goed gaat. Dat Fikkie van 1 van mijn kennisen epilepsie heeft, elk jaar een gebitsreiniging moet wegens kilo's tandsteen enz rinkelt geen belletje. Zou je ook niet kunnen enten dan? Maar dan worden ze toch ziek???? Beestje krijgt volgens schema alle entingen die er zijn, alleen de kennelhoest neusenting niet. Dit jaar dus ook de nieuwe lepto met booster. Want straks wordt ze ziek!

En als mensen érgens niet tegen kunnen in het algemeen, is wanneer ze iets hadden kunnen voorkomen en het toch mis gaat. Kijk maar in dit topic, hoeveel moeite het mensen kost om niet te enten. Het idee dat je hond heel ziek kan worden en dat je het dan misschien had kunnen voorkomen. De niet enters vinden het risico van de enting groter dan van niet enten, maar hoe köt voelen de niet enters zich als hun hondje toch ziek wordt. Logisch, maar dat maakt dat de gemiddelde hondeneigenaar dus gewoon maar wel ent, want de dierenarts zegt dat het veilig is.
Door Annemarie Rijnveld
#2965319
Grappig.....in het hier geposte artikel spreekt men van 20 meldingen per jaar....ik las laatst in de Elsevier (July 2014 interview met een of andere professor, weet de naam en de instantie niet meer, helaas) dat de afgelopen jaren 6 gevallen per jaar zijn geconstateerd, en dat het aantal besmettingen dus in dalende lijn zou zijn...
Door C@rine
#2965419
Ik heb op Nee gestemd.

Brumby is geboren 01-11-2005
Op 21-12-2005.  Nobivac puppy DP
Op 13-01-2006.  Nobivac  Lepto + Nobicac Parvo -C
Op 09-02-2006.  Nobicac  L+DHPPI

Op 22-03-2007.  Nobicac  L+DHPPI
Op 02-05-2007  Rabiës

Bieke ( Brumby zijn moeder) kreeg in Dec 2008 acuut nierfalen, en zieke honden mag je niet enten.
Vanaf toen heb ik nooit meer iets geënt, en ook niet getitterd, en neem ik het risico!
Laatst gewijzigd door C@rine op zo 27 jul 2014, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shanti en co
#2965859
Ik heb ook op nee gestemd. Vorig jaar hebben we een tijdje getwijfeld of we, toen nog de oude, lepto zouden enten maar besloten het niet te doen. Dit jaar hebben we ook de nieuwe niet gezet.
Wij vonden de risico's van de enting groter dan het riso op de ziekte.
Door yazzie
#2965942
Ik heb Lepto-4 niet gegeven aan mijn honden. Mede vanwege wat ik hier heb gelezen (het overlijden van twee honden) en omdat ik denk dat Weil ook met medicijnen bestreden kan worden. Ik wil eerst weten wat de bijwerkingen kunnen zijn op langere termijn. Ik had ook al langer twijfels over de Lepto enting: waarom honden wel enten en kinderen niet die ook massaal in binnenwateren zwemmen? Dr. Schultz ontraadt zelfs een Lepto-vaccin vanwege de bijwerkingen. Okay, is weliswaar Amerika maar het zet je wel aan het denken.

Mijn jongste hond (ruim zes jaar) heeft na de cocktail-enting op eenjarige leeftijd een huidprobleem opgelopen. Vorig jaar wederom, ook weer na de Lepto-2. Toen had ik eigenlijk al besloten geen Lepto meer te enten. Mijn oudste hond (acht en half jaar) heeft een aantal jaar geleden waarschijnlijk van de Weil enting op de plek van prikken een harde schijf tussen zijn schouderbladen gekregen. Is weer verdwenen, maar toch...

Ik ben niet tegen vaccineren maar alleen indien nodig. Mijn oudste hond is een week geleden nog getiterd: voldoende beschermd voor parvo en hcc. Laatste enting is alweer vijf jaar en drie maanden geleden. Alleen hondenziekte was onvoldoende beschermd (stipje was lichter dan controlestipje maar nog wel gekleurd). Destijds heb ik dus Lepto laten zetten bij DHP; mogelijk dat daarom hondenziekte minder aanwezig is dan parvo en hcc. Hondenziekte lijkt hier niet meer voor te komen. Ik heb dus besloten om niet te vaccineren. Mijn jongste hond laat ik in oktober titeren. Over twee jaar ga ik het bij allebei mijn honden weer herhalen. Ik wil voor mezelf in kaart hebben hoe lang de antistoffen in het bloed zichtbaar blijven want als je praat over bijwerkingen bij enten of medicijnen dan zijn die er nooit volgens dierenartsen. Ik vraag mij ook af wat dierenartsen doen met opmerkingen over bijwerkingen op medicijnen en vaccinaties. Ik heb zo'n vermoeden heel weinig tot niets.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2966029
Parelridder schreef: Linkjes gelezen :) Er zijn dus niet meer dan 20 meldingen per jaar van mensen die in Nederland Lepto op lopen. En dat terwijl niemand is gevaccineerd hiertegen (wegens de hevigheid van dit vaccin in verhouding tot 't risico v/d ziekte) en volop voedsel wordt achtergelaten bij recreatieplassen, wat ratten lokt...
We laten zorgeloos onze kinderen zwemmen, heerlijk toch die waterpret?! Zelf sprong ik ook met regelmaat samen met de buurkinderen in het kanaal, zwemmen, maar ook grote opgeblazen binnenbanden mee en dan in het riet hangend deinen op de golven van passerende boten. Een kapotte knie of schaafwond weerhield ons daar echt niet van.
Is de máte van onze angst voor Lepto bij honden niet veroorzaakt door de ons aangeleerde norm tav dit vaccin? Zoals het na jaren brokjes voeren - want daar zit alles in - ook even moeilijk is te vertrouwen op dat we ook zelf een maaltijd kunnen samen stellen, dat daar écht geen tekorten door opgelopen worden.

In het artikel over de 4 mannen met Lepto vond ik interessant dat slechts één van hen erg ziek werd en daardoor aanleiding gaf tot nader onderzoek. De andere 3 waren even 'grieperig'. Weer een voorbeeld van dat Lepto ook ongevaccineerd echt niet altijd en onmiddellijk tot drama's leidt, maar vaker een mild verloop heeft, waarvan je zelfs zonder behandeling kunt opknappen.
Zeker wel, ik denk dat de meeste mensen, net als ik vroeger denken dat Weil heel gevaarlijk is enz. en de standaardnorm is nu eenmaal dat je braaf je vaccines jaarlijks haalt, want je wil toch het beste voor je hond? Ik ben nogal een fan van Juliette de Barclay Levi en in één van haar boeken heeft ze het over Weil. Wat in die dagen ook wel "de lantaarpaalziekte" genoemd werd en die hoofdzakelijk in de steden voorkwam waar besmette honden (reuen) de ziekte achterlieten aan de lantaarnpalen. Soms werd er wel eens een hond ziek en ging dood, maar een probleem werd deze ziekte pas toen er een vaccine kwam en men voorgehouden kreeg dat er een probleem was. Hetzelfde geldt voor Distemper e.d. Deze boekjes zijn al best oud en dateren van ver voor de internetcomplottheoriesites.

Van oudsher dus de lantaarnpaalziekte, toenw erd het...als je hond zwemt moet je vaccineren. Toenw as het ineens...je moet 2x per jaar vaccineren, want ze doen het maar een half jaar. Toen ging ik al aan mijn pan krabben, want ik vaccineerde toendertijd standaard in september, vlak voor de vakantie en dus waren mijn weilvaccins actief in de periode dat Weil niet actief was. En waren mijn honden dus blijkbaar onbeschermd geweest in de perioden dat Weil wel actief waren en die 2 lagen wel dag en uur in het water.

Het nieuwe verhaal is dat een plas regenwater al gevaarlijk kan zijn. Waarschijnlijk bleven teveel mensen weg in het kader van...mijn hond zwemt nooit. Nu schijnt volgens mij maar 30% (in die richting) van de honden in Nederland het Leptovaccin te krijgen. Als het gevaar dan al in een plas water op straat of bos op de loer ligt dan zouden de honden toch en masse om moeten vallen van de Weil. :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2966033
Lizzy schreef: Hihihi, grappig, jij hebt dezelfde vragen als ik, na het lezen van dit alles :biggrin2:. Weet je, misschien zitten we er pikaal naast. Of misschien niet.....

Heb je ook het webinar toevallig gezien?

Ik liep me zojuist in het bos te bedenken dat de lijst van dingen waar we doodsbang voor moeten zijn lang is:

- Vlooien
- Teken en diverse ziektes die ze met zich meebrengen, waaronder lyme (waar je tegenwoordig ook al heel veilig tegen kunt enten ::))
- Haakworm, lintworm, spoelworm, zweepworm en tegenwoordig ook de Franse hartworm.
- Giardia en coccidiose, ook een soort van nieuw mega-gevaar.
- Parvo, Hondenziekte, HCC, Para Influenza, kennelhoest, Rabies.
- Leptospirosis, en moest je je tot de nieuwe enting druk maken om 2 serovars, mag je je vandaag de dag druk maken om 4 serovars.

En de lijst is vast nog veel langer. En overal hebben we een Botlekje voor.
Je vergeet de dooie haas in het bos...ook een bron van Leptobacteriën. (jaja webinair geluisterd :biggrin2: )

Heb jij toevallig die link nog naar dat artikel wat ik je tijdje terug mailde over die veiligheidssprotocollen die da's moesten handhaven als er in hoogste uitzondering een keer een gevalletje Lepto binnenkwam?
Door Martine-Tom
#2966035
Angelique schreef: Zeker wel, ik denk dat de meeste mensen, net als ik vroeger denken dat Weil heel gevaarlijk is enz. en de standaardnorm is nu eenmaal dat je braaf je vaccines jaarlijks haalt, want je wil toch het beste voor je hond? Ik ben nogal een fan van Juliette de Barclay Levi en in één van haar boeken heeft ze het over Weil. Wat in die dagen ook wel "de lantaarpaalziekte" genoemd werd en die hoofdzakelijk in de steden voorkwam waar besmette honden (reuen) de ziekte achterlieten aan de lantaarnpalen. Soms werd er wel eens een hond ziek en ging dood, maar een probleem werd deze ziekte pas toen er een vaccine kwam en men voorgehouden kreeg dat er een probleem was. Hetzelfde geldt voor Distemper e.d. Deze boekjes zijn al best oud en dateren van ver voor de internetcomplottheoriesites.

Van oudsher dus de lantaarnpaalziekte, toenw erd het...als je hond zwemt moet je vaccineren. Toenw as het ineens...je moet 2x per jaar vaccineren, want ze doen het maar een half jaar. Toen ging ik al aan mijn pan krabben, want ik vaccineerde toendertijd standaard in september, vlak voor de vakantie en dus waren mijn weilvaccins actief in de periode dat Weil niet actief was. En waren mijn honden dus blijkbaar onbeschermd geweest in de perioden dat Weil wel actief waren en die 2 lagen wel dag en uur in het water.

Het nieuwe verhaal is dat een plas regenwater al gevaarlijk kan zijn. Waarschijnlijk bleven teveel mensen weg in het kader van...mijn hond zwemt nooit. Nu schijnt volgens mij maar 30% (in die richting) van de honden in Nederland het Leptovaccin te krijgen. Als het gevaar dan al in een plas water op straat of bos op de loer ligt dan zouden de honden toch en masse om moeten vallen van de Weil. :-\
En kinderen dan? Hoeveel kinderen klimmen in lantarenpalen, liggen in gras, komen langs waterkanten (en vallen in sloten) en wassen niet hun handen voor ze hun vingers in hun mond steken? Zouden die dan ook niet en masse besmet moeten zijn?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2966061
Martine-Tom schreef: En kinderen dan? Hoeveel kinderen klimmen in lantarenpalen, liggen in gras, komen langs waterkanten (en vallen in sloten) en wassen niet hun handen voor ze hun vingers in hun mond steken? Zouden die dan ook niet en masse besmet moeten zijn?
Nee, want die hebben Dettol ::) :biggrin2:

Dat WIJ nog leven, DAT is een wonder :biggrin2:
Door Lizzy
#2966074
Angelique schreef: Je vergeet de dooie haas in het bos...ook een bron van Leptobacteriën. (jaja webinair geluisterd :biggrin2: )

Heb jij toevallig die link nog naar dat artikel wat ik je tijdje terug mailde over die veiligheidssprotocollen die da's moesten handhaven als er in hoogste uitzondering een keer een gevalletje Lepto binnenkwam?
Oh ja, vergeet die dooie haas niet, die om meer dan 1 reden levensgevaarlijk is! Wat te denken van Salmonella? Wat te denken trouwens van de EHEC-bacterie? En de ESBL bacterie?

Nee, ik heb dat volgens mij niet meer. Was het Nederlandstalig?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door