Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#2918100
Hitam schreef: Ik vind het zo gek dat ze zeggen dat er geen adjuvans in zit. Op de bijsluiter staat dat er wel thiomersal in zit.
Ik heb al twee honden met ernstige bijwerkingen gezien: een keer peritonitis en eentje dood.
Nu ben ik dus echt een beetje bang voor die lepto 4 geworden.
Dus nogmaals de vraag, aangezien Pixie zo goed als nooit zwemt geven of niet?
Door Parelridder
#2918112
Mijn honden zwemmen dagelijks, maar de Lepto vaccinatie is geen vanzelfsprekendheid (meer) voor me :-\
Het percentage patienten lijkt nog steeds laag, ondanks dat toch ca. 4 op de 10 niet gevaccineerd wordt hiertegen. En ik las een onderzoek waarin 1 op de 4 ongevaccineerde volwassen honden antistoffen bleek te hebben, zonder enige ziekteverschijnselen te hebben getoond. Nou weet je natuurlijk niet of dat op termijn dan tóch.. De andere kant van het verhaal is dat we evenmin weten wat 'op termijn' de vaccinatie doet (bij de individuele) hond. Zoek maar eens uit of het ontstaan van een bepaalde kwaal daardoor getriggerd is of dat dit los staat van de vaccinatie als het niet direct gevolgd is na vaccinatie...
Persoonlijk dénk ik (als leek!!!) dat het met Lepto kan gaan als met zo veel ziektes: je komt ergens mee in aanraking, maakt iets door in milde vorm en komt er zelf goed bovenop. Vervolgens ben je er daardor dan een poos tegen beschermd middels antistoffen. Vanuit die gedachte loopt een hond die regelmatig risico loopt, ook regelmatig kans op antistoffen... De ellende is dat als je hond wél ziek wordt en niet gevaccineerd is, het zeer ernstig - zelfs dodelijk - kan zijn. En mét vaccibatie zou het verloop van de ziekte milder zijn.
Ik vind het zoooo ingewikkeld te beslissen waar ik verstandig aan doe... en zal toch écht op korte termijn een keuze moeten gaan maken!
Door Martine-Tom
#2918141
Tom zwemt niet, maar is wel een fervent snuffelaar aan plasjes en langs waterkanten, vogelpoep moet ie ook besnuffelen, dus zo zou ie nog steeds weill op kunnen lopen.
Ik ent niet....

Enige wat ik ent is rabies, omdat ik nog wel eens de grens over ga en de gevolgen van een controle me te groot zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#2918205
Ik heb er drie, die gaan de ringvaart in, in de sloten, in prutsloten, er zitten ratten zeker weten, soms komen ze zelfs met een dode rat aanzetten, maar ik ben een gestopt met lepto enten.  Eerst met Duc omdat die epilepsie heeft, maar later heb ik ook bij de andere twee geen lepto meer laten vaccineren,
Overigens, in de Nobivac rabies zit ook thiomersal.
Door Lizzy
#2921250
TMG1961 schreef: Nu ben ik dus echt een beetje bang voor die lepto 4 geworden.
Dus nogmaals de vraag, aangezien Pixie zo goed als nooit zwemt geven of niet?
Die kan een ander niet voor je beantwoorden. Want je moet zelf de risico's dragen...
Gebruikersavatar
Door pike
#2921425
Lizzy schreef: Die kan een ander niet voor je beantwoorden. Want je moet zelf de risico's dragen...
Helemaal mee eens, het is natuurlijk je eigen keuze en verantwoording.
Ik kan alleen dit zeggen: Ik laat zelf geen lepto meer enten. Om te beginnen ben ik 5 jaar geleden gestopt met Duc, vanwege zijn epilepsie. De andere twee liet ik toen nog wel enten. Maar 2 of 3 jaar jaar of zo geleden ben ik met hen ook gestopt. En alle drie, Duc voorop, gaan graag het water in. Ringvaart, sloten, plassen, alles bevolkt met ratten hier. Af en toe komen ze met een dode rat voorbij geraced. Het risico dat draag ik wel. Honden kunnen ook lepto oplopen door het snuffelen aan andershonds plasjes, want ze kunnen de leptospiren bij zich dragen zonder ziek te zijn en ze uitscheiden met de urine. Het risico zit dus overal, zwemmen alleen zegt niets.
Door TMG1961
#2921582
Vind het moeilijk. Aan de ene kant de gevaren van de enting en aan de andere kant het gevaar van besmet raken. Pixie heeft vorig jaar de lepto gehad, nergens last van gehad. Maar ik twijfel nu dus echt of ik hem laat zetten. Heb nog enkele weken om beslissing te nemen.
Door eelke
#2921680
Ik ga hem niet meer laten zetten. Joep kreeg hem al niet meer, maar ook Gijs laat ik nu maar gaan...
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2922455
Ik blijf het een moeilijke afweging vinden..wel/niet, wel/niet, wel/niet..waar in ik heel erg neig naar niet te enten. Maar ja, dan spookt het ook weer door mijn hoofd: kan ik wel leven met de ernstige gevolgen die het niet laten enten zou kunnen hebben? :( Maar goed, ik kan die vraag natuurlijk net zo makkelijk omdraaien: kan ik leven met de zeer ernstige gevolgen die het wél laten enten zou kunnen hebben? :-\
Soms is het wel makkelijk totaal onwetend te zijn, en te vertrouwen op de witte jassen. (Maar ja, dat is je kop in het zand steken natuurlijk).
Uiteindelijk wil je natuurlijk gewoon het allerbeste voor je dier: een zo lang mogelijk en gezond leven!
Diep van binnen denk ik dat het zo een vaart niet zal lopen als ik besluit de enting niet te laten zetten. Raiko zwemt eigenlijk nooit. Is waarschijnlijk ook de enige hond met smetvrees haha :biggrin2:..want hij gaat werkelijk elk (modder)plasje uit de weg. Maar goed, daar in tegen is ie wel een echte snuffelkoning, en moet meneer overal zijn neus insteken...
Een extra overweging om de Weil-enting niet te laten zetten is dat Raiko in januari is gevaccineerd tegen Rabiës, met de drie-jarige enting van Nobivac. (Dit omdat we begin van het jaar een weekend naar België zijn geweest). Het is inmiddels begin mei, maar Raiko heeft dus nog steeds een heel klein bultje precies op de plek waar de enting is gezet. (Ik houdt dat bultje ook 'angstvallig' in de gaten. Maar het is niet groter geworden, maar helaas ook niet kleiner). Verder heeft hij geen reactie gehad op de enting.
Maar goed, wel weer een reden er bij om te besluiten niet te enten tegen Weil. Officieël had hij ook al half april de Weil enting moeten hebben.
Pfffff..wou dat het maar alvast weer najaar/winter was. Voor mijn gevoel hebben we dan het ergste gehad en komt het dan vast wel goed..(schijnveiligheid natuurlijk..maar ja..)
Trouwens, ik weet niet precies meer wie de link naar het e-book stuk van Rodenburg en Temminck hier had geplaatst. Maar vond het een duidelijk en interessant schrijven. Bedankt voor die link!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2922490
Het blijft moeilijk...
Senna99 schreef: Ik blijf het een moeilijke afweging vinden..wel/niet, wel/niet, wel/niet..waar in ik heel erg neig naar niet te enten. Maar ja, dan spookt het ook weer door mijn hoofd: kan ik wel leven met de ernstige gevolgen die het niet laten enten zou kunnen hebben? :( Maar goed, ik kan die vraag natuurlijk net zo makkelijk omdraaien: kan ik leven met de zeer ernstige gevolgen die het wél laten enten zou kunnen hebben? :-\
Soms is het wel makkelijk totaal onwetend te zijn, en te vertrouwen op de witte jassen. (Maar ja, dat is je kop in het zand steken natuurlijk).
Uiteindelijk wil je natuurlijk gewoon het allerbeste voor je dier: een zo lang mogelijk en gezond leven!
Diep van binnen denk ik dat het zo een vaart niet zal lopen als ik besluit de enting niet te laten zetten. Raiko zwemt eigenlijk nooit. Is waarschijnlijk ook de enige hond met smetvrees haha :biggrin2:..want hij gaat werkelijk elk (modder)plasje uit de weg. Maar goed, daar in tegen is ie wel een echte snuffelkoning, en moet meneer overal zijn neus insteken...
Een extra overweging om de Weil-enting niet te laten zetten is dat Raiko in januari is gevaccineerd tegen Rabiës, met de drie-jarige enting van Nobivac. (Dit omdat we begin van het jaar een weekend naar België zijn geweest). Het is inmiddels begin mei, maar Raiko heeft dus nog steeds een heel klein bultje precies op de plek waar de enting is gezet. (Ik houdt dat bultje ook 'angstvallig' in de gaten. Maar het is niet groter geworden, maar helaas ook niet kleiner). Verder heeft hij geen reactie gehad op de enting.

Maar goed, wel weer een reden er bij om te besluiten niet te enten tegen Weil. Officieël had hij ook al half april de Weil enting moeten hebben.
Pfffff..wou dat het maar alvast weer najaar/winter was. Voor mijn gevoel hebben we dan het ergste gehad en komt het dan vast wel goed..(schijnveiligheid natuurlijk..maar ja..)
Trouwens, ik weet niet precies meer wie de link naar het e-book stuk van Rodenburg en Temminck hier had geplaatst. Maar vond het een duidelijk en interessant schrijven. Bedankt voor die link!

+1..
Door Parelridder
#2924234
Ik ben er uit. 'k Zal m'n afwegingen delen, wie weet heeft een ander daar bij de eigen tobberijen over deze vaccinatie nog wat aan.

Ik heb 3 honden, waarvan de 2 oudsten t/m vorig jaar gevaccineerd zijn met de 'oude' Lepto vaccinatie. Dit vaccin moest nú herhaald worden, indien ik het wilde behouden zonder weer te moeten boosteren. Er zijn echter geen dierenartspraktijken te vinden die het nog (op voorraad) hebben, dus de keuze werd tussen
- Lepto2 over enkele weken in A'dam laten vaccineren en boosteren
- Lepto4 laten vaccineren en boosteren
- geen Lepto laten vaccineren

Lepto2 lijkt echter niet meer geproduceerd te worden, want dat las ik op diverse da-websites. Als ik dat nu dus laat zetten & boosteren, dan zijn dat 2 vaccinaties voor één jaar en als ik daarna - n.a.v. de info op dat moment - de Lepto4 wil, moet die ook weer 2 x gevacineerd worden.. Dat vind ik geen optie, te veel.
Blijft over de keuze tussen het (dit jaar) niet vaccineren van Lepto of het vaccineren (+ boosteren) met Lepto4.

Twijfels t.a.v. het belang Lepto te vaccineren waren er ondermeer n.a.v.
* De vele bijwerkingen waar 't Lepto vaccin al jaren om bekend staat, zelfs bij d.a. die nog steeds bij voorkeur jaarlijks de DHP zetten. De zorgelijke berichten over de bijwerkingen die bij Lepto4 gezien zijn.
* De indruk vanuit rapportage, maar ook navraag bij dierenartspraktijken en hondenscholen over de frequentie waarmee men Lepto patienten ziet: absoluut niet vaak. Sommigen 2 in 10 jaar, een van de grootste praktijken v/h land ziet er gemiddeld 1 per jaar.
* De ervaringen die ik van de betreffende praktijken hoorde over de behandeling er van: succesvol. De info die ik ontving t.a.v. het kunnen diagnosticeren van Lepto is dat dit goed mogelijk is. Probleem is dat er niet altijd tijdig aan gedacht wordt wegens de algemene klachten die het veroorzaakt, maar je kunt natuurlijk ook zélf vragen dit even te controleren indien klachten hierop zouden kúnnen wijzen.
* Het vaccin beschermt - ook tegen de varianten waarvoor het bedoeld is - slechts beperkt in zowel mogelijkheid het toch te krijgen als tijdsduur van werkzaamheid.
* Mijn jongste hond is minimaal gevaccineerd en ontwormd (beiden eenmalig). Alleen nadat onderzoek de zin er van aantoonde. Ze mankeert nóóit iets!! Lag zelfs als puppy bij m'n oudste hond te kroelen terwijl die kennelhoest had zonder iets op te lopen. Sterk als een beer! Ik ben er huivig voor om dat wat vooralsnog kennelijk vanzelf súper werkt om zeep te helpen middels de Lepto vaccinatie (die heeft ze vooralsnog nooit gehad).

De eigen da heeft tot nu toe nog geen slechte ervaringen met de Lepto4 vaccinatie, de bijwerkingen zoals die in dit topic worden genoemd zijn daar totaal niet bekend/gezien. Dat is goed nieuws! De da vond het echter geen onaanvaardbaar risico geen Lepto te vaccineren bij mijn (waterminnende) honden. Ze bevestigde dat Lepto maar zeer zelden gezien wordt en de vaccinatie idd geen fijne is en je slechts in de toekomst weet of de keuze die je maakt (wel/niet vaccineren) de juiste was. Ze bevestigde ook dat de Lepto vaccinatie zeker geen volledige bescherming biedt. Daarnaast gaf ze niet het advies te kiezen voor deze vaccinatie - terwijl ze dat zeker wel doen zou als ze die mening was toegedaan - maar zei 'm vanuit haar ervaringen "niet te ontraden"..


Edit: schrijffouten
Laatst gewijzigd door Parelridder op ma 12 mei 2014, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2924442
Parelridder schreef: Ik ben er uit. 'k Zal m'n afwegingen delen, wie weet heeft een ander daar bij de eigen tobberijen over deze vaccinatie nog wat aan.

Ik heb 3 honden, waarvan de 2 oudsten t/m vorig jaar gevaccineerd zijn met de 'oude' Lepto vaccinatie. Dit vaccin moest nú herhaald worden, indien ik het wilde behouden zonder weer te moeten boosteren. Er zijn echter geen dierenartspraktijken te vinden die het nog (op voorraad) hebben, dus de keuze werd tussen
- Lepto2 over enkele weken in A'dam laten vaccineren en boosteren
- Lepto4 laten vaccineren en boosteren
- geen Lepto laten vaccineren

Lepto2 lijkt echter niet meer geproduceerd te worden, want dat las ik op diverse da-websites. Als ik dat nu dus laat zetten & boosteren, dan zijn dat 2 vaccinaties voor één jaar en als ik daarna - n.a.v. de info op dat moment - de Lepto4 wil, moet die ook weer 2 x gevacineerd worden.. Dat vind ik geen optie, te veel.
Blijft over de keuze tussen het (dit jaar) niet vaccineren van Lepto of het vaccineren (+ boosteren) met Lepto4.

Twijfels t.a.v. het belang Lepto te vaccineren waren er ondermeer n.a.v.
* De vele bijwerkingen waar 't Lepto vaccin al jaren om bekend staat, zelfs bij d.a. die nog steeds bij voorkeur jaarlijks de DHP zetten. De zorgelijke berichten over de bijwerkingen die bij Lepto4 gezien zijn.
* De indruk vanuit rapportage, maar ook navraag bij dierenartspraktijken en hondenscholen over de frequentie waarmee men Lepto patienten ziet: absoluut niet vaak. Sommigen 2 in 10 jaar, een van de grootste praktijken v/h land ziet er gemiddeld 1 per jaar.
* De ervaringen die ik van de betreffende praktijken hoorde over de behandeling er van: succesvol. De info die ik ontving t.a.v. het kunnen diagnosticeren van Lepto is dat dit goed mogelijk is. Probleem is dat er niet altijd tijdig aan gedacht wordt wegens de algemene klachten die het veroorzaakt, maar je kunt natuurlijk ook zélf vragen dit even te controleren indien klachten hierop zouden kúnnen wijzen.
* Het vaccin beschermt - ook tegen de varianten waarvoor het bedoeld is - slechts beperkt in zowel mogelijkheid het toch te krijgen als tijdsduur van werkzaamheid.
* Mijn jongste hond is minimaal gevaccineerd en ontwormd (beiden eenmalig). Alleen nadat onderzoek de zin er van aantoonde. Ze mankeert nóóit iets!! Lag zelfs als puppy bij m'n oudste hond te kroelen terwijl die kennelhoest had zonder iets op te lopen. Sterk als een beer! Ik ben er huivig voor om dat wat vooralsnog kennelijk vanzelf súper werkt om zeep te helpen middels de Lepto vaccinatie (die heeft ze vooralsnog nooit gehad).

De eigen da heeft tot nu toe nog geen slechte ervaringen met de Lepto4 vaccinatie, de bijwerkingen zoals die in dit topic worden genoemd zijn daar totaal niet bekend/gezien. Dat is goed nieuws! De da vond het echter geen onaanvaardbaar risico geen Lepto te vaccineren bij mijn (waterminnende) honden. Ze bevestigde dat Lepto maar zeer zelden gezien wordt en de vaccinatie idd geen fijne is en je slechts in de toekomst weet of de keuze die je maakt (wel/niet vaccineren) de juiste was. Ze bevestigde ook dat de Lepto vaccinatie zeker geen volledige bescherming biedt. Daarnaast gaf ze niet het advies te kiezen voor deze vaccinatie - terwijl ze dat zeker wel doen zou als ze die mening was toegedaan - maar zei 'm vanuit haar ervaringen "niet te ontraden"..


Edit: schrijffouten
Ik snap deze in je verhaal niet. Waarom Lepto 2 laten boosteren, ze zijn vorig jaar toch gevaccineerd?

In mijn ogen had je nog een optie. Lepto 4 laten vaccineren en deze niet laten boosteren. Dan zijn ze dit komende jaar een soort van beschermt tegen de 2 serovars die ook in de oude enting zitten, en mogelijk niet beschermt tegen de nieuwe serovars, maar mwah, we hebben jaren zonder gedaan toch?
Door Lizzy
#2924443
(overigens snap ik 200% dat je niet laat vaccineren hoor! Maar ik dacht "ik zet deze optie erbij, voor de mensen die ook nog hard zitten te overwegen wat ze moeten doen" :)).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door