Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#225050
Qua wormen: OK, ja, weet ik allemaal niet hoor, of pupsels wormvrij zijn wanneer ze naar hun nieuwe baas gaan . Maar als dat zo is, waarom wordt dan in Godsnaam voorgeschreven, op diverse Internet sites, dat ze bij 4 maanden, 6 maanden, 9 maanden en 12 maanden ontwormen moeten worden? (en sommige zeggen zelfs bij 4, 6, 8, 10 en 12 maanden). Is dat dan niet ontzettend overdreven?
daarop voortbordurend ze zeggen ook dat je het daarna iedere 6 maanden minstens moet blijven herhalen ....daar trek je je ook al jaren niets meer van aan ;) Ik ontworm mijn pups tot ik niks meer tegen kom en dan een week na de 12 weken enting nog eens dat was het, of ik moet het vermoeden hebben dat er een wormbesmetting is.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#225051
Lizzy schreef: Ik zal trouwens proberen wat duidelijker uit te leggen hoe de hersenspinsels weer in het hoofd terecht zijn gekomen.

Vorige week heb ik weer eens een keer een verhitte discussie gehad met iemand die mij een 'asociale egoist' noemde omdat ik mijn honden niet meer laat enten.

Ik vroeg toen waarom zij dat vond en ze zei me dat mijn honden een extra gevaar vormde. Ik snoerde haar mond toen met te zeggen dat ze niet zo panisch moest doen. Als zij zo hard geloofde in vaccineren en ieder jaar haar hond laat vaccineren, HAAR hond toch netjes beschermt is dus waar ze zich in hemelsnaam druk om maakte. Gemeen als ik ben vroeg ik haar nog "of vertrouw je die vaccins toch niet helemaal?".

Goed, een paar dagen later zei ze me dat ze het er met haar DA over had gehad (over mijn mening) en toen zei ze dat haar DA had gezegd dat ik met mijn honden mee aan het liften was op het succes van het vaccin en vooral meelifte op al die mensen die wel braaf hun honden laten enten (dit argument hoor ik trouwens vaak hoor!). Maar als iedereen er over zou denken als ik, dan zou binnen no time weer heel Nederland parvo, hondenziekte, leverziekte en de hele mikmak hebben.

Natuurlijk vertelde ik haar toen wederom dat mijn honden natuurlijk wel ooit zijn gevaccineerd en ik geloof in jarenlange/levenslange bescherming.

Goed, volgens haar was dat allemaal niet bewezen, blablabla, en waren mensen als ik toch de veroorzaker van het feit dat deze ziektes hier en daar nog steeds voorkomen. Deze ziektes zouden allang uitgestorven zijn wanneer iedereen braaf zijn hond(en) liet enten.

Zo is het dus gekomen dat ik na zat te denken.

Kijk, normaalgesproken bekijk ik dit dus van de volgende kant: ik laat mijn honden niet vaccineren, loop daarmee mogelijk een risico (dat loop ik ook als ik ze wel laat vaccineren) maar dat is mijn eigen risico.

Een risico voor mensen die hun hond braaf laten vaccineren vorm ik niet. Hun hond is tenslotte braaf volgens de regels geimmuniseerd.

En mensen die hun hond niet laten vaccineren: die lopen bewust of onbewust hetzelfde risico als ik, dus da's ook geen probleem.

Maar ineens dacht ik dus aan puppesteijn. Zij is nog niet volledig 100% geimmuniseerd en vormen mijn niet-gevaccineerde honden mogelijk een extra gevaar voor haar?! En daar kwam ik dus niet helemaal 100% uit....

Ik wil natuurlijk niet/nooit dat mijn aankomende pup extra risico's loopt doordat ik weiger mijn honden te laten enten. Tja, het is gek he, ze zijn nog geeneens geboren en je houdt nu al van ze ;D
Jou honden die wel geent zijn maar niet jaarlijks overent worden kunnen jouw pup niet ziek maken met het feit dat ze niet overent worden.Als je ze wel jaarlijks zou enten kunnen ze ook parvo overbrengen , wat dat betreft...jij kan ook parvo mee naar huis nemen.
Het feit is dat enten een bescherming geeft, en dus dat enten een nut heeft, en dat zie je ook je laat je pup enten en waarschijnlijk ook een booster geven na een jaar. Alleen jij hebt ooit besloten je honden niet bloot te stellen aan het nutteloos overenten .
Door oebaya
#225197
Er was hier een heel nest pups in april, maar er is echt geen hond extra geënt ter bescherming van de pups. Die pups zijn geënt en kregen tot het moment dat ze naar hun nieuwe huis gingen nog moedermelk, dus die waren echt wel voldoende beschermd.
Gewoon dus verder gaan, zoals je altijd hebt gedaan.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#225293
OK. Dank! Ik ben weer met mijn voetjes op de vloer gezet en blijf gewoon doen waar ik mee bezig was. Ik weet niet, maar op de een of andere manier brengt de komst van zo'n pup wel weer een hoop onzekerheden met zich mee.... tis een hele verantwoorderlijkheid, zo'n klein ding. Maar Syl, je hebt natuurlijk gelijk wanneer je zegt dat ik parvo onder mijn schoenen mee kan nemen....

Snap nog steeds niet waarom er dan zoveel vaccinatieplicht is...

En qua ontwormen, hoevaak ontwormen jullie een pup (vanaf 8 weken)?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#225313
Lizzy schreef:


En qua ontwormen, hoevaak ontwormen jullie een pup (vanaf 8 weken)?
Hier zijn ze met 16 weken nog ontwormd, daarna niet meer.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#225347
Lizzy schreef: OK. Dank! Ik ben weer met mijn voetjes op de vloer gezet en blijf gewoon doen waar ik mee bezig was. Ik weet niet, maar op de een of andere manier brengt de komst van zo'n pup wel weer een hoop onzekerheden met zich mee.... tis een hele verantwoorderlijkheid, zo'n klein ding. Maar Syl, je hebt natuurlijk gelijk wanneer je zegt dat ik parvo onder mijn schoenen mee kan nemen....

Snap nog steeds niet waarom er dan zoveel vaccinatieplicht is...

En qua ontwormen, hoevaak ontwormen jullie een pup (vanaf 8 weken)?

Ik ontworm mijn puppen vanaf 3 weken en als ik wormen vind herhaal ik dit wekelijks tot ze schone ontlasting hebben en dan nog een keer met 16 weken en dan is het over. Dat moet je dus even met Erna kortsluiten maar ik denk dat jij ook alleen nog met 16 weken een keer hoeft te ontwormen.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#225792
Op 1 nest na heb ik nog nooit wormen bij de pups kunnen ontdekken.Met 14 dagen hebben de twins hun 1e ontwormingspasta gehad.Ik herhaal dit op 4 en 7 weken. Daarna 2 dagen voor de entingen.
Door Ordell
#225806
Ik heb Gino met de 8 weken voor het laatst ontwormd en daarna nooit meer.... ;)
Laatst gewijzigd door Ordell op za 18 dec 2004, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lot25
#229444
Vaccineren lijkt me overbodig. Ontwormen doe ik wel voor de zekerheid. Ik weet echt niet wat ze allemaal naar binnenkrijgen (zowel pups als volwassenhonden).
Maar toen had ik ook een heel nest puppies thuis.

Eenmaal lijkt me dan wel voldoende, als ze al lang niet gehad hebben. Eens per half jaar schijnt te moeten, vind ik vrij veel, krijg je volgens mij last van resistentie. HEb ik namelijk met een paar paarden gehad.

Pups hebben van nature wel wormen, een paar keer ontwormen kan wel handig zijn (helemaal als ze mager of dof worden). Maar na 16 weken moeten ze er wel tegen kunnen. Ik geef eens per jaar, en vrij veel knoflook.
Onze kat krijgt volgens mij eens per 6 jaar, nooit problemen gehad.
Door Erna
#230086
Ik lees dit nu pas ;D

Pups worden bij ons op 2, 4, 6 en 8 weken ontwormt en de pups die we zelf aanhouden daarna niet meer totdat we wormen vinden. Alle honden worden hier pas ontwormt als we wormen vinden. Tijdens de periode dat we pups in huis hebben worden ook alleen de pups en de moeder ontwormt en de andere honden niet.

De 1e 3 keer worden de pups onwormt met Drontal en de 4e keer met een ander middel. De laatste keer was dat Flubenol. Overigens vind ik om de 2 weken een 'vreemd' schema omdat ik altijd heb geleerd dat wormen een levenscyclus van 3 weken hebben. Volgens mij zou om de 3 weken dan ook beter zijn maar daar moet ik me nog verder in gaan verdiepen. Misschien dat Tannetje dat toe kan lichten?

Over het enten hebben we al eens gesproken. Normaal worden de pups ge-ent op een leeftijd van 6 weken. Ook bij het aankomende nest gaat dit zo gebeuren, met als aantekening dat je mee mag denken over je eigen puppie. Onze volwassen honden die geen pups hebben worden zelden rond dezelfde tijd inge-ent. Als ik volgens de boekjes zou moeten vaccineren dan betekent dat rond eind januari, als de pups er zijn, de honden weer ge-ent moeten worden. Ik stel dat dit jaar uit tot de pups weg zijn. En dan nog laten we maar de helft van ons roedeltje inenten. De oudere honden en de hond die toch nooit mee gaat naar shows of buitenland worden niet meer gevaccineerd. We hebben besloten dat boven de 7 jaar niet meer gevaccineerd gaat worden.

Dus eigenlijk geen antwoord op je vraag maar meer info over hoe het hier zal gaan.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#230135
Erna schreef: Pups worden bij ons op 2, 4, 6 en 8 weken ontwormt ....

.....Overigens vind ik om de 2 weken een 'vreemd' schema omdat ik altijd heb geleerd dat wormen een levenscyclus van 3 weken hebben. Volgens mij zou om de 3 weken dan ook beter zijn maar daar moet ik me nog verder in gaan verdiepen. Misschien dat Tannetje dat toe kan lichten?
Ik hoop ook dat Tannetje dit nog wil toelichten ;).
Ik heb geleerd dat die 2 weken tussen 2 wormenkuren ervoor zorgt dat je de wormen dood voordat ze eitjes hebben gelegd, dus voordat ze volwassen zijn. Want een wormkuur dood alleen wormen, geen eitjes.

Daarom zou je ook een volwassen hond bij een aangetoonde wormbesmetting 2 weken na een wormkuur weer moeten ontwormen, omdat je met die eertse kuur wel de wormen hebt gedood, maar nog niet zijn nageslacht, en die moet je te grazen nemen voordat zIJ weer nageslacht (eitjes) produceren. :-\
Door Jan41
#231077
Als wij pups hebben dan ontwormen we de pups om de week standaard tot ze bij de nieuwe baasjes zijn en die geven we ook het advies dat te doen volgens "het boekje".
Mijn ervaring met pups is dat ze van alles in de bek nemen waardoor de besmetting groot is.Ik heb hier bijvoorbeeld een pup lopen van 3 maanden,die is volgens het boekie maar 2x ontwormd maar zat dus wel vol wormen waardoor we weer met een agressiever middel moesten werken wat we anders vaker met minder agressievere middelen werken waardoor de honden niks van merken.
Verder ontwormen wij de volwassen honden standaard na de zomer en mocht het nodig zijn in de winter nogmaals.
Ook voor het dekken wordt standaard alles ontwormd,beter voorkomen dan genezen zeg ik maar.
Over het enten ben ik makkelijk,je laat je kinderen toch ook enten dus waarom je honden niet?Wel heb ik ook mijn vraagtekens hierover.Een pup wordt hier in nederland op 6,9 en 12 weken ge-ent.Pas na de laatste mag je met de pup op gebieden komen waar andere honden ook komen.Wij draaien de laatste 2 entingen om en als de pups goed gezond zijn houden wij het bij 2 entingen(de eetste 2 zijn aanvullingen op eventuele tekortkomingen van de moederhond).
Tot mijn verbazing had de pup die uit Frankrijk kwam maar 1 enting gehad,hij was al 9 weken.Ik werd daar niet wijs uit,alles was in het Frans maar bij navraag bleek dat ze in Frankrijk maar 1 enting krijgen,de pups dan dus de pup was al klaar!!
Ook in andere landen enten ze niet elk jaar maar om het jaar of zelfs meer.Wij verschuiven wel eens de datum van enten zodat we met alle honden tegelijk kunnen enten,vaak krijg je dan fikse korting wat weer scheelt in de portemonee :D
Wij blijven dus enten omdat wij alles tot het minimum willen beperken,je slaat je eigen voor je kop als straks blijkt dat je nest met pups(of dat van iemand anders) door dit toedoen vernaggeld is.Die verhalen zijn er ook!!
Als we pups hebben en mensen komen kijken en die mensen hebben honden die niet ge-ent zijn komen er bij ons niet in.
Tuurlijk kan ik ook rottigheid meenemen van buiten af.Binnen hebben we geen schoenen aan en als ik of mijn vrouw van werk komen kleden we ons om.Beter voorkomen dan genezen zeg ik altijd maar.Misschien is dit overdreven maarja....


Jan
Gebruikersavatar
Door Hitam
#231299
Nitus schreef: Ik hoop ook dat Tannetje dit nog wil toelichten ;).
Ik heb geleerd dat die 2 weken tussen 2 wormenkuren ervoor zorgt dat je de wormen dood voordat ze eitjes hebben gelegd, dus voordat ze volwassen zijn. Want een wormkuur dood alleen wormen, geen eitjes.
Ik heb geen idee. Als ze allemaal dood zijn, leggen ze ook geen eitjes meer.
Ik denk dat het probleem is dat met name spoelwormen niet elke dag eten en niet elke dag eitjes leggen. Je krijgt ze dus met op een dag ontwormen niet allemaal weg. Zoiets. Het verhaal achter die twee weken komt van de fabrikant en ik weet niet hoe dat onderbouwd wordt.

Wij ontwormen de pups twee keer voordat ze weggaan. Vind ik zat. En we hebben nog niet gehoord dat ze wormen hadden.
Door richard
#231742
Een pup moet zo vaak ontwormt worden omdat die geboren worden met een spoelworm besmetting (tenminste die kans is groot) en die moeten dus zeker op zeker voor elke levenscirkel van de worm geelimineerd worden

Indien je de moederhond niet voor de geboorte ontwormt, dan is die kans heirop wellicht nog groter. Een teef heeft na de geboorte van de pups een verhoogde uitscheiding van wormen. De kans is zeer groot (volgens mij 100%) dat deze wormen via de melk aan de zogende pups worden doorgegeven. Ik ben geen voorstander van 'preventief' ontwormen, maar zal met puppies, waarbij een wormbesmetting een onacceptabel groot risico met zich meebrengt, absoluut voor zeker gaan.

richard
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door