Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door YvetteenPepper
#2250077
Zeegroenten:
Zeekraal
Lamsoor

Spruitgroenten:
Alfalfa
Broccolispruiten
Luzernespruiten
Linzenspruiten
Tauge
Fenegriek

Bladgroenten:
Andijvie
Alle sla soorten
Spinazie (niet teveel/te vaak, bindt zich met calcium)
Snijbiet
Postelein
Witlof
Peterselie
Waterkers
Landkers
Paksoi
Paardenbloem

Koolsoorten:
Bloemkool
Broccoli
Boerenkool
Witte kool
Rode kool
Groene kool
Chinese kool
Paksoi (is bladgroenten + koolsoort)
Spruiten

Noot: wees matig met koolsoorten. Geeft darmgassen en is in grote hoeveelheden niet goed voor de schildklier.

Wortelgroenten (onder de grond):
Wortels
Bospeen
Biet
Knolselderij
Pastinaak
Aardappelen
Zoete bataat
Knoflook
Gember
Knolselderij

Kommkommerfamilie:
Komkommer
Courgette
Pompoen

Stengelgroenten:
Bleekselderij
Asperges

Voor de hond eetbare peulvruchten:
Sperziebonen
Snijbonen

Nachtschade:

Paprika
Tomaat
Aubergine
Aardappel
Pepper is bij mij thuis alle soorten groentes krijgt en ik ben alleenstaand persoon
En ik koop in hele of halve kroppen koolsoorten en bladgroentes en vervolgens in 1x keer alles aanmaken

Nu komt mijn hulpvraag is het beter om voorgesneden groentes te kopen of kan je beter alle groentes invriezen?

Over paar maandjes komt de zomertijd weer aan dan komen ook de heerlijke roodfruitsoorten weer aan is dit aan te bevelen aan Pepper of moet je daar ook mee oppassen
Ik ben het even kwijtgeraakt welke fruitsoorten mag/niet

Is peultjes verboden of niet aan te bevelen
Laatst gewijzigd door YvetteenPepper op di 07 feb 2012, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2250087
Nu komt mijn hulpvraag is het beter om voorgesneden groentes te kopen of kan je beter alle groentes invriezen?
Ik begrijp eerlijk gezegd je vraag niet :-[
Over paar maandjes komt de zomertijd weer aan dan komen ook de heerlijke roodfruitsoorten weer aan is dit aan te bevelen aan Pepper of moet je daar ook mee oppassen
Ik ben het even kwijtgeraakt welke fruitsoorten mag/niet
Fruit is prima, liefst op nuchtere maag omdat het in combinatie met vlees kan gaan gisten in de darmen. Fruit mag, je moet alleen uitkijken met sommige pitten (abrikoos, perzik, dat soort pitten).
Is peultjes verboden of niet aan te bevelen
Peultjes kun je gewoon geven hoor.
#2250108
Het is even moeilijk uit te leggen

Ik woon alleen en ik koop alleen voor Pepper alle of iig aantal groentes in en na aantal dagen de volgende groentes ivm dat sommige groentes niet altijd mag vind ik een beetje dilemma wat ik ermee aan moet.
Alleen de koolgroentes en bladgroentes zoals verse andijvie en spinazie zijn aardig groot. Tenminste als je alles vers koopt.
Alleen met het klaarmaken zit ik even mee. Om alles in 1x keer te doen of de rest van die groentes in te vriezen

Persoonlijk eet ik heel erg veel groentes niet of
Door Martine-Tom
#2250142
Oh ik snap je denk ik. Je bedoelt of je het elke dag vers moet maken of dat je het ook voor een maand mag maken en per portie invriezen?

Je mag het gewoon invriezen dus je kan het vooruit maken en dan elke dag (of wanneer je het wil gvven) ontdooien en geven.
Ik geef het altijd apart van het vlees maar het kan ook gelijk.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2250169
yvette , is het niet gemakkelijker om iedere dag iets van je eigen groente te gaan geven ?
hier bv eten ze geen rauw gemalen groente , iedere dag (soms iets minder) krijgen ze groente van mij die ik net iets eerder die ik uit de pan (licht gekookt , maar vaak in de stomer ) haal en kleingesneden aan ze geef
natuurlijk is ongekookt beter maar met een kleine hond is dit makkelijker te doen .
maak je een rauwe mix dan zou ik niet te veel porties voor in de vriezer maken want dit gaat op ten duur ook in voedingswaarde achteruit
hier zijn ze nu dol op wortel en brocolie :biggrin2:
Door Miranda 1
#2250309
1 van mijn honden eet bij ons groente. Ik wissel het een beetje af. De ene keer koop ik wat meer van de groente die wij eten en dat kook ik licht voor hem. Als wij een week geen losse groente eten dan koop ik speciaal voor hem groente. Wij werken allebij onregelmatig, dus soms eten we alleen van die gesneden pakketten en daar zitten soms dingen is die ze niet mogen.

Ik hou wel bij in mijn agenda welke groente hij elke week eet. Na 3 weken weet ik het echt niet meer en kan ik toch zorgen voor voldoende afwisseling en erop letten dat ik bepaalde soorten niet te vaak geef. 

Maar als jij bijvoorbeeld een zak geneden andijvie koopt, dan kun je makkelijk wat koken of pureren voor je hond en dat invriezen.
#2250347
Ga ik aan het vanmiddag nog een keer naar het centrum om even naar de groenteman te gaan.
Hadden ze van fenegriek nog nooit van gehoord, behalve tauge en alfalfa hebben ze alle spruitgroentes niet
Gember was maar heel klein stukje van die was ook nog heel erg slecht, die dus maar niet meegenomen.
Knolbietje, pastinaak hadden ze ook niet of was de tijd van het jaar niet of te duur in prijs

En ook even bij AH gekeken of ze daar aantal dingen hadden ik heb even de koolsoorten laten zitten

Pepper eet gelukkig alles met smaak alles op wat ik voor hem schotel. Alleen de eierschalen wil bij hem niet in
Het is wel een zeer dankbaar hondje
Door Mevroi Kruim
#2250828
Pastinaak verkopen ze bij de natuurvoedingswinkel.
En kiemen ook, maar die kun je nog voordeliger zelf 'maken': koop een zakje kiemgroentezaadjes bij diezelfde natuurvoedingswinkel en volg de gebruiksaanwijzing op de achterkant. Je hebt een flinke glazen pot, een elastiek en een stuk fijn horregaas of vitrage nodig, dat is alles.
Door Butch
#2250940
Ik zou er niet al te moeilijk over doen hoor, gewoon bij de supermarkt waar je je boodschappen doet meenemen wat ze daar hebben. Als je dan zorgt voor een beetje koolsoorten, een beetje niet koolsoorten, wat verschillende kleuren, een beetje van onder en boven de grond, dan kom je een heel eind.

Een keuze van een stuk of 5 soorten zoals wortel, broccoli, sperziebonen of andere bonen of peulen, courgette, witlof, spruitjes, beetje kiemdingetjes zoals tauge of alfalfa als ze het hebben, anders dus niet, rode bietjes, een stronkje paksoi, knoflook, etc. is allemaal goed te krijgen in de supermarkt of op de markt en dan heb je al een hele mooie variatie hoor.
Je kan het zo exotisch maken als je wilt maar dat hoeft echt niet perse!
#2251008
Is de koolsoorten nog niet op zich heel erg slecht als ze iedere dag krijgen?
Noot: wees matig met koolsoorten. Geeft darmgassen en is in grote hoeveelheden niet goed voor de schildklier.
Dit zinnetje schrik me een beetje af.
Door Too
#2251036
ik denk dat je t jezelf veel te ingewikkeld maakt, je hebt ook nog s een klein hondje toch?

Butch geeft je een goede tip... doe gewoon wat [super]marktgroen bij elkaar,
[wat je overhoudt kan in de groentensoep] maak er porties van.. in de vries en de volgende keer kies wat andere groenten
Door 202Spots
#2251183
Too schreef: ik denk dat je t jezelf veel te ingewikkeld maakt, je hebt ook nog s een klein hondje toch?
Ja..dat denk ik ook..geef gewoon wat je hebt, sommige honden eten helemaal geen groentes, dus je hoeft 't niet zo moeilijk te maken hoor.

En het gaat om de hoeveelheid kool in verhouding met de rest van de groentes, en behalve TE veel rauw kool, geld 't ook voor rauwe broccoli, spruitjes, bloemkool.
die de darmgassen veroorzaken en de onderdrukking van de schildklier zouden beinvloeden. (Wanneer deze groentes gekookt worden dan is dat niet 't geval)
Je kan alle groentes elke dag geven,maar wel in de goede verhoudingen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door