Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#2248120
Nou, er zijn héél veel soorten zeewier. En die zijn echt niet allemaal hetzelfde. Niet alleen qua uiterlijk niet maar ook niet qua samenstelling.

Maar die van de DursyDog/Paardendrogist zijn van dezelfde soort én van dezelfde fijnheid. Het is geen poeder, het zijn ieniemienie stukjes.
Ik doe het bij het vlees en mijn honden vinden het lekker.
Door 202Spots
#2248268
Meestal word de Icelandic kelp gebruikt, dat kan je in poeder,stukjes of korrels kopen.
Door jara
#2248519
Flyball-Junkies schreef: Misschien een stomme vraag maar waar kan je gemalen/gedroogte zeewier kopen
Bij hondenshop.nl ,  zo'n emmer van een kilo, daar doe je een hele tijd mee
Gebruikersavatar
Door pike
#2248570
jara schreef: Bij hondenshop.nl ,  zo'n emmer van een kilo, daar doe je een hele tijd mee
Is vanwege de hoge verzendkosten een stuk duurder dan Dursydog..
Door robbiekomvoor
#2248827
Ik gebruik al jaren zeewier tijdens de rui periode.
Ik koop het meestal bij jumper,daar is het verkrijgbaar onder de naam''Algolith''van het merk beaphar en kost 6 of 7 euro per 500 gram ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2250550
Fucus vesiculosus is gewoon het bruine blaaswier dat je in de Noordzee al drijvend tegenkomt. Dan vind ik persoonlijk 7 euro voor een halve kg wel erg duur...  :-\
Of zou het wier uit de zee niet goed zijn ivm vervuiling en zou men dat in basins kweken?
Gebruikersavatar
Door pike
#2250923
Ik betaal 4,95 voor een kilo.
Het moet geoogst, gedroogd, verpakt, gelabeld, gecontroleerd, getransporteerd en vast nog wel wat meer. En om een kilo gedroogd zeewier te krijgen heb je zeker 10 kilo zeewier nodig!


Het Blaaswier dat je drijvend tegenkomt is losgeslagen van zijn groeiplaats.
Er wordt In Nederland sinds een jaar proef gedraaid in Zeeland, buitendijks. Men test er verschillende inheemse soorten uit (Vingerwier, Suikerwier en Zeesla) en ondergronden uit.
Ik heb geen idee of het Blaaswier van teelt of "wilde" oogst afkomstig is. Maar doorgaans wordt het in Europa voor zover mij bekend op zee geteeld. En voor de zuiverheid zou het dan in het lab gecontroleerd moeten worden, net zoals bijvoorbeeld visolie.
Door robbiekomvoor
#2250967
Fucus vesiculosus is gewoon het bruine blaaswier dat je in de Noordzee al drijvend tegenkomt. Dan vind ik persoonlijk 7 euro voor een halve kg wel erg duur...  :-\


Ik kan nergens vinden om welk wier het gaat,op de verpakking staat ''gedroogd zeewier'' ,maar welke wieren er precies in zitten wordt niet genoemd :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#2251209
De Algolith van Beaphar wordt zeealgenmeel genoemd. En als ik daar op google krijg ik deze info:

citaat: Zeealgenmeel wordt gewonnen uit verse zeealgen (ascofyllum) -

Dit is dus een andere soort, Ascophyllum (nodosum?), eveneens een bruinwier dat tot dezelfde familie behoort als Fucus.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door