Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#2224293
Nou, dat valt mij dus ook altijd gelijk op, die vachten. Mijn katten hebben schitterende vachten, al zeg ik het zelf. Ook de inmiddels overleden ouwetjes hadden tot op het laatst, 21, 19 en 17 jaar oud en de laatste met al 10 jaar rotte nieren, prachtige vachten. De katten van de koters, die ook vers eten, hebben ook van die super-vachten. Allemaal geen familie van elkaar. En dan kom ik bij vrienden met brok-katten en die wil ik dan eigenlijk echt niet aaien  :-X

En verder vind ik het een super-verhaal Lizzy!
Door Fido
#2224607
Heb ik een vraag aan de fokkers die rauw voeren natuurlijk  ::) :biggrin2:

Zijn de nesten kleiner dan de nesten van het zelfde ras die brok gevoerd worden? Ik bedoel dus het aantal pups  ;)
Door Lizzy
#2224611
Fido schreef: Heb ik een vraag aan de fokkers die rauw voeren natuurlijk  ::) :biggrin2:

Zijn de nesten kleiner dan de nesten van het zelfde ras die brok gevoerd worden? Ik bedoel dus het aantal pups  ;)
Mijn eerste nest moet nog komen maar ik ben dit nog niet te lang geleden nagegaan en het antwoord daar op is : nee. 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2224658
Fido schreef: Heb ik een vraag aan de fokkers die rauw voeren natuurlijk  ::) :biggrin2:

Zijn de nesten kleiner dan de nesten van het zelfde ras die brok gevoerd worden? Ik bedoel dus het aantal pups  ;)
Binnen mijn ras bekeken, waar ik natuurlijk weet welke fokker wel/niet rauw voeren, dan zeg ik, nee, geen verschil. Eenlingen, kleine nestjes (4) of grote nesten (rond de 10) komen bij iedereen voor.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2224678
Lizzy schreef: De reden dat ik over de heupen ben begonnen is omdat de anti-zelfsamenstel-maffia beweerd dat wat wij doen allemaal levensgevaarlijk is, vooral voor het skelet. Een jonge hond kan nooit goed opgroeien op zelf samengestelde voeding, want wij weten niet wat we doen, de eiwitverhoudingen zijn verkeerd, Ca/F verhoudingen zijn niet goed en wij slopen onze honden. In antwoord daarop zeg ik dan "ik heb een 3de generatie BARF gevoerde hond. Zij heeft HDA, NBW 35, goede aansluiting heupen en zo zijn er zoveel met haar". Maar ze houden 'm erin he. Want het overtuigt zo lekker :-X

Ik had het meer over de vraag die MT stelde, of je een HD "achterstand" bij moeders wegpoets met vers voeren en dat is dan een Nee. Ze houden 'm erin en het overtuigt lekker, omdat veel mensen toch grote schrik hebben wat betreft HD en er altijd ernstig is en wordt gehamerd dat HD toch echt wel ontstaat door raar eten. Dus net dat de mammaturmoren het goed doen bij de overtuiging de dame toch maar te laten ontstokken, doet het schrikbeeld HD en ED het goed bij de overtuiging om voer maar vooral door een raketgeleerde fabrikant klaar te laten maken. Nu zijn de HD-uitslagen hier altijd prima geweest, maar de jongsten, die dus 2de en 3de generatie versgevoerd zijn hebben toch wel de beste heupen van allemaal. Dus dat BARF zou zorgen voor een slecht onderstel is gewoon niet waar.


Mij hoor je niet beweren dat een hond op zelf samengestelde voeding geen HD kan krijgen, want vlak inderdaad het genetische component niet uit. En ik ben er heel zeker van dat dingen als gevoelige darmen met 1 generatie (rauw/vers afgespeend) wel opgelost zijn. Maar ik geloof er zomaar in dat de totale schade pas na meerdere generaties is opgelost.
Ik vraag me dan altijd af...waren die gevoelige darmen wel in aanleg aanwezig, of zijn ze gewoon zo gemaakt. Ken fokkers genoeg die de mensen wegsturen met de boodschap...deze honden zijn heel gevoelig, dus je mag ze alleen lam/rijstbrokkies voeren en verder niksnoppesnada. Die mensen doen dat vervolgens en op een dag snaait woef een keer een stukje worst van de tafel en dan is het diarree, omdat darmen zich kapot schrokken en is voor die mensen de gevoeligheidsstelling bevestigt. Mucho was ook heel gevoelig op zijn darmen, zelfde brokkiesverhaal als pup ongeveer gekregen, maar nadat we 'm uiterst voorzichtig hebben overgezet waren die problemen gewoon voorbij. En natuurlijk zal dit helaas niet bij iedere hond het geval zijn, maar dan kom je weer op het punt dat men het normaal is gaan vinden dat darmen van dit speciale soort woefje gevoelig zijn, daarna gaan handelen door ze hypoallergene brokkies te voeren en je de honden met een daadwerkelijk slecht binnenwerk dus niet meer kan scheiden van diegene die dat slechte binnenwerk hebben verkregen door die hypoallergene brokkies.
Ooit hier de legendarische uitspraak aangehoord....dat eukanuba is zulk goed voer, zodra ik iets anders geef gaan ze meteen aan de race. (I rest my case)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2224689
Fido schreef: Heb ik een vraag aan de fokkers die rauw voeren natuurlijk  ::) :biggrin2:

Zijn de nesten kleiner dan de nesten van het zelfde ras die brok gevoerd worden? Ik bedoel dus het aantal pups  ;)
Waarom zou je dat denken? (wat is de redenering daarachter)
Ik ben gewoon geïnteresseerd hoor! ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2224695
pearlsofpassion schreef: Waarom zou je dat denken? (wat is de redenering daarachter)
Ik ben gewoon geïnteresseerd hoor! ;)
Die stelling wordt zo in de fokkerswandelgangen nog wel eens geponeerd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2224717
Angelique schreef: Die stelling wordt zo in de fokkerswandelgangen nog wel eens geponeerd.
En zit daar dan een redenering achter? Of is het gewoon een idee?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2224730
Angelique schreef: Die stelling wordt zo in de fokkerswandelgangen nog wel eens geponeerd.
ja ik heb hem ook al een paar keer voorbij horen komen....
Gebruikersavatar
Door pike
#2224780
Ik ben geen fokker, laat ik dat even vooropstellen, dus ik weet nauwelijk iets wat dat betreft. Maar wat mij bij de Fauven is opgevallen, is dat sommige fokkers altijd grote nesten hebben (9-10 pups), andere altijd kleine (5-6 pups). Kan het niet te maken hebben met het aantal keren dat men de teef laat dekken? Sommige fokkers laten 1x dekken en klaar. Andere laten 2 of drie keer dekken.

Wat die gevoelige darmen betreft: Als ik naar Pike kijk, die uiteindelijk op brok alleen nog op dieetbrok kon overleven, van die gevoelige darmen is niets meer overgebleven sinds hij op barf staat. Hij is wel maanden aan het ontgiften geweest, maar daarna hebben zijn darmen nooit meer problemen geleverd. 5,5 jaar nu gaat het gewoon super. Wel denk ik dat de gevoeligheid in aanleg aanwezig was, want van pup af aan was zijn ontlasting al niet je van het. Maar zou zo'n hond nooit brok gekregen hebben maar van pup af aan vers, zou hij ook nooit een probleem gehad hebben.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2224790
pearlsofpassion schreef: En zit daar dan een redenering achter? Of is het gewoon een idee?
Zoeken naar een oorzaak voor iets wat overal voor kan komen. B.v. Reu geeft 5 nesten van 8 pups, het 6de nest is 4 pups en dan is het...komt vast doordat de teef vers eet. Of andersom, kan ook.
Door Sietie
#2224873
hier nestjes van 4 tot en met 8 pups (4,7,8,7) het gemiddelde voor een boxer is zon 6 pupjes...Ik denk dat het meer in de lijn zit? Ik kan niet zeggen dat met brok meer pups worden geboren ook niet met vers overigens, volgens mij maakt dat niets uit..Ook voor HD, ik ken genoeg brokkenhonden met A heupen en ook genoeg vers gevoerde honden met mindere heupen. Ik denk dat, dat ook meer met het erfelijke te maken heeft...Wel vind ik de algemene gezondheid veel beter, honden zien er gewoon mooier uit, glanzender, gespierder..zachte vacht die voelt of is ze pas gewassen. geen hondelucht, geen stinkende bekkies en hier stapt toch ook al een bijna 7 jarige dame rond met een perfect wit gebit, totaal geen stinkende adem. Als je de folders bij de DA mag geloven heeft 1 op de drie honden vanaf een jaar of drie gebits of tandvleesproblemen, ik schrok echt toen ik dat las :o
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2224888
pike schreef: Ik ben geen fokker, laat ik dat even vooropstellen, dus ik weet nauwelijk iets wat dat betreft. Maar wat mij bij de Fauven is opgevallen, is dat sommige fokkers altijd grote nesten hebben (9-10 pups), andere altijd kleine (5-6 pups). Kan het niet te maken hebben met het aantal keren dat men de teef laat dekken? Sommige fokkers laten 1x dekken en klaar. Andere laten 2 of drie keer dekken.

Wat die gevoelige darmen betreft: Als ik naar Pike kijk, die uiteindelijk op brok alleen nog op dieetbrok kon overleven, van die gevoelige darmen is niets meer overgebleven sinds hij op barf staat. Hij is wel maanden aan het ontgiften geweest, maar daarna hebben zijn darmen nooit meer problemen geleverd. 5,5 jaar nu gaat het gewoon super. Wel denk ik dat de gevoeligheid in aanleg aanwezig was, want van pup af aan was zijn ontlasting al niet je van het. Maar zou zo'n hond nooit brok gekregen hebben maar van pup af aan vers, zou hij ook nooit een probleem gehad hebben.
In principe is 1x dekken op het juiste tijdstip genoeg en kan dan ook een groot nest geven. Nestgrote wordt bepaald door de teef, die bepaald hoeveel eitjes ze innesteld. Maar slecht zaad bij de reu kan natuurlijk net zo goed een oorzaak zijn, maar dat zie je dan weer aan zijn statistieken terug. Maar het is wel zo dat de ene lijn grotere nesten kan geven dan de andere.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door