Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#2171735
Ik had de vraag al bij 'medisch' geplaatst, maar misschien is de vraag hier meer op zijn  plaats.
Chivas (riesenschnauzer reu -gecastreerd- 47 kg, met ziekte van addison) kreeg vandaag na het eten een enorm opgezwollen lichaam. De da heeft hem verdoofd en laxeermiddellen gegeven en hij is erg veel, heel erg veel lucht en uiteindelijk ook voedsel (via z'n darmen) kwijt geraakt. Ik heb nog zetpillen mee voor vanavond en morgenochtend en ik "moet' hem van de da voortaan meerdere malen per dag voeren. Nu, de eerste paar dagen 6 tot 10 keer, maar in de toekomst het liefst toch wel 4x. Voor de eerste paar dagen heb ik brokken mee gekregen. De da heeft ze me niet opgedrongen, maar heeft voorzichtig gevraagd of ik bereid was  ze de eerste 2 tot 3 dagen wilde geven omdat dat volgens hem het beste was. Daarna mocht ik gewoon weer overgaan op barf, maar wel meerdere keren per dag. Wat moet / kan ik nu het beste doen. Ik heb hem pas 4 maanden. Hij is bijna 7 jaar en had z'n hele leven brok gegeten De eerste maand kreeg hij hier overwegend kvv, maar al heel snel ben ik overgegaan op barf. Hij eet goed, kauwt goed (erg langzaam, is altijd als laatste klaar). Vanmorgen had hij een zalmkop en een lap pens gehad. Met de zalmkop was hij nog bezig toen de andere honden allang alles ophadden. Daarna de pens, die heel erg snel opging. Graag advies, want ik weet er te weinig vanaf en ben daarom geneigd om naar de da te luisteren. die weet er in ieder geval meer vanaf dan ik, maar ik weet dat jullie er meer verstand van hebben. Dus HELP!
Door Lida. S
#2171789
Ik gaf Darf, maar heb weinig zin om weer een grote hoeveelheid in te kopen, want wil het liefst weer zelf samenstellen. En ik moet eerlijk zeggen, ik had geen klachten over darf, het zag er goed uit en de honden vonden het lekker en deden het er goed op (hun ontlasting tenminste) maar ze doen het beter met barf. Dat is ook veel afwisselender en veel beter te doseren.
Door Annemiek
#2171819
zou het niet helpen om hem beginnersbotjes te blijven geven zoals kippennek, en bijvoorbeeld een deel van de rest van het vlees in de blender te gooien samen met de groentemix, of anders iig fijn te hakken? dan kan je ook makkelijker kleine porties geven.....
Door Martine-Tom
#2172064
Ik zou voor een paar dagen dan het bot laten zitten en het vlees klein snijden/malen.
Darf lijkt me ook niet licht verteerbaar, en mijn hond werd er ziek van dus ik voel me daar sowieso niet zo lekker bij :P
Door Lizzy
#2172159
Volgens mij kun je prima gewoon vlees, orgaanvlees, groenten en vleesbot blijven geven, alleen schat ik in dat je voor een paar dingen uit moet kijken. Zalm is en veel kluifwerk en vet. Dat soort dingen, dus grote vleesbotten en veel vet: dat zou ik niet meer geven. Ik zou zelfs geen grote lappen pens meer geven. Dat kan ook serieus verkeerd vallen. Dus gewoon vlees in brokken van 5 cm, orgaanvlees idem en zachte, kleine vleesbotten zoals kipkarkas, parelhoenkarkas, haaskarkas. En geen geiten/lamsribben (te groot en te vet) en geen zalmkoppen. En de pens over meerdere dagen per week verdelen, ook in stukken gesneden van 5 a 10 cm.

Ik snap dat je geschrokken bent hoor, maar brokken veroorzaken nog veel sneller bloat dan vers/rauw. En nee, rauw/vers biedt geen enkele garantie dat het nooit meer gebeurd, dat doen brokken ook niet. Die dingen zijn echter ronduit slecht/moeilijk te verteren.
Door Mevroi Kruim
#2172402
Allereerst beterschap, en sterkte! Je schrikt je echt helemaal het apelazarus van zoiets  :P

Ik denk eigenlijk, maar dat denk ik dus, dat kan ik niet bewijzen, dat fijngemalen spul linker is dan grotere stukken. Honden verteren voornamelijk in de maag, en het is dus voor een goede vertering belangrijk dat voedsel lang genoeg in de maag blijft. Fijngemalen spul glijdt er volgens mij veel makkelijker onverteerd doorheen waardoor er slecht verteerd voedsel in de darm komt, die er niet goed weg mee weet omdat de hondendarm daar niet op is ingericht.
Door Lida. S
#2172420
Mevroi Kruim schreef: Allereerst beterschap, en sterkte! Je schrikt je echt helemaal het apelazarus van zoiets  :P

Ik denk eigenlijk, maar dat denk ik dus, dat kan ik niet bewijzen, dat fijngemalen spul linker is dan grotere stukken. Honden verteren voornamelijk in de maag, en het is dus voor een goede vertering belangrijk dat voedsel lang genoeg in de maag blijft. Fijngemalen spul glijdt er volgens mij veel makkelijker onverteerd doorheen waardoor er slecht verteerd voedsel in de darm komt, die er niet goed weg mee weet omdat de hondendarm daar niet op is ingericht.
Klinkt ook logisch, maar wat ik nu wil/moet voorkomen is gasvorming. Zou het niet zo zijn dat een goede vertering meer gasvorming geeft. Als het eten maar half verteerd wordt  en dan wordt uitgepoept, heb je ook maar de helft aan gasvorming. Of zit ik nu onzin te kletsen? Ik weet het echt niet, ik ben zo onzeker als wat, maar ik wil geen herhaling. Ik moet wel zeggen dat Chivas momenteel erg levendig is (het is een heel erg rustige hond). Iedere keer als hij me nu ziet denkt ie: "hoera ik krijg eten" en danst voor me uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door