Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door orinake
#2163775
Goh wat de ene kwaliteit vind kan voor een ander te min zijn he...
Ik denk dat de kwaliteit die ik voer over het algemeen heel hoog ligt. het grootste deel is min of meer voor menselijke consumptie. Helaas is de prijs er soms ook naar...
Wat ik dan wel doe is bvb goedkopere spulletjes zoeken, zonder al te veel te moeten inboeten aan kwaliteit en die dan met de dure spullen combineren.

Spiervlees heb ik liefst zonder te veel vetranden, nu bij Geit en schaap kan je er vaak niet onderuit en dan snijd ik het zelf wel weg. Het is maar voor 1 hond dat het echt vetarm moet zijn omdat ze anders alles teruggeeft.
In deze categorie heb ik soms wel eens dure uitlopers (konijn - struisvogel - kangoeroe - antiloop) die tot +3.50€/kg gaan...
Maar anderzijds heb ik dan wel de runderlippen van Nadia die een stuk goedkoper zijn en waar soms heel mooie stukken vlees tussen zitten die ik dan als spiervlees gebruik ipv ze te drogen. Ook het paardenvlees van Sietie is super van kwaliteit aan een super prijs...

Vleesbot: vroeger had ik vaak kalere botsoorten, maar door op zoek te gaan naar andere leveranciers en via BP dingen mee te bestellen heb ik nu zeer mooie kwaliteitsvolle vleesbotten. En ok er zal hier en daar wel eens een minder doosje bij zitten, maar och ja is dat een ramp? Neen hoor. De goede producten compenseren dat ruimtschoots.

Orgaan: ik probeer geen lever of nier te voeren van rund, geen lever van kip. Ik voer dan liever lamslever, konijn, geit. Niertjes, ik vraag ze ontvet, omdat je anders nog te veel prustwerk hebt.
De konijnniertjes die ik nu heb zijn duurder in prijs, maar op 1100gr nieren had ik maar 90g vet en vliesjes (die haal ik er ook af om te drogen). Dus dan vallen ze in prijs toch goed mee denk ik ;)

Waar ik het vaak moeilijker mee heb zijn vissoorten.
Zo kocht ik overlaatst vis bij een leverancier aan een vrij hoge prijs... En ik heb helaas 3/4 weggegooid. Het was zodanig gekwetst en drek dat ik dat echt niet meer aan men honden ging voeren...
Ik probeer dan ook als ik eens naar zee kan daar naar de vistrap te gaan om een paar kilo vis in aanbieding mee te nemen.

Nu dingen die over datum zijn: ik voer ze niet... Ik gooi het liever weg dan ze nog aan men honden te geven, ik eet zelf immers ook niks dat over datum is...
Zelfs niets dat de eerste dag over datum gaat...
Je kan dan wel zeggen dat vlees weet niet dat het tijd is om slecht te worden, maar ik doe het liever niet als ik de mogelijkheid heb om versere dingen te geven.

Vriesbrand is ook zo'n struikelblok he... Je hebt vriesbrand en vriesbrand...
Bij mijn vorige nijnleverancier was het konijn vaak een en al vriesbrand, dan gooi ik dat liever weg dan te voeren. Als ik bvb een gescheurd zakje in de vriezer heb waardoor er vriesbrand is dan durf ik het nog wel geven.

Groentenmixen geefik niet, maar als de honden hier groenten of fruit eten dan is dat gewoon wat er in huis is voor ons. Ik ga voor hen geen mindere kwaliteit in huis halen omdat het goedkoper zou zijn of zo.
Door Emytje
#2163778
Ik heb geen hond, dus ik reageer als katteneigenaar. ;)

Ik vind het belangrijk dat alles niet erg vet is en vrij is van vliezen. Ik snij dit met portioneren dus ook weg. De reden? Vliezen zijn voor katten veel te hard, daar komen ze niet doorheen. Een tijdje terug had ik aan geitenvlees wel vlies laten zitten en een uur later kwam één van de katten nog met een flink stuk aanzetten. Hij kwam er maar niet doorheen. Omdat er dan de kans bestaat dat dit geheel doorgeslikt gaat worden terwijl het te groot is, geef ik het dus niet.

Wat betreft vet. Ik heb ooit geitensnippers bij een bekende leverancier gekocht waar best wel wat vet aan zat. Ik begon toen net met barfen en ik heb het er toen dus aan gelaten. Gevolg was dus dat ik een half uur later geitenvet van de bank en de vloer af stond te schrapen. :-\ Daar heb ik dus wel van geleerd.

Om voorgaande redenen ben ik over het algemeen dus ook niet zo kapot van snippers. De afgelopen 3x heb ik wel altijd rudersnippers besteld bij SW, maar aangezien ik daar per kg zo'n 550 g aan weg kan gooien, koop ik in het vervolg dus maar de duurdere runderlapjes. In verhouding is de prijs dan ongeveer hetzelfde. Daar probeer ik dus wel op te letten.

Voor de rest ben ik eigenlijk niet bepaald kieskeurig. Ik ben afhankelijk van wat anderen aanbieden en dan met name in de nabije omgeving. Ik heb geen auto en ik kan door het werk van mezelf en mijn vriend eigenlijk nauwelijks wat bestellen. Ik moet dus roeien met de riemen die ik heb.

Als iets langer dan een half jaar in de vriezer ligt word het weggegooid. Datzelfde geld ook voor alles dat langer dan 2 dagen in de koelkast heeft gelegen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2163808
May Linn schreef: Lees hier vaker de reactie dat mensen zo min mogelijk vet aan hun vlees willen, hebben jullie daar een rede voor? (buiten dan even als je hond te dik is ofzo)

Ik kan hier tegen de klippen opvoeren als ik alleen mager vlees voer.
Ik let er dus op dat ik zowel vettere producten als minder vette producten voer.
Dat zijn dan geen producten met hele hompen vet, maar wel eend met vel of geitenvlees met wat vet.
Ik denk persoonlijk ook dat vet ook een rol speelt in het menu van honden. Waarom kan ik niet beantwoorden, maar dat is meer mijn gevoel wat dat zegt.
Uiteraard heeft een hond vet nodig. Ik voer dus ook eend of doorregen rund- of paardevlees, of het vettere geitevlees, maar niet de grote hompen of plakkaten vet die er soms aanzitten. Dat gaat voor het grootste deel weg (voor de vogels). Maar ik wil vlees kopen voor mijn honden, geen vet voor de vogels. Als ik zo'n homp vet geef lopen ze te kotsen. Dus betaal ik liever iets meer voor vlees waar niet die grote hompen vet aanzitten, dan hoef ik niets weg te gooien en ben ik per saldo net zo duur uit.


Gemalen voer ik soms, meestal als we met de caravan weg gaan. Dat neemt makkelijk mee.
Meestal is dat dan van 1 diersoort en wat ik al ken dus wat goed gekeurt is door me.
Ik heb daar geen probleem mee af en toe te voeren.
OP vakantie neem ik voor zo'n 6 dagen mee van thuis, daarna heb ik ook gemalen spiervlees, omdat ik niets anders kan krijgen. Maar dat vlees is niet altijd zo fijn gemalen, het zijn vaak nog herkenbare stukjes. Koop ik bijvoorbeeld lamsvlees, en dan zie je dat het niet enkel spiervlees is maar ook veel orgaan. De diverse onderdelen zijn nog herkenbaar. Zou het fijn gemalen zijn dan kan je dat niet meer zien en denk je dat je vlees voert terwijl het veel orgaanvlees is. Het is een beetje behelpen maar het dan ook maar voor een paar weken. Anders zouden ze op vakantie alleen nog maar kip kunnen eten. Dus ter afwisseling dan maar wat gemalen spul. Vaak koop ik dan rendiervlees, dat krijgen ze thuis nooit.

orinake schreef: Maar anderzijds heb ik dan wel de runderlippen van Nadia die een stuk goedkoper zijn en waar soms heel mooie stukken vlees tussen zitten die ik dan als spiervlees gebruik ipv ze te drogen.
Ik begrijp niet goed hoe je runderlip als spiervlees kunt zien  :-\
Door orinake
#2163821
[quote="pike"]

Ik begrijp niet goed hoe je runderlip als spiervlees kunt zien  :-\


[/quote]

Als wat reken jij dat dan?
Gebruikersavatar
Door pike
#2164440
orinake schreef: Als wat reken jij dat dan?

Geen idee dus, ik heb nooit runderlip. Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Maar lip lijkt me meer orgaan dan spiervlees, als je de definitie aanhoudt dat spiervlees het skelet bij elkaar houdt. En dat doet een lip niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel voedingswaarde in zit?
Door orinake
#2164688
pike schreef: Geen idee dus, ik heb nooit runderlip. Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Maar lip lijkt me meer orgaan dan spiervlees, als je de definitie aanhoudt dat spiervlees het skelet bij elkaar houdt. En dat doet een lip niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel voedingswaarde in zit?
ik zou dan net wel denken dat het onder spiervlees valt... Neem een koe zijn lippen af en heel de mond is open... dus alles wat dan los zit valt er uit... ;)
Door Nadia
#2165171
Ik reken lip onder 'niks' het is volgensmij ook niet een lip lip wat we kunnen aaien wat aan de buitenkant zit zegmaar, maar meer een wang aan de binnenkant van de mond.
Anyway, ik vind het kwalitatief niet genoeg om als spiervlees OF orgaan te rekenen. Het gaat niet mee in mijn menu. Maar het is gewoon geweldig mooi om te drogen. Dus voor mij is het puur snack.
Gebruikersavatar
Door pike
#2165205
orinake schreef: ik zou dan net wel denken dat het onder spiervlees valt... Neem een koe zijn lippen af en heel de mond is open... dus alles wat dan los zit valt er uit... ;)
;D Maar wat zit er dan allemaal los???
Door Martine-Tom
#2165210
Ik gooi het onder de noemer "kopvlees" en zou het niet voeren als maaltijd omdat ik het gevoel heb dat het niet echt rijk aan voedingsstoffen is.
Door orinake
#2165382
pike schreef: ;D Maar wat zit er dan allemaal los???

Bij een koe weet je dat nooit wat je in die hun bek vind...
Losse tanden, schroeven, stukken metaal :p moet je niet vragen war we in de magen vinden :p
Gebruikersavatar
Door pike
#2165531
orinake schreef: Bij een koe weet je dat nooit wat je in die hun bek vind...
Losse tanden, schroeven, stukken metaal :p moet je niet vragen war we in de magen vinden :p

Nee dat staat al in een ander topic. Maar, dat maakt deze "runderlip" nog steeds geen spiervlees  ::)
Door Sietie
#2165902
mijn honden eten alleen kwaliteit omdat ze voor de rest de neus ophalen :biggrin2: Zo eten ze hier paardenbiefstuk, dikke en dunne lende, prachtig rundvlees zonder vet, mooie konijntjes, wilde haas geschoten door de buurman( nu even haaskarkas)wilde gans geschoten door de buurman, lamsvlees en hertenvlees voor humane consumptie, ditzelfde geldt voor kwarteltjes. Van de groothandel poelier heb ik dan nog het gevogelte zoals parelhoen en kip. Van  VSE de eendproducten. En als er kalkoen is (de tijd komt er weer aan) dan ook weer kalkoen. Van een hele grote vishandel,  een dorp verderop, krijg ik de zalmkoppen met de volledige staartstukken. Ik weet waar mijn vlees vandaan komt omdat we alles zelf halen bij slachterijen/ poeliers en natuurlijk van de buurman (wild) Vet hoef ik er ook niet voor te zetten want daar zetten ze echt geen bek op, ze willen alleen mooi spul ::). Ik voer niet biologisch, dat is me te duur, behalve dan het wild, het paard komt overigens ook vaak uit natuurgebieden (konikspaardjes) maar ik voer ook gerust "gewone"paarden. organen heb ik van lam, rund en paard. en dan bedoel ik hart, pens, nieren en lever ik hoef niet met ballen of iets dergelijks aan te komen dat vreten ze hier ook niet :P en de groenten voor de mix komen uit de supermarkt waar ik zelf ook de groenten vandaan heb. Dus ook gewoon voor humane consumptie
Door saluki
#2166258
Over het algemeen geef ik de wat duurdere vleessoorten, vlees van dieren die een rotleven hebben gehad zoals tam konijn geef ik bijna nooit. Die hebben brokjes gegeten, ba.
Lever, nier, pens geef ik alleen van schaap van de slager hier uit de buurt. Strot geef ik niet, lippen ook niet.

Ook geef ik niet zoveel diersoorten zoals sommige mensen zeggen te geven b.v  15 - 18 soorten, Hier krijgen ze kip, parelhoen en eend als vleesbot soms lam.
Vlees van koe, schaap, geit, paard, wildsoorten en vis.
De groentemix bestaat ook niet uit 20 soorten, wel met honing en noten en fruit.
En ze zouden  vlees het liefst een beetje adellijk eten zo dat het nog net niet wegloopt. Soms hou ik wel eens wat over zoals nu met de puppen dat twee dagen oud is en dan vinden ze het heerlijk.
Door millyckk
#2166402
Ik merk dat ik steeds kritischer wordt. Hangt ook samen met de wetenschap waar je hond het al dan niet goed op doet.  Ik probeer alle orgaan bio te geven, valt niet mee want vooral nier is een probleem. Verder voer ik veel wild en spiervlees van jonge dieren. Zou graag helemaal bio geven, maar dat heb ik tot op heden nog niet voor elkaar kunnen krijgen. Gemiddeld zit ik aan 7/8 diersoorten al naar gelang het seizoen, mijn vriesruimte en mijn portemonnee :biggrin2:

Over de datum vind ik niet zo'n probleem, zie gauw genoeg hoe het er uit ziet en hoe het ruikt.

Ben wel wekelijks op zoek naar nieuwe adressen dus er gaat wel veel tijd in zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2172386
Ik wil nog iets toevoegen ivm het vet-verhaal.

Als je hond niet gemakkelijk aanzet, is het natuurlijk geen probleem het te gaan voeren, maar het is niet iets dat in grote mate een deel uitmaakt van een natuurlijk dieet.
Het is niet voor niets dat wild mager vlees is.  In natuurlijke omstandigheden is de vetaanmaak van een dier erg laag.  Het is pas in een gekweekte situatie met vaak te veel en te calorierijk voedsel en te weinig beweging, dat een dier zoveel vet gaat aanmaken.  Wat je bij een wild dier ziet is dus de natuurlijke situatie en daar vind je weinig vet.  Natuurlijk wel iets in de buikholte zoals vb rond de nieren, en wat onder de huid en in de tong enz...  Maar niet die hele pakketten die je bij gedomesticeerde dieren vaak ziet. Op enkele uitzonderingen na, ik geloof dat vb nijlpaard altijd wel vet zal zijn.  :P  ;)
Dit om het even in perspectief te plaatsen.

Verder zag ik iemand zeggen dat hij/zij het liefst duurzame vis wou geven en had het daarbij over gekweekte vis.  Ik zou er daarbij op willen wijzen dat gekweekte vis op dit moment het minst duurzaam is wat je kan doen. Om de vis te kweken moet er zoveel meer andere gevangen vis in gestopt worden. Bij tonijn is dat vb 14kg andere vis voor 1 kg tonijn.  Niet erg duurzaam dus.
Ik moet dat lichtjes nuanceren omdat daarbij voornamelijk afval in de vorm van vismeel wordt gebruikt, maar toch...  Dat is net niet waar ik voor zou kiezen als ik op zoek zou zijn naar duurzame vis.
Gekweekte zalm is nog te doen.  Maar gevangen haring is vb veel verantwoorder.
Duurzame vis is echter in mijn ogen onmogelijk.  De situatie is gewoon onhoudbaar en kan eigenlijk zo niet verder.
Maar dan nog kan je opletten wat het minst schadelijk is, en dan kan je spreken over zo verantwoord mogelijk, maar duurzaam is nog steeds niet echt mogelijk.
Hopelijk worden de kweekmethoden steeds beter zodat we daar ooit wel van kunnen spreken, maar nu nog steeds niet.

Als je verantwoord vis wil kopen moet je goed opletten waar hij vandaan komt.  Koop vb nooit kabeljauw uit de noordzee want daar is hij aan het uitsterven (en toch blijven ze maar vangen  >:(  :'(), maar van de kanten van canada is het wel te doen. Al blijf ik er steeds huiverachtig tegenover staan.
Zalm is in den regel vrij veilig, en haring (en verwanten) van onze streken is ook goed te doen omdat die populatie jaren geleden de kans heeft gekregen zich te herstellen en nu goed onder toezicht staat.
Als je zeker wil zijn, even op de viswijzer van WWF kijken, die is vrij bruikbaar, al staat natuurlijk niet alles erop.


Verder kan ik in dit topic niet veel zeggen, omdat ik zelf nog niet actief barf (wacht vol spanning tot dat mogelijk wordt door persoonlijke situatie).  En ik heb enkel katten.
Maar ik zou ook niet zo over vliezen vallen.  Als de katten het niet kunnen eten zoals iemand aangeeft, ja dan is dat niet erg handig natuurlijk, maar gewoon logisch gezien hoort dat ook gewoon bij de prooi. Ik zou het ook wel niet meetellen in het menu, maar daarom nog niet weggooien.
Je moet het dan natuurlijk wel in rekening brengen in de prijs, dus als je dan een beter stuk kan krijgen. Logisch dat je dat koopt.

Ik heb een vraagje terug over het vet: ik zie dat iedereen het weggooit. Maar is er dan niets mee te doen? Ik meen dat de natuurmensen (en vroeger prehistorische mensen) die alles van een dier gebruiken het vet ook niet steeds eten, maar dan wel vanalles mee doen. Vb kaarsen maken of iets dergelijks.
Is er niemand die dat doet? 
Of eerst klaren (zoals met boter zodat alle onzuiverheden eruit zijn) en dan vb je vlees in bakken? Of zeg ik nu iets heel geks?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door