Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2152075
Rogier schreef: Monique & Martine;

"Enne Rogier........hoe lang wil jij dan wel niet fietsen om de fietstocht op een jachtpartij te laten lijken? Ik fiets veel met mijn honden, maar echt niet om het moe maken maar voor het in conditie houden. Moe maken doe ik als ik met ze aan het "werk" ben.
Als ik hier 10 km heb gefietst, komen we thuis, gaan we even liggen en staan ze met 15 minuten weer net ze makkelijk voor de deur 'zo baas gaan we weer verder"

Zoals ik al zei, ' zoveel MOGELIJK' dus ik snap heus dat het niet hetzelfde is...maar het feit is dat honden eerst bewegen, dan eten..je kan niet alles precies hetzelfde doen maar zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven (met voer en beweging) is het meest natuurlijk voor een hond. Het hangt ook van het ras af hoe moe ze worden en hoe hard jij fietst. Mijn hond rent sommige stukken harder dan ik kan fietsen, en afgezien van een Husky, zijn er maar weinig rassen die niet moe worden als jij op je aller hardst fietst.

Je doet het om hem in conditie te houden zei je..als je een mens of hond in conditie wil houden (of zn conditie wil verbeteren) moet je hem toch echt fysiek uitdagen. Als jij een stuk gaat rennen ben je toch ook sneller buiten adem dan dat je loopt? Honden kunnen verder, harder en langer dan mensen dus het kost meer tijd...maar moe worden ze ;)
Maar als ze er totaal niet moe van worden, dan kan je toch net zo goed lopen? Worden ze ook niet moe van..dus wil wel weten waarom je voor de fiets kiest ipv de benenwagen..??

Je zei dat je hond moeilijk kan doen met eten en dat er nix opvoederigs aan is, das een beetje tegenstrijdig volgens mij...maar goed. Wolven hebben 1 taak in het wild; overleven. Dat doen ze uiteraard door middel van eten. Daarom eten veel honden wat ze kunnen eten.. Maar als je een spoortje uitzetten met hier en daar een snoepje meer op een jachtpartij vind lijken dan sprinten naast te fiets tot hij hijgt en buiten adem raakt en vervolgens vlees te eten krijgt...dan zou ik toch maar een documentaire bekijken, dan praten we daarna verder  :biggrin2:
Waarom haal je mij erbij? Ik heb niet eens op jou gereageerd...  ???

Ik snap ook niet wat er tegenstrijdig aan is, Tom is een hondje wat speuren geweldig vind, snuffelen, zoeken, super vind hij dat. En dat gun ik hem, omdat het maar een kleine smurf is wil ik niet teveel snoep geven dus doe ik dat met zijn eten, dus wat is er zo tegenstrijdig?
Over fietsen heb ik niks gezegd, dus ik snap die opmerking niet, wat wil je dat ik daarop zeg? En waarom wil je dat ik een documentaire ga kijken?  ???
#2152265
Rogier schreef: Monique & Martine;

"Enne Rogier........hoe lang wil jij dan wel niet fietsen om de fietstocht op een jachtpartij te laten lijken? Ik fiets veel met mijn honden, maar echt niet om het moe maken maar voor het in conditie houden. Moe maken doe ik als ik met ze aan het "werk" ben.
Als ik hier 10 km heb gefietst, komen we thuis, gaan we even liggen en staan ze met 15 minuten weer net ze makkelijk voor de deur 'zo baas gaan we weer verder"

Zoals ik al zei, ' zoveel MOGELIJK' dus ik snap heus dat het niet hetzelfde is...maar het feit is dat honden eerst bewegen, dan eten..je kan niet alles precies hetzelfde doen maar zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven (met voer en beweging) is het meest natuurlijk voor een hond. Het hangt ook van het ras af hoe moe ze worden en hoe hard jij fietst. Mijn hond rent sommige stukken harder dan ik kan fietsen, en afgezien van een Husky, zijn er maar weinig rassen die niet moe worden als jij op je aller hardst fietst.

Je doet het om hem in conditie te houden zei je..als je een mens of hond in conditie wil houden (of zn conditie wil verbeteren) moet je hem toch echt fysiek uitdagen. Als jij een stuk gaat rennen ben je toch ook sneller buiten adem dan dat je loopt? Honden kunnen verder, harder en langer dan mensen dus het kost meer tijd...maar moe worden ze ;)
Maar als ze er totaal niet moe van worden, dan kan je toch net zo goed lopen? Worden ze ook niet moe van..dus wil wel weten waarom je voor de fiets kiest ipv de benenwagen..??

Je zei dat je hond moeilijk kan doen met eten en dat er nix opvoederigs aan is, das een beetje tegenstrijdig volgens mij...maar goed. Wolven hebben 1 taak in het wild; overleven. Dat doen ze uiteraard door middel van eten. Daarom eten veel honden wat ze kunnen eten.. Maar als je een spoortje uitzetten met hier en daar een snoepje meer op een jachtpartij vind lijken dan sprinten naast te fiets tot hij hijgt en buiten adem raakt en vervolgens vlees te eten krijgt...dan zou ik toch maar een documentaire bekijken, dan praten we daarna verder  :biggrin2:
Je mag hier de kasten komen bekijken hoor, met boeken en veel heel veel documentaires over verschillende onderwerpen wat met de hond/sport/conditietraining enz  :biggrin2:
Ik fiets met mijn honden om ze in conditie te houden. Ik train met mijn honden om ze moe te maken, ofwel ik laat ze denken en werken in de zin van alle facetten die met het werken van de neus te maken. Daar worden ze moe van en niet een uurtje aan de fiets ;). Ja ze liggen misschien even een uurtje uit te hijgen, maar staan na een uurtje echt weer klaar wat de volgende aktie is hoor :)
Als ik een uurtje intensief ga trainen, een spoor uit ga lopen van 8 uur oud, dan heb ik een hond die moe is ...............
En verder heb je het over de hond die wat moeilijk eet, heb je mij niet horen zeggen hoor. Mijn cattles eten niet maar vreten, mijn poedel doet er net even wat langer over en vind ik niet erg.
Desalniettemin vind ik dat we niet te ver door moeten slaan met het terug gaan naar de natuur. Wie dat wel wil, is prima hoor. Onze honden zijn nog altijd goed gedomesticeert en komen veel overeen met hun voor vader: de wolf maar laten we niet te ver door slaan.
Maar dit is mijn mening, en ik zal er verder niet op in gaan om dit topic niet teveel te vervuilen want het ergens anders over ;)
#2152538
Martine; sorry ik haalde iedereen door elkaar...mijn fout!

Nienk; honden zijn eerder wolven dan mensen..ze ruiken nog steeds aan elkaars kont, ze eten nog steeds van alles van straat (om te overleven), sommige honden willen nog steeds dominant zijn om roedelleider te zijn..ze plassen nog steeds tegen bomen aan om 'hun' territorium af te bakenen..en zo zijn er genoeg dingen waarom ze nog steeds naar mijn idee erg dichtbij de wolf staan. Daarom barfen mensen ook neem ik aan. Ik vind het zelf bekrompen om te denken dat honden alleen het fysieke gedeelte hebben van de wolf en mentaal mini mensjes zijn..maar dat is mijn mening, mede door hoe ze zich gedragen.

Monique; als je een uur over 10 km doet ligt daar denk ik het verschil. Dan fiets je dus 10 km per uur..ik fiets echt zo hard als ik kan..letterlijk.. dus ik ga misschien wel 30 km per uur, en ik heb een hond met heeeel veel energie en die wordt na 40 a 60 min echt wel moe...maar je hebt gelijk, laten we hier niet verder over doorgaan. Iedereen voed zijn hond op zoals hij wilt, en iedereen heeft zijn eigen aanpak waarvan hij/zij denk dat het beste werkt  :biggrin2:

Dus ik bedoel er niets slechts mee, ik vind het zelf gewoon interessant om dingen te lezen of bekijken over het gedrag van honden en wolven, en als er dan op gereageerd wordt reageer ik hier iets te enthousiast op en wil ik mijn mening geven. That's it.. :circle:
#2152557
Rogier schreef: Martine; sorry ik haalde iedereen door elkaar...mijn fout!

Nienk; honden zijn eerder wolven dan mensen..ze ruiken nog steeds aan elkaars kont, ze eten nog steeds van alles van straat (om te overleven), sommige honden willen nog steeds dominant zijn om roedelleider te zijn..ze plassen nog steeds tegen bomen aan om 'hun' territorium af te bakenen..en zo zijn er genoeg dingen waarom ze nog steeds naar mijn idee erg dichtbij de wolf staan. Daarom barfen mensen ook neem ik aan. Ik vind het zelf bekrompen om te denken dat honden alleen het fysieke gedeelte hebben van de wolf en mentaal mini mensjes zijn..maar dat is mijn mening, mede door hoe ze zich gedragen.

nee het zijn geen mini-mensjes, het zijn honden. honden met een ras, die gefokt zijn naar eigenschappen om een soms vrij specifieke taak te volbrengen. naast het fysieke deel van de wolf, een stuk psychisch van de wolf (de dingen die jij noemt) is er een stuk specifieke honden psyche, voor iedere hond anders maar redelijk in lijn met zijn ras. rassen die ontstaan zijn naar karaktertrekken, talenten. om te speuren, te apporteren, te waken, etc. dat maakt de hond tevreden. en dat is niet per sé hetzelfde als moe zijn. fysiek moe zijn is basis, maar zeker niet genoeg om een voldane hond te krijgen, naar mijn idee en ervaring met mijn eigen hond. (sterker nog, als ik die alleen maar fysiek afmat, dan wordt ie echt stront vervelend)

om even bij het topic te blijven:

ik denk dus dat het onderweg voeren van de hond helemaal niet zo raar is. want de hond is gericht op wat zijn taak of talent ook is. als dat speuren is, dan laat je hem speuren. en dat beloon je dan, zodat de hond weet dat hij voor jou speurt, jij bent immers zijn baasje. of nouja, als jij het iedere dag voor elkaar kan krijgen om de hond echt te laten speuren zoals bedoelt is in de jacht, dan is dat natuurlijk fantastisch. dat hij als beloning lekker tegen een haas mag staan blaffen en daar een enorme kick van krijgt. (ik noem maar wat hè, er zijn natuurlijk verschillende soorten jacht) maar dat kan niet iedereen iedere dag, dus je moet iets zoeken wat daar het dichts bij in de buurt komt. waarbij het onderweg af en toe een lekker hapje krijgen en aan het eind een grote hap, bevestiging is van de baas-hond relatie en kan werken om de hond zijn focus te behouden en rustig te blijven in de hectische omgeving waar wij onze honden in laten leven.
Door Martine-Tom
#2152603
Rogier schreef: Martine; sorry ik haalde iedereen door elkaar...mijn fout!

Nienk; honden zijn eerder wolven dan mensen..ze ruiken nog steeds aan elkaars kont, ze eten nog steeds van alles van straat (om te overleven), sommige honden willen nog steeds dominant zijn om roedelleider te zijn..ze plassen nog steeds tegen bomen aan om 'hun' territorium af te bakenen..en zo zijn er genoeg dingen waarom ze nog steeds naar mijn idee erg dichtbij de wolf staan. Daarom barfen mensen ook neem ik aan. Ik vind het zelf bekrompen om te denken dat honden alleen het fysieke gedeelte hebben van de wolf en mentaal mini mensjes zijn..maar dat is mijn mening, mede door hoe ze zich gedragen.

Monique; als je een uur over 10 km doet ligt daar denk ik het verschil. Dan fiets je dus 10 km per uur..ik fiets echt zo hard als ik kan..letterlijk.. dus ik ga misschien wel 30 km per uur, en ik heb een hond met heeeel veel energie en die wordt na 40 a 60 min echt wel moe...maar je hebt gelijk, laten we hier niet verder over doorgaan. Iedereen voed zijn hond op zoals hij wilt, en iedereen heeft zijn eigen aanpak waarvan hij/zij denk dat het beste werkt  :biggrin2:

Dus ik bedoel er niets slechts mee, ik vind het zelf gewoon interessant om dingen te lezen of bekijken over het gedrag van honden en wolven, en als er dan op gereageerd wordt reageer ik hier iets te enthousiast op en wil ik mijn mening geven. That's it.. :circle:

Ik Barf niet omdat ik denk dat mijn hond een wolf is, ik barf omdat ik geloof dat dat gezonder is, dat er beter verteerbare voedingsstoffen in zitten, en ik Barf omdat mijn hond ziek werd van brokken (graan)  ;)
Mijn hond is geen mens, ook geen wolf, mijn hond is een hond met kenmerken van zijn voorouder, de wolf, 1 van die kenmerken is bijvoorbeeld dat hij instaat is rauw vlees en botten te verteren en daar maak ik gebruik van.
Ik denk dat je de plank misslaat als je je hond als wolf behandeld, net zo goed als dat het imho niet goed is je hond als mens te behandelen.
#2152638
Ik vind dit persoonlijk een heel vreemde discussie.

De hond leeft niet meer als de wolf maar leeft tussen de mensen, in deze bebouwde omgeving en krijgt zijn eten in zijn bak ipv dat hij er zelf voor moet werken om te overleven.
Dat is het feit.
Maar natuurlijk vind een hond het fijn om bezig te zijn, en het liefst dan nog met iets dat in zijn natuur zit.  Daarom zijn zoek en jachtspelletjes zo leuk.
Nienk heeft ook een punt dat de ene hond dit soort spelletje leuker vind en dat aspect van de jacht meer in zijn natuur zit omdat hij zo gefokt is.
Met een border zoekspelletjes gaan doen werkt minder goed dan hem achter schapen laten aanjagen, nochtans deed de wolf beide, dat komt door het fokken.

Maar daar gaat het niet om.

Als we naar onszelf kijken wordt er van nature door de mens ook gejaagd. Vele kinderspelletjes komen van dat jagen af.
Alleen spelen ze nu verstoppertje met elkaar ipv met de prooi. En schieten ze met pijl en boog op een roos ipv op levende prooi. Datzelfde kan je vergelijken met de zoekspelletje bij de honden. En wat is daar nu mis mee?
Er is geen noodzaak meer om echt zelf prooien te vangen, als dat kan (bij jacht), prima, leuk, maar als dat niet kan is iets dat erop lijkt toch ook goed? Als het maar leuk is! Als ze maar bezig zijn en er voldoening uit halen, daar gaat het om!
Dat hij fysiek afgemat moet zijn, staat daar los van.  Daar heeft het inderdaad geen zin om eten bij te betrekken, dan eet je gewoon achteraf, net als wij als we sporten.
Maar een zoekspelletje heeft niet de functie om hem fysiek af te matten. Met hem gaan fietsen wel.  Dat staat gewoon naast elkaar.
Bij zoekspelletjes is het leuk om met eten te werken, bij fysieke inspanning is dat gewoon niet verstandig en niet aangenaam.  Dan komt het eten (eventueel) erna, hetzij als beloning, hetzij omdat na inspanning het eten altijd zo goed smaakt, dat kies je zelf.

En als je een hond hebt die moeilijk eet en je kan het eten interessanter maken door er een spelletje van te maken, is dat toch fijn? Beter dan het toch maar steeds saai in de bak aan te bieden, want daar is nog minder natuurlijks aan. En nogmaals, daar gaat het gewoon niet om. Het gaat erom met de hond bezig te zijn en hem plezier te bieden in zijn leven en in zijn eten.
#2153061
@ rogier.. wolven trekken toch normaal vele kilometers op niet zo hoog tempo rond, en enkel sprintjes efficient voor de jacht.. 50km op een dag red je dan niet op een snelheid van 30km/uur (los van het feit hoe gezond het voor het lichaam is)
#2167431
ik probeer ook vaak het eten voor lita mee te nemen als beloning onderweg of op het trainingsveld.
makkelijk is vaak anders. maar anders word ze te dik.
ik neem dan een paar kleine bakjes mee waar haar eten in zit in de rugtas heuptas oid.

ik pak 1 bakje en daar beloon ik mee tot die leeg is. dat past dan makkelijk in de jaszak en heb ik dan ook direct binnen handbereik.
met het meer droge spul doe ik dan zoekspelletjes of om in mijn hand te kunnen nemen bij het aanleren van het een of ander en natte spul laat ik haar kort wat uit het bakje lebberen bij bv hier komen.

een sleepspoor uitzetten vind ik een leuk idee trouwens.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door