Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2149633
Ik geloof da het Jalukrifa was die nog een handige tip had voor het meeslepen van verse barf. Zij heeft een afsluitbare drinkbeker, zo een die je je kind meegeeft naar school, en daar doet ze de spullen in. Is een stuk bedrijfszekerder dan een plastic zak. Zij doet ook zoek- en speurwerk met die beker, hond ergens af/vastleggen, spoortje uitzetten en beker met lekkers aan het eind. De hond moet hem dan wel bij de baas brengen want zelf krijg hij 'm niet open.

Ik zie er overigens geen probleem in om de maaltijd onderweg te voeren. De kans dat je hond daar iets van krijgt lijkt me minimaal. De oorzaak van maagtorsie is niet bekend dus je kunt ook niet zeggen dat ze daar meer risico op lopen. Er zijn zeker zoveel honden die een torsie krijgen op een lege maag als op een volle.
Klopt. Ik gebruik hem zo afwisselend mogelijk. Om dezelfde reden als Deesje, ik heb nu eigenlijk altijd een stukje aandacht bij mij.

Hij krijgt hem sowieso altijd als beloning bij training. Maar ook op de wandeling heb ik hem eigenlijk altijd bij me. Mooi waterdicht, als de rubbertjes nog goed zijn tenminste, en anders ook geen probleem, even rechtop in je zak zetten. En van te voren eigenlijk goed het vlees uit laten lekken. Dat schort er nog wel eens aan, gaat het spul er 's morgens bevroren in en heb je onderin een beetje een soepje. Maar wel lekker!

Soms moet ie wachten en dan verstop ik hem ergens, moet ie zoeken en apporteren, of ik verstop iets anders en krijgt ie de beker als ik dat apporteert. Soms lopen we gewoon te wandelen en gooi ik hem ineens links of rechts in de bosjes, zonder commando. Falco loopt meestal een heel stuk voor, maar houdt me nu zo goed in de gaten dat ik mijn hand niet meer in mijn zak kan steken of een plotselinge beweging kan maken zonder dat ie meteen reageert. Soms gooi ik hem in de bosjes, lopen we de hoek om en mag ie vanaf daar gaan zoeken. Soms krijgt ie alles eruit, soms een klein stukje.

Ik was in het begin ook wel wat huiverig voor maagtorsie. Maar het was of dit, of altijd aangelijnd, met lijn of elektronisch. Ik geloof niet dat ie er veel last van heeft. Het is ook maar een beetje steeds, over de dag verdeeld.
Gemiddeld 200 gram in de ochtend, 200 gram s'middags, en karkas krijgt ie eigenlijk heel vaak gewoon thuis. Beloon hem soms op de wandeling met een lege beker die ie naar huis of naar de auto mag dragen, onder prijzende woorden van mij, daar is ie ook erg gevoelig voor, thuis of bij de auto aangekomen ruilen we hem om voor karkas. Groenten krijgt ie altijd gewoon thuis.
Als ik kvv voer, een paar keer per maand, krijgt ie alles uit de beker en niks thuis.

Falco heeft intussen een errug innige band met de beker :smitten:, en dus ook met mij, omdat ik de beker controleer. :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2149661
nienk schreef: nou wat een goed systeem! zal het onthouden voor als Reus weer los kan, hoewel ik niet weet of hij zo'n beker wel in zijn bekkie krijgt, maar goed, dank je wel voor je uitleg!
Klein doosje van medicijnen oid waar een kleint stukje in zit, de rest zou je mee kunnen nemen in de bovengenoemde beker. Zo doe ik het hier tenminste  :)
#2149950
Als je met je hond een stuk gaat lopen/joggen, of nog beter, een stuk naast de fiets laat rennen staat dat redelijk gelijk aan de jacht. Natuurlijk zijn ze niet aan het jagen maar het gaat er om dat ze DAARNA pas eten krijgen, net als in het wild. Eerst de lichamelijke inspanning, dan de beloning van 'de jacht'. Dit is ook goed voor het zelfvertrouwen van de hond en ze krijgen er een voldaan gevoel van...plus als je ze goed afmat hebben ze honger dus zal het eten ook makkelijker gaan...
Als je het onderweg geeft is het ook niet zo realistisch naar mijn idee, dan ga je een stukje lopen, wat geven, weer lopen, wat geven etc...zo werkt dat in het echt ook niet. Ze vangen wat of niet. Dus eerst jagen dan eten, dan soms wat spelen maar uiteindelijk rusten.

Succes!
#2150005
Rogier schreef: Als je met je hond een stuk gaat lopen/joggen, of nog beter, een stuk naast de fiets laat rennen staat dat redelijk gelijk aan de jacht. Natuurlijk zijn ze niet aan het jagen maar het gaat er om dat ze DAARNA pas eten krijgen, net als in het wild. Eerst de lichamelijke inspanning, dan de beloning van 'de jacht'. Dit is ook goed voor het zelfvertrouwen van de hond en ze krijgen er een voldaan gevoel van...plus als je ze goed afmat hebben ze honger dus zal het eten ook makkelijker gaan...
Als je het onderweg geeft is het ook niet zo realistisch naar mijn idee, dan ga je een stukje lopen, wat geven, weer lopen, wat geven etc...zo werkt dat in het echt ook niet. Ze vangen wat of niet. Dus eerst jagen dan eten, dan soms wat spelen maar uiteindelijk rusten.

Succes!
maarja, er is wel meer niet zoals 'in het echt', toch? (hoewel ik ook niet zo goed weet wat je daar precies mee bedoelt) hoe wil je de hond trainen of laten werken als je hem daarvoor niet beloond? een volledige getrainde hond zal wel weten dat hij na het harde werken/de wandeling te eten krijgt, maar een hond die dat niet is weet dat toch niet en zal toch tussendoor gemotiveerd moeten worden?
#2150059
ik kan me voorstellen dat je zoiets zou willen doen als je een hond hebt die snel gaat jagen, en jouw dan niet meer ziet staan.
Voor de rest zie ik er niet zoveel in :-\
Enne Rogier........hoe lang wil jij dan wel niet fietsen om de fietstocht op een jachtpartij te laten lijken? Ik fiets veel met mijn honden, maar echt niet om het moe maken maar voor het in conditie houden. Moe maken doe ik als ik met ze aan het "werk" ben.
Als ik hier 10 km heb gefietst, komen we thuis, gaan we even liggen en staan ze met 15 minuten weer net ze makkelijk voor de deur 'zo baas gaan we weer verder" ............ ;)
Door Martine-Tom
#2150087
*Monique schreef: ik kan me voorstellen dat je zoiets zou willen doen als je een hond hebt die snel gaat jagen, en jouw dan niet meer ziet staan.
Voor de rest zie ik er niet zoveel in :-\

Enne Rogier........hoe lang wil jij dan wel niet fietsen om de fietstocht op een jachtpartij te laten lijken? Ik fiets veel met mijn honden, maar echt niet om het moe maken maar voor het in conditie houden. Moe maken doe ik als ik met ze aan het "werk" ben.
Als ik hier 10 km heb gefietst, komen we thuis, gaan we even liggen en staan ze met 15 minuten weer net ze makkelijk voor de deur 'zo baas gaan we weer verder" ............ ;)
Ik doe het met Tom af en toe, hij vind jagen en speuren geweldig en omdat ik niet teveel snoep wil geven jagen we wel eens met zijn eten, gewoon voor de fun.
Spoortje uitzetten en dan zoeken naar je eten hij vind het geweldig  :)
Verder zit er niks opvoederigs aan, gewoon voor de fun, en als stimulans om eens goed te eten want meneer wil nog wel eens lastig doen  ::)
#2150170
martine-tom schreef: Ik doe het met Tom af en toe, hij vind jagen en speuren geweldig en omdat ik niet teveel snoep wil geven jagen we wel eens met zijn eten, gewoon voor de fun.
Spoortje uitzetten en dan zoeken naar je eten hij vind het geweldig  :)
Verder zit er niks opvoederigs aan, gewoon voor de fun, en als stimulans om eens goed te eten want meneer wil nog wel eens lastig doen  ::)
daar kan ik ook nog wel inkomen.
Anderzijds wil ik dat mijn honden gewoon rustig kunnen eten. Ze krijgen hier maar 1 keer per dag te eten, na alle bezigheden en daarna is het gewoon uitbuiken :)
Bantu is een heel langzame en rustige eter, en ik wil haar ook de tijd geven zonder dat er door andere honden op haar "bord" word gekeken. Nu zitten ze ook gescheiden van elkaar
#2151175
Ik neem bijna altijd vers of gedroogd mee als we gaan wandelen. Vooral als ik weet dat ze ook los gaat geeft het Dazzle meer motivatie om nog terug te komen..  :biggrin2:
En ach je handen worden een beetje vies van het vers, maja als ze terug komt vind ik het zeker wel waard!
#2152064
Monique & Martine;

"Enne Rogier........hoe lang wil jij dan wel niet fietsen om de fietstocht op een jachtpartij te laten lijken? Ik fiets veel met mijn honden, maar echt niet om het moe maken maar voor het in conditie houden. Moe maken doe ik als ik met ze aan het "werk" ben.
Als ik hier 10 km heb gefietst, komen we thuis, gaan we even liggen en staan ze met 15 minuten weer net ze makkelijk voor de deur 'zo baas gaan we weer verder"

Zoals ik al zei, ' zoveel MOGELIJK' dus ik snap heus dat het niet hetzelfde is...maar het feit is dat honden eerst bewegen, dan eten..je kan niet alles precies hetzelfde doen maar zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven (met voer en beweging) is het meest natuurlijk voor een hond. Het hangt ook van het ras af hoe moe ze worden en hoe hard jij fietst. Mijn hond rent sommige stukken harder dan ik kan fietsen, en afgezien van een Husky, zijn er maar weinig rassen die niet moe worden als jij op je aller hardst fietst.

Je doet het om hem in conditie te houden zei je..als je een mens of hond in conditie wil houden (of zn conditie wil verbeteren) moet je hem toch echt fysiek uitdagen. Als jij een stuk gaat rennen ben je toch ook sneller buiten adem dan dat je loopt? Honden kunnen verder, harder en langer dan mensen dus het kost meer tijd...maar moe worden ze ;)
Maar als ze er totaal niet moe van worden, dan kan je toch net zo goed lopen? Worden ze ook niet moe van..dus wil wel weten waarom je voor de fiets kiest ipv de benenwagen..??

Je zei dat je hond moeilijk kan doen met eten en dat er nix opvoederigs aan is, das een beetje tegenstrijdig volgens mij...maar goed. Wolven hebben 1 taak in het wild; overleven. Dat doen ze uiteraard door middel van eten. Daarom eten veel honden wat ze kunnen eten.. Maar als je een spoortje uitzetten met hier en daar een snoepje meer op een jachtpartij vind lijken dan sprinten naast te fiets tot hij hijgt en buiten adem raakt en vervolgens vlees te eten krijgt...dan zou ik toch maar een documentaire bekijken, dan praten we daarna verder  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door