Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2143172
Mijn Jiba is gek op vlees!
Maar met rauw vlees maakt ie er echt een zooitje van.
Bovendien zitten de honden en katten regelmatig bij hem in de kooi, wat niet past.
Nou zat ik eraan te denken vlees te drogen.
Hij eet nu hele dure brokjes van Harrisons, 50 euro een zak.
Maar de zak heb ik niet meer en weet eigenlijk niet wat erin zit.
Heeft iemand een goede samenstelling voor mij?
Door Xada
#2143217
Ik weet geen goede samenstelling voor papegaaien voer, maar weet wel dat iedere soort weer een speciaal voer nodig heeft. Heb ik gehoord van kennissen van mij die papegaaien fokken.
Wat betreft vers vlees of gedroogd vlees denk ik dat het voor de honden en katten niet uitmaakt. Misschien de papegaai leren dat hij op bepaalde tijdstippen eten krijgt en dan de kooi sluiten totdat hij het op heeft?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2143902
Een paar jaar geleden werd er op de meeste gaaienforums gezegd pellets voor gaaien en idd het liefst HP. Kwam ook voornamelijk van 1 vogelarts af die zelf de HP heeft ingevoerd.
HP bevat ook pinda waar sommige gaaien allergies voor zijn.
Nu komen ze daar alweer op terug hoor. Goed zaad en fruit, groente en noten is hun eten wat ze in de natuur ook hebben.Ook een kippebotje is een echte traktatie voor je vogel.

Ik weet niet of je evt bij gaaienforums ben aangesloten. Maar op sommige zitten echte hobbykwekers die wel weten waar ze over praten en met Hobby kwekers bedoel ik zeker geen broodkwekers.
Door Xada
#2144933
Pure vleeseters natuurlijk niet. Maar ik denk dat iedere vogel wel wat vlees lust. Kijk eens naar kippen, die eten ook wormpjes en andere kleine diertjes en op gehakt zijn ze stapel gek.
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2145051
nova schreef: zijn papegaaien van nature vleeseters?
Volgens mijn dierenarts zeker wel.
Ze eten insecten. Hij zegt dat we juist de papegaaien te weinig vlees geven. ;)
Het is een alleseter en kan zeker niet leven op alleen maar goedkoop voer met bijna alleen zonnepitten.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2145114
Wat voor papegaai heb jij?
En ja insecten eten ze wel, maar ik geloof niet dat er ooit een papegaai in de natuur bv bij een kadaver zit om te eten.
Ik vind insecten ook wat anders als bv een stuk rauw rund/paard vlees.
Het zonnepittenvoer is idd niet goed voor ze.
Maar fruit , groente,noten en zaden is hun grootste voedingsbron.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2145125
Ik voer mijn papegaaien senic pellets als basis. Daarnaast zaden, groente en fruit. Soms een kippenbotje, stukje witvis en in hun eivoer zitten garnaaltjes en andere gedroogde kleine diertjes.

Rauw vlees zou ik zo nooit geven. Papegaaien zijn veel gevoeliger voor bacterieinfecties. Insecten ed vind ik dan ook heel wat anders dan rauwe kip ofzo. Dat is in mijn ogen appels en peren vergelijken.

Ik ben lid van een leuke en gezellige yahoogroup over papegaaien. Als je het leuk vind stuur dan even een pbtje, dan help ik je lid worden.
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2145523
Kaela schreef: Ik voer mijn papegaaien senic pellets als basis. Daarnaast zaden, groente en fruit. Soms een kippenbotje, stukje witvis en in hun eivoer zitten garnaaltjes en andere gedroogde kleine diertjes.

Rauw vlees zou ik zo nooit geven. Papegaaien zijn veel gevoeliger voor bacterieinfecties. Insecten ed vind ik dan ook heel wat anders dan rauwe kip ofzo. Dat is in mijn ogen appels en peren vergelijken.

Ik geloof dat ik het verkeerd hier neerleg.
Mijn papegaai, grijze roodstaart, is gek op vlees. Hij krijgt daarom wel eens van ons een stukje vlees, gebraden of gekookt.
maar als hij een stukje rauw kan bemachtigen van de honden of katten, doet ie dat graag.
Dus hij lust het wel, maar knoeit er erg mee. dus ik had bedacht om wat vlees te drogen voor hem en dat af en toe te geven.
Als snack. Mijn da vertelde mij dat papegaaien alleseters zijn en vlees ook goed voor hen is. in de natuur eten ze wel eens insecten.
Het is dus niet de bedoeling om hem volledig op rauw te zetten, maar een eigen snackje voor hem te maken.
het voer dat ie nu krijgt is erg duur, maar anderzijds doet ie er best lang mee. ik bewaar het in de vriezer.
bedankt voor het aanbod, maar nog een forum erbij (zit op verschillende) hoeft niet.
Dat eivoer met garnaaltjes lijkt me overigens ook wel wat.

Ik ben lid van een leuke en gezellige yahoogroup over papegaaien. Als je het leuk vind stuur dan even een pbtje, dan help ik je lid worden.
Gebruikersavatar
Door nova
#2145593
sphynxlover schreef: Volgens mijn dierenarts zeker wel.
Ze eten insecten. Hij zegt dat we juist de papegaaien te weinig vlees geven. ;)
Het is een alleseter en kan zeker niet leven op alleen maar goedkoop voer met bijna alleen zonnepitten.
Tja, maar er zijn zooveeelll dierenartsen die ook advizeren om honden brokjes te geven.  :( :( ::)

't  is bijna de omgedraaide wereld, de hond aan het graan (in brok) en de papegaai  moet  aan het vlees.

Verder heb k  heb weinig  verstand van papegaaien,    maar ik denk wel dat een  beetje vlees  in de vorm van een snackje  wel moet kunnen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2145618
Na een beetje zoeken (was ook wel nieuwsgierig  8)) kom je al snel bij een goede voeding voor de papegaai uit.
vb deze site : http://www.papegaaienpark.nl/index.php/ ... eding.html
Ze worden blijkbaar gesponsord door een bepaald merk voer, maar ook naast de pellets die ze aanprijzen staat er heel wat info op en het lijkt me aannemelijk.
De papegaaienbek is er duidelijk op gebouwd om voor het merendeel zaden en vruchten te verwerken. Dus dat dat het grootste deel van zijn dieet uitmaakt, staat vast.

Er staat ook dat een beetje vlees geen kwaad kan.
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2146201
Had hier een heel stuk geschreven, maar zie net dat er niets staat :(
Nou ja zeg.
maar in het kort, ik denk dat ik dus maar een soort van gehaktballetjes ga drogen als een snackje en verder dus gewoon die pellets van harrisons blijf geven. Hij krijgt regelmatig ook wat groente en zondags eet ie de kontjes van het stokbrood met iets kruidenkaas erop.
Hij is overigens ook gek op kaas.
Bedankt voor de tip, ik heb natuurlijk wel eens op forums gelezen, maar wil mij niet meer aanmelden. de reden is dat ik al aan diverse forums verbonden ben en er eigenlijk nooit opkom.
teveel soorten dieren? :) ;D
Ja grappig eigenlijk, hond aan de graan en vogel aan het vlees.
Mensen, allemaal bedankt voor het meedenken en tot de volgende vraag of antwoord.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door