Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2123530
Op 1 of andere manier zie ik cavia niet als hondenvoer, en dat zal best hypocriet zijn.
Bij mijn weten zijn de konijnen die wij voeren niet geschikt als laboratorium dier, ze zijn dan of te licht of te zwaar, te groot of te klein, en dienen dan als voedseldier.
#2123722
Slangen krijgen hun prooien ook levend (ik weet niet of iedereen die slangen houdt dat doet, of slangen het wellicht anders niet eten, maar dat zijn de beelden die ik ken van tv). En mijn kat vangt buiten wel eens wat, om vervolgens op te eten.. Boventallige huisdieren kunnen worden afgemaakt om voedsel te worden. Die dingen gecombineerd is het voor mij niet onmogelijk dat iemand een levend prooidier aan biedt.
#2123727
niet bij huishonden...
die hoeven geen levende prooidieren te eten, denk dat een gemiddelde huishond ook een prooidier niet gelijk doodmaakt...
daarbij zie ik het al gebeuren, in de achtertuin, een konijn, cavia, ratten, muizen, schapen,geiten, lama's, runderen en weet ik veel wat laten lopen en dan 'etenstijd' roepen......want ja, dan moet je ook voor afwisseling zorgen..
#2123743
Ik voer geen hele prooidieren en evenmin dieren die ik beschouw als huisdieren (gevoelskwestie dus) aan mijn honden/kat, maar dat is voor iedereen anders.
Het zou, mocht iemand daar voor kiezen, niet structureel te hoeven gebeuren toch? Nogmaals, mijn kat vangt ook wel eens het e.e.a. uit het wild. Dat doet ze ook 'in de achtertuin'. En mijn katten spelen altijd nog even met hetgeen ze gevangen hebben :( Strikt genomen biedt ik die mogelijkheid, want ze komt immers buiten.. Al met al is voor mij niet ondenkbaar dat een ander wel eens een levend prooidier voor de kat of hond aan schaft en beschikbaar stelt.
#2123745
Ik voer geen cavia aan mijn hond (zo hypocriet als maar kan) maar ik vind dat je in dit topic WEL heel duidelijk moet zijn over de herkomst van de cavia's. Niet omdat dat open en bloot op de lijst moet, maar om elke schijn van "dit zijn de opvangcavias"  te vermijden.
Nou geloof ik NOOIT dat je dat zou doen, maar ik herinner me vaag dat er ooit nogal beroering was op het forum van iemand die, als ik het me goed herinner, cavias op MP kocht met de afspraak dat die een goed huis kregen om ze vervolgens idd aan de honden te voeren.

Echt en heus, ik geloof serieus dat dat bij jou NIET aan de orde is!!! Maar juist om problemen te voorkomen zou ik geloof ik open en bloot aangeven hoe het wel zit. Ik snap dat het gevoelig kan liggen, maar 'andersom' dus ook ;-)

Ik heb er nl totaal geen problemen mee als iemand een gefokt dier (muis, rat, konijn, cavia) voert (mits het prooidiertje een goed leven had en een humane dood) maar IK zou het niet willen / kunnen.

Suzanne
#2123753
denk dat een gemiddelde huishond ook een prooidier niet gelijk doodmaakt...
Ligt eraan waarvoor die huishond vroeger gefokt geweest is. Hier doden ze allemaal muizen en dat in minder dan 1 seconde en ze worden ook opgegeten door Dino en Kai (muizen uit de vriezer eten ze dan weer niet spijtig genoeg, het moet vers gedood zijn). Konijnen zou Dino ook doden, dus ik vermoed ook cavia's. Lotje en Kai doden alles tot de grootte van een konijn, konijnen zelf niet.

Ik voer hier hele konijnen, andere dieren niet gewoonweg omdat ze het niet eten, moesten ze het eten zouden ze alles krijgen wat ik kan kopen aan prooidieren.
#2123764
@Suzanne: dit zijn idd dr eigen cavia´s.
Het MP-verhaaltje wat je aanhaalt vind ik ook krom en hypocriet.
Stel dat ik een cavia van bordie zou kunnen krijgen, dan weet zij wel dat het kattenvoer wordt  ;)

Als mijn katten het lusten heb ik er geen moeite mee hebben om cavia te voeren (heb ook wel eens hamsters gevoerd).
Wel dood aangeboden, levend is voor mij een no-no omdat het prooidier niet weg kan komen.
Door Martine-Tom
#2123818
Oh en nee ik voer het niet, zou het opzich wel doen hoor maar Tom eet niks waar een vachtje op zit en ik vind het ook niet zo fijn om hele dieren te moeten hakken (hij eet maar 150 gr op een dag) dus daar begin ik niet aan.
Heb er ensich niks tegen maar ik snap niet waarom je die diertjes fokt als je er geen huis voor hebt, gewoon om te zien welk kleurtje eruit komt ofzo? :-\
#2123874
ik fok cavia's voor show en om het ras te verbeteren.
er komen wel eens dieren uit die niet goed van kleur zijn
die gaan dan eerst op mp voor huisdier, althans dat weet je natuurlijk nooit.
ik fok er geen 50 in de maand.....
hooguit 1 nest per 3 maanden ongeveer, ben geen broodfokker
de moedertjes moeten er goed uit blijven zien en zich lekker voelen.
als ze te erg hebben geleden door zwangerschap gaan ze in de groep en zijn ze met pensioen.
als een nest oud genoeg is om moeder te verlaten mag moeder eerst een aantal maanden vrij nemen, dus in de groep.
en als ze weer wat buikig word mag ze weer bij een man.

de caafs hebben het hier heeeel goed.
aandacht, beweging, lekkernijen, sociaal contact met soortgenootjes, schone hokken, verkoeling in de zomer, verwarming als t erg hard vriest.
ik zou nooit een caaf levend aan een hond geven omdat ik niet zeker weet of de caaf lijd of niet snel genoeg dood is.
een hond zou er mee kunnen gaan spelen en jagen en dat vind ik teveel stress voor een caaf of ander dier.
alleen vliegen eet ie levend op.... :biggrin2:
ik heb er af en toe wel eens 1 over, dat gebeurt 1 x per half jaar. hooguit.
Door Martine-Tom
#2123889
Dan valt het nog wel mee, maar toch die kant van het fokken...ik vind het niks.
Ik heb dan ook alleen maar geholpen dieren in huis en zal nooit een nestje nemen, tenzij ik alle pups of wat dan ook zelf kan houden...moet ik eerst een groter huis hebben ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door