Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2102913
Jantina schreef: We gaan nu wel heel ver, maar we zijn dus aan het kijken (ik met de hol.arts) wat deze honden van nature zouden kunnen eten. De Petits zijn voor de jacht op haas en ook wel ree gefokt. Vandaar dat we nu aan deze dieren dachten in de vorm van konijn en hert. Eend doet mee omdat ie dat nooit heeft gehad, maar past niet in deze denkwijze omdat het geen waterhonden zijn. Misschien gaat deze gedachtegang echt te ver, maar we moeten wat en ik vond het wel aannemelijk klinken...
Binnen deze zienswijze zou ik dus wilde diersoorten voeren. Of bio-tam. Rijst en alleen gekookt spiervlees past daar niet binnen, maar wellicht wil je da dat stapsgewijs invoeren.
Door Martine-Tom
#2102918
Jantina schreef: Nou ja zeg, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!  :-*
Wil er het liefst altijd zo min mogelijk over schrijven omdat het echt tegen de BARF regels in is en we toch op een BARF forum zitten... :-[
Oh daar ben ik het niet echt mee eens hoor, ok nee het is geen BARF, maar wel zelf samen gesteld en vers, zolang het geen brok is valt het voor mij gewoon binnen de normen van het forum hoor (mits je idd een reden hebt zeg maar, zoals in dit geval, ik had een kat die totaal geen rauw verdroeg dus ik ken het  ;))
Mss zijn er die daar anders over denken maar zolang je geen brok/blik advies vraagt denk ik dat het gewoon moet kunnen hier :)
#2103025
Jantina schreef: Nou ja zeg, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!  :-*
Wil er het liefst altijd zo min mogelijk over schrijven omdat het echt tegen de BARF regels in is en we toch op een BARF forum zitten... :-[
ik denk dat het juist wel een mooi voorbeeld is van wat ik zie als de essentie van barf: de voeding van je hond/kat zo aanpassen dat die optimaal is voor het dier  in kwestie. en ja daar zijn basisprincipe's aan verbonden, maar juist Bas laat zien dat je een heleboel kan bereiken als je rekening houdt met de behoeften van een afzonderlijk dier. zo zijn er ook honden hier die heel erg lang maar 1 of 2 diersoorten eten. ook niet hoe het hoort, maar als de hond daar gezond op blijft, prima!

maar goed, ontopic:

ik hoop dat bas het konijn lust! reus vindt het om te smullen.

trouwens, uit nieuwsgierigheid, hoe is bas met (zelf) gedroogd vlees?
#2103059
Nou, hij moest er even aan snuffelen maar toen er een Teckel het stukje konijn zo voor zijn neus uit mijn griste heeft hij ook een stukje aangepakt. Vanavond maar een maaltijd proberen.
@ Nienk: ik kan hem nu niets tussendoor geven van snackjes, omdat ik zelf geen droger heb. Nog niet. Wilde zo'n Bomann maar die zijn pas over 2 weken leverbaar.
#2103073
Gelukkig dier heeft hertstukjes:
http://www.gelukkigdier.nl/N_frame.html?http://www.gelukkigdier.nl/

Hier hebben ze reevlees en kangoeroevlees:
http://versvoer.nl/oscommerce/index.php/cPath/60_80

Lupa heeft idd hertenvlees, konijnvlees en gemalen hazenvlees.

Bij dogshape hebben ze haasafsnijsel en hertafsnijsel en ook bv wilde konijnschouders:
http://www.dogshapeshop.nl/produkt.asp?groepb_code=10000&groepc=Wild&groep=BARF+produkten
#2104660
Jantina schreef: Nou, hij moest er even aan snuffelen maar toen er een Teckel het stukje konijn zo voor zijn neus uit mijn griste heeft hij ook een stukje aangepakt. Vanavond maar een maaltijd proberen.
@ Nienk: ik kan hem nu niets tussendoor geven van snackjes, omdat ik zelf geen droger heb. Nog niet. Wilde zo'n Bomann maar die zijn pas over 2 weken leverbaar.
Jantina, verdroeg Bas ook geen struisvogel meer, want dat voerde je toch altijd? Of reageert hij nu op alle vogelsoorten?
Arm kereltje. Nou mag ik dan voor je duimen dat Bas konijn wel goed kan verdragen? Als dat zo is zou ik als ik jou was hele konijnen kopen. (ik vind die van Lupa nog steeds redelijk in prijs. Het is dan wel even werk, maar dan heb je iid geval hoogwaardig spiervlees van de rug en de dijen die hem daarvan kunt voeren en de tekkel de rest. Het is maar een idee om te zorgen dat Bas iig goed vlees krijgt en niet de afsnijsels van het buikgedeelte dat los konijnenvlees vaak is.
#2105640
Aquillo schreef: Jantina, verdroeg Bas ook geen struisvogel meer, want dat voerde je toch altijd? Of reageert hij nu op alle vogelsoorten?
Arm kereltje. Nou mag ik dan voor je duimen dat Bas konijn wel goed kan verdragen? Als dat zo is zou ik als ik jou was hele konijnen kopen. (ik vind die van Lupa nog steeds redelijk in prijs. Het is dan wel even werk, maar dan heb je iid geval hoogwaardig spiervlees van de rug en de dijen die hem daarvan kunt voeren en de tekkel de rest. Het is maar een idee om te zorgen dat Bas iig goed vlees krijgt en niet de afsnijsels van het buikgedeelte dat los konijnenvlees vaak is.
Hoi! de struisvogel ging al een tijd niet meer goed. Daarbij is dat vlees zo vetarm dat hij maar mager bleef. Toen zijn we die kalkoen gaan geven wat dus maar heel kort goed is gegaa. Nu dus aan de konijntjes... Ik ga vandaag bij Lupa bestellen.
#2105666
Jantina schreef:
We gaan nu wel heel ver, maar we zijn dus aan het kijken (ik met de hol.arts) wat deze honden van nature zouden kunnen eten. De Petits zijn voor de jacht op haas en ook wel ree gefokt. Vandaar dat we nu aan deze dieren dachten in de vorm van konijn en hert. Eend doet mee omdat ie dat nooit heeft gehad, maar past niet in deze denkwijze omdat het geen waterhonden zijn. Misschien gaat deze gedachtegang echt te ver, maar we moeten wat en ik vond het wel aannemelijk klinken...
knudde om te horen dat het mis gaat met het vlees, arme Bas :(

zou het kunnen dat je ook de andere kant op moet denken? Nl dat het niet aan het vlees ligt maar aan wat dat vlees toen het nog rondliep ::) heeft gegeten of eventueel aan medicatie of zo heeft gehad.
#2105686
Ik zou zeggen kijk ook eens in de verzamelplaats. Over het algemeen ben je dan al goedkoper uit dan via de bekende leveranciers ;)

VSE heeft eendenvlees.
Nova bood hazenvlees aan en wilde konijnenschouders.
Zelf kan ik aan wild konijnenvlees komen , maar is erg prijzig (meen 4,- per kg). Wild is beter dan tam (zeggen ze) maar goed, ik kan niet in je beurs kijken en het moet natuurlijk ook wel allemaal kunnen qua vervoer e.d.
Dan heb ik nog lama (hihi) is ook niet alledaags.
En Nova heeft ook wel eens hertenpellures gehad en ik kan nu aan een partijtje hazentongen komen.

En wat dacht je van parelhoen? Of staat dat te dicht bij kip? (geen idee overigens hoeveel het vlees daarvan kost)
#2105809
gemke schreef: knudde om te horen dat het mis gaat met het vlees, arme Bas :(

zou het kunnen dat je ook de andere kant op moet denken? Nl dat het niet aan het vlees ligt maar aan wat dat vlees toen het nog rondliep ::) heeft gegeten of eventueel aan medicatie of zo heeft gehad.
Nou ja, dat dacht ik dus ook altijd. Ik kon zijn struisvogel ongeveer 1,5 jaar lang redelijk goed geven. Maar: alleen als het van een boerderij in Tilbirg kwam, waar het geen vlees-struisvogels zijn maar voor de eieren. Er wordt daar dus goed voor de beesten gezorgd. Ik heb ooit eens via hier gekocht, nou mooi dat hij er niet tegen kon! Conserveringsmiddelen of wat dan ook zijn al weer einde verhaal. Ik heb al die tijd vlees gevoerd van 16 euro per kilo waarvan hij een halve kilo per dag van op at.... Duurder dan ik zelf eet, dus van de prijzen deins ik niet zo snel terug. Ik zou graag wild geven, haas of konijn. Ik stuur je wel een PB Jolanda.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door