Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evds
#2098630
Om vee aan te kopen (geiten schapen koeien etc...) moet je in het bezit zijn van een UBN (Uniek Bedrijfs Nummers) dat je moet aanvragen bij LNV (ministerie va Laudbouw Natuur en Voedselkwaliteit). Heb je dat dan kan je een geit kopen en deze geit moet dan een (inmiddels electronisch) oormerk in hebben De koop (of liever gezegd het verplaatsen van het dier van het ene ubn naar het andere ubn) moet je via LNV loket (moet je een account hebben/maken) electronisch doorgeven.

Naar de slatcher afvoeren gaat op vergelijkbare wijze: de slager heeft nl. ook een UBN. Wel moeten tegenwoordig ook schapen en geiten die afgevoerd worden voor de slacht vergezeld gaan van VKI (Voedsel Kwaliteit Informatie) ook weer documenten en electronische opgaven de dag voor aanleveren naar de slacht.

O Ja, je moet het vee ook aanleveren op het slachthuis in een "geschikte" veewagen die daar ook goed ontsmet moet kunnen worden voordat je het terrein weer afrijd. De AID is meestal niet zo blij in de achterbak of in een gamal karretje, krijg je een vorse boete mochten  ze staan te controleren.

Kosten,:UBN kost jaarlijk geld, electronische melden kost geld. Veewagen ontsmetten kost geld.

Ikzelf neem hij uitzondering wel eens een dier van een kennis mee naar het slachthuis, om alle rompslomp uit handen te nemen. Zo'n dier moet dan wel eerst naar mijn bedrijf afgemeld worden door de eigenaar.

Dus het kan allemaal maar je moet min of meer veehandelaar worden  :biggrin2: en voor 1, 2 of zelfs 10 geiten rijdt een handelaar niet naar het slachthuis, veel te duur  ;)

Ik geloof dat je ook in NL zelf kippen en konijnen mag slachten voor eigen gebruik ik weet niet of dat ook met schapen en geiten mag.  Als dat ook nog steeds mag dan zou die slager bij jullie thuis kunnen komen slachten. Wettelijke verplichting mbt oormekren, UBN's en VKI etc blijft altijd gelden denk ik.
Door Xada
#2098692
In het parlement is erover gesproken om ook het slachten van konijnen en kippen niet meer thuis te laten gebeuren. Dus volgens de wet verboden, alleen weet ik niet of die wet al in werking is getreden.
Het is natuurlijk onzin dat bij thuis slachten de dieren in de weilanden niet meer veilig zouden zijn. In het verleden mocht je namelijk wel thuis slachten en werden er ook geen dieren gejat uit weilanden voor dit doel. En diefstal blijft ook altijd bestaan. Door verbod zorg je ervoor dat mensen het stiekum gaan doen in hokjes achter huis oid. en dat lijkt mij ook geen goede ontwikkeling.
Wel moet je bekijken hoeveel vlees er van zo'n geitje over blijft. Is het de moeite waard om alle drukte en geld eraan te besteden. Ook omdat er nogal wat botwerk weg valt.
Door mettrop
#2100317
[quote="pearlsofpassion"]
Tuurlijk moet je eerlijk zijn, maar als je iets via internet verkoopt zonder 'nazorg' weet je nooit wat ermee gebeurt...
En het zou niet slecht zijn als die verkoper eens te horen krijgt wat je ermee van plan bent, zelfs al zegt hij dan nee, gaat hij er misschien eens over nadenken.
Er zijn ook genoeg slangenhouders die kittens aan hun slangen voeren omdat ze overal gratis te krijgen zijn.  :'( Die gaan dat heus niet vertellen waar ze ze halen.  Er zijn mensen die wel hele nesten aan zo'n slageneigenaar meegeven en dat snap ik niet.  Ofwel denken die mensen toch echt niet na, of durven ze geen nee zeggen uit angst om er dan niet vanaf te geraken, ofwel kunnen die nieuwe eigenaren toch echt wel goed toneel spelen (want ze geven helemaal niets om de diertjes).  Maar ik denk dat vele mensen het niet weten en maar vanuitgaan dat de nieuwe eigenaren er goed voor gaan zorgen, en het zou niet slecht zijn als ze het wel zouden weten.  Dan denken ze misschien wel eens na voor ze nog een keer zomaar een nest nemen omdat ze ze wel kwijt raken als ze ze gratis geven of op MP gooien.  >:(
[/quote]

ik snap je verhaal, maar is het zoveel anders dan je hond konijn of lam of wat dan ook te voeren??
toen mijn broertje nog slangen had, fokte hij ook zijn eigen voer, konijntjes, muizen, ratten en cavia's.  ik zie het punt niet zo.
neemt niet weg dat ik niet denk dat ik het zelf zou kunnen.
Door Xada
#2100325
Er zijn een aantal dingen die mij opvallen. Als iemand een heel nest kittens ophaalt denk ik dat iedereen weet dat die niet lang zullen leven.  Alleen als je één of twee ophaalt heb je kans dat ze goed terecht komen.
Verder zie ik het probleem niet. Het is inderdaad zo dat als je een lam (laat) slachten of een dwerggeit er geen verschil is. Ook voor het vlees uit de winkel of waar dan ook weg moeten dieren geslacht worden. En als ze dan van te voren een mooi leven gehad hebben is dat des te beter. Maar denk eraan dat er van een dwerggeitje nogal veel afval komt. Vraag eens aan zo'n slager hoeveel vlees etc. ervan over blijft. Van een volwassen schaap heb je ca. 30 kg vlees. Maar het magere schaap dat ikzelf geslacht heb is uiteindelijk maar 12,5 kg van overgebleven die ik waarschijnlijk ook nog weg kan gooien. Dat was dus de moeite van het werk niet waard.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door