Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2095758
Nee, zo bedoelde ik het niet, had het wat onduidelijk opgeschreven.
Ik bedoel dat simpelweg de hoeveelheid bot die de hond per dag ook een bepaalde max kan overscheiden wat de vertering aan kan zonder verstopt te raken. Althans, dat mijn ervaring bij Oscar zo is. Geef ik hem meer dan 600 gram vleesbot per dag, krijgt hij krijtpoep, ook al geef ik dan ook extra spiervlees en/of orgaan erbij.

Wat er precies aan grammen bot, spier en orgaan in een prooidier zit, geen idee. Maar ik vind 10% wel wat weinig klinken. Waarom gaan we dan uit van 50% vleesbot, wat een totaal van 25% kaal bot in een menu geeft? Als het echt maar 10% is, lijkt me dat nog een goede reden om niet te veel complete prooidieren te voeren?
#2096141
Volgens mij kun je geen idealere samenstelling geven dan een heel prooidier. Daar zijn honden door hun voorouders op afgesteld, volgens mij is dat het principe van barfen. Wij mensen denken wel dat we alles beter kunnen, maar de natuur roept ons altijd weer terug. Wij kunnen niet tegen de natuur op. Wel zou ik niet veel meer geven dan de hoeveelheid die je hond normaal eet. Dit omdat eigenlijk niemand er veel voor voelt dat je hond zich in één keer vol eet en vervolgens twee of drie dagen niets.
In de natuur gebeurd dit wel, een roofdier gaat op jacht als hij honger heeft en moet er dan ook nog genoeg voor werken. Ook zijn alle pogingen om te jagen niet succesvol. Dat is een groot verschil met onze honden.
#2096223
Ik geef wel hele prooidieren. Waarom? omdat ik dus ook geloof dat moedertje natuur het veel beter weet dan ikzelf.
Als er dus konijnen/kwartels/ganzen/anders te koop is die anders toch weg worden gegooit of wat dan ook, dan krijgt kaiyou dat gewoon. En smullen!  :biggrin2:

Overigens ben ik ook van plan om hem te laten vasten, later.. als hij rond 1-1.5 jaar is wil ik dit gaan opbouwen.
#2096227
hmm, ik ben er nog niet uit
ik heb 3 honden.
wat zou ik ze moeten geven dan ?
stel ik wil ze prooi geven vandaag
uhm, een konijn , ik roep maar wat

tyco is 32 kilo laika 23-24 kilo en zena 18 kilo

hoeveel moeten ze hebben dan ?

en het verschil , tussen samen stellen , en prooi.
kan iemand mij vertellen of die prijzen wel het zelfde blijven ongeveer ?
ik kom nu op 150 a 200 euro per 3 maand ongeveer
is met extra`s en dergelijke

we hebben maar 1 in komen , en het gaat makkelijk , maar het moet ook niet zo worden , dat ik moet zeggen , nee de honden krijgen prooi , en wij een broodje haha
snap je :D
#2096370
Hoe duur het wordt bepaal je voor een gedeelte zelf. Je kunt goedkopere en duurdere prooidieren kopen en de hoeveelheid voedsel is ook bepalend natuurlijk.
Bv. Nu eet je hond 500 gram vlees per dag. Maar een prooidier is 1500 gram. Je kunt hem dan een prooidier geven en twee dagen niets. Dan is de hoeveelheid gelijk. Maar is je prooidier 1700 gram en dan geef je hem daarna ook twee dagen niets te eten, dan ben je 200 gram extra kwijt en die moet je wel betalen.
En in het begin zullen ze toch ook de volgende dag komen om eten, omdat ze het vasten niet gewent zijn. Ben jij dan zo sterk om ze niets te geven? Op den duur zullen ze er wel aan wennen.
Tevens zit je met drie honden die allemaal een prooidier moeten hebben. Hoe kom je dan uit met voeren? Ik vind het niets als de één twee dagen moet vasten en de ander drie bv. Dit omdat Tyco bijna twee keer zo zwaar is als zena.
#2096435
Je zou ook bijvoorbeeld het prooidier kunnen snijden in x keer. Dan geef je gewoon x dagen achterelkaar een deel en beschouw je deze  dagen als compleet. Wat betreft de hoeveelheid; dat blijft ongeveer hetzelfde als barf.. Het aantal % van het lichaamsgewicht.
Hoe duur het is hangt inderdaad af van jezelf en adresjes waar je aan kunt komen. Misschien ken je wel iemand die konijnen fokt en die teveel heeft..

Vasten zou je inderdaad ook kunnen.. dan geef je 1 dag 2x een daghoeveelheid en de dag erna niks (misschien wat yoghurt en een eitje)
Vasten moet je echter wel opbouwen. Dus mocht je ooit aan konijn komen en je vast niet, dan zou ik gewoon dit delen door x aantal dagen en dit beschouwen als compleet.
#2097213
Er is wel iets misgelopen in de berekeningen. Er was sprake van 400gr vleesbot, dat is dus 800gr per dag aan vlees, organen en vleesbot aangezien er dagelijks compleet gevoerd wordt (laat groenten even buiten beschouwing, ik weet niet hoe het daarmee zit...)
Dus is een prooidier van 1,5kg voer voor 2 dagen.

Maar als ik het goed begrepen heb ging het hier over kip zonder inhoud en dus geen organen. Dan reken je het enkel als vleesbot en vlees dus...
Het lijkt me niet zo eenvoudig om al die percentages goed te houden.  Maar misschien is het op termijn 1 keer in de week wel haalbaar.  
Anders Tyco een hele kip en de andere twee 1 delen met eventueel nog wat extra? En dan de dag erachter vasten? Of inderdaad de rest verdelen over de week...

Over de rest spreek ik me niet uit...
#2097851
En toch. 800 gram aan vleesbot, vlees, orgaan en groente tegenover een konijn van 1,5 kg. Op het eerste gezicht zeg ik ook, dat is voor 2 dagen. Is dat nou wel zo?? Dat konijn bevat toch ook een behoorlijk gewicht aan darmen en hun inhoud plus de huid en vacht, iets wat ze anders niet krijgen. Naar mijn idee bevat zo'n konijn (ondanks dat het compleet is en de honden lekker volzitten) minder voedingsstoffen dan twee barfmaaltijden.

Ze hebben hier 1x een heel konijn gehad. Die waren 10% van hun lichaamsgewicht en daags erna hebben ze gewoon weer een barfmaaltijd gekregen.
Voor die ene keer kan ik me dan echt niet druk maken of het veel of weinig is. Maar als ik dagelijks hele prooidieren zou voeren denk ik niet dat ik 2 dagen met zo'n konijn zou kunnen doen.

Wat kosten betreft: Alleen als je er heel goedkoop aan kan komen is het goedkoper, want zelfs al zou ik toekunnen met om de andere dag een konijn te voeren, was ik nog altijd bijna 2x zo duur uit dan met barf.  Het zou wel een hoop werk schelen  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door