Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rob
#248356
hoi....
Weet wel dat veulentjes er eigenlijk niet voor gefokt worden, maar wat dacht je van al die shetlanderveulentjes die op transport gaan naar Italie...vind dat heel verschrikkelijk, maar het gebeurt en die gaan daar echt niet heen om op de weides weer los gelaten te worden en tja hoe ouder hoe vetter.
En een veulentje waar wat aan makeert (ligt eraan wat komt net zo goed niet in onze voedselketen als rund)

Linda
Door jasmijn
#248360
harns49 schreef: Ik heb niet het idee dat veulens voor de slacht gefokt worden. Er zal wel iets mee zijn dat ze niet in leven worden gehouden. Het vlees wordt bij deze slager verkocht. Het is ook niet zo dat het veulen voor mijn honden geslacht wordt. Het is al dood. Het is net zo zielig als kalfjes, konijntjes, lammetjes geitjes, reetjes, haasjes enz. Bij het eerste konijn dat ik vorig jaar kocht heb ik ook eerst flink moeten slikken
nou daar vergis je je mooi in, want in oosterijk word meer dan de helft van de veulens gefokt voor de slacht en allen de aller besten worden als rij- of tuigpaarden verkocht, en als je ook wil weten wat voor rassen het zijn dat weet ik ook . het zijn van die schatig haflinger veulens als je wilt weten hoe ze er uit zien moet je me eers even uitlegen hoe ik plaatjes hier op kan zeten.
ik vind het trouwen ( ik ben een echten paarden liefhebben ) niet zo heel erg zielig omdat deze veulens hun helen korten leventje buiten hebben gelopen en niet zo als de meeste paarden bijna hun helen leven in hun eentje in de stal gesleten als je bedenkt dat een paard een kuden dier is en soms meer dan 60 kilometer op een dag kan af legen in het wilt
Door ~Joke~
#248500
Maar wat is het verschil tussen een schattig kalfje en een schattig veulentje of een schattig konijntje? Waarom is het niet erg het ene dier aan de honden te voeren en het andere wel? Wat er met kalfjes wordt uitgespookt wil ik niet weten...Als ik een veetransport zie draait mijn maag me om. Heb je wel eens gezien hoe kippen vervoerd en geslacht worden? Is dat minder erg dan een veulentje? Hoe varkens worden gehouden en getransporteerd?
Door gonny
#248626
harns49 schreef: Maar wat is het verschil tussen een schattig kalfje en een schattig veulentje of een schattig konijntje? Waarom is het niet erg het ene dier aan de honden te voeren en het andere wel? Wat er met kalfjes wordt uitgespookt wil ik niet weten...Als ik een veetransport zie draait mijn maag me om. Heb je wel eens gezien hoe kippen vervoerd en geslacht worden? Is dat minder erg dan een veulentje? Hoe varkens worden gehouden en getransporteerd?
bij mij is het gewoon gevoelsmatig.......ikzelf eet vlees...máár géén paard, lam, kalf, konijn, hert oid...dat is gewoon het gevoel....kweet niet goed hoe ik dat moet uitleggen!! :-\
Door ~Joke~
#248682
Zo is het met mij ook. Zelf eten we het niet en het vlees wat we wel eten komt bij de bioslager vandaan zodat ik weet dat de dieren een behoorlijk leven hebben gehad en op een "diervriendelijke"manier zijn vervoerd. Maar mijn honden eten wel alles. Daar ontkom je niet aan want hoe kom je anders aan botten van jonge dieren?
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 27 jan 2005, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Loti
#248691
geer schreef: Ik krijg van mijn slager bijna niets mee als ik zeg dat het voor de hondjes is....en al helemaaaaal niet als er botjes aanzitten ::) "Neenee, mevrouwtje, dat gaat splinteren...en kip is hardstikke gevaarlijk, salmonella enzo" ::) ::) ::) ::)
Bij mij in de buurt is ook zo'n slager. Hij weigerde mij botten voor de honden te verkopen om dezelfde redenen :-\
Ik ben trouwens vegetarier ;)
Door Jolly
#248713
ik vind dat toch zo raar he, warom houden de slagers en slachters , zich nou lekker niet gewoon bij het slachten en het verkopen van vlees. Ze weten geen bal van voeding en daar vragen wij hun advies toch niet over?
Door ~Joke~
#248787
Zo kreeg ik van de poelier ook een preek dat ik geen kippenbotten mocht voeren omdat ze splinteren. Toen ik zei dat ik ze rauw gaf zij ze dat dat hetzelfde was...
Gebruikersavatar
Door Pauline
#248820
Ik ben beter af met mijn slager. Hij bewaart voor mij de lamsbotten, helemaal voor nop! 1x per 2 weken haal ik ze op en af en toe breng ik uiteraard een beloning!! Braaffffff ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#248855
harns49 schreef: In Peize [Groningen] slagerij Hilgen.
Ja ik ben misschien een rare muts hoor ;) Ik ben tegen jacht en ik zal zelf nooit wild eten maar als ik iets van wild voor de honden kan bemachtigen koop ik het wel ;)
Terwijl juist wild wat bejaagd is dieren zijn die een geweldig vrij leven hebben gehad, eigenlijk zou je dus liever wild moeten willen eten dan slachtvee wat een vaak erbarmelijk leven heeft gehad.
Door ~Joke~
#248861
sylvia schreef: Terwijl juist wild wat bejaagd is dieren zijn die een geweldig vrij leven hebben gehad, eigenlijk zou je dus liever wild moeten willen eten dan slachtvee wat een vaak erbarmelijk leven heeft gehad.
Dat klopt. Maar dat wild wat er, is zie ik ook het liefst in het wild ;)
Ik ben me er ook van bewust dat er totaal geen logica in mijn redenering zit. Het is een gevoel. Zo kon ik in het barf begin ook geen konijn aan de honden voeren omdat we ze zelf vroeger altijd gehad hebben.
Door tieneke
#248912
sylvia schreef: Terwijl juist wild wat bejaagd is dieren zijn die een geweldig vrij leven hebben gehad, eigenlijk zou je dus liever wild moeten willen eten dan slachtvee wat een vaak erbarmelijk leven heeft gehad.
Daarom ga ik een leuk bestellinkje plaatsen bij de wildslachter in Brabant ;)
Door jasmijn
#252687
harns49 schreef: Zo is het met mij ook. Zelf eten we het niet en het vlees wat we wel eten komt bij de bioslager vandaan zodat ik weet dat de dieren een behoorlijk leven hebben gehad en op een "diervriendelijke"manier zijn vervoerd. Maar mijn honden eten wel alles. Daar ontkom je niet aan want hoe kom je anders aan botten van jonge dieren?
ooit de treinen vol paarden gezien die zo'n 24 geen eten of drinken gehad hebben en zo dicht op elkaar staan ze zich net een cm link en recht kunnen bewegen ? ik wel en er gaat trouwen ook een grot deel dood tijdens transport dus op dat opzicht is het net zo erg als anderen dieren. het enigen verschil is dat dezen dieren een veel beteren leven hebben gehad omdat ze voornamelijk als touristen atraksie worden gebruit en ja dan moeten ze wel goed verzorgt worden
Door jasmijn
#252691
wild is de besten opzie die hebben een goed leven en worden daar ook dood geschoten dus hoeven ze nooit vervoerd te worden want dat is vreselijk voor die dieren.
ik heb trouwen ook gehoor dat boeren die herrten kweken ze in de wei dood schiten zodat ze zo min mogelijk stres hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door