Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2088129
Ja, idd zij hebben veel van konijn, verder kan ik alleen maar hele konijnen vinden.
Ik zag ook konijnenmix van kiezebink, 70% karkas, 15% hart, 15% long. Volgens mij is dit een te hoge percentage orgaan?
Door Miranda 1
#2088154
De verkoopster vertelde dat niet alle barfers het eens zijn met de percentages van kiezebink.

Ik wil voor mijn Berner een menu gaan maken. Welke percentages kan ik het het beste aanhouden? Want hij mag dus geen groente.

En ik zat te denken aan 3% van zijn lichaamsgewicht, omdat hij 1 jaar en bijna 4 maanden is. En omdat hij van lotgering 2% krijgt, maar dat is vet. Dus dacht ik van BARF iets meer te geven.
Door nienk
#2088872
mirjansen schreef: Dank je, ik ga het door lezen.
graag gedaan, heb de hele ontwikkeling daar in bij gehouden om andere mensen te kunnen informeren. (en ook zelf de nodige vragen te stellen), het is inmiddels een heel boekwerk. mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
Door Miranda 1
#2088875
Ik heb even snel gekeken, maar het is een heel verhaal, dus ga het rustig lezen.

Welke percentages heb jij aangehouden toen hij geen groete mocht en alleen vlees. Als ik dat weet dan kan ik een menu samenstellen en berekeningen maken voor het vlees om te bestellen. Ik kan namelijk wel de berekeningen maken met groente erbij, maar als ik dat wel haal kom ik niet aan 100%.

Ik moet bij mijn hond ook de groentes gaan elimineren, want daar zitten mogelijk ook allergien.
Door nienk
#2088885
oh verdorie, hele bericht weg. nog een keer:

Reus is begonnen op Tinlo Barfmenu Konijn, dat bestaat uit (ongeveer) 50% vleesbot, 25%vlees en 25% orgaan. Ik gaf hem daar wat konijn pootjes e.d. bij, zodat hij wat te knagen had.

Reus krijgt wel groente, de hele tijd al. ik reken dat echter niet mee, ik geef hem wat hij lekker vind (komkommer en wortel) als beloning, en verder wat ik over heb van mijn eigen eten. Het is voor mij praktisch nog even niet haalbaar om een groentemix te maken, maar ik ben dat wel binnekort van plan.

Ik voer hem nu (ongeveer) 50% vleesbot, 30% spier en 20% orgaan. Het orgaan krijgt hij deels gedroogd (hartjes) en deels als eten (lever+nier).
Nu hij ook pens kan eten (lams), is het orgaan percentage iets hoger geworden en iets minder spier. Daarnaast moet ik ook wel zeggen dat hij van het ene diersoorten meer bot krijgt dan van het ander, gebaseerd op hij poept.

Als je de groente wilt gaan elimineren, zou ik persoonlijk wachten totdat je 4 of 5 diersoorten kunt geven, en dan pas 1 voor 1 groente toe voegen.

succes!
Door Miranda 1
#2088923
Dank je. Maakt het voor de verhoudingen eigenlijk nog uit dat hij een groeiende hond is. Hij is een berner van 1 jaar en 4 maanden.

Dat was ik ook van plan. Eerst kijken wel diersoorten hij wel verdraagd en dan kijken naar groente dat goed gaat. Groente is ook belangrijk, maar vlees nog meer lijkt mij. Er zijn ook honden die geen groente lusten. gelukkig die van mij wel.
Door nienk
#2088929
Durf dat niet helemaal zeker te zeggen, of die verhoudingen uit maken. Neem aan dat hij nog flink wat uit moet zwaren op die leeftijd?

weet niet of je al bedacht had met welke diersoort je wou beginnen?

Ik ben met Reus dus begonnen met konijn, maar konijn is zo ontzettend mager vlees, dat ik hem haast 2 keer zo veel moest voeren en hij nog afviel, dat was niet echt handig omdat het ook nog eens midden in de afgelopen koude winter was. Toen hij er na een paar maanden eend bij kreeg en het niet meer zo koud was ging het al snel beter en hij is inmiddels mooi op gewicht.

elimineren met konijn zou dus misschien voor een nog hard groeiende hond niet zo handig zijn, maar misschien weet iemand anders daar meer over.
Door Mevroi Kruim
#2088951
Nee, voor de verhoudingen maakt het niks uit of hij in de groei is of volwassen. In het wild krijgen jonge dieren ook geen speciale puppenprooien met afwijkende verhoudingen tenslotte.
Door Miranda 1
#2088974
Haha, ja helemaal logisch. Teveel mensen denkwerk. Konijn is zo een beetje het enigste wat ik hem kan geven, want eend heeft hij een paar keer gehad. Geit kan niet ivm te harde ribben voor een beginnende barfer en paard kan niet omdat hij daar de botten niet van kan eten en hij misschien ook allergisch is voor ei. Aangezien ik bijna zeker weet dat hij niet tegen kip kan.

Wat is ervaring van andere met konijn??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door