Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Limpy
#2086975
Sorry, bedoelde idd de eend van richard. Tis echt 1/3 vel en 2/3 vlees.

Tis idd net hoeveel vellen (die vet zijn) je aan je dier wilt geven. Heb er hier 1 die het ook wel kan gebruiken maar het niet blieft (de rest heeft het niet nodig maar wil het wel  :D)

Edit: mn 2 oosterlingen zijn overigens net zulke veelvraten anex vuinisbakken als de gemiddelde hond, die vreten echt alles.
Laatst gewijzigd door Limpy op di 16 aug 2011, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2086981
Bij Lupa heb je veel van eend.
Organen, bot, en vlees. Misschien niet het goedkoopste, en ik weet niet waar je woont.
Maar ze hebben er wel veel. Misschien nog een idee?

Ik zou toch voor eend gaan hoor. Dat is voor je hond wel het beste/makkelijkste.
Zelf heb ik vorige keer alles bij Lupa gehaald en dat is mij uitstekend bevallen!
Door Miranda 1
#2086991
Die site van lupa kende ik nog niet en is zeker een idee. Ze hebben idd heel erg veel. Ik woon onder Utrecht. Dus het is een uur rijden. En een vriendin van me woont in den bosch, dus dan kan ik dat wel combineren.  ;D En mijn vriend vind het heel leuk om auto te rijden, dus dan moet hij maar verplicht mee, haha.

Ik ga ook nog even op zoek of er misschien een islamitische slager in Utrecht is die eend verkoopt. Er zijn drie straten in Utrecht waar veel islamitische winkels zitten. Van de week eventjes een rondje bellen. De slager die ik vanmiddag aan de telefoon had verkocht geen eend. Alleen hele konijnen. Ik verwacht er niet veel van, maar wie weet. Of ik ga even een rondje Utrecht rijden.
En ik ga binnenkort even bij de Makro kijken. Dan weet ik wat ze daar hebben voor welke prijs. Mocht ik dan van iets toch te kort komen, dan kan ik het daar eventjes bij halen.

Ik moet alles een beetje uitstellen, want ik heb een operatie aan mijn knie gehad en mag nu nog geen autorijden. Ik moet morgen naar de fysio en hoop dan te horen dat ik weer mag autorijden.

En ik zag ook dat een pets place in de buurt BARF producten verkoopt. Die ga ik ook bellen om te vragen wat ze kunnen leveren op het gebied van eend.

Heel erg bedankt voor jullie reacties en het mee denken. Ik heb er heel veel aan gehad. En ik ben er eigenlijk heel enthousiast door geworden. Dus dat is mooi.
Door Limpy
#2086997
Als je die isl. slager even lief aankijkt hakt hij die konijn ook wel voor je in leuke stukken, werkt bij mijn marokaanse slager ook altijd  ;)
Mijn marokaanse slager heeft ook bijna nooit eend, maar wel regelmatig kalkoenvlees, dus das ook een optie om te overwegen (dit is verscentrum tanger, die zitten in A´dam en denhaag, slachten en benen zelf uit en je kunt ook speciale dingen bestellen)
Door Miranda 1
#2087002
Dat is ook nog een idee, het door hun laten hakken. Ik ben blond, dus daar zijn ze misschien wel gevoelig voor.  ;D Ik ga er binnenkort eens langs.

Ik zal eens beginnen met het opzetten van een week menu. Dan weet ik ook een beetje hoeveel ik nodig heb van alles. Dan kan ik ook iets gerichter praten met de slagers.

Heb ik nog 1 ander vraagje. Ik heb 2 honden. Mijn andere hond is een Golden van drie en kan voor zover ik weet overal tegen. Het is natuurlijk het makkelijkst om hem mee te voeren met het eliminatiedieet. In ieder geval om daarmee te beginnen en de feeling ermee te krijgen. Is dit heel raar als ik dat doe? Of moet ik hem echt overzetten op een goed BARFmenu. Hij krijgt nu ook kvv.
Door Mevroi Kruim
#2087090
Kalkoenvlees is goed te eten maar let op met de botten, die zijn vaak kneiterhard en willen nog wel eens splinteren met scherpe punten als resultaat. Veel mensen voeren ze helemaal niet om die reden. Dus kalkoen voor de eliminatie is lastig.

Ik zou zelf een gezonde hond niet 6 weken lang maar 1 diersoort voeren als het niet nodig is. Me een beetje handigheid is het prima te doen om ze verschillende menu's te voeren en je bent een stuk goedkoper uit als je 'gewoon' kunt barfen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2087094
Goed dat je dat zegt, van die kalkoen.
Weer wat geleerd! Is dat nog met meer diersoorten, dat je harde splinterende botten hebt?
Door Mevroi Kruim
#2087097
Zoals je wsch inmiddels wel weet zijn botten van volwassen grote grazers (koe, paard, schaap) niet geschikt, niet zozeer omdat ze splinteren maar omdat ze veel te hard zijn. En van lam en geit kun je de poten beter bij de slager laten om dezelfde reden. Maar kalkoen is wel de enige met van die gemene splinterbotten. Soms kun je kalkoennekken krijgen die goed te eten zijn maar dat is wel het enige.
Door Miranda 1
#2087374
@Mevroi Kruim, hoelang zou jij hem dan op eend zetten?

Ik heb nu weer lam besteld om zijn huis rustig te krijgen. Hij heeft nu namelijk een gigantische allergische reactie. Daarbij geeft het mij de tijd om te kijken waar ik dingen kan kopen en om een goed menu samen te stellen.
Als hij goed op eend reageerd, dan kan ik idd overwegen om het niet eerst 6 weken vol te houden. Hij is tenslotte een opgroeiende hond. Er zijn ook dieren waarvan ik het bijna zeker weet of een sterk vermoeden heb. Ik weet kip bijna zeker en vis heb ik een vermoeden. Alleen weet ik niet welke vis in lotgering zit. Dat zijn dus dieren die zo uitgesloten kunnen worden, want hij reageerd er snel op.
Maar ik wil eerst eigenlijk gaan kijken waar hij wel tegen kan en lam weet ik dat hij daar wel tegen kan. Dus dat is iets wat ik als eerste zal toevoegen aan het eend, zodat hij meer variatie krijgt. Ik heb het idee dat hij ook tegen rund kan, want dat zit in smuldier en Farmfood fresh en daar kan hij ook tegen.

Ik  wil natuurlijk uitzoeken waar hij niet tegen kan, maar ik denk omdat hij nog groeit het zaak is om eerst uit te zoeken waar hij wel tegen kan, zodat ik hem zo snel mogelijk een gevarieerd menu kan geven. Of zie ik dit verkeerd????

Daarbij het ik het idee dat hij met dit warme weer meer last heeft van jeuk. Namelijk als ik de airco aan zet, heb ik het idee dat hij minder aan het bijten is. Hij is sowieso een Berner die heel snel last heeft van de warmte. Dus kan ik denk ik beter in de winter de dingen proberen waaarvan ik denk dat hij daar niet tegen kan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2087547
Als ik het goed begrijp, bedoeld Mevroi Kruim dat je de gezonde golden niet op 6 weken eend moet zetten, maar die gewoon gezond een aantal diersoorten moet voeren.

6 weken alleen eend is niet leuk, maar wel voor zijn eigen bestwil. Wat ik altijd geleerd heb is dat je met 6 weken pas zeker bent dat alles uit het lijf is en je dus ook pas zeker bent dat je geen reacties krijgt van voeding die je hem eerder hebt gegeven.
Dus ik zou zelf 6 weken eend geven, en dan dingen toe gaan voegen die je denkt dat hij verdraagt.
Maar wel een tijd volhouden zou ik zelf zeggen.

En als het aan mij lag? Dan begon ik nu snel met elimineren. Dan heb je namelijk nog 6 weken de tijd om uit te zoeken wat je daarna wil gaan doen.
Door Mevroi Kruim
#2087586
Dank je wel Hope  ;)  dat was het precies. Die zes weken is idd minimaal, Dorothea raadt zelfs 8 weken aan. Dat is nodig om a. de oude allergische reactie tot rust te laten komen en b. een eventuele nieuwe allergische reactie de tijd te geven om te ontstaan. Als je het toch doet is het zinnig om het goed te doen, anders weet je in feite nog niks. Stel dat je 5 weken eliminatiedieet geeft, geen reactie, je gaat dingen toevoegen en je krijgt dan na verloop van tijd weer een reactie. Dan weet je niet waar die vandaan komt, het kan de eend wezen of de nieuwe dingen die je hebt toegevoegd. Zone.
Door Miranda 1
#2087600
Sorry mijn fout. Ik las het toen mijn hoofd vol zat van de operatie. Ik heb 7 weken geleden een operatie gehad met algehele narcose en heb daar nog last van. Ik was al weer vergeten dat ik die vraag van mijn Golden heb gesteld. Sorry, sorry, sorry.  :-[

Morgen komt lotgering en dat kan mijn Golden op eten. Ik ga een dieet maken voor mijn Berner en dan zal ik hem op het forum publiceren, want ik denk dat ik wel wat hulp kan gebruiken, haha.
Door Miranda 1
#2087979
Mag hij het echt nooit gegeten hebben? Of is een paar keer eend eten niet erg? Ik moet het even nazoeken, maar het kan zijn dat hij toch eend heeft gegeten. Volgens mij wordt ik echt gek.  :'(

Ik heb mogelijk wel iemand gevonden die eend kan leveren in de buurt. Ik heb pets place in de buurt op gebeld. Op hun site stond dat ze barf artikelen kunnen verkopen. Dit doen ze niet maar, maar ze gaan het ws zelf verkopen, mogelijk een medewerker. En ik moest zijn vriendin mailen. Zij barfen zelf ook en als ik wilde kon ik het met hun mee bestellen.

Ik ben ook bij de poelier winkel en markt geweest. een eend koste ruim 10 euro per 600 gram. Eendenfilet 22 euro de kilo. Niet echt een optie.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2088030
Kijk eens bij Lupa. Daar komen dan wel nog wat verzendkosten bij, maar op zich is het niet duur.
Heeft hij wel eens konijn op? Daar hebben ze ook best wel het een en ander van, en ook redelijk onherkenbaar denk ik. Eendenvlees (lobsnit) kost er 3,95 per kg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door