Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2084161
Volgens mij heb ik niets gezegd over dat voor mij koeien in de winter niet buiten zouden hoeven. Ik vind dat kippen, schapen, koeien, geiten en varkens ook jaarrond buiten moeten kunnen. Met een beetje investering in de ondergrond en schuilgelegenheden kan dat prima. Kijk, een dier in een open weiland met alleen maar blubber is niets. Maar als er een stevige, sneldrogende ondergrond is, met een schuilgelegenheid, dan kan het goed.

Zou mooi zijn hoor, zo'n enorme ligboxenstal met aan beide lange zijdes een brede paddock, deels verhard, deels goed gedraineerd zand. Kunnen de koeien zelf kiezen of ze naar buiten willen. Zo zag ik op een documentaire ook een varkenshouderij, waar aan ieder binnenverblijf met stro, een enorme deels verharde uitloop zat. Varkens zijn wel blij met modder en op die manier voeg je zoveel kwaliteit toe aan het leven van zo'n productiedier.

Ik heb alleen in mijn stukjes steeds alleen over paarden gesproken, omdat paarden zo tussen vee en huisdier in zitten. Aan de ene kant is het vee, want ze staan op stal/in de wei en worden als gebruiksdier gezien. Aan de andere kant zijn het huisdieren, omdat hun baasjes over het algemeen heel erg veel om ze geven, ze een naam hebben en bijvoorbeeld medische zorg veel verder gaat dan enkel de kosten-baten analyse.

Mijn vriend heeft een geitenhouderij gehad. Zij hadden het predikaat voor het aller-meeste dierenwelzijn. Dat is Eko geloof ik. Zij mochten binnen die voorwaarden nog 2 keer zoveel geiten in hun loopstal proppen. Wilden ze zelf niet, dus dat was fijn voor de geiten, maar als je die regels ziet, vraag je je af welke bureau-sukkel dat bedacht heeft. Hun oudere geiten waren nooit gewend om buiten te komen en die waren met geen stok het weiland in te krijgen. Het jonge grut wel en dat kwam dus wel buiten. Ook geen vereiste, maar iets wat je wel doet als je om de dieren geeft.
Jammer dat toen de mkz kwam, anders was ik nu misschien geitenboerin geweest.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2084311
Oke, dat verhelderd de zaak!

In de ideale wereld leven natuurlijk alle dieren in de ruimte die zij verdienen. Helaas hebben wij geen ideale wereld.
Voor mij geldt in ieder geval dat ik biologisch nog altijd beter vind dan bio-industrie. Jammer vind ik dan wel weer dat tussen het ene biologische dier en het andere nog zo veel verschil zit.

Laten we allemaal maar gewoon ons best doen, en ons dierenhart laten spreken.
Door Wendi
#2084376
Het gaat niet om het stempel, maar om het bedrijf.
Ikzelf kijk de dieren bij wijze van spreken het liefst direct en recht in de ogen aan.
Daar wil ik best wat moeite voor doen en km maken en het lukt niet met alles, maar wel zoveel mogelijk.
Ik besef ook dat het hier (Drenthe) misschien iets gemakkelijker gaat dan in de stad.
Door CarpePuncto
#2084381
Wendi schreef: Het gaat niet om het stempel, maar om het bedrijf.
Ikzelf kijk de dieren bij wijze van spreken het liefst direct en recht in de ogen aan.
Daar wil ik best wat moeite voor doen en km maken en het lukt niet met alles, maar wel zoveel mogelijk.
Ik besef ook dat het hier (Drenthe) misschien iets gemakkelijker gaat dan in de stad.
Yep :)

Ik ben er zelf niet zo mee bezig, maar als je het wil doen zul je zelf de oorsprong van het vlees moeten gaan onderzoeken. Dan weet je wat je in huis haalt. Stempels zeggen inderdaad niks !
Door ~anna~
#2084540
Ik heb altijd moeite gehad om vlees te voeren uit de bio-industrie, ik eet het zelf ook niet.
Dus ben ik een tijdje geleden al gestopt met het voeren van kip en rund uit de bio- industrie.
Dan ga je steeds verder, en nu wil ik het ook al een hele poos niet meer verkopen.
Het assortment is inmiddels al aardig geslonken, ik voel me er wel beter bij.
Door Eef+Stippels
#2084554
Heel goed dat er wordt nagedacht over hoe de dieren het gehad hebben die worden gevoerd  :)
Steeds 'goekoop vlees scoren' is echt niet goed voor de dieren en het milieu.

Het is lastig qua verkrijgbaarheid en behoorlijk duur om volledig biologisch te barfen, ik los dit op door 3 dagen darf eko en bio kipkarkas te voeren, 1 dag wildgevangen vis en 3 dagen zelf samengestelde vega-maaltijden. Is dit perfect voor de honden als je naar hun oorsprong kijkt, misschien niet, maar we moeten niet alleen aan onze honden denken, ook aan de dieren die we ze voeren. En dat zijn er veel... En met een paar vega-maaltijden per week zorg je dat er minder dieren gedood hoeven te worden en tegelijkertijd houd je het betaalbaar. En ik kan uit ervaring zeggen dat ze het er echt niet slechter op doen.
Door Jump
#2084556
Bedoel je met wild-gevangen vis ook duurzaam gevangen?Anders heeft het weinig zin,
net in het wild gevangen vis zorgt voor veel ellende(overbevissing,bijvangst etc).
Door Eef+Stippels
#2084561
Jump schreef: Bedoel je met wild-gevangen vis ook duurzaam gevangen?Anders heeft het weinig zin,
net in het wild gevangen vis zorgt voor veel ellende(overbevissing,bijvangst etc).
Je hebt helemaal gelijk, wildgevangen vis is niet goed voor de natuur, maar biologische vis heb ik helaas niet kunnen vinden en gewoon gekweekte vis vind ik dierenmishandeling (en ongezond) dus dat voer ik niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2084659
Ik vrees dat duurzaam gevangen vis, erg zeldzaam is. Over  welke vissen gaat het dan?
Je kan naar de viswijzer op de site van WWF kijken, maar dan nog vind ik dat ook de goede soorten eigenlijk overbevist zijn.
Bovendien gaat het niet enkel over individuele soorten maar ook over al het leven in de oceaan dat van vis afhankelijk is.
We grijpen in in een hele voedselketen en binnenkort stort hij helemaal in!

Ik vind vis kweken ook niet ideaal, maar ik vind het minder erg dan de zeeën leeg te vissen, en mijn voorkeur zou dus wel degelijk daar naartoe gaan.  Het hangt er nog vanaf of er in zee gekweekt wordt of in instalaties en hoe dat aangepakt wordt.  
Zalm is een vrij veilige vis om te kopen als je zuiver naar het voortbestaan van de soort kijkt, maar ik koop hem persoonlijk liever gekweekt dan gevangen.  Simpelweg omdat zalm elk jaar opnieuw zijn volledige populatie vernieuwd.  Elke vis die niet kan voortplanten verminderd de populatie van het jaar erna. Gelukkig zorgen die paar die overblijven wel voor veel nakomelingen, maar er zijn ook al een heleboel dieren langs de rivieren die de zalmen vangen en ervan leven.  Iedereen kent de verhalen van de grizzly's wel die nu zelfs na het zalmseizoen veel te mager en ingevallen staan en dus met moeite de winter doorkomen of daarin van honger omkomen.  Die dieren zijn daar afhankelijk van, en wij nemen hun voedsel weg.  Ik vind dat niet kunnen.
Maar zo is het met elke vis.
De slechtstgekweekte vissen, in de slechtste omstandigheden zijn typisch pangasius en tilapia (of zoiets).  Die worden in veel te kleine netten in vervuilde rivieren opgekweekt, maar dat weet iedereen wel tegenwoordig.  Maar er zijn een boel forellenkwekerijen die niet zo slecht zijn. Toegegeven, dat is zoetwatervis, maar volgens mij zijn er ook mogelijkheden voor zeevissen.

Koop gewoon géééén tonijn! Echte tonijn dan, want ofwel is dat een roofvangst voor de soort, dat weten we wel al, ofwel wordt hij gekweekt. Om 1kg gekweekte tonijn te verkrijgen moet men er echter 14!! kg andere gevangen vis (ok, meel, maar toch...) in stoppen.  En daar ben je dus achteruit ipv vooruit met kweken.  
Bij andere vissen zit dat gemiddeld rond de 5-8 kg vismeel.
Enfin, het valt niet zo uit te maken, net als bij vlees welk dier goed is en welk niet.  Het hangt allemaal van de omstandigheden af.
Zo is kabeljauw uit de noodzee ook een misdaad naar de soort, maar uit de ijszee is het minder schadelijk (nu nog...).  
En men zoekt manieren om de kweek te verbeteren, maar er is nog een lange weg te gaan, en er wordt inderdaad meestal niet naar de vissen zelf gekeken.
Men zou die hoeveelheid dierlijk materiaal dat gebruikt wordt om te kweken naar beneden moeten krijgen, en de energie daaruit efficiënter gebruiken.  Zo kan in stromend water best na de vissen een schelpdierenbank geplaatst worden want die kunnen floreren op wat de vissen ofwel niet opeten (in water is dat niet zo simpel om niet te 'morsen') ofwel terug uitscheiden.  Ook kelp kan hieruit zijn noodzakelijke zaken halen.  En kelp kan dan weer gevoerd worden.  Zo zijn er theoretische plannen om een voedselketen op te bouwen in de kwekerijen zodat er een minimale hoeveelheid energie ingestopt moet worden (enkel wat er ook terug uit gehaald wordt in de vorm van vis) en het zou een stuk beter zijn voor het milieu ook. Alleen... tussen theorie en praktijk zit meestal veeeel tijd en moeite...  :-\
Maar ik weet wel zeker dat in de viskweek de toekomst ligt, en niet in de wilde vangst...  Dus gewoon standaard gekweekte vis niet kopen, lijkt me vast en zeker niet de duurzaamste oplossing of het beste voor dierenwelzijn op lange termijn.

Ik moet er ook wel op wijzen dat vissen bij elkaar in een basin, niet altijd slecht is.
Vissen die van nature scholen vormen voelen zich daar goed bij en die steek je net in de stress door hen teveel ruimte te geven of in kleine groepen op te delen. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 14 aug 2011, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2084838
Eef+doggies schreef: Heel goed dat er wordt nagedacht over hoe de dieren het gehad hebben die worden gevoerd  :)
Steeds 'goekoop vlees scoren' is echt niet goed voor de dieren en het milieu.

Het is lastig qua verkrijgbaarheid en behoorlijk duur om volledig biologisch te barfen, ik los dit op door 3 dagen darf eko en bio kipkarkas te voeren, 1 dag wildgevangen vis en 3 dagen zelf samengestelde vega-maaltijden. Is dit perfect voor de honden als je naar hun oorsprong kijkt, misschien niet, maar we moeten niet alleen aan onze honden denken, ook aan de dieren die we ze voeren. En dat zijn er veel... En met een paar vega-maaltijden per week zorg je dat er minder dieren gedood hoeven te worden en tegelijkertijd houd je het betaalbaar. En ik kan uit ervaring zeggen dat ze het er echt niet slechter op doen.
Vega voor de hond stuit mij persoonlijk nog meer tegen de borst dan een bioindustrie dier, een hond is in mijn beleving een carnivoor die een klein beetje plantaardig kan verwerken.
Ik ken een paar vega honden die het opzich niet slecht doen maar ik zou nog liever brok voeren dan mijn hond vega voeren, zeker niet 3 dagen per week dat vind ik echt veel teveel.
Door Barf
#2084839
Staftime schreef: Dus ik maak me totaal niet meer druk om het feit dat het te duur zou zijn, mocht dat een probleem worden, dan gaan we het menu aanvullen met andere voedingsmiddelen.
Totaal níet 'Barf' nee, maar wél vers gekookt en ik weet nog steeds precies wat ik geef en vooral waaróm ik dat doe.
Mijn liefde voor dieren gaat verder dan mijn eigen dieren.
Mijn liefde voor dieren gaat ook verder dan mijn eigen dieren, ik denk dat dat voor de meeste mensen hier wel opgaat ;)
Alleen gaat mijn beurs met tien honden niet zo ver dat ik volledig biologisch kan voeren.
Het hebben van principes is prima maar het moet wel haalbaar zijn !
Om hun menu dan maar aan te vullen met macaroni en rijst wat geen enkele toegevoegde waarde voor ze heeft is mijn honden de dupe laten worden van mijn principes dus dat lijkt mij ook geen eerlijke optie.
Zodra biologisch vlees betaalbaarder gaat worden stap ik onmiddelijk over maar er gaat hier per week meer dan 50 kilo doorheen dus voorlopig niet haalbaar. Verder krijg ik er een naar gevoel bij om indirekt uitgemaakt te worden voor het mishandelen van dieren, zal je niet zo bedoelen maar zo komt het wel over door je stelligheid.
Door Jump
#2084842
pearlsofpassion schreef: Ik vrees dat duurzaam gevangen vis, erg zeldzaam is. Over  welke vissen gaat het dan?
Je kan naar de viswijzer op de site van WWF kijken, maar dan nog vind ik dat ook de goede soorten eigenlijk overbevist zijn.
Bovendien gaat het niet enkel over individuele soorten maar ook over al het leven in de oceaan dat van vis afhankelijk is.
We grijpen in in een hele voedselketen en binnenkort stort hij helemaal in!

Ik vind vis kweken ook niet ideaal, maar ik vind het minder erg dan de zeeën leeg te vissen, en mijn voorkeur zou dus wel degelijk daar naartoe gaan.  Het hangt er nog vanaf of er in zee gekweekt wordt of in instalaties en hoe dat aangepakt wordt.  
Zalm is een vrij veilige vis om te kopen als je zuiver naar het voortbestaan van de soort kijkt, maar ik koop hem persoonlijk liever gekweekt dan gevangen.  Simpelweg omdat zalm elk jaar opnieuw zijn volledige populatie vernieuwd.  Elke vis die niet kan voortplanten verminderd de populatie van het jaar erna. Gelukkig zorgen die paar die overblijven wel voor veel nakomelingen, maar er zijn ook al een heleboel dieren langs de rivieren die de zalmen vangen en ervan leven.  Iedereen kent de verhalen van de grizzly's wel die nu zelfs na het zalmseizoen veel te mager en ingevallen staan en dus met moeite de winter doorkomen of daarin van honger omkomen.  Die dieren zijn daar afhankelijk van, en wij nemen hun voedsel weg.  Ik vind dat niet kunnen.
Maar zo is het met elke vis.
De slechtstgekweekte vissen, in de slechtste omstandigheden zijn typisch pangasius en tilapia (of zoiets).  Die worden in veel te kleine netten in vervuilde rivieren opgekweekt, maar dat weet iedereen wel tegenwoordig.  Maar er zijn een boel forellenkwekerijen die niet zo slecht zijn. Toegegeven, dat is zoetwatervis, maar volgens mij zijn er ook mogelijkheden voor zeevissen.

Koop gewoon géééén tonijn! Echte tonijn dan, want ofwel is dat een roofvangst voor de soort, dat weten we wel al, ofwel wordt hij gekweekt. Om 1kg gekweekte tonijn te verkrijgen moet men er echter 14!! kg andere gevangen vis (ok, meel, maar toch...) in stoppen.  En daar ben je dus achteruit ipv vooruit met kweken.  
Bij andere vissen zit dat gemiddeld rond de 5-8 kg vismeel.
Enfin, het valt niet zo uit te maken, net als bij vlees welk dier goed is en welk niet.  Het hangt allemaal van de omstandigheden af.
Zo is kabeljauw uit de noodzee ook een misdaad naar de soort, maar uit de ijszee is het minder schadelijk (nu nog...).  
En men zoekt manieren om de kweek te verbeteren, maar er is nog een lange weg te gaan, en er wordt inderdaad meestal niet naar de vissen zelf gekeken.
Men zou die hoeveelheid dierlijk materiaal dat gebruikt wordt om te kweken naar beneden moeten krijgen, en de energie daaruit efficiënter gebruiken.  Zo kan in stromend water best na de vissen een schelpdierenbank geplaatst worden want die kunnen floreren op wat de vissen ofwel niet opeten (in water is dat niet zo simpel om niet te 'morsen') ofwel terug uitscheiden.  Ook kelp kan hieruit zijn noodzakelijke zaken halen.  En kelp kan dan weer gevoerd worden.  Zo zijn er theoretische plannen om een voedselketen op te bouwen in de kwekerijen zodat er een minimale hoeveelheid energie ingestopt moet worden (enkel wat er ook terug uit gehaald wordt in de vorm van vis) en het zou een stuk beter zijn voor het milieu ook. Alleen... tussen theorie en praktijk zit meestal veeeel tijd en moeite...  :-\
Maar ik weet wel zeker dat in de viskweek de toekomst ligt, en niet in de wilde vangst...  Dus gewoon standaard gekweekte vis niet kopen, lijkt me vast en zeker niet de duurzaamste oplossing of het beste voor dierenwelzijn op lange termijn.

Ik moet er ook wel op wijzen dat vissen bij elkaar in een basin, niet altijd slecht is.
Vissen die van nature scholen vormen voelen zich daar goed bij en die steek je net in de stress door hen teveel ruimte te geven of in kleine groepen op te delen. ;)
Hier ben ik het helemaal mee eens,ik hou het maar op gekweekte zalm.
Gebruikersavatar
Door Kees
#2085790
Barf schreef: Mijn liefde voor dieren gaat ook verder dan mijn eigen dieren, ik denk dat dat voor de meeste mensen hier wel opgaat ;)
Alleen gaat mijn beurs met tien honden niet zo ver dat ik volledig biologisch kan voeren.
Het hebben van principes is prima maar het moet wel haalbaar zijn !
Om hun menu dan maar aan te vullen met macaroni en rijst wat geen enkele toegevoegde waarde voor ze heeft is mijn honden de dupe laten worden van mijn principes dus dat lijkt mij ook geen eerlijke optie.
Zodra biologisch vlees betaalbaarder gaat worden stap ik onmiddelijk over maar er gaat hier per week meer dan 50 kilo doorheen dus voorlopig niet haalbaar. Verder krijg ik er een naar gevoel bij om indirekt uitgemaakt te worden voor het mishandelen van dieren, zal je niet zo bedoelen maar zo komt het wel over door je stelligheid.
Ik heb het citaat van Staftime een paar keer gelezen, maar ik kan er niets in vinden dat je conclusie in je laatste zin rechtvaardigt :)
Mogelijk heb ik nog wel een nieuw gezichtspunt: een principe kàn tot gevolg hebben, dat je geen tien honden houdt, maar bijv. 2. Mogelijk gaat biologisch voeren dan wel tot de mogelijkheden behoren.

Mvg
Kees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door