Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2059734
Ik herken hetgeen wat je zegt over Darf niet. Ik ben zelf verkooppunt en ik heb geen enkele moeite met leveringen. Ik krijg straks weer 140 kilo binnen (ik heb standaard minimaal 200 kilo in huis) en nooit geen problemen met leveringen.

Ik ben zelf ook erg bewust bezig met welk vlees ik voer (alleen bio dus) voor mij is Darf prima. Prijs valt erg mee voor kwalitatief goede en biologische KVV (vanaf 3,25 per kilo) en ik geef nu zelf algenolie erbij omdat er in Darf verder geen toevoegingen zitten zodat ze ook de omega's binnenkrijgen.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2059999
Staftime schreef: Jazeker is er wel een bio industrie voor lamsvlees.
Ik dacht ook dat dit niet zo was, tot ik dit las:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... eiten.html
Lam en geit valt voor mij dus af, hier wil ik niet aan meewerken.
Ik voer mijn honden nog liever deels aardappels rijst en macaroni in combinatie met biologisch vlees (om de prijs te drukken) dan bio-industrie te gaan geven.
Ik wil daar absoluut geen cent meer aan uitgeven, walgelijke praktijken en dierenmishandeling ten top.....

Overigens hoef ik niet moeilijk te doen om de prijs hoor, maar het moet ook weer niet té gortig worden.
Oei wat een naar bericht! Nou ja, als wild ook een optie is, zou je met alleen Lupa er wel uit moeten komen. Met bio kip, bio geit, fazant, haas en hert heb je toch al vijf diersoorten. Hopelijk wordt dat allemaal gegeten.

Wendi gaat volgens mij deze zomer ook spiervlees van 'wild'grazende runderen verkopen. Ze zit in Drenthe, dus dat zal ook wel weer lastig voor je worden.
Door ulla
#2060255
Volledig biologisch voeren is volgens mij geen optie financieel gezien.
Ik voer biologisch waar ik kan, maar zie mij geen € 20,00 voor een kilo vlees uitgeven met 4 grote honden.
Groenten die ze krijgen is allemaal biologisch eieren, honing, noten, zaden etc. ook.
Ik denk dat je toch wat water bij de wijn zal moeten doen.
Door Anne in Zweden
#2060313
Ik zou ook aan mijn financiële grenzen stoten als ik alles biologisch zou doen, maar ik vind het wel bewonderenswaardig dat iemand het wil proberen (of gewoon doet). Zelf troost ik me maar met de gedachte dat ik voornamelijk dingen voer die mensen niet willen hebben (nekken, koppen, ribben van sommige dieren, het meeste orgaan - al koop ik orgaan wel zoveel mogelijk biologisch), en dat die ongewenste onderdelen zo toch nog een bestemming hebben, in plaats van dat ze gewoon worden weggeknikkerd of in hondenbrokken verdwijnen. Tja...
Door Lonaa
#2060464
Ja, Anne, dat is ook mijn gedachte.

Volledig biologisch kan ik gewoon niet betalen. Kip is wel (zoveel mogelijk) biologisch. De rest niet. Maar ik probeer inderdaad te voeren wat anders weggegooid wordt...
Door Jantina
#2060879
Jij woont in Zwijndrecht zie ik?
- Dan heb je allereerst Djairo's Nature uit Hendrik Ido Ambacht. Ik weet niet of je haar al kent? Zo'n lief mens! Je kan bij haar diverse spullen zo bestellen, waaronder DARF, maar in overleg kan ze overal aan komen, ook bio vlees, daar ben ik van overtuigd!
- Hier in Alblasserdam zit de CowPoration. www.cowporation.nl Ik loop er zo'n beetje iedere dag langs en die koeien hebben echt een waanzinnig leven! Ik heb geen idee wat zij met het afval doen, maar ik kan me zo voorstellen dat ze dat best willen verkopen. Je zou het eens kunnen proberen...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2060892
De grevo-koeien van Teus (cowporation) zijn niet bio, wel zo ongeveer scharrel dacht ik zo. Ik zou daar best spiervlees van willen voor Ot en Sien, gaan ze erg lekker vinden.
Door Jantina
#2060920
Nou, 's zomers in ieder geval wel... Part-time bio koeien dan! Het zijn mijn buren en de koeien en kalfjes lopen nu buiten te scharrelen, krijgen alleen ruwvoer bij gevoerd dus dat vind ik allemaal best wel bio hoor. Laat ik het zo zeggen, als ik de beweegredenen lees van TS waarom ze bio vlees wil, dan denk ik dat dit een hele goede keus voor haar zal zijn. En dichtbij aangezien ze geen vervoer heeft. Grevo koeien, whahaha, morgen loeien ze niet (zondag)  :D. Maar ik vind het geweldig dat ze hier staan hoor. Vanochtend tussen de weilanden door gewandeld met de hondjes, komt er zo'n kudde prachtige dikbillen op je af. Geweldig! Leuker dan al die gewasteelt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2061030
Ja, het is echt zoveel beter spul dan plofkoeienvlees. En voor de mens smaakt het ook niet vies trouwens.
Om iets bio te mogen noemen, hangen er allerlei strenge eisen etc aan. Daar voldoet dit vlees niet aan. Maar Franse kippen met een Label Rouge ook niet, en die zijn ook scharrel-plus.
TS zegt alleen bio te willen voeren. Deze grevo-koeien en Label Rouge-kippen zouden dan niet gevoerd worden, terwijl het geweldig vlees is en qua diervriendelijkheid volgens mij ook vergelijkbaar met bio is.
Door Staftime
#2061119
Als ik met eigen ogen kan zien dat de dieren een goed leven hebben en buiten mogen rondlopen, dan is het ook goed hoor.

Heel erg bedankt allemaal voor alle tips!

En ik wil gewoon echt absoluut géén bio-industrie meer voeren.
Op dit moment voer ik dus Darf eko en biologische kipkarkassen.
Maar ik wil het graag wat uitbreiden.
Mocht dat heel moeilijk worden dan ga ik gewoon voor wat hertenvlees erbij, en dan vind ik het wel prima.

Maar als ik de mogelijkheid heb om wat meer diersoorten te gaan voeren, dan zal ik dat zeker niet laten.

Djairo's Nature ken ik idd.
Maar daar kocht ik eerst niet aangezien mijn eigen zus verkooppunt was van Darf.
Wegens problemen (ontdooid vlees geleverd, en andere problemen met levering) is ze nu gestopt met Darf.
Dus in het vervolg kan ik daar best gaan kopen, ik zal eens contact opnemen met Bianca om te vragen waar zij allemaal voor mij aan kan komen.

Voor mij echt enkel nog biologisch vlees.
Voor Romeo kook ik zelf, en ik koop voor hem biologisch vlees en gehakt in de supermarkt, stervensduur maar kan ik me niets schelen.
Ik zelf eet doordeweeks helemaal geen vlees, en in het weekend biologisch.

Dat het duur is kan me niets schelen, ik kies tégen dierenleed.
Een betere wereld begint bij jezelf, en daar ben ik het volledig mee eens.
Deze keuze is dan ook zeer bewust, mijn geweten gaat opspelen bij elk stukje bio-industrievlees dat ik zie.

Nog even over paardenvlees.
Door het kopen van paardenvlees stimuleer je toch niet de paardenhouderij?
Want ze worden toch niet speciaal gefokt en gehouden voor de slacht?
Het gaat mij erom dat ik er zelf niet aan meewerk om de bio-industrie in stand te houden.
Wat hou ik in stand door het kopen van paardenvlees?
Verandert er iets als er ineens bijna geen paardenvlees meer verkocht zou worden?
Worden paarden dan ineens op een diervriendelijker manier gehouden?

Nou ja goed, ik ga dus nog even door met Darf en bio kipkarkas.
En hopelijk kan ik binnenkort uit gaan breiden met wild en eventueel paard.
Ik ga even rustig alle tips en adresjes die ik heb doorgekregen bekijken, en zien wat ik daar eventueel vandaan kan halen.
Door Staftime
#2061120
Borke schreef: Realiseer je wel dat er flinke tarieven aan biologisch barfen hangen.
Antonia (NO Ned) heeft een adres voor kip en dat is goed te doen qua kosten, maar verder wordt het al gauw erg duur. Ik denk dat je zeker het dubbele kwijt bent als het niet meer is, aan je vlees als je biologisch wilt voeren.
Aan de andere markt denk ik wel dat het een groeimarkt is dat mensen zelf biologisch vlees willen eten, dat kan echter ook inhouden dat degenen die het verkopen gemakkelijker hun 'afval' kunnen verkopen aan de industrie.
Zoals ik eerder schreef:
Staftime schreef:
Ik voer mijn honden nog liever deels aardappels rijst en macaroni in combinatie met biologisch vlees (om de prijs te drukken) dan bio-industrie te gaan geven.
Ik wil daar absoluut geen cent meer aan uitgeven, walgelijke praktijken en dierenmishandeling ten top.....
Als ik bijvoorbeeld een iets groter deel van hun menu uit groente zou moeten laten bestaan, aangevuld met wat aardappels, rijst of macaroni (afgewisseld), dan doe ik dat als het anders te duur zou worden.
Ik kan er nml echt niet meer mee leven dat ik mijn eigen dieren en de opvangcavia's (en andere opvangers) een zo goed mogelijk leven geef, maar aan de andere kant zo hypocriet ben om mee te betalen aan de walgelijke bio-industrie.
Die dieren verdienen óók een goed leven, en dat is iets waar ik me telkens meer en meer van bewust word.
Hoe achterlijk is het eigenlijk om koste wat kost mijn honden enkel dierlijke voeding te geven? (ik spreek over mezelf)
Ten koste van de voedseldieren dus....

Vlees van gelukkige dieren is ook nog eens veel gezonder voor de honden.
Dus als hun menu dan voor iets minder aan dierlijk voedsel bestaat, krijgen ze volgens mij nog steeds net zoveel van de benodigde voedingsstoffen binnen.
En ik kan weer lekker slapen zonder schuldgevoel en zonder knoop in mijn maag.

Romeo krijgt sowieso alleen nog maar gekookt voedsel aangevuld met wat Biologische brok.
En zijn voeding bestaat voor een vrij klein aandeel uit vlees, de rest is van alles en nog wat aan plantaardig voedsel.
Zijn groente krijgt hij wel bijna altijd rauw uit de blender.
Maar je zou eens moeten zien hoe goed hij reageert op deze voeding!
Het wordt me gewoon veel te duur als ik meer vlees ga gebruiken, dus kies ik voor een alternatief.
En ik zie dat hij niets tekort komt, en op zijn tiende jaar prima is hersteld van twee heftige buikoperaties en inmiddels alweer in topconditie is.

Dus ik maak me totaal niet meer druk om het feit dat het te duur zou zijn, mocht dat een probleem worden, dan gaan we het menu aanvullen met andere voedingsmiddelen.
Totaal níet 'Barf' nee, maar wél vers gekookt en ik weet nog steeds precies wat ik geef en vooral waaróm ik dat doe.
Mijn liefde voor dieren gaat verder dan mijn eigen dieren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2061283
Staftime schreef: Nog even over paardenvlees.
Door het kopen van paardenvlees stimuleer je toch niet de paardenhouderij?
Want ze worden toch niet speciaal gefokt en gehouden voor de slacht?
Het gaat mij erom dat ik er zelf niet aan meewerk om de bio-industrie in stand te houden.
Wat hou ik in stand door het kopen van paardenvlees?
Verandert er iets als er ineens bijna geen paardenvlees meer verkocht zou worden?
Worden paarden dan ineens op een diervriendelijker manier gehouden?
Is een lastige en ik wil mijn 2cents wel geven hoor:

De paardenhouderij is er eentje van "het paard is een gebruiksmiddel". Ik doel nu even niet op die mensen die 1 paard voor de hobby hebben (al laat de houderij ook in die tak vaak zeer veel te wensen over), maar op de sport. Springen, dressuuur, mennen, western, het is allemaal hetzelfde liedje. Het paard moet in te zetten zijn voor de sport en als hij dit niet (meer) is door gebrek aan kwaliteit of gezondheidsproblemen, dan worden die paarden afgedankt.
Is je paard stuk, dan koop je een nieuwe. En is je paard stuk, dan moet óf iemand anders hem een goede oude dag geven met alle kosten van dien, of hij wordt geslacht.

Dus ja, ik vind dat als jij je hart zo bij dierenwelzijn legt, je geen paardenvlees kan voeren. Want het gros van de paarden die geslacht worden hebben een zeer on-paards leven gehad en worden bij de slager afgedankt voor een nieuwe die wel winstpunten kan genereren. Natuurlijk verandert dat niet als jij geen paardenvlees meer koopt, maar de bioindustrie houd ook niet ineens op te bestaan als jij je hond biologisch gaat voeren. Maar stel dat er totaal geen markt meer is voor paardenvlees, dan worden eigenaren gedwongen anders te gaan denken of hoe ze van hun wegwerpartikel af moeten komen. Dan gaat het ze opeens geld kosten ipv dat het ze oplevert.

Ik stel het natuurlijk wel héél erg zwart wit, er zijn ook gelukkig mensen die hun paarden wel paardwaardig houden, trainen en een oude dag geven. Maar als je voor jezelf wilt uitmaken of er een punt zit in wat ik zeg, moet je maar een googlen op maneges en pensionstallen voor de gemiddelde houderij-systemen en op marktplaats kijken naar hoeveel paarden er weggedaan worden en naar de slacht moeten als niet iemand anders voor het dier wenst te zorgen. Zoek dan op marktplaats bijvoorbeeld op "gezelschapspaard aangeboden". 

Succes met je keuze.
Door Staftime
#2062267
Bedankt voor je extra informatie over de paarden.
Ik moet voor mezelf nog even gaan uitmaken of ik dit wil voeren of niet.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik door het kopen wel of niet iets ondersteun dat ik niet wil.
Zolang ik nog twijfel ga ik het niet kopen.
Door saluki
#2062360
Uit onderzoek van Wakker Dier blijkt dat in één van de drie snacks paardenvlees zit verwerkt. Dit paardenvlees komt vaak van mishandelde en vermagerde paarden uit Latijns-Amerika. Onze gezonde paarden worden op hun beurt levend of dood geëxporteerd naar Zuid-Europa, waar veel meer paardenbiefstuk wordt gegeten dan in Nederland. Veel van deze handel is zinloos. Zo importeert Nederland evenveel paarden en paardenvlees als dat het exporteert. Transport van levende paarden is zeer stressvol.

Ja, er wordt wat gerotzooid met dieren, maar om een eerlijk stuk vlees aan je honden te geven is niet gemakkelijk.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2062382
Je zou ook nog biologische boeren in de buurt kunnen vragen voor organen. Als je zo bv aan runderorganen kan komen heb je weer een diersoort erbij (naast bio geit, bio kip en hert van Lupa) Mijn ervaring is dat de boeren die aan huis verkopen altijd wel organen willen apart houden als ze het weten voordat het dier geslacht wordt. Helaas geldt dat niet voor pens.

Hm paardenvlees is dus ook minder onschuldig dan ik dacht... Worden die paarden levend vervoerd naar Europa? Een kvv-fabrikant wist het leuk te brengen, de herkomst van hun paardenvlees was paarden van de steppe in Mexico. Klinkt leuk, maar is het dus niet.

Ja, liever wat minder diersoorten dan 'verkeerd' vlees!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door