Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wendi
#2087874
Ik heb Peter Kolster van okvlees gevraagd om zich te melden op het forum, hij weet echt erg veel en denkt daar goed over na. Het zou mooi zijn als hij die kennis wil delen. Ik volg hem ook op twitter en hij heeft met grote reglmaat interessante artikelen en wetenswaardigheden over de herkomst van ons vlees.
Nu maar afwachten of hij verschijnt want hij heeft het naar zeggen erg druk momenteel....
Door Marjet
#2088155
Wendi schreef: Ik heb Peter Kolster van okvlees gevraagd om zich te melden op het forum, hij weet echt erg veel en denkt daar goed over na. Het zou mooi zijn als hij die kennis wil delen. Ik volg hem ook op twitter en hij heeft met grote reglmaat interessante artikelen en wetenswaardigheden over de herkomst van ons vlees.
Nu maar afwachten of hij verschijnt want hij heeft het naar zeggen erg druk momenteel....
Oww, ik zou het geweldig vinden als die Peter wat zou kunnen betekenen voor onze barfende Luna. Meestal is het zo als je dit soort initiatieven bekijkt, helaas, alleen in Amsterdam/randstad, maar nu zag ik dattie in Ede zit! Vlakbij (ik woon in Wageningen).
Hartstikke leuk en informatief topic trouwens, dit.

Grappig hoe dat werkt, ik ben zelf sinds kort weer redelijk fulltime vegetarier (na lezen van dat boek 'Dieren eten', dat ik eerder noemde).
Maar het begon toch wel steeds meer te knagen dat het zo lastig is (lees: toch wel erg veel geld kost) om Luna volledig biologisch te laten barfen. En juist nu dit topic, waardoor ik me toch meer mogelijkheden ga onderzoeken om dat wel te doen. Leuk ook dat het zo leeft onder de barfers!
Door Staftime
#2088186
Ik denk dat het júist onder Barfers leeft.
Mensen die bewust omgaan met de voeding van hun dieren, trekken dat toch vaak verder door lijkt mij.
Mensen die gewoon makkelijk een bak brokken neerzetten van het eerste beste merk dat ze tegenkomen, denken echt niet na over de afkomst van de ingrediénten.
Door ~anna~
#2088228
Het is maar een heel kleine groep mensen die echt biologisch wil barfen.
Voor de meeste mensen die barfen is het toch vooral belangrijk dat het (betaalbaar) is, en dat ze vooral goedkoop kunnen inslaan.
Het is niet moeilijk om gangbaar te gaan barfen, het is vaak nog goedkoper dan een duurdere brok.
Wij die biologisch barfen of die het willen doen, hebben het vaak in alle opzichten moeilijker.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op do 18 aug 2011, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ulla
#2088238
ik wil best biologisch barfen, voor zover ik dat kan betalen, maar ik wil geen € 5,30 voor biologische runderreepjes ( lees vliesvlees ) betalen, als dat in mijn ogen bagger is, dan liever € 5,30 betalen voor bio-industrie runderspiervlees.
Door Staftime
#2088341
ulla schreef: ik wil best biologisch barfen, voor zover ik dat kan betalen, maar ik wil geen € 5,30 voor biologische runderreepjes ( lees vliesvlees ) betalen, als dat in mijn ogen bagger is, dan liever € 5,30 betalen voor bio-industrie runderspiervlees.
Als ik dan moet kiezen?
Dan betaal ik liever nog net iets meer, en dan voor mooi biologisch rundvlees.
Ik weet dat niet iedereen dit kán, maar omdat ik het wél kan, zal ik het dus ook niet laten.
Als ik de mogelijkheid heb om te kiezen voor diervriendelijke voeding voor mijn honden, dan maak ik die keuze zonder na te hoeven denken.

Ik krijg nml echt vreselijk last van mijn geweten als ik bio industrie koop.
En dat werd de laatste jaren steeds erger en erger.
Het liet me niet los, en ik bleef er over nadenken.
Sinds wij een cavia opvang runnen (waar we ook andere knagers en nijnen wel eens opvangen) is dat alleen maar erger geworden.
Diertjes die eenzaam en alleen binnen komen in kleine kooitjes.
Die diertjes krijgen via ons een beter leven, groter verblijf, een maatje om mee te slapen, spelen, knuffelen, eten.
En dan ga je steeds meer beseffen dat het vlees dat je eet en voert óók van zulke ongelukkige dieren komt.
En dat ik aan de ene kant er alles aan doe om de opvang diertjes gelukkig te maken, maar aan de andere kant geld uitgeef en meebetaal aan de vreselijke bio industrie.

Nou, ik slaap dan niet lekker meer.

En ja, soms wordt het even moeilijker met geld, ook wij hebben dat zo nu en dan.
En ja, dan geef ik toch echt tijdelijk wat vaker aardappels, zilvervliesrijst en macaroni etc.
Minder gezond? Misschien wel, maar misschien ook niet, want ís bio industrievlees wel zo gezond?
Ik denk zelf, dat het gezonder is om biologisch vlees te nemen met een deel plantaardig voedsel (meer graan/rijst/aardappel), dan puur op bio industrie vlees.
Ik kan iig met volle overtuiging zeggen dat het met onze honden nu een stuk beter gaat nu ze biologisch vlees krijgen, en dit aangevuld met wat meer plantaardig voedsel. Want ja, ik kan het meestal wel missen, maar er zijn ook bij ons echt veel periodes dat we keuzes moeten maken. Maar ik kies dan niet voor het meebetalen aan bio industrie, ik kies dan voor een goed dierenleven voor zowel de voedseldieren, als voor mijn eigen honden die het nml echt niet erg vinden om wat aardappeltjes en macaroni te eten. In tegendeel zelfs. En het gaat nog altijd voortreffelijk met ze.
Door ulla
#2088354
Je standpunt begrijp ik wel, ik denk er alleen iets anders over.
Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te voeren, groenten eieren, zuivel is al biologisch voor de honden.
Ik ben er van overtuigd dat er ook bio-industrie dieren zijn die een goed leven hebben, ik hoef alleen maar om mij heen te kijken.
Mijn dieren 3 dagen met aardappels etc, voeren is geen optie voor mij, 1 dag misschien oke, maar 3 nee.
Darf voeren, ik heb het gezien en geroken vandaag, voor een dag in de week oke,maar meer ook niet.
Zo hebben we allemaal onze eigen ideén over hoe of wat, en we laten elkaar in onze waarde, en dat is prima wat mij betreft.
Jij jou ideën ik de mijne, en nogmaals ik kan je heel goed volgen, maar het is voor mij 1 stap tever.
Door Anne in Zweden
#2088626
Ik denk dat ik toch ook de biologische reepjes liesvlees zou nemen in plaats van het bio-industrievlees. Qua voedingswaarde ligt dat waarschijnlijk minder ver uit elkaar dan je zou denken - zeg ik puur op gevoel hoor, ik weet het niet. Maar het lijkt me logisch dat dat mooie stuk rundvlees uit de bio-industrie net zo goed te lijden heeft gehad door slechte voeding, onnodige medicatie en gebrek aan beweging als bv. bio-industrierundernier of -lever.
Door Martine-Tom
#2088891
Hoe zit het eigenlijk met eend? Waar komt die vandaan en is dat nog een beetje diervriendelijk?
Door Mevroi Kruim
#2088953
Tamme eend niet. Da's ook gewoon industrie, net als tam konijn, tam parelhoen en de rest van de tamme beessies. Wilde eend heeft gewoon in het wild geleefd en is geschoten als het goed is.
Door Martine-Tom
#2088964
Hmm...nooit bij stil gestaan, wat ik voer staat niet specifiek als wilde eend aangemerkt dus dat zal wel tam zijn.
toch maar eens kijken naar wilde eend dan!
Door Mevroi Kruim
#2089038
Wilde eend heeft een behoorlijk uitgesproken geur en smaak. Niet alle honden zijn er van gecharmeerd, net als van andere wildsoorten, vooral duif en fazant zijn berucht.
Door Martine-Tom
#2089041
Duif eet hij niet, fazant wel, geit enzo ook, paard wat juist weer mild is (heb ik me laten vertellen) lust hij weer niet, tamme eend vind hij zalig in elk geval...
Door ~anna~
#2089067
ik heb weleens hagel gevonden in de lege etensbak toen de fazant kvv net op was.
Bij AH en soms ook bij Hanos hebben ze Label Rouge kip, bij de Makro koop ik weleens afgeprijsde bio kip.
Dan de poelier die steeds meer bio heeft, bijv bio kwartels die ook veel groter zijn.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2089458
martine-tom schreef: Hmm...nooit bij stil gestaan, wat ik voer staat niet specifiek als wilde eend aangemerkt dus dat zal wel tam zijn.
toch maar eens kijken naar wilde eend dan!
Herby heeft wilde eendkarkas, inclusief ingewanden. Daisy at tot nu toe alles (ook duif en fazant bijvoorbeeld), maar de wilde eendkarkas lust ze niet. Helaas. Ik geef de organen die erin zitten de schuld. Ze eet namelijk normaal fazantkarkas wel, maar die van Herby met ingewanden niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door