Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Oesje72
#2003504
Lippen van wat???
Sommige dingen moet ik nog even niet aan denken hoor, rustig aan opbouwen en dan komen we er vanzelf wel!
Hij vindt het paardenvlees erg lekker dus daar ben ik blij om. :biggrin2: (wie haalt er dan ook gelijk 25 kilo als je het nog nooit geprobeerd hebt?!!)
Hij moest wel weer even kijken wat het was hoor, wilde het eerst niet pakken..... (ik kreeg het al spaans benauwd) toen heb ik een stuk gepakt en het aan hem gegeven, hij pakte het voorzichtig van me aan, liep er mee weg en legde het neer; begon er aan te snuffelen, liep weer naar de bak waar hij de rest op begon te eten. Toen snelde hij zich naar het achtergelaten stuk vlees en begon het lekker op te peuzelen. (alhoewel; hap slik weg was het!)

Weer een stap dichterbij!  ::)
Door Benjy en Misty
#2003507
Oesje72 schreef: Lippen van wat???
Runderlippen.

Het probleem is toch vaker dat je grote hoeveelheden ineens moet afnemen om een leuk prijsje te kunnen betalen. Meestal lusten ze hier alles wel, vooral Misty maar Benjy kan nog wel eens kieskeurig zijn alhoewel het buiten weer andersom is. Daar is Misty degene die wel eens eten weigert.
Door miik
#2003727
Benjy en Misty schreef: Drogen heb ik ze nog niet gedaan. Dat gaat dus het volgende plan worden. Ik wil alleen graag kleine stukjes hebben om te belonen en denk niet dat ze gedroogd klein te krijgen zijn en dus een smerig karweitje in aantocht. :-X
Het makkelijkste is om ze in een boterham zakje te doen en dan een 1 of 2 uurtjes ofzo in de vriezer te leggen.
Als ze dan redelijk "stijf" zijn, maar nog niet keihard, kun je ze heel gemakkelijk- zonder geglibber in reepjes of brokjes snijden om te drogen !
Door miik
#2004050
Benjy en Misty schreef: He! Dank je wel voor de tip! Het zal dan vast makkelijker gaan inderdaad!
Jup ! En het stinkt ook een stuk minder  ;)
Door madeleine
#2004127
May Linn schreef: Herkenbaar van in het begin  :P
Moet zeggen dat ik nu een aardig systeem bedacht heb, waardoor het bijna niet meer kliederen is.
Ik zorg dat ik voldoende rode vleeskratten heb, daar gaan de dozen in om te ontdooien.
Als het zover ontdooit is dat ik het uit elkaar kan halen.
Dan ga ik eerst zakjes vouwen, dus 1 á 2 slagen het zakje omslaan en op elkaar stapelen, zoveel als ik nodig heb.
Het voordeel hiervan komt zo.

Dan pak ik de rode bak, verwijder de verpakking en haal het los van elkaar.
Daarna mijn handen wassen en drogen.
Dan pak ik de op elkaar gestapelde zakjes, de weegschaal en de mandjes uit de diepvries.

Dan 1 zakje op de weegschaal met de ene hand en met de andere hand schep ik het vlees erin.
Ik doe alles per kilo, dus dat is wel makkelijk.
1 van de 2 handen houd ik dus droog en zo blijft dus ook het zakje van de buitenkant droog waardoor ze niet aan elkaar vriezen.
Dan herhalen tot het vleeskrat leeg is.
Ik heb dan de vloer/aanrecht bezaait met volle open zakje.
Pak dan de mandjes van de diepvries. Vouw de volle zakjes om en stapel ze in de mandjes.
De mandjes gaan dan de diepvries in om in te vriezen.
Eenmaal ingevroren gaan de zakjes op hun plek in de vriezer.

Voila 1 krat leeg. Ik portioneer zo 100kg in uur, dat schiet tenminste op  :biggrin2:
Oh en die koude vingers, in het begin is het even koud merk ik, maar naar een tijdje voel ik er niks meer van.
Dus geen handschoenen ofzo hier.

Ik doe toch iets fout ergens, 20 kilo kost me zeker al een uur! :o
Door Linda_Bonbon
#2004954
madeleine schreef:
Ik doe toch iets fout ergens, 20 kilo kost me zeker al een uur! :o
Ik ben vorige keer samen met m'n moeder anderhalf uur bezig geweest met 10 kilo... Dus in totaal 3 man-uren voor 10 kilo.. Dus wij doen zeker weten iets fout haha  ;D Nou moet ik wel zeggen dat wij pas 2x een lading vlees hebben geportioneerd, dus wij moeten ons draai er nog een beetje in vinden denk ik :)
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op wo 04 mei 2011, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2005063
100 kg in één uur  ??? tjonge. Ik vouw ook altijd eerst de benodigde zakjes open en leg ze klaar, pak ook met links zakje en met rechts vlees zodat een hand schoon blijft, maak ze aan het eind achter elkaar dicht, maar dan nog. Ik ben blij als ik 10 kg in een uur redt. Effe rekenenen:  Er van uitgaande dat je minstens 10 minuten nodig hebt om 100 zakjes te vouwen (dat zijn er 10 per minuut, mij lukt dat zeker niet), en dat je ook nog zeker 10 minuten nodig hebt om 100 zakjes dicht te vouwen en in mandjes te zetten en vervolgens in de vriezer, dan houdt je maximaal 40 minuten over om 100 zakjes te vullen is 4 zakjes per minuut  :D. Maar dan moeten de kratten nog schoongemaakt.
Door pallas
#2005140
Ik ga nog steeds voor de barfkeuken mét lintzaag en grote vleesmolen optie.

Maar tot die tijd doe ik het nog maar met een bijkeuken van 2 vierkante meter en een werkplej ter grote van de deksel van mijn beschiede vrieskist :biggrin2:

Dus voorlopig nog de zakjes methode, gaat ook best lekker hoor. 100kilo in een uur red ik echter niet. Als alles ontdooid is zal 20 kilo wel gaan , maar veel meer niet vrees ik.
Door Lonaa
#2005219
Het ligt er een beetje aan wat het is...
Eerst aanrecht opruimen (is al niet zo groot)
Ik pak een doos/emmer/krat met vlees, leg mijn zakjes klaar, weegschaal erbij.

Als het karkassen zijn, gooi ik er een aantal in de weegschaal, totdat het +/-600 gram is (bijv. 4 konijnenkarkassen), die gooi ik in een zakje, zakje wegzetten. Volgende zakje, 4 karkassen erin (want 4 karkassen zijn ongeveer 600 gram), totdat de emmer/krat/doos leeg is. Dat gaat vrij snel. Met een minuut of wat is 10 kg weg.

Met spiervlees is het toch wat lastiger, dan moet je iedere keer 600 gram afwegen. Ik gooi vlees in de weegschaal, totdat het 600 gram is, zakje open maken, bak van de weegschaal, leeggieten in het zakje, zakje wegzetten.

Ik pak al het vlees met rechts aan, zodat mijn linkerhand (goeie hand) schoon blijft om de zakjes open te maken (zipzakjes) en weg te zetten.

Als ik het hele aanrecht vol zakjes heb, maak ik ze dicht, zo vacuum mogelijk, door ze te rollen en dan dicht te zippen. Stickertjes pakken, opschrijven wat het is, opplakken en in de vriezer.

Karkassen gaan zo makkelijk mogelijk gestapeld in de vriezer. Spiervlees maak ik platte pakketten van en die stapel ik op. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door