Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door May Linn
#2005436
pike schreef: 100 kg in één uur ??? tjonge. Ik vouw ook altijd eerst de benodigde zakjes open en leg ze klaar, pak ook met links zakje en met rechts vlees zodat een hand schoon blijft, maak ze aan het eind achter elkaar dicht, maar dan nog. Ik ben blij als ik 10 kg in een uur redt. Effe rekenenen: Er van uitgaande dat je minstens 10 minuten nodig hebt om 100 zakjes te vouwen (dat zijn er 10 per minuut, mij lukt dat zeker niet), en dat je ook nog zeker 10 minuten nodig hebt om 100 zakjes dicht te vouwen en in mandjes te zetten en vervolgens in de vriezer, dan houdt je maximaal 40 minuten over om 100 zakjes te vullen is 4 zakjes per minuut :D. Maar dan moeten de kratten nog schoongemaakt.
ok, ok de kratten zijn dan nog niet schoongemaakt  :P

Is idd zakjes vouwen, een kwartier ongeveer.
Zakjes mee naar de garage, samen met de weegschaal en voerbak voor op de weegschaal.
Alle dozen lagen in kratten te ontdooien, dus kwestie van omkiepen.
En dan vullen maar. Als de hele garagevloer bezaait ligt met gevulde zakjes, deze in de klaar gezette mandjes vouwen.
In de diepvries en klaar.

Moet ik wel zeggen dat ik heb over VSE eend (ruggen, nekken en koppen), dus grote stukken vlees.
En alles gaat per kilo ongeveer. Er gaan 3-4 ruggen in een kilo, 8-9 nekken enz.
Zo gaat dat best rap. Ik vind het ook leuk zo snel als mogelijk te werken  ;) :biggrin2:
Met orgaan en klein spul doe ik er ook langer over hoor.
Door Oesje72
#2005649
Lonaa schreef: Met spiervlees is het toch wat lastiger, dan moet je iedere keer 600 gram afwegen. Ik gooi vlees in de weegschaal, totdat het 600 gram is, zakje open maken, bak van de weegschaal, leeggieten in het zakje, zakje wegzetten.
Is het niet handiger om het zakje dan al gelijk op de weegschaal te zetten? Dat heb ik wel gedaan en dat ging eigenlijk wel oke. Zelfs de zakjes bleven (redelijk) schoon aan de buitenkant omdat ik ze een keer had omgevouwen. Daarna heb ik ze idd zo plat mogelijk gemaakt, dicht "geritst" , erop geschreven wat er in zit en hoeveel en daarna netjes in de vriezer.
Door Lonaa
#2005655
Oesje72 schreef: Is het niet handiger om het zakje dan al gelijk op de weegschaal te zetten? Dat heb ik wel gedaan en dat ging eigenlijk wel oke. Zelfs de zakjes bleven (redelijk) schoon aan de buitenkant omdat ik ze een keer had omgevouwen. Daarna heb ik ze idd zo plat mogelijk gemaakt, dicht "geritst" , erop geschreven wat er in zit en hoeveel en daarna netjes in de vriezer.
Dat werkt toch minder snel voor mijn idee.  :biggrin2:
Doe ik soms ook wel hoor, maar meestal krijg ik een kliederboel, valt dat zakje om ofzo. Of is de weegschaal al smerig..

Nee, ik doe het lekker op mijn eigen (onhandige) manier. Maar het gaat wel heel sneL!
Door Benjy en Misty
#2006250
Ik ben iemand die ook altijd het afweegt in de bakken en daarna in de zakjes gooi. Rugstukken weeg ik niet af, daar krijgen ze elk één van en gaan er dus 2 in het zakje. Soms zijn ze groter en krijgen ze dus wat meer en soms het tegenovergestelde.
Door Lonaa
#2006284
Benjy en Misty schreef: Ik ben iemand die ook altijd het afweegt in de bakken en daarna in de zakjes gooi. Rugstukken weeg ik niet af, daar krijgen ze elk één van en gaan er dus 2 in het zakje. Soms zijn ze groter en krijgen ze dus wat meer en soms het tegenovergestelde.
Ja, en met andere karkassen doe ik het ook ongeveer. ;)
Die weeg ik de eerste keer af, en dan gaan er bijv 4 of 3 in 600 gram, en dan verpak ik de rest op die manier zonder na te wegen.
Door madeleine
#2006652
Ik hou trouw het gewicht aan van de weegschaal  :biggrin2:
Dazzle is nog pup en dan vind ik het een nare gedachte als ze dan minder zou krijgen dan dat ze nodig heeft (ook al is het dan maar een dagje.. ) Maaja je moet een hobby hebben toch  :D
Door madeleine
#2138395
Linda en Kiri schreef: Ik voel hier een barfwedstrijdje aankomen :biggrin2:... Wie heeft het snelst 25 kilo vlees geportioneerd...hahahha
Met als prijs het proportioneren voor de anderen hahahah  :D
Door IraPablo
#2139990
Heb nog een tip om de lekkages te beperken;
als ik 25 kilo heb om te laten ontdooien of als ik m'n bestelling net binnen heb, gooi ik alles in zo'n grote plastic speelgoedkist. Bedoeld om het speelgoed van de kids snel op te kunnen ruimen. Die kunststof kisten heb ik hier voor bewaard. Werkt prima zo. Schatkist model met losse deksel. Je ruikt niets tijdens ontdooien. Losse kilo's vervoeren van berging naar keuken doe ik door de deksel even om te draaien en de losse verpakkingen daar op te leggen. Eenmaal in de keuken breng ik de deksel weer terug naar de kist.
Door Lonaa
#2139994
Ik heb zo'n grote waston van de action, die is wel open, maar die staat op het toilet altijd te ontdooien.  :biggrin2:

Niet omdat de hond het opeet, maar de katten wel! Inclusief plastic..
Door Marlies
#2142687
Hahaha, dat klinkt heel erg bekend! Ik heb tot dusver geportioneerd in de schuur, maar nu het weer kouder wordt gaat het denk ik wel erg lang duren voordat alles genoeg ontdooid is om te portioneren  ::)

Nog leuker trouwens.... 40 kilo paard netjes in zakjes van 1 kilo verwerken.
En nu zitten diezelfde 40 zakjes van 1 kilo weer helemaal aan elkaar gevroren in de vriezer  :'(
Door madeleine
#2142737
Ik gebruik altijd boterhamzakjes of diepvrieszakjes (er hoeft max maar 300 gram in) ze zijn hier nog nooit aan elkaar teplakt. Wat ik wel heb is dat ik het vlees er soms weer uithaal het zakje dan aan het vlees blijft zitten >:(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door