Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#2812473
Cindy de Wolf schreef: Ik denk echt dat jij een pech monster hebt. Het is dat het zo duur is om te versturen anders zou ik zeggen ik stuur mijn machine even naar je op. Want hier worden de nekken en haaskarkassen dus niet klein gemaakt.
Vind het echt zo sneu voor je! Dan is de lol er ook wel snel vanaf om te malen.

Graag gedaan, en gelukkig bij jou geen klachten vooralsnog. Houden zo!
Haha grapjas! Maar wel een lieve gedachte  :-*
Door Cindy de Wolf
#2812484
pike schreef: Haha grapjas! Maar wel een lieve gedachte  :-*
Nee serieus echt waar. Tis dat de NL verzendkosten zo duur zijn anders had ik dat echt gedaan. Dus mocht je ooit in de buurt van Den Haag zijn mag ja altijd bij mij komen malen ;)
Door tt-tjes
#2812496
Ik ben ook niet echt tevreden over mijn Kenwood. Kippennekken gaat goed, maar als ik haaskarkas wil malen dan moet ik ze toch eerst flink met een vuistje te lijf om ze te pletten anders gaat het echt niet lukken en hij begint dan ook te stinken.
Verder blijft er veel bot achter het mes hangen, zelfs kippennekken.
Ik moet hem ook meerdere keren helemaal uit elkaar halen als ik sta te malen, en dan heb ik het over 2 kilo kippennekken en 2 kilo vlees.
Ik denk er over om Amazon een mail te gaan sturen maar ik weet niet of ze dan kunnen zien dat ik er ook botten mee gemalen heb.
En daarbij, dan heb ik weer geen machine om eten voor Fjurdy te malen.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op zo 17 nov 2013, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door madonna
#2812535
Ik heb ook de Kenwood en heb de speciale schijf van Cindy en ben er erg tevreden over.
Vandaag ook weer 15 kg fazantkarkas gemalen.
Soms gaat het even moeilijk  stop er dan wat te veel in dan zet ik de machine even in zijn achteruit en dan maalt die weer super.

Misschien een rare vraag maar hebben de gene die problemen hebben het mes er wel goed in?
Had de eerste keer dat ik ging malen het mes ook verkeerd en ik had toen ook veel bot/vlees achter het mes zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2812613
Ik heb ook een kenwood van de nieuwe lichting.
Ik heb hem later dan Pike gekocht en de schijven zijn iets dunner dan die van Cindy, dus het is echt wel een nieuw model.

Maar hij doet het prima.
Ik had er eerst bang voor, maar ik draai er gewoon wilde eendenbouten doorheen, eendennekken, enz...  Ik maak gewoon zo klein dat het door de opening past, maar verder niet.
Met nekken heb ik nog geen ophoping gehad. Wel met de schijf van Cindy.  Als ik de gewone grote gatenschijf gebruik, dan loopt het wel vast, maar dat zal je denk ik met elke molen hebben als je bot wil malen.  Had ik met mijn handmolentje alleszinds ook.
Bij vb eendenbouten heb ik wel eens wat botophoping, maar dat is dan als alles gemaald is, niet zo dat ik tijdens het malen hem uit elkaar moet halen.  Er zit dan wel een beetje bot aan de randen, maar het ziet doorgaans niet zwart.  Die eendenboutjes hebben de voetjes er nog aan, dus dat is vrijwel kaal bot. Dat dan rond het mes kruipt vind ik niet zo vreemd.

Het enige wat hier ook niet goed ging, waren patrijsbouten.  Dat zijn nochtans erg kleine stukjes, maar erg pezig ook.  Dat zag je aan wat eruit kwam (gemalen), daar zag je de pezen zo in zitten. En in de molen was het dus ook voornamelijk pees dat vastzit. 
Maar huid van op de parelhoen, vind hij geen probleem. Nochtans dat er ook mensen zijn die zeggen dat huid malen geen goed idee is, omdat het zo taai is. 

Mijn ervaring is wel dat grote stukken malen net beter gaat dan kleinere stukjes.  Als hij ze aan 1 stuk door er doorheen kan trekken, kan het vlees minder snel vast gaan zitten omdat het allemaal aan elkaar vasthangt en geen bewegingsruimte krijgt anders dan door de schijf heen. Dan gaat het er vlotter doorheen dan als er kleine stukjes als het ware in het rond vliegen daar binnenin. 

Sommige zaken zijn wat te grof gemalen voor mijn katten met de schijf van Cindy. En dan kan het zijn dat ik het eerst daarmee maal om daarna nog eens na te malen met de grootste originele schijf.  Daar heeft de molen veel meer last mee dan de gehele stukken malen.  Je moet hem meer tijd laten om alles te verwerken.  Nochtans ligt dat niet aan de kracht, ah, nee het is al eens gemalen geweest op dat moment.  Hij heeft er gewoon minder grip op, alles kan eenvoudiger terug naar achteren komen ipv door de schijf heen.  Dat lukt hele stukken niet door de wokkel, maar gehakt glipt daar gewoon terug langs.
Uiteindelijk doet hij het wel, maar ik kan niet, zoals bij grote stukken, maar zonder nadenken blijven bijstoppen.  Ik moet hem de tijd gunnen en kijken dat ik meer beetje per beetje toevoeg.

Alleszinds, ik ben wel erg blij met mijn Kenwood molen.  Elke keer dat ik hem gebruik zeg ik weer hoe blij ik ermee ben.
Door lachnat
#2812675
Hier een kenwood 002 dus een nieuwere met de schijf van Cindy en behalve het zwarte wat de laatste tijd vaker vrijkomt dan in het begin ben ik er tevreden over.
Hij heeft al een lading kilo's gemalen en doet dat ook gewoon achter elkaar.
Maal altijd 3 a 4 kilo tegelijk (zoveel past in een "afwasbak" die ik alleen als opvangbak gebruik) dan gaat die uit elkaar en maal ik nog eens 3 a 4 kilo met een andere smaak.
Ook haaskarkas heeft die zonder probleem gemalen.
Het enige waar ik problemen mee had en de molen ook echt niet wilde malen waren biologische kip karkassen.

Alleen dat zwarte vind ik vreemd, hij heeft een jaar gedraaid zonder enige zwart af te geven en nu doet die dat dus steeds vaker.
Snap het niet en weet dus ook niet wat het is, ben er ondertussen wel achter dat het uit de molen komt, de achterkant van de worm is het zwartst....
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2812679
pike schreef: Waar het in zit dat weet ik ook niet. Zachtere botjes geven minder problemen, maar ook die draait hij met moeite en ik moet alles echt heel klein knippen. Ik denk toch dat de molens die tegenwoordig van de band komen met goedkopere materialen gemaakt worden. Een andere verklaring kan ik niet bedenken. En als iemand er ergens een koopt van de oude lichting gaat het goed. Alleen, je weet nooit of je een nieuwe krijgt of een oude.
Ik vind het ook wel heel raar als ik het zo lees. Ik heb een clatronic, die me nog geen 40 euro gekost heeft en die maalt zo te horen makkelijker dan jouw dure kenwood. Nou moet voor de clatronic alles ook wel vrij klein en om hem te sparen bewerken we alles ook van te voren met een vleeshamer. Maar met alle positieve verhalen over de kenwood zou jou molen toch niet minder mogen presteren dan mijn goedkope geval.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2812687
lachnat schreef: Hier een kenwood 002 dus een nieuwere met de schijf van Cindy en behalve het zwarte wat de laatste tijd vaker vrijkomt dan in het begin ben ik er tevreden over.
Hij heeft al een lading kilo's gemalen en doet dat ook gewoon achter elkaar.
Maal altijd 3 a 4 kilo tegelijk (zoveel past in een "afwasbak" die ik alleen als opvangbak gebruik) dan gaat die uit elkaar en maal ik nog eens 3 a 4 kilo met een andere smaak.
Ook haaskarkas heeft die zonder probleem gemalen.
Het enige waar ik problemen mee had en de molen ook echt niet wilde malen waren biologische kip karkassen.

Alleen dat zwarte vind ik vreemd, hij heeft een jaar gedraaid zonder enige zwart af te geven en nu doet die dat dus steeds vaker.
Snap het niet en weet dus ook niet wat het is, ben er ondertussen wel achter dat het uit de molen komt, de achterkant van de worm is het zwartst....
Dit zwart afgeven klinkt niet goed. Doe je iets anders dan het eerste jaar? Zou het slijtage kunnen zijn?
Zie je ergens slijtage? Je zegt dat het aan de achterkant is. Bij mij is het juist aan de voorkant. (ik heb het ook maar dan bij een handmolen)

Denk ik juist bijna overtuigd te zijn dat een Kenwood mijn keuze gaat worden lees ik deze ervaring.
Dat zwart is dus niet prettig. Vreemd dat hij dat in het eerste jaar niet heeft gedaan en nu wel zwart afgeeft.
Is dit met dezelfde snijplaat? Zou het iets te maken kunnen hebben met slijtage of met de mate van hoe vast je alles in elkaar zet/draait?

Mijn handmolen geeft ook zwart af en om die reden ben ik dus extra alert voor een molen die zwart afgeeft tijdens gebruik.
Door lachnat
#2812690
Zaniematsu schreef: Dit zwart afgeven klinkt niet goed. Doe je iets anders dan het eerste jaar? Zou het slijtage kunnen zijn?
Zie je ergens slijtage? Je zegt dat het aan de achterkant is. Bij mij is het juist aan de voorkant. (ik heb het ook maar dan bij een handmolen)

Denk ik juist bijna overtuigd te zijn dat een Kenwood mijn keuze gaat worden lees ik deze ervaring.
Dat zwart is dus niet prettig. Vreemd dat hij dat in het eerste jaar niet heeft gedaan en nu wel zwart afgeeft.
Is dit met dezelfde snijplaat? Zou het iets te maken kunnen hebben met slijtage of met de mate van hoe vast je alles in elkaar zet/draait?

Mijn handmolen geeft ook zwart af en om die reden ben ik dus extra alert voor een molen die zwart afgeeft tijdens gebruik.
Nee doe nog steeds hetzelfde. Slijtage is niet te zien behalve op de worm maar dat is minimaal vergeleken met mijn handmolen die maar 4 maanden dienst gedaan heeft.

Heb altijd de snijplaat van Cindy gebruikt dus ook dat is niet veranderd. Zet hem ook niet vaster dan in het begin, daarom vind ik het ook zo vreemd.
Zal er van het weekend een foto van maken nadat hij gedraaid heeft. Tot nu toe blijft het eigenlijk buiten het maalhuis komt niet in contact met het vlees dus vind ik het prima, ben ondertussen alleen hard aan het sparen omdat ik zelf een idee heb dat het binnenin niet goed gaat, het zwart moet ergens vandaan komen en ik heb het idee dat het uit de molen zelf komt.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2812693
Ik heb ook een kenwood. Vrij nieuw, zal een half jaartje oud zijn denk ik. Overgenomen van Nikki. Ik heb ook de schijf van Cindy.

Ik maal tot nu toe eendenek en -karkas, kippenek en -karkas, haaskarkas, konijnkarkas, ganskarkas.
Ik maak alles zo dat het door de opening kan maar hak niks in stukken omdat het dan beter zou malen. Vleugels keep ik in bij de gewrichten, zodat ik ze recht door het gat kan steken. Ik merk dat grotere stukken beter malen dan kleine stukken en dat beter bevroren makkelijker gaat dan vers. En dat alles beter erdoor komt als je juist de boel níet aandrukt maar het rustig door de wokkel laat opnemen. Zowel bij bot als bij vlees of orgaan.
Bij mij blijft ook pezig spul (vooral pens dat is eigenlijk niet te malen) achter en om het mes hangen. Tot zover dik tevreden.

Ik moet zeer regelmatig, bij elke kilo zo'n beetje, de boel uit elkaar halen en schoonmaken. Dat valt me tegen van deze machine.

Wat ik ook erg vervelend vind is dat ik veel zwartigs heb bij het schoonmaken, elke keer weer en het lijkt steeds meer te worden. Zowel bij het malen van bot, vlees als orgaan. Het zit altijd in het middelste gat van de schijf. Nooit om het mes of in de wokkel. Bij mij lijkt het er niet op dat het uit het apparaat komt, het lijkt eerder slijpsel te zijn die vrij komt tussen de gatenschijf en de punt van de wokkel waar je deze schijf opdrukt. Ik draai de boel handvast meer niet. Als de boel open moet heb ik soms de hulpsleutel nodig.

De schijf van Cindy is in het geheel wat minder glad dan de originele. De platte kant en ook de randen van de 3hoekige gaten zijn vrij ruw in vergelijking met de originele. Hebben anderen dat ook of zijn die mooi glad?

Cindy, hiermee wil ik niet beweren dat dit zwarte door jou schijven komt. Ik wil wel onderzoeken waar het vandaan komt, dus ik ga een dezer dagen nog eens malen met een originele schijf erin.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door