Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door koekje
#1956744
Ik heb idd een porkert, maatje 10. En ik heb een snijschijf van 12 mm.
Ik maal zelf voor Otje, want die weigert hele botjes en grotere lapjes vlees en orgaan te eten en doet nog wel eens graag moeilijk over smaken die niet door elkaar heen zitten (er zijn immers ook mensen die graag hun avond eten tot snot prakken met een vork).
Malen met de molen gaat goed (ik maal zelf niet meer, maar dat heeft te maken met mijn armen). Het is niet achterlijk zwaar en alles krijgt een goede consistentie. Let er wel op dat een dergelijke gietijzeren molen, want daar spreken we nu over, officieel niet geschikt is voor het malen van botjes. Neem dus altijd vrij zachte botjes (het hardste wat ik er in gooi zijn poten van kippen en konijnenbillen) en hak deze in kleine stukjes. Zet niet teveel druk op de molen. Gaat het te zwaar, draai dan even een stukje terug en blijf zoveel mogelijk in 1 rustig tempo aan het hengsel draaien.
De schijf van 12mm is precies goed voor Ot. Niet te fijn zodat ze af en toe nog wel het idee heeft dat ze iets te kauwen heeft, maar niet echt knagen. Ot is een vrij kleine poes en poezen hebben een kleiner hoofd. Ik denk dat een schijf van 14 mm erg geschikt is voor een tandloze hond.
Vleesbotjes die geschikt lijken te zijn voor een gietijzeren handmolen (hier eten ze geen wild, dus dat gaat er niet in):
- kip: nekken, karkasjes, vleugels, soms poten
- parelhoen: zie kip
- konijn: nekken (heb je meestal niet los), karkas, voorpootjes, soms billen (achterpoten), koppen dus niet
- kwartel: helemaal
- eend: nekken (denk ik), vleugels, karkassen/ruggen (kleinere stukjes hakken, zijn namelijk vrij hard), koppen mss ook, poten niet
- duif: helemaal
- fazant eten ze hier niet, maar ik denk dat het gelijk is aan eend
Ribben (geit, lam, etc) allemaal niet, hoe jong ook. Poten en dragende delen van grote vogels en grazers natuurlijk ook niet en rare botten als schouderbladen, koppen van grazers en borstbenen zou ik ook niet doen. Spiervlees en orgaan kan er allemaal wel in.

Voor andere merken en onderdelen ga ik met Tanja mee. Op E-bay kan je soms wel eens voor leuke prijsjes onderdelen vinden.
Door BaileyBeau
#1958149
Oh Dank jullie wel voor de reacties ! Ik reageer wat laat, want ben in Duitsland.

Ik kan bij En-Garde alleen van de westmark tot snijschijf 8 vinden, maar niet hoger. Van de porkert is ie er niet meer in snijschijf 12 en wat ik ook google, kan die snijschijf nergens vinden.
Ik kan me er ook totaal geen voorstelling bij maken hoe fijn of grof de botten eruit komen. Voor Bailey en Beau zou het fijn zijn om nog wat te kauwen, maar het gaat me erom dat Reza geen wondjes krijgt van evntuele scherpe botjes. Zo zie ik dat voor me dat het allemaal scherpe stukjes zijn.

Ik zat te kijken naar de Porkert 22, maar die moet je echt vastschroeven op een tafel of werkbank en dat heb ik niet. Wel een tafel maar dan maak ik zeker geen vrienden thuis.

Ik Heb wel gelezen dat de bevestiging van Alexanderwerk steviger is dan die van de porkert. Is de Porkert gelijk aan de Westmark of is die bevestiging gelijk ?

Hoevaak heb je nieuwe snijschijven nodig en heb je dan ook nieuwe messen nodig of is dat hetzelfde ? Zag nl messen staan, buiten de snijschijven om.

May Linn, hoe doe jij dat bij jouw Alexanderwerk ? Als jij nieuwe snijschijven of messen nodig hebt, waar koop jij die dan ? Ik kan nergens losse nieuwe onderdelen vinden, ook wel logisch aangezien ze antiek zijn, maar als ze bot zijn dan moet je toch iets. Hoevaak en hoelang kun je malen voor ze bot zijn ?
Bestel je dan compleet nieuwe schijven of messen, want dan kan ik het beste een zooitje kopen voordat er nergens meer Porkertonderdelen te verkrijgen zijn.

Ik wil idd alleen gevogelte (eend,parelhoen) en konijn gaan malen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1958297
Een snijschijf is een rond plaatje met gaatjes. Daardoor wordt het vlees geperst nadat het mesje het heeft gesneden. Ik vind de botstukjes niet scherp, want je voert immers vleesbot en geen kaal bot. Katten zonder kiezen kunnen geloof ik ook heel goed gemalen voer met snijschijf van 12mm eten, dus een hond zonder kiezen zou dat goed met 14mm moeten kunnen. De tandvleesbibbers worden vanzelf wat steviger als de kiezen eruit zijn.
Ik heb een porkert met zo'n vastzetschroef. Deze zet ik aan de eettafel (heb waterkering aan mn aanrechtblad), met speciaal rubberen dingetje ertussen ter bescherming van de tafel.
Ik heb een mesje bij de molen zelf gekregen en toen gelijk ook 1 extra besteld. Snijschijven hoeven in principe niet vervangen te worden, tenzij je een andere maat gaatjes wenst natuurlijk. Op mijn molen zit nog steeds het eerste mesje. Mocht dat bot worden, is het ook te slijpen met een wetsteen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1958376
Zoals koekje omschrijft, de snijschijven zijn niet scherp, dus worden ook niet bot  ;)
Het mesje kun je idd prima zelf slijpen, al is dat hier nog niet nodig geweest. We gebruiken hem nu anderhalf jaar.

Wel zorgen we er goed voor na gebruik.
Even goed afwassen met alleen water en schoon schuursponsje (afwasmiddel kan roestvorming geven) en dan afdrogen en laten nadrogen in de lucht.
En dan alle onderdelen, met een drupje (olijf)olie op een doekje, insmeren.
Door BaileyBeau
#1959021
Soooorrryyy ! maar ik heb toch nog een vraag  ::) :) Ik heb een Alexanderwerkmolen gezien waar ik op kan bieden, maar hoe doe je het dan met de snijschijven ? Passen de schijven van bijv. porkert daar ook op ? Heb begrepen dat de Porkertschijven wel op de westmark passen. Kun je nog ergens onderdelen bestellen van Alexanderwerk ?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1959144
BaileyBeau schreef: Soooorrryyy ! maar ik heb toch nog een vraag ::) :) Ik heb een Alexanderwerkmolen gezien waar ik op kan bieden, maar hoe doe je het dan met de snijschijven ? Passen de schijven van bijv. porkert daar ook op ? Heb begrepen dat de Porkertschijven wel op de westmark passen. Kun je nog ergens onderdelen bestellen van Alexanderwerk ?
Zitten er geen snijschijven bij?
Ik weet echt niet of die van een porket ook op een alexanderwerk passen.
Ook onderdelen weet ik niet.
Wel dat ze wel vaker op marktplaats aangeboden worden, zou je met een beetje mazzel voor een leuk prijsje nog een 2e erbij kunnen kopen voor de onderdelen als je wil.
Door BaileyBeau
#1959333
er zit maar 1 schijf bij, maar voor het geval dat ik toch een andere maat schijf nodig heb. Ik ga verder rondzoeken en nogmaals bedankt dat jullie me hebben geholpen. Ik ben weer een stuk wijzer en nu is de volgende stap dat ik het echt ga doen  ;)
Door Barf
#1959575
Lidas schreef: Ik ben ook net bezig en vind het ook verschrikkelijk ingewikkeld.(en met 7 totaal verschillende honden valt het toch al niet mee)
Hier spring ik even op in, wij hebben tien honden en het is puur een kwestie van ervaring. Op een bepaald moment kom je erachter dat je het vrijwel op de automatische piloot kan doen ;)
Wel moet ik erbij zeggen dat ik in het begin wel eens gedacht heb dat een bak brokken stukken makkelijker ging 8)
Nu zijn honden en bazinnetjes er helemaal op ingespeeld en loopt het op rolletjes ;)
Ik kan er nog steeds van genieten hoe lekker ze eten en hoe goed ze het erop doen, zeker omdat ze allemaal een grote achterstand hadden als voormalige zwerfhonden.
Door BaileyBeau
#1960094
Barf schreef: Hier spring ik even op in, wij hebben tien honden en het is puur een kwestie van ervaring. Op een bepaald moment kom je erachter dat je het vrijwel op de automatische piloot kan doen ;)
Wel moet ik erbij zeggen dat ik in het begin wel eens gedacht heb dat een bak brokken stukken makkelijker ging 8)
Nu zijn honden en bazinnetjes er helemaal op ingespeeld en loopt het op rolletjes ;)
Ik kan er nog steeds van genieten hoe lekker ze eten en hoe goed ze het erop doen, zeker omdat ze allemaal een grote achterstand hadden als voormalige zwerfhonden.
Super dat het nu goed gaat ! Ik ga ervan uit dat ik ook nog zover kom, maar voor het zover is moet je toch de nodige grenzen verleggen  :biggrin2:
Door Barf
#1960309
BaileyBeau schreef: Super dat het nu goed gaat ! Ik ga ervan uit dat ik ook nog zover kom, maar voor het zover is moet je toch de nodige grenzen verleggen  :biggrin2:
Ja het duurt even maar dan heb je ook wel wat voor je honden ;)
Ik ben heel blij dat ik jaren geleden die stap heb genomen en als je eenmaal door hebt hoe het werkt valt het allemaal wel mee, ook met meerdere honden.
Gewoon veel lezen en bij twijfels je vragen stellen.
Door Kiezebrink
#2097846
BaileyBeau schreef: Toen ben ik overgegaan op Tinlo en af en toe Alaska.
Dit ziet er super mooi uit, maar daar heb ik weer het gevoel dat ermee gerommeld moet worden, want na 1,5 dag in de koelkast ziet het er nog zo mooi en rood uit. Mijn gevoel zegt dan, er moet iets inzitten, want vlees verkleurt altijd. Mijn zwager heeft een slagerij en dat is echt vers, maar verkleurt toch echt als dat 2 dagen in de koeling ligt.
Namens Kiezebrink, de producent van Alaska Natural Dogfood, wil ik hier even op ingaan:

In Alaska zitten rode bieten verwerkt. Dit zit boordevol (rode) pigment. Dit verklaart waardoor het product ook na 2 dagen er nog roze uitziet. Er worden absoluut geen concerverings-, kleur- of geurstoffen toegevoegd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door