Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
#1945170
wolfdolf schreef: Dat zal wel kloppen, maar dat verschil gaat alleen over de concentratie vitamines, mineralen en vetten. Een verschil dat je ook vind tussen wilde dieren en dieren uit de bioindustrie.
De bouwstenen blijven hetzelfde, dus voor mij is het hetzelfde.
Tenzij je de bison met koe wil vergelijken, ;) kon ik alleen de verschil tussen konijnen vinden

100 gram--  wild konijn + tam konijn 
Water              74.51  -  72.82
Energy  kcal      114  --  136
Energy              477  -    569 
Protein            21.79-      20.05
Total lipid (fat)  2.32  -  5.55 -
Ash                  1.12-        0.72 
Calcium,            12      -  13 
Iron, Fe          3.20 -    1.57 
Magnesium,    29  -    19
Phosphorus,    226-    213
Potassium,      378    -  330 
Sodium, Na      50    -  41
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ZALM:

100 grams    wild salmon    gekweekte zalm
Water                  68.50  64.89
Energy  kcal          142      208
Energy  kJ              594      871
Protein  g          19.94      20.42
Total lipid (fat)      6.34      13.42
Ash  g                  2.5 4      1.13
Calcium, Ca  mg      12      9
Iron, Fe  mg          0.80      0.34
Magnesium, Mg      29      27
Phosphorus, P        200      240
Potassium, K          490      363
Sodium, Na              44      59 
Zinc, Zn  mg          0.64    0.36 4
Copper, Cu  mg    0.250    0.045
Manganese, Mn    0.016    0.011 
Selenium, Se          36.5      24.0
#1963754
Ik zie grote verschillen tussen kalf en rund, betekent dat dat jullie kalf en rund dus als 2 verschillende diersoorten tellen? En dan bedoel ik niet bij overgevoeligheden voor bepaalde dingen, maar als je diersoorten telt in je menu. Ik lees hier vaak dat je minimaal 5 verschillende diersoorten moet voeren, tel je dan kalf en rund als 1 of als 2 soorten??
#1964562
Ik tel ze allebei als rund; kalf is uiteindelijk een jong rund, dus de basis lijkt me hetzelfde. Kan me voorstellen dat in een kalf bepaalde voedingsstoffen nog niet helemaal tot ontwikkeling zijn gekomen, en dat kalf daarom in zekere zin "minderwaardig" is aan volwassen rund; het vlees staat er dan ook om bekend dat het magerder is dan volwassen rund (toch?).

Dus voor mij is het één soort. De meerwaarde zit 'm voor mij vooral in het borstbeen van kalf, dat zacht is en dus geschikt om aan de honden te voeren, die er ondanks de zachtheid toch lekker wat aan te knagen hebben. Omdat vrij grote honden heb, zijn nekken en kipkarkassen vaak een kwestie van hapsloekweg, ook kalkoennekken, en met een stuk kalfsborstbeen doen ze veel langer. Dus ik voer het voornamelijk omdat het voor de honden wat harder werken is.
#1966201
Ah ja ok, dat klinkt wel logisch ja. Dus dan zou kalf inderdaad hetzelfde zijn als rund.
Jammer, scheelt me weer een diersoort en de hond krijgt al zo weinig diersoorten  :-\

Naja, z'n huidige menu met 5 diersoorten is natuurlijk zowiezo wel al een stuk beter dan voorheen z'n smuldier met maar 2 diersoorten  :biggrin2:
#1966365
En hoe zit het dan met lam/geit/schaap? Als ik bv. lam bestel bij slagerij west, is dat dan een schaapslammetje of een geitenlammetje geweest?? Heb ooit hier gelezen dat iemand zei dat een babygeitje geen lam is maar dat is wel zo hoor  ::) dus vraag mij nu af wat voor diersoort dat dan eigenlijk écht is? Wordt lam dan wel als aparte diersoort getelt als je ook nog geit en schaap voert?
#1966376
Linda_Bonbon schreef: En hoe zit het dan met lam/geit/schaap? Als ik bv. lam bestel bij slagerij west, is dat dan een schaapslammetje of een geitenlammetje geweest?? Heb ooit hier gelezen dat iemand zei dat een babygeitje geen lam is maar dat is wel zo hoor  ::) dus vraag mij nu af wat voor diersoort dat dan eigenlijk écht is? Wordt lam dan wel als aparte diersoort getelt als je ook nog geit en schaap voert?
Volgens Van Dale is 'lam' het jong van een schaap - behalve in België, daar kan het ook het jong van een geit zijn. Maar in NL kun je er bij 'lam' van uitgaan dat het van een jong schaapje is.
Maar wat nou het verschil is tussen een schaap en een geit, voedingstechnisch bedoel ik..? Geen idee. Qua latijn zijn het twee verschillende soorten (capra - ovis), maar verder mekkert en stinkt het toch wel heel erg op dezelfde manier! ;D Misschien kan Dory weer een lijstje met voedingsstoffen per diersoort produceren?!
#1966384
Tja, ik heb bij een geitenboer stage gelopen, en daar heetten de babietjes toch echt lammetjes hoor  ;D En niet alleen bij 'mijn' geitenboer, maar in de geitenhouderij in het algemeen! Vandaar mijn verwarring :)
Maar als ik dus ergens 'lam' zie staan is het een jong schaapje geweest? Dus als ik bv lam en geit voer zijn het wel 2 verschillende soorten, maar als ik lam en schaap voer niet. Neem tenminste aan dat voor lam en schaap dan hetzelfde geldt als voor kalf en rund :)
Door 202Spots
#1966471
Linda_Bonbon schreef: Tja, ik heb bij een geitenboer stage gelopen, en daar heetten de babietjes toch echt lammetjes hoor  ;D En niet alleen bij 'mijn' geitenboer, maar in de geitenhouderij in het algemeen! Vandaar mijn verwarring :)
Maar als ik dus ergens 'lam' zie staan is het een jong schaapje geweest? Dus als ik bv lam en geit voer zijn het wel 2 verschillende soorten, maar als ik lam en schaap voer niet. Neem tenminste aan dat voor lam en schaap dan hetzelfde geldt als voor kalf en rund :)
Lams vlees heeft in verhouding met volwassen schapen vlees meer voedingswaardes dan dat de kalfsvlees met de rundvlees heeft.
Kalfs spier vlees word niet aangeraden om als barf onderdeel te geven.
#1966484
Tja, dat kalfsgehakt had ik besteld bij slagerij west, deels voor mezelf en deels voor de hond. Maar volgens mij is het toch al bijna op dus dan gaat ie over op rundvlees :)

Ok lam en schaap hetzelfde dier, duidelijk. Bedankt :)
#1966492
202Spots schreef: Lams vlees heeft in verhouding met volwassen schapen vlees meer voedingswaardes dan dat de kalfsvlees met de rundvlees heeft.
Kalfs spier vlees word niet aangeraden om als barf onderdeel te geven.
O echt? Dat wist ik ook niet. Waarom wordt dat afgeraden?
Door 202Spots
#1966837
Anne in Duitsland schreef: O echt? Dat wist ik ook niet. Waarom wordt dat afgeraden?
omdat het spiervlees van 'n kalf veel minder voedingswaardes heeft dan rundvlees.
kalfs orgaan is wel goed om te geven om te geven, en schouderblad vind ik 'n goeie recreatie bot.

zie ook van eerdere topics:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg276412

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg491769

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg452496

Of type hier wat je wil vergelijken en zie waar het verschil is.
http://www.nutritionanalyser.com/food_composition/
#1967034
Thanks!

Trof in een van de links ook de argumenten aan die ik zocht voor een discussie met barfleveranciers hier in Duitsland, die hart als spiervlees verkopen "omdat het hart een spier is hoor, echt waar!"  ::)

Ik had een tijdje geleden 5 kg kalfsvlees gekocht in de aanbieding; dat is nu op, en ik koop het dus ook maar niet meer. Weer wat geleerd!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door