Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1950356
Ik heb antwoord gekregen van alaska op men vraag welke groenten ze gebruiken in de groentenmix.
Boerenkool erwten en wortel zitten erin. Ik moet zeggen dat als hij alaska eet zen ontlasting beter is dan als hij geen groenten krijgt.
Boerenkool ken ik wel niet nog nooit zelf gegeten :) maar dat moet hier wel te vinden zijn he :).

Ik ga nu nog even door met konijn voeren maar zou als eerste diersoort makreel willen gaan testen omwille van de goede omega 3 vetzuren.
Kan ik ervanuit gaan als makreel goed gaat hij ook zalm sardien enzo ook goed zal verdragen of moet dit ook afzonderlijk getest worden.
#1950364
Ben zelf met Reus ook nu net met vis begonnen, de DA adviseerde mij om (voor de zekerheid) toch zalm en makreel los van elkaar te proberen.

Over de boerenkool, zo zie je maar weer dat 'jullie Belgen' toch een ander volkje zijn  ;) Boerenkool is een groente die behoort tot de ouderwets hollandse kost, lekker in stamppot (=gemengd met gekookte piepers, eh, aardappels) met een flink stuk worst en spekjes.  ;)  Grappig dat ze dat in hondenvoer stoppen, maar waarom ook niet natuurlijk.
#1950728
Patj88 schreef: Ik heb antwoord gekregen van alaska op men vraag welke groenten ze gebruiken in de groentenmix.
Boerenkool erwten en wortel zitten erin. Ik moet zeggen dat als hij alaska eet zen ontlasting beter is dan als hij geen groenten krijgt.
Boerenkool ken ik wel niet nog nooit zelf gegeten :) maar dat moet hier wel te vinden zijn he :).

Ik ga nu nog even door met konijn voeren maar zou als eerste diersoort makreel willen gaan testen omwille van de goede omega 3 vetzuren.
Kan ik ervanuit gaan als makreel goed gaat hij ook zalm sardien enzo ook goed zal verdragen of moet dit ook afzonderlijk getest worden.
Zou het wel aan de groenten liggen?  Toen Nena hier nog Alaska at merkte ik op dat haar drollen ook vaster ( lees steviger - harder) waren en dat weet ik aan een hoger percentage bot dat er waarschijnlijk in verwerkt zit...  Maar ik kan mis zijn natuurlijk.
Als Nena gewoon groenten bij haar barf kreeg had ze dat immers niet.
#1950851
Veerle-scrappyToo schreef: Zou het wel aan de groenten liggen?  Toen Nena hier nog Alaska at merkte ik op dat haar drollen ook vaster ( lees steviger - harder) waren en dat weet ik aan een hoger percentage bot dat er waarschijnlijk in verwerkt zit...  Maar ik kan mis zijn natuurlijk.
Als Nena gewoon groenten bij haar barf kreeg had ze dat immers niet.
Ik weet niet precies of het de groenten zijn die het doen maar vind het wel een goed product.
Zelf samenstellen is natuurlijk beter maar ik vond niet meer zo makkelijk konijnendelen.
Ik zal blij zijn als ik een menu heb van verschillende diersoorten :)
#1950886
Patj88 schreef: Ik weet niet precies of het de groenten zijn die het doen maar vind het wel een goed product.
Zelf samenstellen is natuurlijk beter maar ik vond niet meer zo makkelijk konijnendelen.
Ik zal blij zijn als ik een menu heb van verschillende diersoorten :)
Hier wordt het ook altijd met heel veel smaak opgegeten en zoals ik al zei, mooie stevige  ;)  drolletjes.
#1958387
Hallo iedereen,

Hier ben ik week met een wekelijkse update :)

Deze week is goed verlopen stoelgang ok en weer 500gr bijgekomen.
Nu begint hij mooi te staan niet meer zo mager.:)
De schilfers zijn nog niet weg en hij krijgt soms ook opstoten van schilfers.
Dan heeft hij enkele dagen zeer veel schilfers.

Verschillende mensen hier zeiden me al dat hij vermoedelijk geen voedselallergie heeft omdat hij niet overdreven jeuk heeft en enkel schilfers.
Omega 3 tekort werd me gezegt...

Ik heb hierover gesproken met de verkoper waar ik mijn kiezebrink en alaska ga kopen.
Hij is geen barfer maar wel pro-vers.
Hij raadde me ook aan om vette vis te gaan geven.
Ik geef 1.5kg per dag 250gr daarvan zou ik nu zalm willen gaan geven.
Dus hoofdzakelijk nog konijn maar met 250gr zalm.
Om zo de omega 3 in orde te brengen.
Ik zal wel de eerste dagen moeten opbouwen ik gaf hem vanmorgen 125gr zalm kiezebrink-mix en dat was vanavond al te zien aan zen ontlasting.
Zwakke darmen heeft hij dus wel. :(
Rustig opbouwen nu en dan hopen dat het betert met de schilfers.

Ik weet dat ik nu men eliminatie verstoor maar ga het risico toch nemen.
Ik wil een aantal weken konijn met zalm gaan geven en dan pas een andere diersoort erbij.

Graag had ik natuurlijk ook jullie mening :)

Groeten Peter
#1959232
Ik weet niet of je nu al kunt zeggen dat hij zwakke darmen heeft. Ik neem aan dat je hem zalmmix heb gegeven? Dat is zo baggervet, logisch dat je hond daar op reageert qua ontlasting. Hij is ook nog niet zoveel gewend. Ik zou zelf voor visolie hebben gekozen. Omdat dit puur meer omega 3 vetzuren bevat en ik bovendien niet zo dol ben op zalm, aangezien dit vrijwel altijd afkomstig is uit kwekerijen. En tenzij dat biologische kwekerijen zijn (en daar zijn er maar weinig van en dat vermoed ik dus ook niet), dan krijgt je hond toch veel ballaststoffen binnen en relatief toch weinig omega 3 vetzuren.
#1959832
Lizzy schreef: Ik weet niet of je nu al kunt zeggen dat hij zwakke darmen heeft. Ik neem aan dat je hem zalmmix heb gegeven? Dat is zo baggervet, logisch dat je hond daar op reageert qua ontlasting. Hij is ook nog niet zoveel gewend. Ik zou zelf voor visolie hebben gekozen. Omdat dit puur meer omega 3 vetzuren bevat en ik bovendien niet zo dol ben op zalm, aangezien dit vrijwel altijd afkomstig is uit kwekerijen. En tenzij dat biologische kwekerijen zijn (en daar zijn er maar weinig van en dat vermoed ik dus ook niet), dan krijgt je hond toch veel ballaststoffen binnen en relatief toch weinig omega 3 vetzuren.
Ik snap wat je bedoelt lizzy wel vind ik het raar dat die verkoper me  aanraad om vis te gaan geven en me deze verkoopt ( vrij goedkoop)
Als ik zelf eerst van plan was om een dure fles visolie te gaan kopen.
Ondertussen is de stoelgang ook weer ok hoor ik bouw de hoeveelheid langzaam op en wil maximum 250gr zalm gaan geven.
Ik kan er ook zalm-biefstukken kopen maar deze waren er nu niet vandaar de kiezebrink mix.

Over die ballaststoffen heb je een punt maar dat hebben we toch tegenwoordig bij al onze voeding en is moeilijk te controleren... bv water vervuiling bij wilde vis en vis gevangen op zee ...  :-\

Ik hou hem goed in het oog en moest hij fout reageren stop in ontmiddelijk met de zalm :)
#1965409
Hallo iedereen,

Hier ben ik weer met een update.

Vandaag update week 6 :)

Deze week kreeg jasco weer 1.5kg/dag 250gr hiervan was zalm de rest konijn.
Hij is weer wat bijgekomen en staat nu op 35kg.
Hij is in de rui, vandaag heb ik hem toch even geborsteld, er zijn veel dode haren vanaf gekomen.
Zen schilfers lijken een beetje onder controle er zijn er nog maar vandaag waren er minder dan de rest van de afgelopen weken. :)
Zen stoelgang is goed ook na het toevoegen van de zalm. :)

Wat ben ik blij dat ik met verse voeding begonnen ben!

Groetjes Peter
#1965431
Lizzy schreef: Wat goed joh! Nou, dit gaat zeer beslist de goede kant op! Hoeveel weken nog voor je het eerste nieuwe vlees gaat toevoegen?
Ik dacht zeker nog  2 weken hoofdzakelijk konijn te gaan geven met een beetje zalm toegevoegd.Zoals ik deze week deed.
Daarna eend toevoegen aan het menu dit voor 2 weken of misschien wat langer.

Daarna hert,geit,schaap,paard en ook is apart pens gaan testen ik wil beginnen met schapenpens.
Ook in de vis zal ik afwisselen met haring,makreel en zalm.

Groeten krijgt hij nu binnen door de alaska die hij eet daar zit boerenkool,wortel en erwten in.
Pompoen is de eerste groente die ik hieraan ga toevoegen ik dacht dat dit ook en goeie groente was om mee te starten.

Net zoals jij me al eerder zei Lizzy ben ik er nu van overtuigd dat men hond vooral slecht reageerde op de granen in zen brokken.
Al heb ik wel wat angst om kip en rund te gaan gebruiken in mijn menu maar jij hebt me ook al gezegd dat honden niet bepaald meer reageren op kip en rund dan op andere diersoorten... dus zal ik dit ook maar gaan testen he :)

Nogmaals bedankt voor alle tips die ik al gekregen heb :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door