Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1934375
May Linn schreef: Is idd een goeie tip die Ulla zeg, wilde ik ook roepen.
Konijn is idd mager en evt mag je nog steeds naar wel meer per dag.

Waar ik vooral op zou letten is of zijn bespiering goed is en niet afneemt?
Is dat zo dan is hij niet te mager, want hij verbruikt (nog) niet zijn reserve's de spieren  ;)
Toch is het natuurlijk wel prettig als hij wat meer reserve heeft, zou dus proberen om nog wat meer te voeren en miss dat je ook aan vetter vlees of niertjes met vet kan komen.

Ter vergelijking, de jonge kruising mechel hier at rond een jaar tussen de 1200-1400gr per dag met 28kg. Dat had hij echt nodig om niet te mager te worden en dan at hij wel alle diersoorten.
Dus nog iets verhogen voor jou jonge actieve hond is niet raar, zeker niet met mager vlees  ;)

Zou dus nog wel even doorgaan met het eliminatie-dieet, je bent nu net mooi op weg.
De ontlasting verandert als 1 van de eerste dingen, de vacht duurt best een tijdje vaak voordat die weer helemaal mooi is op vers.
Wel zou je al wat verbetering moeten zien na die weken eliminatie.
Maar echt een mooie vacht zie na 1 á 2 rui-beurten, je zult verbaasd staan  :biggrin2:

Over de pens, pens is niet compleet. Compleet is een heel prooidier, als je daar de vitamine's en mineralen naast die van pens legt zie je heel duidelijk verschil.
Ik geef 10% pens, maar ben ook geen tegenstander van 1x per week een pensdag houden wat meer mensen doen.
2-3 dagen in de week vind ik echt teveel.
Zeker als je kijkt naar het prooidier model, pens is maar een gedeelte van een herkauwer en geen 1/3 van het hele dier.
Het meest is spiervlees, dan bot en dan pens, lever, hart, nier. Vandaar hier de percentages tussen de 40-50% vleesbot (goed bevleesd), 15-20% orgaan (waarvan de helft pens) en de rest spiervlees. Evt groente naar keuze.

Hertenpens heb ik geen adres voor, miss heeft lupa dat weleens?
Geitenpens en lamspens koop ik via Slagerij West in Rotterdam, Orinake hier van het forum komt uit België en gaat daar af en toe wel heen.
Miss kan zij je ook verder helpen aan andere adresjes.
Hoi may linn,

Je had me verlede week al aangeraden om meer te gaan voeren en je had dus gelijk hoor :)
Zijn bespiering is nog steeds ok hij is wel mooi bespierd. Heb je de foto's gezien?
Wat de pens betreft ik had het gelezen en stelde het in vraag, ik zal dus ook de percentages van barfplaats respecteren als ik pens begin  te voeren.
We gaan al week 3 in aan het einde van deze week zit ik 1/4 ver in men eliminatiedieet :)
Verder gaat alles goed hier.
Ik voer ook nog 2 keer per dag hoe denk je hierover?
Het is eigenlijk gewoon uit gewoonte van toen hij brok kreeg.
Het wordt gezegd dat als je brok geeft je best 2 keer kan voeren ivm een maagtorsie bij te groete hoeveelheden brok.

Bij barf ligt dit wellicht anders?  :-\

Groeten en bedankt voor je reactie
#1934401
Patj88 schreef: Hoi may linn,

Je had me verlede week al aangeraden om meer te gaan voeren en je had dus gelijk hoor :)
Zijn bespiering is nog steeds ok hij is wel mooi bespierd. Heb je de foto's gezien?
Wat de pens betreft ik had het gelezen en stelde het in vraag, ik zal dus ook de percentages van barfplaats respecteren als ik pens begin te voeren.
We gaan al week 3 in aan het einde van deze week zit ik 1/4 ver in men eliminatiedieet :)
Verder gaat alles goed hier.
Ik voer ook nog 2 keer per dag hoe denk je hierover?
Het is eigenlijk gewoon uit gewoonte van toen hij brok kreeg.
Het wordt gezegd dat als je brok geeft je best 2 keer kan voeren ivm een maagtorsie bij te groete hoeveelheden brok.

Bij barf ligt dit wellicht anders? :-\

Groeten en bedankt voor je reactie
Hoi Peter,

Ja heb de foto's gezien van je kanjer. Mooie hond, vooral die ogen!
Ik vind hem van de foto af goed gespierd en niet te mager.
Wel nog wat slungelig, maar is ook nog jong dus dat komt vanzelf goed.

Met die hoeveelheid zou ik ook nog 2x per dag voeren.
Niet zozeer vanwege maagtorsie, want zijn heel weinig feiten over bekend.
Het kan gebeuren bij een lege maag en een volle, lastig inschatten dus.
Rust na het eten lijkt me altijd gezond, dus echt aanpassen vanwege maagtorsie-risico lijkt me heel lastig  ;)

Wel zou ik bij een jonge hond die best veel eet, 2x voeren omdat ze dat vaak nog wel nodig hebben.
Daarnaast vind ik het ook gevoelsmatig wel prettig dat ze geen 1 1/2 kilo of meer per keer krijgen.
Sommige mensen blijven 2x voeren, andere gaan naar 1x. De meningen zijn dus verdeelt.
Ikzelf voer 1x, alleen de oudste die leverproblemen heeft krijgt 2x. De jongste van 10 maanden eet nu net ook 1x per dag, maar krijgt maar 600-700gr.
Het is dus maar net wat je wil en handig is :)

Groetjes Peggy
#1934446
Ok ik ga dus even door met 2 keer per dag voeren.
Ik denk eraan om ook te blijven malen gewoon voor mezelf gevoelsmatig vind ik het beter.
Ik overweeg de aankoop van een grote vleesmolen (tweedehands wel te verstaan)
#1936877
En we zijn volop aan het ontgiften!!!

Zen vacht stinkt weer verschrikkelijk en hij lijkt wel meer huidschilfers te hebben.
Tijdens de borstelbeurt van vanmorgen kwamen er veel dode haren mee hij is dus aan et verharen.
Ik hoop dat hij nu effe lekker doorgaat met ontgiften en verharen en dat de komende weken resultaat te zien zal zijn!
#1939031
Hallo,

Jasco is de 800gr die hij kwijt was weer bijgekomen :).
Ik voer nu 3.75% van zen ideale gewicht.

Maar heb een ander probleem.
Ik zit bijna door men voorraad heen.
Hele konijnen heb ik nog niet gevonden voor volgende week.
Ook kiezebrink hier in belgië zit zonder.
Kan ik kiezebrink konijnmix gaan geven aangevult met nier en lever mag ik ook hazenvlees als konijn beschouwen?
Indien dit niet goed is moet in de winkelrekken van de makro gaan plunderen maar dit is steeds een prijzig verhaal.

Groeten Peter
.
#1939057
dan zou ik gaan voor de mix van kiezebrink. je kan geen andere kvv's krijgen die puur konijn zijn?

of  je ook haas kan geven.. als  je je echt aan je elaminatie dieet wilt houden, dan moet je dat niet doen. gewoon omdat ik vind dat als je je iets voorgenomen hebt om het op een bepaalde manier aan te pakken, dat je het dan ook moet doen. maarja, praktische problemen vragen soms om verandering van plannen.

hoe gaat het trouwens met Jasco nu? en heb je hem al eens ongemalen konijn gegeven?
#1939092
nienk schreef: dan zou ik gaan voor de mix van kiezebrink. je kan geen andere kvv's krijgen die puur konijn zijn?

of  je ook haas kan geven.. als  je je echt aan je elaminatie dieet wilt houden, dan moet je dat niet doen. gewoon omdat ik vind dat als je je iets voorgenomen hebt om het op een bepaalde manier aan te pakken, dat je het dan ook moet doen. maarja, praktische problemen vragen soms om verandering van plannen.

hoe gaat het trouwens met Jasco nu? en heb je hem al eens ongemalen konijn gegeven?
Ik kan momenteel aan kiezenbrink en alaska komen de kiezebrink krijgt hij al bij men zelf samengestelde menus
ik vind in de kiezebrink wat te weinig spiervlees zitten daarom wou ik dit aanvullen met hazenvlees van kiezebrink.
omdat haas en konijn toch niet zoveel verschillen dacht ik.
kiezebrink mix bestaat uit 70% karkas 15% hart 15% long.
ook nier en lever van kiezebrink kan ik nog aankopen.
anders word het nog eens een duur weekje met konijn voor menselijke consumptie...

Nee nog niet een heel konijn gegeven.
Vandaag kreeg hij wel wat grover gehakt niet meer gemalen. maar wel gezorgd dat al het bot klein gemaakt is
#1939148
Limpy´s aai-assistente schreef: Kun je in belgië bij jou in de buurt aan haaksbarf of tinlo komen? Die hebben ook een konijnen-versie.
Tinlo ga ik vragen om te bestellen waar ik men kiezebrink aankoop.
Haaksbarf is me te duur voor een hond die 1.5kg per dag eet.
#1939155
Patj88 schreef: Tinlo ga ik vragen om te bestellen waar ik men kiezebrink aankoop.
Haaksbarf is me te duur voor een hond die 1.5kg per dag eet.
Kan ik me iets bij voorstellen, maar dan is tinlo ook wel een stuk duurder in vergelijking met alaska en kiezevrinkmix
#1939157
nienk schreef: alaska heeft toch ook konijn? al zit daar wel groente bij in.

begrijp dat het spannend is hoor, maar hoop dat je het binnenkort aan durft om jasco te laten knagen!
De stukjes bot in zen ontlasting deze week baren me zorgen nienk.
Ook was de laatste lading konijn dat ik had van slechte kwaliteit naar mijn mening.
Het waren volgens mij oudere moederdieren veel vetter maar ook grotere en hardere botten.
Knagen laat ik dan liever doen bij een zacht jong konijntje.
Het rare is dat ik eerder dank aan een prooidier dan aan een gevilt konijn :s.
De vacht pakt toch ook stukjes bot in?

Dit komt echter niet in huis hier men moeder smijt me de deur uit als ik prooidieren ga kopen :d
De da gaat hier net buiten ze was blij te horen dat het beter is met jasco.

Zij raad aan om kip en rund te vermijden in de toekomst maar lizzy zei me dat ik het toch is moest testen om zeker te zijn of ze problemen geven.
Na men eliminatie ga ik eerst eend, hert, paard, schaap, geit en zalm testen pas daarna rund en kip.
Vandaag waren er weinig schilfers te zien ik heb hem deze week wel al eens grondig geborsteld ik heb zo en zachte borstel voor op de stofzuiger den zuig je ook vuil en schilfers van de huid. Dit was vandaag wel duidelijk te zien.
#1939216
okee, dan begrijp ik goed dat je wilt wachten!

de volgorde van je diersoorten klinkt goed, zo wil ik het met Reus ook ongeveer gaan doen.

rund en kip uiteindelijk testen wil ik inderdaad ook, het zou gewoon erg fijn zijn als de hond het weer kant eten, het is makkelijk te krijgen en goedkoop (in vergelijking tot eend/konijn/hert), dus het helemaal bij voorbaat al weg laten ga ik ook niet doen.

hoop dat je aan Tinlo kan komen,  Reus doet het daar al een paar maanden mee, en ik vind het een erg mooi product.

fijn dat het beter gaat met Jasco, qua gewicht en schilfers! weet zo goed hoe het is, jonge hond, weinig ervaring met vers voeren en hondenkwaaltjes. en dan wel de zorgen dat er iets met je maatje is, ik leef met je mee! Ik begin nu echt verschil bij Reus te merken, in alles. dus, voor jou, kwestie van doorzetten!!
#1939484
nienk schreef: okee, dan begrijp ik goed dat je wilt wachten!

de volgorde van je diersoorten klinkt goed, zo wil ik het met Reus ook ongeveer gaan doen.

rund en kip uiteindelijk testen wil ik inderdaad ook, het zou gewoon erg fijn zijn als de hond het weer kant eten, het is makkelijk te krijgen en goedkoop (in vergelijking tot eend/konijn/hert), dus het helemaal bij voorbaat al weg laten ga ik ook niet doen.

hoop dat je aan Tinlo kan komen,  Reus doet het daar al een paar maanden mee, en ik vind het een erg mooi product.

fijn dat het beter gaat met Jasco, qua gewicht en schilfers! weet zo goed hoe het is, jonge hond, weinig ervaring met vers voeren en hondenkwaaltjes. en dan wel de zorgen dat er iets met je maatje is, ik leef met je mee! Ik begin nu echt verschil bij Reus te merken, in alles. dus, voor jou, kwestie van doorzetten!!
Ja aan tinlo moet ik normaal wel kunnen aankomen. Iemand van op de hondenschool voert hiervan de eend ze is ook net gestart met verse voeding.
Het elimineren maakt het nog moeilijker he ik zal blij zijn als ik een menu kan gaan maken van 5-7 diersoorten.
Al zal dit nog even duren he ...
Soms denk ik erwel aan om de eliminatie te stoppen en gwn vers te gaan geven in de al eerder vermelde diersoorten.
Maar ook men DA heeft me vandaag nog gezegt dat ik moet doorzetten nu.
Ze sprak me wel weer over brok met eend en hert of met zalm maar daar heb ik voor bedankt :biggrin2:
Het is wel fijn ervaringen te kunnen delen hier ;) Heb al veel gehad aan de reacties hier in mijn topics ;)

Bij deze iedereen nogmaals bedankt ;)

Groeten Peter
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door