Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#1903240
nienk schreef: hier op BP wordt veel gezegd dat een eliminatie dieet de eerste 6 weken moet bestaan uit iets wat de hond nog nooit gehad heeft, maar mij da zei dat dat niet per se noodzakelijk is, maar het is wel gewenst dat het een diersoort is die de hond niet heel gewoon is. dat werd dus konijn (heeft ook te maken met de rest van reus zijn klachten, daar moet je het topic maar even voor lezen. konijn = koud)

- de eerste 6 weken geef je 1 diersoort, en ook echt alleen dat. dus geen koekjes, kluifjes, tussendoortjes, ieder hapje anders dan het dieet kan de boel verprutsen. Reus mocht van de da nog wel stukjes groenten en fruit en zijn druppels met wat honing, maar ik weet niet of dat voor iedere hond geldt

- na die 6 weken (of langer, afhankelijk van hoe het gaat), ga je per 2 weken een diersoort toevoegen. dus stel je bent (zoals ik) begonnen met konijn, dan geef je de 7e en 8e week bijvoorbeeld konijn en eend. merk je geen verslechtering van de klachten, blijft alles goed gaan, dan geef je de 9e en 10e week bijvoorbeeld konijn, eend, en lam. zo ga je per 2 weken proberen. vanzelf kom je dan de diersoort tegen waar je hond niet tegen kan, omdat de klachten dan dus terug komen. deze diersoort geef je dan gewoon nooit meer. stel je merkt dat hij niet tegen een diersoort kan, dan ga je eerst weer een aantal weken terug naar dieren die hij wel kan hebben, alvorens een nieuwe soort te proberen.

- let wel, het is het meest waarschijnlijke dat de reactie van je hond komt door graan. het is dus heel belangrijk dat hij dat niet binnen krijgt, ook niet na de eerste 6 weken.

- het ontgiften, tjah, het is denk ik (wellicht kunnen andere mij aanvullen) een kwestie van doorzetten. iedere hond kan daar last van krijgen,  de een wat erger dan de anderen. met iedere verandering in een hond zijn voedingspatroon kunnen bestaande klachten eerst verergeren voordat het beter wordt, puur omdat het hondenlijf bezig is alle rommel er uit te werken.

- reus krijgt meest konijn kvv van Tinlo Barfmenu, er zijn ook anderen maar je moet er dus heel goed op letten dat het echt een pure mix is. dat er dus echt maar 1 diersoort in zit, maar wel alles van dat dier. ik geef reus een paar keer per week konijnenstukken, maar dat is zo weinig dat de verhoudingen prima in orde blijven.

- ik zou jou aanraden (maar zo heel ervaren ben ik niet hoor, dus ga niet puur op mijn oordeel af), om een goede kvv te zoeken, per direct die brokken aan het asiel te doneren (das beter dan weggooien) en alles wat je nu in de vriezer hebt liggen lekker te bewaren tot als het beter gaat.

- of het eliminatie dieet noodzakelijk is voor jou hond weet ik niet, persoonlijk zou ik eerst proberen hem volledig op kvv te zetten, kijken wat er dan gebeurd. wellicht zie je dan na een tijd (paar maanden echt wel!) dat hij reacties blijft houden, dan kan je altijd nog gaan elimineren. aangezien je wat praktische moeilijkheden ervaart, moet je het niet te lastig maken voor jezelf en omgeving.

- ik hoorde van mijn holistische DA dat van alle vlees allergieën die voorkomen bij honden, kip het vaakste voor komt. dus die achterwege laten is nog niet zo'n slecht idee.

succes~!
Volgens mij is hij allergisch aan kip dat zat ook in de hills brokken.
Door nienk
#1903248
ok, dat zou goed kunnen. je weet het echter niet zeker, en hij zou ook nog voor anderen dingen allergisch kunnen zijn (allergieën komen vaak met meer).

heb je bedacht wat je nu gaat voeren?
Door Patj88
#1916330
Hallo barfers

Het is nu 2 weken geleden dat ik dit topic startte.
De afgelopen 2 weken gaf ik jasco enkel farmfood brokken en 1 pensdag per week :shy:
Ik ben gisteren en vandaag thuis geweest en heb hem goed in de gaten gehouden hij krabt regelmatig en zen huidschilfers blijven.
Ze zijn misschien wel verergerd  :-[
Dus heb ik besloten om tegen alle kritiek van hier thuis in te gaan en hem over te zetten op vers.
Ik heb ook men DA gecontacteerd deze had zelf 2 opties eliminatie dieet op hypoallergeen-brokken of gekookt paard hert of zalm.
Vermist er ook verse voeding is om mee te elimineren heb ik hiervoor gekozen.
Ik wil dit gaan doen met konijn.
Maar de DA raadde me wel aan om een eliminatie-dieet te doen van 12 weken omdat er altijd pas problemen komen na 8 weken...

Ik heb reeds konijnkop en lever besteld ik zal da kop plat slaan voor het te geven maar wat geven jullie er bij? mag ik dit rekenen als 50/50 vleesbot?
Morgen haal ik konijnenmix van kiezebrink en alaska.

Ik hoop dat ik de juiste beslissing neem deze keer.
Ik zal jullie hulp en raad nog goed kunnen gebruiken! alvast bedankt iedereen ;)

Groeten Peter en Jasco
Door nienk
#1916366
hoi! wat goed dat je hebt besloten toch te gaan elimineren!!

hou je er wel rekening  mee dat in alaska konijn, ook al een groente mix zit?

ik weet niet wat de percentage's zijn in kiezebrink. als je namelijk zo lang gaat elimineren moet je wel echt heel goed opletten dat je hond de juiste percentage's binnenkrijgt. (daarom ben ik fan van Tinlo Barfmenu)

wel fijn dat je dierenarts het redelijk met je eens is.

succes en laat eens weten hoe het gaat!
Door Patj88
#1916382
nienk schreef: hoi! wat goed dat je hebt besloten toch te gaan elimineren!!

hou je er wel rekening  mee dat in alaska konijn, ook al een groente mix zit?

ik weet niet wat de percentage's zijn in kiezebrink. als je namelijk zo lang gaat elimineren moet je wel echt heel goed opletten dat je hond de juiste percentage's binnenkrijgt. (daarom ben ik fan van Tinlo Barfmenu)

wel fijn dat je dierenarts het redelijk met je eens is.

succes en laat eens weten hoe het gaat!
Hey nienk ja er zitten groenten in alaska maar ze zeggen zelf dat het om te elimineren goed is ... voor aan all animal te komen moet ik heel wat verder rijden...
krijgt jouw jack konijnenkoppen klein?
kiezebrink is niet echt ideaal qua percentage 70% karkas 15% hart 15% long maar hier kan ik nog wat lever bij geven.
Verder is het zoeken naar konijn aan een iet wat schappelijke prijs want mijn beauceron heeft minstens een kilo nodig per dag.

Zal maar wat konijntjes gaan kweken op men paardenwei :p

Hoe gaat het met jouw hond ondertussen?

Ik hou je op de hoogte ;)
Door nienk
#1916442
ik heb Reus nooit konijnenkoppen gegeven, wel de rest van het karkas en dat ging altijd goed. heeft je hond eerder barf dingen gehad?

kilo per dag tikt aardig aan in de prijs ja, dat is lastiger dat in mijn geval (Reus krijg zo'n 175 gram per dag).

met Reus gaat het redelijk, in ieder geval veel beter. hij krijgt nu ook eend, en dat gaat goed. ik moet heel erg opletten dat hij niks van straat/uit de bosjes eet, want meestal resulteert dat weer gelijk in een paar dagen jeuk. (gelukkig gaan we snel weer op cursus, kunnen we daar aan werken). ene dag is beter dan de andere dag, maar er zit nog steeds een stijgende lijn in. moet heel erg wennen aan hoe hij verandert in zijn gedrag, lijkt de laatste tijd meer op een trouwe labrador dan een eigenzinnige terrier. maar hij is verder wel levendig, zit lekker in zijn velletje. dat velletje wordt ook weer steeds mooier!
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1916449
Goed plan om een vers eliminatiedieet te gaan doen!!  :)

Kjell heeft ook een eliminatiedieet gehad en ik ben ook met konijn begonnen.
Hij kreeg konijnenspiervlees, konijnenruggen als vleesbot en hart/long mix van Kiezenbrink (zit alleen hele stukken hart & long in) en lever en nier.

Ik vind konijnenkoppen eigenlijk niet zo geschikt als beginnersbotten.
Ze zijn behoorlijk hard en kaal, geen 50/50 vleesbot in ieder geval.

Ik weet niet waar je woont, maar bijvoorbeeld Lupa kan alles leveren wat je nodig hebt voor een eliminatiedieet met konijn.
En andere "BARF-winkels" kunnen dat waarschijnlijk ook wel.
In de verzamelplaats loopt ook een topic van Orinake waarin konijnkarkassen, organen en vlees aangeboden wordt.
Misschien kan je daar ook wat mee?

Zo'n kvv van Alaska (of een ander merk kvv, dat maakt niet uit) vind ik persoonlijk toch altijd een beetje zozo bij een eliminatiedieet.
Omdat je nooit 100% zeker weet wat er wel of niet doorheen gaat.
Het kan goed zijn dat hij bijvoorbeeld niet goed reageert op een olie-tje of zo wat er doorheen zit.
Als je hond geen problemen heeft zoals jeuk of zo, prima hoor, maar als hij klachten heeft en je wil echt weten waar hij op reageert,
dan kan je dat naar mijn idee alleen doen door 100% zelf samen te stellen.

Over de hart/long mix van Kiezenbrink heb ik zelfs nog even getwijfeld, maar dat bleek niet gemalen te zijn en je kan goed zien dat het hart & long is dus daarom durfde ik dat wel aan. Los kon ik er namelijk niet aankomen.

Succes ermee!
Door Patj88
#1916461
HannekeKjell schreef: Goed plan om een vers eliminatiedieet te gaan doen!!  :)

Kjell heeft ook een eliminatiedieet gehad en ik ben ook met konijn begonnen.
Hij kreeg konijnenspiervlees, konijnenruggen als vleesbot en hart/long mix van Kiezenbrink (zit alleen hele stukken hart & long in) en lever en nier.

Ik vind konijnenkoppen eigenlijk niet zo geschikt als beginnersbotten.
Ze zijn behoorlijk hard en kaal, geen 50/50 vleesbot in ieder geval.

Ik weet niet waar je woont, maar bijvoorbeeld Lupa kan alles leveren wat je nodig hebt voor een eliminatiedieet met konijn.
En andere "BARF-winkels" kunnen dat waarschijnlijk ook wel.
In de verzamelplaats loopt ook een topic van Orinake waarin konijnkarkassen, organen en vlees aangeboden wordt.
Misschien kan je daar ook wat mee?

Zo'n kvv van Alaska (of een ander merk kvv, dat maakt niet uit) vind ik persoonlijk toch altijd een beetje zozo bij een eliminatiedieet.
Omdat je nooit 100% zeker weet wat er wel of niet doorheen gaat.
Het kan goed zijn dat hij bijvoorbeeld niet goed reageert op een olie-tje of zo wat er doorheen zit.
Als je hond geen problemen heeft zoals jeuk of zo, prima hoor, maar als hij klachten heeft en je wil echt weten waar hij op reageert,
dan kan je dat naar mijn idee alleen doen door 100% zelf samen te stellen.

Over de hart/long mix van Kiezenbrink heb ik zelfs nog even getwijfeld, maar dat bleek niet gemalen te zijn en je kan goed zien dat het hart & long is dus daarom durfde ik dat wel aan. Los kon ik er namelijk niet aankomen.

Succes ermee!
Ik maalde alles van bot voorheen... kop zou ik plat meppen als dit lukt.
Het zal een prijzig avontuurtje worden.
In de winkel vind je hier konijn aan 5.90 euro.
Ok dan schrap ik alaska van men lijst.

Ik heb plek voor zelf wat konijntjes te houden en hooi genoeg ... maarja dat brengt ook weer werk mee he ...

bedankt voor je reactie
Door Veerle-scrappyToo
#1916486
Ik dacht ook meteen aan het topic van Orinake...vandaag wel de laatste besteldag dacht ik...
Misschien moet je ook eens rechtstreeks bij Kiezebrink luisteren?  Ik weet dat je daar ook volledige konijnen kan kopen.  Dan heb je alles in 1 keer: spiervlees en bot.  De kopjes zijn misschien nog hard maar die kan je eventueel idd zelf malen of gewoon invriezen op dit moment tot hij klaar is voor die dingen? 
Kiezebrink zit hier ook in België en zij leveren ook aan winkels en dan kan je daar zelf ook gaan ophalen.  Zo hoorde ik dat ik zelf hier op Zelzate bij een winkel eigenlijk kan laten leveren.  Misschien zit er bij jou ook wel een winkel in de buurt?
En als ik even de prijzen bekijk van hun prijslijst die ze mij wel al een tijd geleden stuurden...toch een deftige prijs  ;)  Bovendien ben je 100 procent zeker dat er nergens een extra olietje of zo in zit.
Zelf nog gehoord dat het wel een tijd duurt voor al die verkeerde stoffen uit hun lichaam is ...  Misschienook een reinigingskuur er bij doen ( al is de kans groot dat de jeuk even wat erger wordt omdat net die slechte stoffen het lichaam uit moeten - maar hoe gaan je ouders dat dan zien??)
Veel succes!!
Door Patj88
#1916522
Veerle-scrappyToo schreef: Ik dacht ook meteen aan het topic van Orinake...vandaag wel de laatste besteldag dacht ik...
Misschien moet je ook eens rechtstreeks bij Kiezebrink luisteren?  Ik weet dat je daar ook volledige konijnen kan kopen.  Dan heb je alles in 1 keer: spiervlees en bot.  De kopjes zijn misschien nog hard maar die kan je eventueel idd zelf malen of gewoon invriezen op dit moment tot hij klaar is voor die dingen? 
Kiezebrink zit hier ook in België en zij leveren ook aan winkels en dan kan je daar zelf ook gaan ophalen.  Zo hoorde ik dat ik zelf hier op Zelzate bij een winkel eigenlijk kan laten leveren.  Misschien zit er bij jou ook wel een winkel in de buurt?
En als ik even de prijzen bekijk van hun prijslijst die ze mij wel al een tijd geleden stuurden...toch een deftige prijs  ;)  Bovendien ben je 100 procent zeker dat er nergens een extra olietje of zo in zit.
Zelf nog gehoord dat het wel een tijd duurt voor al die verkeerde stoffen uit hun lichaam is ...  Misschienook een reinigingskuur er bij doen ( al is de kans groot dat de jeuk even wat erger wordt omdat net die slechte stoffen het lichaam uit moeten - maar hoe gaan je ouders dat dan zien??)
Veel succes!!
Ik hoop dat deze beslissing de juiste is veerle :)
heb hier nog een aantal kilo kip in de vriezer deze geef ik met beetjes aan de katten.
voor konijn is er weinig plaats maar we doen onze best.
in de colruyt verkopen ze konijn voor 5.90 euro en lever en hart kan ik hebben voor 2euro.
koppen krijg ik gratis ik moet er strax omrijden.
maar zal deze dan nog niet voeren omdat ze te hard bevonden worden door jullie hier.
nu wil ik 12weken niets anders dan konijn gaan voeren dus ook geen reinigingskuur.
Ik hoop echt dat alles in orde komt met men grote rakker.
de bovenvacht glimt nog mooi hoor maar de ondervacht is vuil stinkt en heeft schilfers.
Ik hoop dat hij niet teveel last heeft van het ontgiften :)

groeten Peter
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1916709
Begrijp ik goed dat je in België woont?
Maar Lupa levert ook in België, Lupus zit in België en Orinake (hier van Barfplaats) ook en misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Orinake heeft volgens mij de beste prijzen voor konijn, maar bij Lupa kost 10 kg rug bv € 15,00, 5 kilo spiervlees voor € 17,50 enz.
Dat is toch een stuk goedkoper dan € 5,90.

Ik snap niet helemaal waarom de eerste periode 12 weken zou moeten duren maar wat is dan de bedoeling na die 12 weken?
Een eliminatiedieet stopt niet na de eerste periode van 1 diersoort voeren.
Als je na 12 weken namelijk weer gewoon alles gaat voeren, dan weet je nog niks behalve dan dat het wel of niet goed ging toen hij alleen konijn kreeg.

Kjell heeft een week of 7-8 alleen konijn gehad, daarna 2 weken konijn en haas, toen 2 weken konijn, haas en nog wat enz.
Elke 2 weken 1 diersoort toevoegen dus en kijken of er geen reactie komt.
Als er een reactie komt, die diersoort weglaten, wachten tot alles weer rustig is en weer 1 andere diersoort erbij.
Al die tijd mogen ze geen andere dingen hebben dan hun eigen eten en eventueel wat gedroogde snackjes van dezelfde diersoort.
Het is een enorme klus, maar uiteindelijk zal je precies weten waar hij niet tegen kan.

Eigenlijk vraag ik me ook een beetje af of het niet voldoende zou zijn om 'm gewoon alleen over te zetten op 100% vers,
in plaats van een eliminatiedieet te doen. Hij heeft huidschilfers en krabt regelmatig en dat is het wel zo'n beetje toch?
Geen korsten, geen wondjes van 't vele krabben, geen haaruitval, geen rode of zwarte huid enz.
En hij kreeg tot nu toe ff brok en 1 dag pens en daarvoor ff brok en wat barfhapjes.
Ik denk echt dat het heel goed kan zijn dat het voldoende is om over te schakelen naar 100% vers zonder eliminatiedieet.
En als ik terug lees hebben meer mensen dat aangeraden, maar dat heb je nog niet geprobeerd toch?

Ik denk dat ik dat toch eerst zou proberen als ik in jouw schoenen stond en dan voor de zekerheid 1 diersoort
(bijvoorbeeld konijn dus) niet geven.
Mocht een eliminatiedieet achteraf dan toch nodig zijn, dan kan je daarmee alsnog elimineren.
Omdat je eerder schreef dat je dacht dat het aan de kip zou kunnen liggen zou ik dan voorlopig de kip even weglaten.
Pens zou ik ook even weglaten omdat je dat nu geeft en het gaat nu ook niet zo lekker (zou aan de voedselresten gras, graan enz. kunnen liggen die achterblijven in de pens).
En als je dan toch bezig bent, zou ik rund in het begin ook weglaten omdat dat ook veel in brok zit.
Dus kort samengevat beginnen met BARF waarbij je alles voert behalve konijn (om achter de hand te houden voor evt. elimineren)
kip en rund (inclusief pens).

Zoals ik al zei heb ik met Kjell ook een eliminatiedieet gedaan en ik heb dat als behoorlijk heftig ervaren.
Het was echt super veel puzzelen en altijd waakzaam zijn dat hij maar niks anders binnen kon krijgen dan dat wat hij mocht hebben op dat moment.

En weet je wat er uiteindelijk uitgekomen is?
Hij is niet allergisch voor welke diersoort dan ook!! (En ik heb er aardig wat getest: kip, rund, konijn, haas, parelhoen, hert, paard, lama, geit, lam, kalkoen, eend en kwartel.)
Hij kan niet tegen granen, rijst en olie-tjes die in de kvv zaten die hij daarvoor kreeg.
(Op Carnibest Diabetes (geen rijst & granen) ging het al beter dan op Duck, maar de huid bleef heel onrustig vandaar dat ik de toegevoegde oliën ook sterk verdenk.)
Verder kon hij niet tegen het Glucosamine-complex van De Groene Os wat hij kreeg voor zijn artrose en hij reageert op kaas.
Wat hij dus voor het eliminatiedieet af en toe een plakje kreeg als ik brood stond te smeren.

Eigenlijk kan ik dus achteraf stellen dat ik het eliminatiedieet "voor niks" heb gedaan.
Als ik meteen overgestapt was op 100% BARF zonder toevoegingen, supplementen en ongezonde snacks was het ook goedgekomen.

Wat je ook doet, in ieder geval succes! Hopelijk komt ie van de jeuk en schilfers af.
Door Veerle-scrappyToo
#1916755
HannekeKjell schreef:
Eigenlijk kan ik dus achteraf stellen dat ik het eliminatiedieet "voor niks" heb gedaan.
Als ik meteen overgestapt was op 100% BARF zonder toevoegingen, supplementen en ongezonde snacks was het ook goedgekomen.

Wat je ook doet, in ieder geval succes! Hopelijk komt ie van de jeuk en schilfers af.
Ja...maar feit is dat je dat niet op voorhand voor 100% kan zeggen.  Je had evenveel kans dat er toch een vleessoort was waar je hondje niet tegen kan.
Een allergie is zoiezo een enorm lastig iets en ja...het vraagt tijd.
Waarom dan eerst nog een paar maand aanmodderen en gewoon gaan barfen als je via een eliminatiedieet toch meteen de koe bij de horens vat en echt grondig op zoek gaat.  Hoe langer je er dingen in stopt in je hondje waar hij niet tegen kan, hoe langer het toch terug duurt voor je het er uit krijgt. 
Maar dat is mijn idee.

@ Patj88: bij Kiezebrink, Orinake, ...is de konijn idd toch goedkoper te krijgen.  Of misschien, als die vriezer wat leger is kan je samen met iemand bestellen bij een leverancier zodat de afstand overbrugt kan worden.  Gewoon een gil geven, hier zijn genoeg mensen  ;D
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1916805
Het klopt dat je dat niet op voorhand 100% zeker kan weten (anders was ik zelf met Kjell ook niet aan een eliminatiedieet begonnen) maar omdat de klachten bij deze hond redelijk mild zijn, zou ik dat wel aandurven.
En het is ook daarom dat ik wel aangeef dat het belangrijk is om dan 1 diersoort achter de hand te houden voor een eventuele eliminatie, als dat alsnog nodig zou zijn.
En kip en rund even achterwege zou laten omdat deze soorten bij deze hond "mogelijk verdacht" zijn.

Even voor het beeld, Kjell had geen haar meer op zijn onderkaak, buik en liezen. De huid op zijn onderkaak lag permanent open door het krabben, zijn buik en liezen waren zwart met korsten en hij werd gek van de jeuk. Dat vind ik stiekem toch wel een beetje een andere situatie en dan wil je inderdaad meteen alles waar het ook maar enigszins aan zou kunnen liggen weglaten en begin je dus absoluut een eliminatiedieet.
Waarmee ik dan weer niet wil zeggen dat de klachten die de hond van TS heeft niet serieus genomen moeten worden, absoluut wel,
maar waarschijnlijk is een iets minder rigoureuze actie ook genoeg om 'm weer helemaal op de rit te krijgen.

Maar wat ik wil laten weten is dat ik denk dat je niet te lichtzinnig over een eliminatiedieet moet denken.
Daarom vraag ik ook wat ze wil gaan doen na die 12 weken 1 diersoort voeren, want daar houd het simpelweg niet mee op.

Ik vond het persoonlijk een heel gepuzzel en gedoe, en soms vies tegenvallen en je hebt er een lange adem voor nodig.
(En ik wil hiermee absoluut niet suggereren dat de TS dat niet voor haar hond over heeft!)

Bovendien ben ik er inmiddels echt van overtuigd dat het veel vaker toch aan de granen, toevoegingen, supplementen en dingen van buitenaf ligt dan aan een diersoort.
Omdat dit soort dingen eigenlijk in de meeste gevallen niet in een hondendieet thuis horen.

Daarmee wil ik ook niet zeggen dat het niet aan een diersoort kan liggen hoor!
Maar het is inderdaad een heel complexe bedoeling, allergieën en zo.

Mmm het blijft lastig uitleggen, zo in enkel tekst  :-[
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op vr 28 jan 2011, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door