Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1902560
Paquita schreef: Schrijf ik net dat het zo goed gaat, heeft ze haar volledige maaltijd eruit gegooid!
Ongeveer 5 á 10 minuten na het eten.
Ze heeft het niet opnieuw opgegeten en komt verder niet ziek of zielig over.

Het verschil met de avondmaaltijd van gisteren is:

ander vlees, nl paardenvlees
als orgaan vlees alleen pens, ik moet nl ander orgaanvlees gaan bijhalen
de nieuwe groentemix

Haar maal bestond uit:

186 gram kippennekken
105 gram paardenspiervlees
75 gram vuile pens
75 gram groentemix

Ik ga zo hart en maagjes bijhalen.
Moet ik vanavond gewoon weer barf voeren en maar kijken of het erin blijft?
Dit gebeurd gewoon wel eens. Niet iets om je druk over te maken. Tenzij ze natuurlijk blijft spugen.

Was het goed op kamertemperatuur?
Door Paquita
#1902997
Lizzy schreef: Dit gebeurd gewoon wel eens. Niet iets om je druk over te maken. Tenzij ze natuurlijk blijft spugen.

Was het goed op kamertemperatuur?
Ja, was op kamertemperatuur.
Haar avondeten en het ontbijt van vanochtend zijn er gelukkig gewoon ingebleven.
Tuurlijk geven ze de boel wel weer eens terug, maar in combi met een volledig nieuw eetpatroon, schrok ik toch even.
Door petra-amsterdam
#1903059
Het kan natuurlijk puur toeval zijn maar let eens speciaal op dat paardenvlees.
Mijn Duitse Herder legt dat nl ook weer keurig ( ::)) terug na 10 minuten. Gebeurt weleens vaker bij grote schrok maar dan wordt het gewoon weer gesoupeert en bij paardenvlees ''mag''  ik ,t opruimen :-\
Door Paquita
#1903176
petra-amsterdam schreef: Het kan natuurlijk puur toeval zijn maar let eens speciaal op dat paardenvlees.
Mijn Duitse Herder legt dat nl ook weer keurig ( ::)) terug na 10 minuten. Gebeurt weleens vaker bij grote schrok maar dan wordt het gewoon weer gesoupeert en bij paardenvlees ''mag''  ik ,t opruimen :-\
Daar zat ik dus ook al aan te denken, vandaar dat ik expres gisteravond en vanochtend paardenvlees heb gevoerd.....t bleef er gelukkig in!
Vanaf donderdag heb ik hert, dus ik ben benieuwd wat ze daarvan gaat vinden!
Vanavond krijgt ze kipvleugels ipv nek, maar die ga ik nog wel even een tik met een hamer verkopen! ;)
Gebruikersavatar
Door RvB
#1903192
ik heb hier 2 duitse herders waaronder 1 van 12 jaar oud.
ze krijgen regelmatig paardenvlees, en heb ze er nog nooit van zien overgeven.
Laatst gewijzigd door RvB op di 18 jan 2011, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paquita
#1903276
Ze heeft ongeveer een uur geleden haar 1e maaltijd met als bot kippenvleugels op.
Het viel me op dat ze daar beduidend minder op kauwde it.t op de kippennekken.
Is jullie dat ook wel eens opgevallen?
Zo ja, moet ik nog ergens extra opletten?
Het komt misschien wat 'tuttig' over, al die vragen, maar ze is al 11 en is sinds dit weekend redelijk radicaal van brok naar barf overgestapt, dus ik houd haar extra in de peiling.
Door millyckk
#1903360
Paquita schreef: Ze heeft ongeveer een uur geleden haar 1e maaltijd met als bot kippenvleugels op.
Het viel me op dat ze daar beduidend minder op kauwde it.t op de kippennekken.
Is jullie dat ook wel eens opgevallen?
Zo ja, moet ik nog ergens extra opletten?
Het komt misschien wat 'tuttig' over, al die vragen, maar ze is al 11 en is sinds dit weekend redelijk radicaal van brok naar barf overgestapt, dus ik houd haar extra in de peiling.
Als ze minder kauwt, zou ik voor de zekerheid de vleugels op het gewricht even inknippen met de snoeischaar. Zo blijven ze niet steken als ze haar maaltijd  weer op zou geven.
Vleugels zijn natuurlijk ook maar een klein hapje voor zo'n grote hond :) Als ze straks goed aan Barf gewend is,denk ik dat het met halve of hele kip een stuk beter zal gaan!
Door Paquita
#1903391
*milik* schreef: Als ze minder kauwt, zou ik voor de zekerheid de vleugels op het gewricht even inknippen met de snoeischaar. Zo blijven ze niet steken als ze haar maaltijd  weer op zou geven.
Vleugels zijn natuurlijk ook maar een klein hapje voor zo'n grote hond :) Als ze straks goed aan Barf gewend is,denk ik dat het met halve of hele kip een stuk beter zal gaan!
Ik vind het zo maf, (van haar dan), op die kippennekken kauwde ze een keer of 15 á 20, die vleugels....hap, slik weg.....?
Ze ligt nu heel tevreden naast me hoor, maar toch......
Donderdag krijg ik mijn eerste parelhoenkarkas....spannend hoor!
Tuinschaar of wildschaar dus.....
Wat me opvalt is dat haar vacht 'strakker' lijkt te worden, minder wollig...ze ziet er goed uit, en om die kleine keutels van haar vergeleken bij die enorme hopen van andere honden, moet ik iedere keer weer lachen! :biggrin2:
Door millyckk
#1903486
Misschien doordat er in kippennek wat meer botjes zitten? Of omdat het nieuw was? Ik weet het ook niet, maar als het haar bevalt: geweldig toch!
Parelhoenkarkas is hier ook favoriet, zal ze vast ook waarderen!

Als ik dit lees: "ze ziet er goed uit, en om die kleine keutels van haar vergeleken bij die enorme hopen van andere honden, moet ik iedere keer weer lachen! biggrin2  " moet ik grinniken.... dit zijn de eerste tekenen van het roemruchte "barfvirus :D
Door Paquita
#1905678
Aanstaande donderdag krijg ik mijn eerste karkassen, parelhoen.
Tot nu toe krijgt ze aan bot kippennek en kippenvleugels, beiden probleemloos.
Als ik zo'n karkas ga geven, telt dat dan als één maaltijd en moet ik dan bv de dag erna meer spier, orgaan ed. geven en géén bot.
Hoe werkt dit, met karkassen geven?
Door Mevroi Kruim
#1905697
Hangt er helemaal van af hoeveel je hond eet en het gewicht van de karkassen.
Ik geef zelf eigenlijk nooit alleen karkas maar altijd iets van spiervlees en/of orgaan bij. Grote karkassen knip ik in passende stukken voor 1 maaltijd.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1905702
Hoeveel gewicht krijgt ze nu per maaltijd aan vleesbot?
Als het karkas te zwaar is kan je er een stuk af hakken / knippen of de volgende dag gewoon wat minder geven.

Als het karkas goed bevleesd is zou je het ook als hele maaltijd kunnen geven zonder spiervlees / orgaan erbij.
Maar als het wat kaler is zou ik er wel gewoon spiervlees en/of orgaan bij geven, zeker als ze snel last van krijtpoep zou hebben.

Het is helemaal niet erg als de ene maaltijd groter is dan de andere.

Voorbeeld:
Stel het parelhoenkarkasje weegt 300 gram en normaal krijgt ze 200 gram vleesbot per maaltijd.
Dan geef je gewoon het hele karkasje + normale portie spiervlees / orgaan.
Dan geef je de volgende dag bijvoorbeeld 100 of 150 gram kippennekken / vleugels + normale portie spiervlees / orgaan.
Het komt niet zo nauw.  :)
Door Paquita
#1909413
Madam heeft net haar eerste karkasjes weggewerkt.
De parelhoenkarkassen waren al in stukken geknipt dus ik heb haar 'gewone' portie aan bot (185 gram) gegeven, aangevuld met hert, organen en haar groentemix.
Het was prachtig om te zien hoe ze de 2 parelhoenruggen te lijf ging!!! ;D
De keukenvloer ziet er nu niet meer uit, maar zij ligt tevreden naast me!
Door Paquita
#1923411
Zo, even een update!
Paquita barft inmiddels bijna een maand volledig en het gaat super!
Haar vacht zit 'strakker' om haar heen en haar gebit is een stuk schoner....
En die kleine keutels....dat blijft big fun iedere dag! ;D
Ze heeft nog één keer (toen ik er niet was) haar maaltijd opgegeven.
Dochterlief had het wel gezien, maar besloten het zogenaamd niet te zien en was er de hele dag omheen gelopen.
Toen ik thuis kwam was Paquita net de laatste hap van haar uitgekotste maal aan het wegwerken!

Qua botten blijf ik het houden op parelhoenkarkas, kippennek en kippenvleugels (gezien haar leeftijd) en qua vlees zit ze op hert, paard, rund, geit en lam.
De sardientjes moet ik nog halen...... ;)
Wel heb ik even een vraagje.
Ik zag prachtige konijnen liggen bij de poelier (gewoon voor mensen), kan ik dit ontvlezen en daarna de botten in stukken hakken en geven, of niet?
Ook had hij prachtige kalkoendijen. Is dat bot geschikt voor een hond die ik geen 'heftige' botten wil geven gezien haar leeftijd (ze is ruim 11)
Bedankt alvast voor de reacties!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door