Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1883089
Senta schreef: Die heimlichgreep is dat wel geschikt voor een hond van rond de 43 kilo en als je alleen bent?
Weet iemand of dat verantwoord is?
zal gemakkelijker gaan dan ondersteboven hangen :D

Bij honden is de slokdarm tot aan de ingang van de maag omgeven met spierweefsel dat zij bewust kunnen contraheren, bij mensen is dit volgens mij maar tot 1/3 vd slokdarm. Daarom kunnen honden ook zo gemakkelijk kokhalzen en hebben ze voldoende kracht om grote brokken door te persen tot aan de maag.

Maar bij een relatief onbevleesd karkas dat blijft steken, denk dat je ze dan toch ff moet helpen...
#1883195
Hier ook een paar keer gehad dat kater limpy vond dat dat hij een kippennek na paar keer kauwen op kon slurpen, 2x zakte die idd netjes omlaag maar de laatste keer niet.... toen keek hij toch wel wat benauwd.

Doordat ik hem blijkbaar gelijk en op de goede manier optilde bij zn ribbenkast floepte de nek er gelijk weer uit (pff) en sindsdien hamer en knip ik nekjes voor hem of hij krijgt gemalen nek/of anderssoortig gemalen vleesbot.
Met de andere 3 katten nooit problemen gehad.

Gelukkig paniekeer ik niet snel met dit soort dingen, goeie reflex lost ook al een boel op....
#1905499
koekje schreef: ik denk heimlichgreep. hier nog nooit gebeurd en ik verwacht eigenlijk ook niet dat het gaat gebeuren, katten schrokken toch meestal net iets minder.

Nou, ik heb het dus alleen maar 1x meegemaakt bij een van mijn katten, bij de honden nog nooit :biggrin2:

Een van mijn katten is een enorme schrokker én een aparte eter, hij wil alleen eten als ik het hem met de hand voer. Wat zijn schrokken betreft is dat dan wel weer handig, want toen hij een te groot stuk in 1x naar binnen werkte en acuut benauwd werd en dreigde te stikken, kon ik hem meteen grijpen (aangezien katten de neiging hebben weg te rennen als ze in paniek raken :-X).
Ik wilde dus Heimlich gaan toepassen, maar door het grijpen naar hem schrok hij zo dat hij het toch uitgespuugd heeft :biggrin2:

Ik was wel 10 jaar ouder overigens :-X
#1905538
Staftime schreef: Eén keer is dit bijna mis gegaan, met een kipkarkas waar hij amper op kauwde.
Hij viel om toen ik hem aanraakte om zijn bek open te maken.
Hij was dus al bijna buiten bewustzijn doordat hij geen lucht kreeg.
We hebben hem op z'n kop gehouden in de heimlichgreep, en ik ben nog extra op zijn maag gaan duwen en op zijn longen.
Ineens hoorde ik dat hij heel rustig weer adem haalde, maar hij hing nog wel helemaal slap.
Toen mijn vriend hem weer op de grond zette, rende hij zo hard hij kon weer naar zijn voerbak om verder te gaan eten.

Sindsdien krijgt hij kipkarkassen alleen nog maar als ze klein geknipt zijn.
Verder krijgt hij alleen nog maar botwerk waar voldoende vlees en vet op zit, want dat krijgt hij altijd zelf weer omhoog.
Doordat een kaal karkas allemaal uitstekende botjes heeft, blijft dat hangen.
Bij mij is het twee keer precies zo gegaan (in 7 jaar): een keer bij een (te groot stuk) hart en een keer bij een kippenrug. Maar dus beide keren niet bij kaal bot. Ik heb Bobbie toen ook op z'n kop gehouden en het het kwam gelukkig weer terug. Heel eng zo'n slappe hond in je armen! En ook hier precies hetzelfde toen ik hem weer neerzette, sprintte hij naar zijn voerbak.
Kipperuggen knip ik nu in de lengte door, zodat ze niet dikker meer zijn dan een kippennek. En grote stukken vlees krijgt hij niet meer. Ik heb het gevoel dat het hier het beste gaat met een wat hardere botsoort (konijn of zo). Die knaagt hij wel echt af. De zachte botten kauwt hij niet door maar denkt al gauw dat het goed genoeg is om door te slikken.
#1905646
Hier komt het helaas ook wel eens voor omdat het zulke enorme schrokops zijn  :( Gelukkig niet wekelijks of maandelijks maar af en toe is het raak.
Soms kan ik het vlees/bot/pens nog net met mijn nagels in de keel pakken en er weer uit trekken. En als dat niet gaat probeer ik het door te drukken zodat ze het zelf verder kunnen slikken.
Daarna vervolgen ze als de sodemieter hun maaltijd.
Lukt uittrekken of doorduwen niet dan zal het heimlich worden.
Van het schrokken staan ze af en toe ook helemaal vacuüm gezogen, met name mijn Maltezer. Dan is het genoeg om haar even op te tillen.
Ik ben blij dat ze graag eten wat ik ze voorzet, maar af en toe mogen ze er wel wat rustiger van genieten vind ik. Is ook wat beter voor mijn gemoedstoestand :-\
#1910491
Hier helaas al meerdere keren meegemaakt bij Darky.
Meestal is eerste reactie om te kijken of ik er zelf bij kan, dus hand in de bek.
Daarna heimlichgreep.

1x gehad met een gebraden kippenvleugel (was niet de bedoeling dat meneer die op zou eten) die met middelste punt eerst naar binnen ging.
Ik betrapte hem en wilde dat ie losliet, maar meneer slikte in 1x door en werd errug benauwd. Ik probeerde eerst de heimlich, omdat hij al snel benauwd werd. Dit werkte niet. Hij kokhalsde wel, maar er kwam niks. In de bek gevoeld en toen voelde ik dus dat de 2 uiteinden bovenin zaten en het midden deel naar beneden. Hij kon dit ook niet uitbraken. Toen heb ik het vlees verder geduwd en mij vriend meteen de DA gebeld en meteen daarheen gereden.
Daar aangekomen had het geholpen om verder te duwen, want meneer was alweer helemaal het mannetje.

MAAR, het verder duwen zou ik alleen doen als ik ZEKER weet dat het kan. Niet als er scherpe stukjes aan kunnen zitten, zoals bij karkas.
Bij dit bot wist ik dat het volledig met vlees verpakt zat en dat Darky er niet op gekauwd had.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door