Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jara
#1878693
tess06 schreef: ik maal de noten en doe ze door de groentemix. :-\
Niks mis mee toch....ik strooi t gewoon over het vlees/groentemix
Door Anne in Zweden
#1886500
tess06 schreef: ik maal de noten en doe ze door de groentemix. :-\
Ik ook, en dan gaat de mix (voor een week of 4-6) de vriezer in. Is dat in orde, of is het beter de gemalen noten er los bij te doen, in plaats van ze in te vriezen vermengd met de groente?
Door 202Spots
#1889375
Ik doe het er ook pas in de bak bij.
Wanneer gemalen noten in de natte groentemix ingevroren word dan worden de noten slap, en gaat de smaak er af.
gewoon apart in 'n potje in de koekast of vriezer bewaren is beter.
Behalve walnoten, amandels,pecan,hazelnoot, maal ik ook zonnebloem pitten, pumpkin pitten,sesame zaadjes.
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 07 jan 2011, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#1889403
Ik maal ook alles en doe het ook apart geven ipv invriezen,zou zonde zijn van mijn biologische noten.
Door Deesje
#1889725
ik maal alles pas als ik voer... de vetten in de noten worden ranzig als ze blootgesteld worden aan lucht en licht.. gemalen neemt de kwaliteit dus heel vlot en veel meer af dan ongemalen. hier gaan groente en noten in de blender en direct in de voerbak..
Door Lodi
#1890912
Mijn man heeft van zijn werk ongebrandde cashew noten gekregen kan ik daar wat mee bij de honden ?
Door 202Spots
#1891369
Lodi schreef: Mijn man heeft van zijn werk ongebrandde cashew noten gekregen kan ik daar wat mee bij de honden ?
Ja, die mag je geven hoor, gewoon 1 hele als snack om te kijken war ze er mee doen, of gemalen samen met andere noten/zadjes/pitjes.
Door Marjet
#1891401
tieneke schreef: Ik maal ook alles en doe het ook apart geven ipv invriezen,zou zonde zijn van mijn biologische noten.
Zonde? Ik doe het altijd juist wel door de groentemix die ik vervolgens invries. Volgens mij eet Luna haar groentemix dan gemakkelijker dan zonder noten. Als de voedingswaarde maar gelijk blijft...
Door 202Spots
#1891427
Marjet schreef: Zonde? Ik doe het altijd juist wel door de groentemix die ik vervolgens invries. Volgens mij eet Luna haar groentemix dan gemakkelijker dan zonder noten. Als de voedingswaarde maar gelijk blijft...
De voedingswaarde is het beste wanneer je de noten na  het malen onmiddelijk gebruikt.
en gaat gelijk al achteruit als je de gemalen noten bewaard. en met in de vriezer of in de koelkast bewaren blijft er nog wel genoeg waardes over.
Maar wanneer de gemalen noten in de vochtige groentenmix word gemengd en dan ook nog is voor 4-6 weken in de vriezer zit...dan is er weinig van over.
Strooi 'n eetlepel gemalen nootjes mix in kopje water en laat dat 'n paar dagen of 'n week in de koelkast staan,
giet dan 't water eraf en proef zelf de natte nootjes...dan krijg je 'n idee hoe 't smaakt. ;)
Door Anne in Zweden
#1891671
202Spots schreef: De voedingswaarde is het beste wanneer je de noten na  het malen onmiddelijk gebruikt.
en gaat gelijk al achteruit als je de gemalen noten bewaard. en met in de vriezer of in de koelkast bewaren blijft er nog wel genoeg waardes over.
Maar wanneer de gemalen noten in de vochtige groentenmix word gemengd en dan ook nog is voor 4-6 weken in de vriezer zit...dan is er weinig van over.
Strooi 'n eetlepel gemalen nootjes mix in kopje water en laat dat 'n paar dagen of 'n week in de koelkast staan,
giet dan 't water eraf en proef zelf de natte nootjes...dan krijg je 'n idee hoe 't smaakt. ;)
De smaak is het probleem niet, ze zijn dol op de groentemixen die ik maak! (Bovendien: wat mij niet smaakt, kan mijn hond heel lekker vinden. Als ik een konijn vind dat al drie weken dood is, zet ik er mijn tanden ook niet in, maar moet je m'n hondjes zien! :P ;))

Het ging mij gewoon om de voedingswaarde van noten die gemalen worden en dan meteen mét de groentenmix worden ingevroren. Ik kan me niet voorstellen dat de voedingswaarde van noten die een tijdlang gemalen in een potje bewaard worden, nou zoveel hoger is. :-\
Door 202Spots
#1892275
Anne in Duitsland schreef: Het ging mij gewoon om de voedingswaarde van noten die gemalen worden en dan meteen mét de groentenmix worden ingevroren. Ik kan me niet voorstellen dat de voedingswaarde van noten die een tijdlang gemalen in een potje bewaard worden, nou zoveel hoger is. :-\
Ik denk dus dat droog en bevroren, beter dan nat en bevroren.. :-\
Maar ik heb net mailtje gestuurd naar me Guru Mary S....ik leg me neer bij wat zij me terug schrijft..
word vervolgd ;)
Door 202Spots
#1892309
Volgens de expert...
Hi Dory,
To the best of my knowledge, freezing nuts with the veggie mixture shouldn't affect their nutritional value differently from freezing them separately.
It would certainly affect texture, as the nuts would become soggy; I don't really know about flavor (you could taste it yourself to see).

You can quote me, but I can't offer anything more than my opinion; I doubt this is the sort of thing that has ever been studied.
Mary



ik blijf zelf liever droog in de bak er bij, dan is 't in ieder geval nog knapperig ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door