Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#1831460
Naast hun dagelijkse portie groente nemen ze hier ook dagelijks een portie gras en rietwortel. En ze doen dat het hele jaar door, dus niet alleen in de winter. En het gras is altijd gras met lang en breed blad. Gemaaid gras hebben ze nooit interesse in, behalve dan om in te snuffelen  ::)
Door Veerle-scrappyToo
#1831486
Nena deed dat ook toen ze nog op hondenschool zat en tijdens wandelingen.  En dat terwijl we er nu achter zijn dat ze allergisch is voor gras...
Geen wandelingen meer op gras maar als we ergens eens een spriet tegen komen en het is van dat lange gras mag ik er zeker van zijn dat ze het probeert binnen te draaien  >:(
Door Anthraciet
#1831487
Tati neemt ook dagelijks een hapje gras 8)
De andere honden eigenlijk meer sporadisch of als ze misselijk zijn, maar Tati vind het onderdeel van haar menu :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Madera
#1831528
Luck is net een koe en eet al het gras waarvan ie de kans krijgt het naar binnen te slokken. Maakt niet uit wat ie gegeten heeft, hij vindt het volgens mij gewoon lekker...
Door Jantina
#1831548
Hier ook een graseter, maar wel een selectieve. Hij zal nooit gras van het weiland of een grasveld nemen. Van die rare bermsprieten wel.
Hij verteerd het prima.
Door jara
#1831572
Hier ook een graseetster, al doet ze het niet heel conseqent, als ze het doet meestal s'ochtends. Maar liever gras eten dan met haar snuit vol in een drol zoals gister in mijn shit verhaal hier .....

Het gras wordt er vrolijk weer onverteerd uitgepoept
Door evds
#1832038
zo te horen zijn er meer fanatieke grazers .....

mijn honden zijn ook niet misselijk als ze gras eten en gaan ook niet spugen, zien er goed en fitaal uit maar je gaat toch denken ....hmmmmm heb ik herbivoor honden dan voer ik niet helemaal goed  :biggrin2:
Door Hertog
#1832480
Hier ook een grazer en een plant met brede fluwelige bladeren. Bij voorkeur tijdens de avond wandeling. Hij schraapt het blad van de nerf af. Als ik de bladern pluk blieft hij ze niet. Het vlossen is blijkbaar belangrijk. Verder hapjes gras en kiest met zorg zijn sprietjes uit. In de tuin pakt hij soms wat siergrassen om te kunnen spugen dan komt er eigenlijk alijd een pluk haar mee. Hij krijgt geen groente prutjes, wel soms wat tafelrestjes. Meestal eten we die zelf op........
Door Deesje
#1832485
er is ook een linkje gelegd met het missen van 'verpak'materiaal.. dus huid en haar.. als dat 'mist' dat er dan sommige honden meer gras zouden kunnen gaan eten. het is natuurlijk individueel verschillend maar misschien ook interessant om het een keer te 'testen' kijken wat er gebeurt als je wel vaker huid/haar meevoert...

ik heb er hier eentje die in de zomer af en toe wat meer groen eet.. sinds ik (weer) meer bladgroen in zijn menu doe is dit eigenlijk niet meer het geval geweest...
Gebruikersavatar
Door pike
#1832814
Deesje schreef: er is ook een linkje gelegd met het missen van 'verpak'materiaal.. dus huid en haar.. als dat 'mist' dat er dan sommige honden meer gras zouden kunnen gaan eten. het is natuurlijk individueel verschillend maar misschien ook interessant om het een keer te 'testen' kijken wat er gebeurt als je wel vaker huid/haar meevoert...

ik heb er hier eentje die in de zomer af en toe wat meer groen eet.. sinds ik (weer) meer bladgroen in zijn menu doe is dit eigenlijk niet meer het geval geweest...
Die van mij hebben een enkele keer wel eens wat mét vacht. Dan zit dat haar bij de ontlasting dus overal. Niet alleen er omheen maar ook er tussendoor. Als ze echter gras eten of rietwortel, dan poepen ze enkel grasdrol (waarbij je ze soms nog moet helpen) of rietdrol. Het verpakt dus niet. Dus hier is het in geen geval "verpakkingsmateriaal". Volgens mij werkt het hier als darmbezem. De binnenboel wordt er mee schoongeveegd  :biggrin2: Ook in de ontgiftingsfase van Pike heb ik die indruk gekregen. Hij gebruikte het gras toen om zijn darmen schoon te maken; in zeer korte tijd héél veel gras eten en binnen het half uur kwam het er aan de achterkant uit, met een hoop derrie. Zal het nooit vergeten  :-X Nog steeds, als er eentje pruttelt, rommelt en knettert van binnen, dan wil hij gras gras gras en binnen het half uur komt alles er aan de achterkant uit. En het gerommel en geknetter is over en hond gaat tevreden liggen slapen en heeft nergens meer last van. 
Door Deesje
#1832869
@ pike.. dat bedoel ik, ik noemde het verpakkingsmateriaal.. darmbezem kwam zo snel niet in me op hihi...  :D
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1833087
Alleen in het voorjaar.. jong dun gras..
Verder alleen als er iets dwars zit. en dan kiezen ze een hardere grassoorten dat is dus zeer weinig

Ze krijgen hier overigens regelmatig konijn en haas met de pels ;)
Door Souris
#1833586
Ze krijgen met regelmaat wild, ongeveer 5%groentjes per week en min. 1 keer per week zalm of makreel. Lijkt me ook geen tekort toch...
En allebei grazen niet te zuinig maar nooit spugen. Mn als het een beetje nattig is van de dauw nu en in het voorjaar als het lekker weer gaat groeien, maar ook idd nooit na de middag altijd in de ochtend. Geen verschil of ze veel of weinig bot hebben gehad, dus veel of weinig inpak materiaal.
Blijft beetje vreemd....ze zullen het maar lekker vinden :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door