Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1821586
Parelridder schreef: Ik weet van een hond die op vers is opgegroeid en allerhande klachten had: huid- en jeukklachten, kale plekken, diarree... BARF, diverse kvv's, hij deed het er niet goed op :( De eigenaar wilde dól graag vers geven. Een eliminatiedieet werd gestart, maar her resultaat was niet verbluffend. Op advies van een merk dat zowel kvv als brok maakt hebben ze uiteindelijk brokken gekocht, het kwam nl vaker voor dat een hond problemen kreeg tgv te veel eiwitten...
De hond is inmiddels 2 jaar en eet nu brokken, hoewel baas en hond dat erg jammer vinden, want hierop is hij volledig klachtenvrij.
Er kunnen natuurlijk vele redenen zijn waarom sommige honden niet tegen vers kunnen. Maar het eiwitgehalte is er daar niet een van. Jammer dat zo'n mythe toch blijft bestaan.... Het eiwitgehalte van vlees komt niet boven de 20% uit.
Door Parelridder
#1821672
Ik begrijp er (ook) niks van, zou persoonlijk de voorkeur gegeven hebben aan medisch onderzoek naar de oorzaak, maar de fabrikant die hen eea adviseerde, zei hen dat de oorzaak zat in de hoeveelheid eiwitten :-\
Ik zal eerdaags eens opzoeken wat er gezegd is en op basis waarvan, beter dan uit mijn hoofd ;) want ik ben ontzettend nieuwsgierig (letterlijk: nieuws gierig) naar reacties/info.
Door Anne in Zweden
#1821678
Parelridder schreef: Ik weet van een hond die op vers is opgegroeid en allerhande klachten had: huid- en jeukklachten, kale plekken, diarree... BARF, diverse kvv's, hij deed het er niet goed op :( De eigenaar wilde dól graag vers geven. Een eliminatiedieet werd gestart, maar her resultaat was niet verbluffend. Op advies van een merk dat zowel kvv als brok maakt hebben ze uiteindelijk brokken gekocht, het kwam nl vaker voor dat een hond problemen kreeg tgv te veel eiwitten...
De hond is inmiddels 2 jaar en eet nu brokken, hoewel baas en hond dat erg jammer vinden, want hierop is hij volledig klachtenvrij.
Maar laten we eerlijk zijn: in 98% van de gevallen is het toch andersom? Hond heeft talloze klachten op brok en wordt klachtenvrij op vers? Dus als een da een geval zoals je hierboven beschrijft als argument tegen vers hanteert, dan wíl hij de successtory's gewoon niet horen, als je het mij vraagt.
Doet me denken aan me vent, die weigert zijn gordel vast te doen in de auto. Want hij heeft wel eens gehoord van gevallen waarin iemand bij een ongeval niet op tijd uit de auto kwam doordat hij zijn gordel niet los kreeg. De 98% van de gevallen waarin de gordel juist levensreddend is, negeert hij dus maar voor het gemak. Maar ja, hij vindt zo'n gordel niet lekker zitten en dan past dat argument mooi in zijn straatje... ::) :-X
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1821682
Anne in Duitsland schreef: Maar laten we eerlijk zijn: in 98% van de gevallen is het toch andersom? Hond heeft talloze klachten op brok en wordt klachtenvrij op vers? Dus als een da een geval zoals je hierboven beschrijft als argument tegen vers hanteert, dan wíl hij de successtory's gewoon niet horen, als je het mij vraagt.
Doet me denken aan me vent, die weigert zijn gordel vast te doen in de auto. Want hij heeft wel eens gehoord van gevallen waarin iemand bij een ongeval niet op tijd uit de auto kwam doordat hij zijn gordel niet los kreeg. De 98% van de gevallen waarin de gordel juist levensreddend is, negeert hij dus maar voor het gemak. Maar ja, hij vindt zo'n gordel niet lekker zitten en dan past dat argument mooi in zijn straatje... ::) :-X
Wat leg jij dat toch altijd goed uit!  :)
Door Parelridder
#1821692
Anne in Duitsland schreef: Maar laten we eerlijk zijn: in 98% van de gevallen is het toch andersom? Hond heeft talloze klachten op brok en wordt klachtenvrij op vers? Dus als een da een geval zoals je hierboven beschrijft als argument tegen vers hanteert, dan wíl hij de successtory's gewoon niet horen, als je het mij vraagt.
Doet me denken aan me vent, die weigert zijn gordel vast te doen in de auto. Want hij heeft wel eens gehoord van gevallen waarin iemand bij een ongeval niet op tijd uit de auto kwam doordat hij zijn gordel niet los kreeg. De 98% van de gevallen waarin de gordel juist levensreddend is, negeert hij dus maar voor het gemak. Maar ja, hij vindt zo'n gordel niet lekker zitten en dan past dat argument mooi in zijn straatje... ::) :-X
:biggrin2: Erg mooi voorbeeld!
Ik begrijp dat het nu over kwam als zou het een goed argument zijn voor een da om vers af te raden, maar zo bedoelde ik het niet. De situatie schoot me te binnen nav dit topic en dát was aanleiding het hier te vertellen. Ik heb me heel erg verwonderd over dat een hond problemen zou hebben met de eiwitten uit vers vlees, zonder een allergie te hebben hiervoor, want ze wel goed te verdragen uit brokken.
Door Anne in Zweden
#1821735
*Dorothea* schreef: Wat leg jij dat toch altijd goed uit!  :)
O, dank je! *blush*

@Parelridder: zo vatte ik het niet op hoor, als zou jij de zienswijze van de da onderstrepen. Het was meer bedoeld als: da ziet vers niet zitten, en sleept ieder voorbeeld dat tegen barf pleit er met bij de haren bij om zijn "gelijk" te halen.
Door charmed
#1825227
Ik heb zeker 3 dierenartsen die voor vers zijn, eentje die zei zelfs, we zouden alle zieke honden gelijk op vers moeten zetten :)
Door wendy hostyn
#1832958
charmed schreef: Ik heb zeker 3 dierenartsen die voor vers zijn, eentje die zei zelfs, we zouden alle zieke honden gelijk op vers moeten zetten :)
ik wou dat mijn dierenarts daar ook wat meer achterstond...
Door renate1985
#1836418
Bij ons in de praktijk heb je 3 verschillende ( of misschien zelfs meer ) dierenartsen zitten. Wij hebben steeds een andere als we daar komen  ???
De laatste 2 keer ging het erover dat het zo goed ging met de honden en dat vooral de jongste geen last meer had van jeuk en ontstekingen. Dus hij vroeg wat we hadden veranderd.
Toen ik zei dat de honden nu op vers zaten en alleen nog maar rauw voer kregen begon hij te vertellen dat de hond dan tekorten zou opdoen en meer van dat gezeur  ::) Dat ging er in het ene oor in en in het andere weer uit  ;D
een week later moest ik weer naar de DA en toen kreeg ik een andere DA een vrouw. Ook zei begon over hoe goed het ging met de honden en wat we hadden veranderd. Toen ik dus vertelde van het vers voeren stond zij daar helemaal achter.

Zo zie je dat zelfs in 1 praktijk de meningen veel van elkaar verschillen
Door wijkje
#1836521
Tja..Dierenartsen..Ik ga meestal naar praktijk waar meerdere dierenartsen werkzaam zijn..Ik vermoed dat ze niet allemaal positief er tegenover staan maar er zijn er wel wat die niet meteen afkeuren..Het scheelt dat er meer barfers daar komen !!
Ik ben benieuwd maar mijn ervaring is dat veel mensen wel zien aan mijn honden dat ze er goed op doen..Of een dierenarts moet blind zijn...
De meeste mensen die mijn honden aaien zeggen : oh, wat is ze zacht en glimmen ze mooi..
Een instructrice van de hondenclub waar ik o.a. les was ook erg nieuwsgierig..Ze is hondentrimster..Ze weet dat ik vers voer..En ik weet dat er nog een cursist is die Darf voert..En als je beetje her en der luistert merk je dat wel meer mensen geinteresseerd zijn..En Nora zit ontzettend mooi in haar vacht..Tijdens de lessen moest Nora oefenen met staan en betasten..En ze was wel nieuwsgierig hoe ik dat deed..Dus ik heb haar naar deze site verwezen...Dus ik ben benieuwd !
Door renate1985
#1837113
wijkje schreef: Tja..Dierenartsen..Ik ga meestal naar praktijk waar meerdere dierenartsen werkzaam zijn..Ik vermoed dat ze niet allemaal positief er tegenover staan maar er zijn er wel wat die niet meteen afkeuren..Het scheelt dat er meer barfers daar komen !!
Ik ben benieuwd maar mijn ervaring is dat veel mensen wel zien aan mijn honden dat ze er goed op doen..Of een dierenarts moet blind zijn...
De meeste mensen die mijn honden aaien zeggen : oh, wat is ze zacht en glimmen ze mooi..
Een instructrice van de hondenclub waar ik o.a. les was ook erg nieuwsgierig..Ze is hondentrimster..Ze weet dat ik vers voer..En ik weet dat er nog een cursist is die Darf voert..En als je beetje her en der luistert merk je dat wel meer mensen geinteresseerd zijn..En Nora zit ontzettend mooi in haar vacht..Tijdens de lessen moest Nora oefenen met staan en betasten..En ze was wel nieuwsgierig hoe ik dat deed..Dus ik heb haar naar deze site verwezen...Dus ik ben benieuwd !
Mijn nichtje zei laatst ook dat ze liever een golden retriever heeft dan een labrador omdat labradors een stugge vacht hebben.
Toen zei ik tegen haar dan moet je de mijne maar eens een kroel geven die heeft een ontzettend zachte vacht.
Ze zei dat het de eerste keer was dat ze een labrador had geaaid met zo een zachte vacht en dat zijn haren helemaal niet stug waren zoals bij de meeste die ze tegen komt  :biggrin2:
Ik merk het verschil tussen brok en vlees echt heel erg bij mijn honden, ze zijn beide veel zachter en glimmen mooi en zitten veel beter/mooier in hun vacht
Door _Sandra_
#1855958
Mijn dierenarts zei: 'hûh?' toen ze vroeg wat ik voerde en ik 'rauw' zei.
'Wat?' zei de da.
'Nou, rauw. Rauw vlees.'
'Hûh? Wat is dat?'
'Kent u dan wel termen als barf, nrv of kvv?'
'Uuh... nee.'
En toen was het gesprek voorbij. Ze was met stomheid geslagen denk ik...  ;D
Door Monoxxide
#1855987
Mijn DA is er wat tegen.Ik vind het wel jammer want het is een goede DA, heeft me altijd goed geholpen met mijn vorige hond die op brok zat.Hebben die moeten laten inslapen op 9 jarige leeftijd omdat de darmen en het been vol kankers zaten.
Mede daardoor ben ik me wat gaan inlezen over voeding en bij KVV/barf terecht gekomen.Nu heb ik een engelse bulldog en die heeft een beetje overgewicht volgens hem.Hij vroeg wat wij voederden (kvv + wat barf) en rade ons aan om 3 maanden RC veterinary dieet te geven tot ze wat afgevallen was.
Hebben nu dan toch maar beslist om gewoon minder KVV te geven, van 500gr per dag naar 400gr.Hopen dat ze tegen de volgende controle wat afgevallen is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door