Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ordell
#215119
Was het een Duitse Herder....? Maar geef eens een precieze beschrijving van die maagtorsie bij jouw hond, wat is er gebeurd en is de maag echt gekanteld geweest, is de hond geopereerd geweest?
Laatst gewijzigd door Ordell op di 30 nov 2004, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#215244
Ja, het was een Duitse Herder, en ja, de maag is echt gekanteld geweest, en ja hij is geopereerd geweest, net op tijd. Hij begon al op te zetten en had vreselijke pijn :-[ :'(
Door Nelly
#215247
Overigens is de maagtorsie bij Berry opgetreden nà het eten :-\ Hij was met een volle maag over een hek gesprongen en ik vermoed dat dat de oorzaak is geweest :-\
Door cattystyle
#215701
Maar als ik het goed gelezen heb, zeg je dat je nooit meer wil vasten omdat je een maagtorsie hebt meegemaakt? Of leg ik het verkeerde verband?

Tess begint goed op gewicht te komen, en ik wil binnenkort gaan beginnen met een daggie vasten. Moet ik haar de dag vantevoren volproppen (Ordell ideeën in verband met die maagspier)? En wat raden jullie dan aan? Veel vlees of een paar lappen pens?
Wat ik wel merk is dat mevrouw na 1,5 kg (het is echt een schande!) vuile penslappen de volgende dag doodleuk weer eet. Ik dacht dat ze van zichzelf al geen honger zou hebben. Pens is natuurlijk veel lichter verteerbaar dan vlees, maar toch zie je haar na zo'n maaltijd waggelen met die bierbuik, hahaha.

Ze is geen schrokop, ze is zelfs zoals ik nog nooit bij een hond gezien heb: ze geeft heel duidelijk aan als ze nog honger heeft (van schooien is geen sprake) en ze laat haar eten doodleuk staan als ze vol zit. De bodem van de bak gaat er niet vaak uit, dat doet ze alleen als ze nog steeds honger heeft, als "hint" gaat ze dan elke keer naar die bak en lebbert 'm uit. Als ik haar dan wat extra yoghurt geef of nog een klein botje, dan krijgt ze op een gegeven moment rust en het is over. Ik bedoel te zeggen dat het geen schooien is, omdat ze het zeker niet altijd doet. Het is dus niet een gedrag dat beloond wordt, omdat ze iets krijgt. Zoals vandaag, dan zit ze ook gewoon vol, dan eet ze haar eten op, het toetje (botje), en je ziet haar niet meer. Dan gaat ze liggen knorren. De yoghurt heeft ze laten staan.

Ik denk dat ze dit aparte gedrag maximaal een keer per week vertoont, en er is geen link te leggen tussen het soort voeding (licht verteerbaar of juist niet) en dit gedrag. Maar dat terzijde, graag advies over wat te doen vóór een daggie vasten.
Door Nelly
#215982
Je hebt gelijk Marieke, ik wil het risico ècht niet meer lopen. Berry had daags van te voren gevast, die bewuste dag weer gegeten en toen die torsie gekregen. Of het echt daarmee te maken heeft gehad, of gewoon met het feit dat hij met z'n volle maag over dat hek is gesprongen zullen we nooit weten. Laat mij maar dagelijks 2x per dag voeren ;)
Door Jolly
#216004
ik ook, want als ik Tjees niet 2 x per dag geef, dan gaat hij zo verschrikkelijk lopen snaaien. Hij eet dan zelfs dingen die je niet kan eten. :-\

Ik heb geen vaste voertijden, soms is het 7 uur 's ochtends maar dat kan ook half 9 zijn, 's avonds is het ergens tussen half7 en 8 uur
Door Ollie
#216040
tieneke schreef: Mij ook ;)
Die vriendin van mij met die leonberger voert 3 keer per dag omdat zij ook bang is voor een maagtorsie.

Oh en ze heeft weer een leonbergerpup erbij trouwens :D en hij heet bliksem ;D
Door cattystyle
#216356
Dank je Liz, daar kan ik wat mee. Besefte me later dat mijn bericht nogal verwarrend moet zijn. Kort ervoor schreef ik dat ze nog niet op gewicht was zoals ik haar hebben wilde, en nu dan wel??? Niet helemaal, maar wel bijna. Met schapenvet gaat het miraculeus snel, en erger nog: als ik het een of twee weken niet geef, zoals laatst, dan valt ze kilo's af. Eerst wees Ordell mij op het belang van vet, en toen een vriendin (Donath en Mogens) en toen ben ik het dus regelmatig gaan geven (elke dag 2 ons). Nu is ze redelijk hoe ik haar hebben wil. Toen ik haar naar boven tilde (de trap op voor een wasbeurt, dat is weer een ander verhaal, maar het ontgiften is echt een ware hel geweest voor haar huid en vacht), merkte ik wel dat ze flink zwaarder was geworden (of MIJN spieren zijn geatrofieerd door gebrek aan gebruik ;D). Nu begin je ook te zien dat die flanken niet meer zo ingevallen zijn.

Ik ga het binnenkort dus eens doen, en ik laat jullie weten hoe het gegaan is!!!

**Je hebt gelijk Marieke, ik wil het risico ècht niet meer lopen. Berry had daags van te voren gevast, die bewuste dag weer gegeten en toen die torsie gekregen. Of het echt daarmee te maken heeft gehad, of gewoon met het feit dat hij met z'n volle maag over dat hek is gesprongen zullen we nooit weten. Laat mij maar dagelijks 2x per dag voeren **

Waar het aan gelegen heeft is dus niet zeker, maar ik begrijp heel goed dat je bang bent, en als jij je er niet lekker bij voelt, dan vind IK het geen enkel zin hebben om je hond te laten vasten. Als jij de hele dag als een stresskip rondloopt om de hond in de gaten te houden omdat je (HEEL TERECHTE ANGST!) bang bent voor een maagtorsie, dan wordt vasten voor die hond (door jouw emoties) een heel vervelende en nare gebeurtenis. En dat kan echt niet de bedoeling zijn. Alle respect voor jouw keus!!!
Door tieneke
#216560
Ollie schreef: Die vriendin van mij met die leonberger voert 3 keer per dag omdat zij ook bang is voor een maagtorsie
Ze krijgen zeker tot 9 maanden 3 maal daags een maaltijd,hierna zie ik wel verder.
Ik weet wel dat ze vreselijk hongerig zijn en echt eten moeten als het tijd is
Het lijkt wel een ingebouwde wekker ???!
Ja ze moeten ook nog veel groeien natuurlijk ::) ::) ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#216605
ik denk dat vasten prima kan maar ik vind het gewoon niet nodig... Ik geef Bas 2x daags te eten op ongeveer dezelfde tijdstippen. Hij heeft er geen problemen mee of het vroeger of later is heb ik gemerkt. Maar vasten, nee, ik zie niet zo goed in waarom ik dat met Bas zou doen, hij gaat goed zo, en ik ben stiekum toch ook bang voor maagtorsies. Dat is ook de reden waarom ik 2x per dag voer.
Door Ineke
#216606
Mufasa krijgt ook 3x per dag eten. In zijn lijn komen maagtorsies regelmatig voor. Ik weet wel dat je een torsie of een maagdilatatie niet echt kunt voorkomen, maar waar mogelijk wil ik de risico's zo laag mogelijk houden

Bas krijgt twee keer per dag.
Door cattystyle
#218203
Ik denk juist dat vasten de kans op een maagtorsie kleiner maakt, ipv groter! Omdat de maagspier getraind wordt! Vind ik heel logisch klinken...mevrouw gaat er maandag aan geloven. Ze krijgt wel wat bouillon van gekookte lever (niet meteen gaan gillen, heb KOEKJES gemaakt, hoor!), ik denk dat dat ook wel helpt tegen een gammel/gallerig gevoel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door