Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1764754
May Linn schreef: Schijnt goed te zijn voor vacht, huid en darmen. Het is natuurlijk ook een soort groente, wel een die onder water groeit dan.
Zoek maar eens met de zoekfunctie hier, dan vindt je meer ervaringen erover.
Mocht je het uit willen proberen, dan wil ik je wel wat opsturen. We waren laatst zo slim namelijk om een 5kg zak bij carnibest te kopen, maar dat is dan met
5 jaar nog niet op...
Roep maar even als je dat wil.
Heb even de zoekmachine er op los geslagen en het lijkt me meer dan het proberen waard voor Ivan!
Heel misschien ga ik maandag naar Wijchen, dus dan zou ik het eventueel ook bij je kunnen ophalen (kilootje ofzo?) :)
Thanks  :-*
#1765163
Ik maak altijd voor een week of 3-4 groentenmix en let ook niet op wat er boven of onder de grond groeit.
Meestal zit er sowieso wortel, courgette, alfalfa, appeltje, pompoen en boontjes/peultjes in, de rest bekijk ik in de winkel en wisselt per keer.
Een mix bevat altijd ergens tussen 10-15 verschillende soorten.
Ik let er wel op dat ik er geen paksoi en spinazie tegelijk in doe en deze keer zit er bijvoorbeeld behoorlijk wat spinazie in (300 gram) en dat gaat dan de komende paar keer niet in de mix.
Ook geen groenten uit de nachtschade familie i.v.m. Kjell zijn artrose.
#1770039
Letten jullie ook nog op de verhoudingen van de mixen? Of kiep je bv van alle soorten (in mijn geval nu spruitjes, spercieboontjes, broccoli, bietjes, peer en appel) 250 gram ofzo in de keukenmachine?

En nemen jullie voor bv bietjes al voorgekookte, of rauwe bietjes (ik heb nu voorgekookte omdat ze op moeten en wij het zelf niet eten)
Laatst gewijzigd door wenche op ma 27 sep 2010, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#1770129
HannekeKjell schreef: Ik maak altijd voor een week of 3-4 groentenmix en let ook niet op wat er boven of onder de grond groeit.
Meestal zit er sowieso wortel, courgette, alfalfa, appeltje, pompoen en boontjes/peultjes in, de rest bekijk ik in de winkel en wisselt per keer.
Een mix bevat altijd ergens tussen 10-15 verschillende soorten.
Ik let er wel op dat ik er geen paksoi en spinazie tegelijk in doe en deze keer zit er bijvoorbeeld behoorlijk wat spinazie in (300 gram) en dat gaat dan de komende paar keer niet in de mix.
Ook geen groenten uit de nachtschade familie i.v.m. Kjell zijn artrose.
Courgette en spinazie vallen ook onder de nachtschadefamilie. Dat wist ik ook niet, want ik doe er altijd juist altijd courgette en spinazie door.
Maar Jayden heeft beginnende arthrose en dan zijn nachtschadegroenten ook niet goed, heb ik gelezen. Dus hier wordt de laatste mix opgemaakt en dan de courgette en spinazie er maar uit laten.
Vind het wel jammer, courgette vindt hij heel lekker en maakt de mix juist wat droger.
#1770299
202Spots schreef: Sorry...maar ik vind dit niet echt 'n goeie mix...
Aubergine is bijna allemaal water
Hoeveelheid spinazie is vrij veel
Taugee is allemaal vocht
Gember ook vrij veel
Pompoen en spruitjes is goed,alfalfa,waterkers en knoflook is okay
en ik doe geen eiren door de mix wanneer het in de vriezer gaat..

btw..knoflook en gember is hier het enige wat onder de grond groeid ;)
In de planning stond ipv 200 gr aubergine 100 gram en 100 gram bloemkool. maar dan zat ik met een halve aubergine over.
Ik dacht dat we nog wortels thuis hadden, dat was dus niet zo. Dus is daarvan maar 100 gram spinazie bij gekomen.
Ik kan niet zo veel in een keer maken.. gaat hier niet snel op. En ach, de volgende keer komt er weer heel wat anders in.
#1770712
Daphne&Jayden schreef: Courgette en spinazie vallen ook onder de nachtschadefamilie. Dat wist ik ook niet, want ik doe er altijd juist altijd courgette en spinazie door.
Maar Jayden heeft beginnende arthrose en dan zijn nachtschadegroenten ook niet goed, heb ik gelezen. Dus hier wordt de laatste mix opgemaakt en dan de courgette en spinazie er maar uit laten.
Vind het wel jammer, courgette vindt hij heel lekker en maakt de mix juist wat droger.
Waarom denk je dat courgette en spinazie nachtschade zijn?
Spinazie word met mate gegeven omdat TEveel de calcium opname tegenhoud,
courgette is ook geen nachtschade en mag gewoon gebruikt worden hoor
#1770719
wenche schreef: Letten jullie ook nog op de verhoudingen van de mixen? Of kiep je bv van alle soorten (in mijn geval nu spruitjes, spercieboontjes, broccoli, bietjes, peer en appel) 250 gram ofzo in de keukenmachine?
En nemen jullie voor bv bietjes al voorgekookte, of rauwe bietjes (ik heb nu voorgekookte omdat ze op moeten en wij het zelf niet eten)
Ja ik hou de de verhouding van de meeste groentes wel ietsie in de gaten,maar ook niet zo dat alles precies op de gram hetzelfde is hoor.
Ik doe geen fruit door mijn mix.
Bietjes is meestal rauw,maar als je de gekookte over hebt dan kan je die gewoon opmaken hoor.
#1776718
Jasmin schreef: Hoe geef jij het fruit dan 202spots? Voeg je die later vers toe? En maal je het dan of geef je het in stukjes?
Meestal geef ik ze van de fruit wat ik zelf eet..om en om 'n hapje,plakje of stukje voor mij en voor de Spots.
Als ik heel veel verschillend fruit heb, en alles is goed rijp, dan pureer ik alles, aardbeien,papaya,banaan,appel,peer,perzik
bramen bessen of wat dan ook en dan vries ik het in hele kleine bakjes, en dan geef ik 1 of 2 eetlepels door cottage cheese
of yogurt en wat nootjesmix er doorheen,als ontbijt of als snack tussen door.
( ik vind 't zelf ook lekker  :P)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door