Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1740449
Ik heb nog kilo's vet liggen. Overtollig vet van de pens, vet dat om nieren zat etc. Deels "gewoon" en deels "biologisch". Ik vond en vind het zonde om weg te gooien.

Nu heb ik een paar vraagjes en ideeën wat ik ermee kan doen..

1. Hoe lang kun je dit soort vet bewaren in de vriezer?
2. Zou ik het kunnen bewaren en van de winter als extra geven?
3. Zou ik het kunnen geven aan een bevriende brokkenhond met huidklachten en voor kunnen stellen daar dagelijk een klein bolletje van te geven?
(die niet wil barfen maar binnenkort waarschijnlijk wel gaat beginnen met een kvv....en ah, zo ben ik ook begonnen ;-))
4. Zou ik misschien iemand kunnen zoeken die een barf nierdieet geeft die het als aanvulling kan gebruiken in dat dieet; of is het beter "intern" vet te geven (als in, aan het te eten voedingsdeel vast)?
5. Kan ik het mijn drachtige teef geven tegen het einde van de dracht of tijdens het zogen voor meer energie en betere suikerhuishouding?
(op basis van dit: http://www.carnivoer.nl/drachtige-en-zogende-teven )

6. gewoon zelf regelmatig een stukje geven  en het zo heel geleidelijk opvoeren.

Als jullie feedback hebben, heel graag!!  :daisy:

En andere ideeën (varierend van weggooien tot noem maar op) zijn ook welkom!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1740597
Ik geef de stukken vet er gewoon bij, wel in delen vaak.
Het overtollige vries ik dan in voor een volgende keer als ze wat magerders eten.
Tot de winter is het zeker wel goed, vet is zelfs langer houdbaar dan gewoon vlees.
En dan denk ik aan blokjes spek dat ook buiten de koeling veel langer houdbaar is dan blokjes ham bv.
Ik voeg het hier graag vette dingen toe aan het semi-nierdieet voor de kat, maar denk dat je het zelf ook wel opkrijgt  ;)

Ik denk dat het voor de brokkenhond wat te vet zal zijn omdat er ook vaak in brokken aardig wat vet zit.
Een goede visolie lijkt me dan beter om erbij te geven voor de vacht.

Van drachtigheid weet ik niets af, daar dus geen antwoord op.
Door Mevroi Kruim
#1740615
Ik gooi teveel vet weg, iha zit er toch al meer dan voldoende vet in het menu. Kweekdieren zijn nou eenmaal vetter dan het gemiddelde wild, ff afgezien van eind herfst dan.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1740727
May Linn schreef: Ik geef de stukken vet er gewoon bij, wel in delen vaak.
Het overtollige vries ik dan in voor een volgende keer als ze wat magerders eten.
Tot de winter is het zeker wel goed, vet is zelfs langer houdbaar dan gewoon vlees.
En dan denk ik aan blokjes spek dat ook buiten de koeling veel langer houdbaar is dan blokjes ham bv.
Ik voeg het hier graag vette dingen toe aan het semi-nierdieet voor de kat, maar denk dat je het zelf ook wel opkrijgt  ;)

Ik denk dat het voor de brokkenhond wat te vet zal zijn omdat er ook vaak in brokken aardig wat vet zit.
Een goede visolie lijkt me dan beter om erbij te geven voor de vacht.

Van drachtigheid weet ik niets af, daar dus geen antwoord op.
Ik had juist begrepen dat in het algemeen vette producten minder lang houdbaar zijn in de vriezer (varkensvlees, vette kant en klare maaltijden etc) ; even vanuit de mens gezien. Maar ik kan ook niet echt een reden ontdekken waarom het niet houdbaar zou zijn.

Je hebt misschien wel gelijk, met betrekking tot de brokkenhond..ik kwam op het idee omdat men in de winkel blokje schapenvet verkoopt en dat zou gezond zijn....nou dan heb ik dus nog kilo's gezondheid ;D
Maar, er is wel onderzoek geweets naar vetgehalte in hondenvoeding en daaruit bleek dat te veel vet de akns op maagtorsies vergrootte.. Nu ging dat niet over barfen, dus doet hier niet terzake verder, maar toch  ;)  (overigens is visolie ook vet en dus gaat het argument van de hoeveelheid vet dan niet meer op  ;) )

Hmm...mijn honden ermee vetmesten zie ik ook niet zo het nut van in....weggooien kan natuurlijk altijd nog. Als ik vriesruimte nodig heb bijvoorbeeld. Maar mocht mijn meisje na de bevalling energie te kort komen kan ik haar allicht wat extra vet bijgeven. 

@ mevroi Kruim. Ja, ik denk wel dat er voldoende vet in het menu zit, ik voer al regelmatig geit en lam en aan de rest van de pens zit nog meer dan voldoende vet. Ik vind alleen het idee om - het biologische dan met name- zulk waardevol mooi schoon vet weg te gooien zonde... :-[

Bedankt beiden!
Door signmodel
#1741706
hier heb ik hele kleine stukjes schapenvet als beloningssnoepjes. ik koop het dan wel los maar als je er kleine blokjes van maakt in porties verdeelt en dan in een plastic zakje in je jaszak steekt heb je een lekkere barf snoep voor je hondje.
en ja ik voer het vet (al dan niet teveel) ook gewoon bij de maaltijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door