Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#1712371
Zelf heb ik een hele ouderwetse vleesmolen, die je met de hand moet draaien. Vlees gaat heel makkelijk, ik maal vooral nek van gans, duif, fazant o.i.d. Wat me zwaarder lijkt dan vlees. Ik denk dat een elektrische vleesmolen dat zeker ook aan moet kunnen. Waarom is het anders een vleesmolen?
Door 202Spots
#1712651
[quote="Angelique"]
Hoezo niet. ???  Ik vind het best spannend om te weten hoe vet het vlees is wat ik voer.
Hier dus ook geen gehakt op het menu.
[/quote]
Staat er bij jullie niet aangegeven hoeveel % vet er in de gehakt zit?
Ik heb meestal de mager gehakt met heel weinig vet voor ons zelf, met niet meer dan 10 % vet.
de honden kunnen wel iets meer vetgehalte hebben hoor, maar ik neem aan dat het meestal 80% vlees en 20% vet mag wezen volgens de warenwet of zo?
Ik had even gezocht, hier staat max. 25% dan:
De normen voor het vetgehalte van gehakt liggen in Nederland vast in het Warenwetbesluit Vlees, gehakt en vleesproducten. Rundergehakt mag maximaal 25 gram vet per 100 gram vlees bevatten, mager rundergehakt maximaal 15 gram. Voor (biefstuk)tartaar geldt een maximum van 10 gram per 100 gram [1]. Gehakt is ook te koop onder de naam half-om-half, dat wil zeggen dat het deels uit rund- en deels uit varkensgehakt bestaat. Een variant komt voor bij sommige Islamitische slagers, een mengsel van rund- en lamsgehakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehakt

Maar met de kwaliteit bedoel ik ook welke spiervlees er als gehakt word gemaald,of het mals of taai vlees is,
en dan maakt het niet uit of het snippers van de bil of van de nek zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#1712826
Ik geloof niet dat bij elke supermarkt het vetgehalte erop staat, maar bij AH in elk geval wel. Vanmiddag heb ik nog gekeken, het magere gehakt was 18% vet. Plus toevoegingen. De tartaar was evengoed nog 10% vet .
Ik heb eens een documentaire op tv gezien die over het gehakt ging van AH. Er werd op zich mager (buitenlands) vlees voor gebruikt maar omdat dat zo mager was werd er vet van Nederlandse koeien aan toegevoegd want "daar hadden ze genoeg van".
En ik denk dat die pezen en zo gewoon meegemalen worden want het is een crime die eruit te snijden.
Door wendy71
#1713981
[quote="Aquillo"]
ik geef zo wie zo geen gehakt. Daar heeft de hond niets aan. ik geef ze liever iets waar ze moeite voor moeten doen. :biggrin2:


[/quote]

Idem hier! :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door