Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#194367
Red_Hunter schreef: Ik heb nu ook een fokster gevonden die altijd rauw geeft en toevallig heeft ze ook nog een teef die ik heel mooi vind, dus ik weet waarschijnlijk wel waar mijn volgende pup vandaan komt. ;D

groetjes Trudie
Dat is echt mazzel hebben ;)
#195431
Ik vond dit ook een van de minste delen van zijn boek. Onnodig ingewikkeld. Bij ons hebben de pups vanaf week vier kvv gekregen en ook van allerlei andere dingen, yoghurt, gemalen pens enz.
En vanaf een week of zes al grotere stukken vlees. Volgens mij kun je dan al net zo voeren als een volwassen hond.
#196308
Ik had ook deze vragen toen ik mijn pup zou krijgen. Hij is nu 9 weken en heb hem dus 1 week in huis. Ik heb door de onduidelijkheid ervoor gekozen hem toch bibi te gaan geven, aangevuld met zelf samengesteld. Tommie krijgt nog steeds zelf samengesteld maar vindt de bibi ook erg lekker dus die krijgt hij ook af en toe.

Ik pureer/maak gehakt van het vlees en verschillende botten heb ik gemalen in de vleesmolen. Ik heb het nog niet gegeven, geef nu nog even alleen bibi.

De dag dat ik bibi gekocht had lag het op het aanrecht te ontdooien en wat denk je....... Tommie zat dus gewoon onder het aanrecht te wachten tot het ontdooit was, ik had nog nooit zoiets gezien ::) Hij had echt door dat daar iets heel lekkers was. Volgens mij vind hij het stiekem nog lekkerder dan zelf samengesteld ook ::)

De pup die spoort al helemaal niet ;D want toen ik hem voor het eerst bibi gaf stond er stukjes uit te trekken en ermee in zijn bek te schudden alsof het een prooi was die hij nog moest doden :o ;D ;D ;D ;D

Ze vinden het beiden dus ontzettend lekker.

Maar wat ik dus in jouw geval zou doen Lizzy is de vleesbotten fijnmalen, het vlees fijn maken als gehakt, en verder hetzelfde geven als je volwassen honden, maar dan dus alles gemalen.

Heel veel succes ermee!!!
#210735
Totally in puppy-mood:

Ik vraag me het volgende af:

Wanneer moeder wolf/hond voer opeet en later uit braakt voor de pups: hoe voorverteerd is dit voer dan eigenlijk?

Het komt eigenlijk ook door "de tandjes van Pinkel" dat ik me dat afvraag. Want: de tandjes waren eigenlijk volledig zacht geworden door het maagzuur van Pinkel.

Met andere woorden: voedsel dat langer in de maag zit wordt "verteerd" door het maagzuur en sappen en enzymen enzo. Maar, is voedsel dat totaal doordrenkt is met maagzuur eigenlijk nog wel eetbaar voor een pup??

Of blijft het voedsel helemaal niet zo lang in de maag zitten? Is het voedsel niet doordrenkt van het maagzuur en dus niet echt 'voorverteerd'? Dus is het voedsel dat de pup dan opgebraakt krijgt eigenlijk wel 'voorverteerd'? (als dat niet het geval is, dan zou dat, mijnsinziens, ook verklaren waarom het er op lijkt dat puppies prima rauw vlees kunnen verteren, in tegenstelling tot wat Eliasen schrijft).

Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover!
#210736
Ik denk dus dat het eten helemaal nietzolang in de maag is. Als je het feit neemt dat honden als ze bv schrokken korte tijd later braken en dit dan weer opeten (of een roedelgenoot) maar dat dit dus niet gebeurd als er na langere tijd voedsel wordt opgegeven en het voer dus al een eind verteerd is.
Bij de teven die bij mij voor hun puppen voer opgaven zag dit vlees er eigenlijk helemaal niet voorverteerd uit, maar inderdaad net als waneer ze te snel gegeten hadden, het ruikt ook niet naar overgeef wat het wel is is op lichaamtemperatuur.
#210740
Dit is toch verdomd interessante materie....!

Hebben jullie ook wel eens meegemaakt dat je hond, een paar uur na het eten, overgeeft en dit vrolijk weer opeet? Het voer ziet er dan inderdaad nog bijna hetzelfde uit!

En als ze het voer uitkotsen wanneer het al behoorlijk verteerd is, dan eet geen hond z'n eigen kots nog op...

Wat kunnen we hieruit concluderen? Is het voer echt wel 'voorverteerd' voor pups wanneer het uitgebraakt wordt? Of valt het wel mee? Ik ben zo benieuwd!
#210794
Idd Lizzy! Volgens mij valt dat voor verteren ook erg mee hoor! Ik zie het meer dat mama hond effe een reistas is voor het voedsel. Ze kan het immers niet effe onder haar arm mee terug nemen naar het hol he? Dus ik denk dat ze het gewoon effe in haar maag opslaat en dan uitbraakt, niet met als reden om voor te verteren enkel en alleen om het te kunnen transporteren. Veel langer dan een uur ofzo zit het er dan niet in en als ik dat naar wat ik hier zelf zie vertaal, op een uurtje is er echt nog niet veel met voer gebeurt als het er weer uitkomt.
Door Ordell
#211133
An schreef: Idd Lizzy! Volgens mij valt dat voor verteren ook erg mee hoor! Ik zie het meer dat mama hond effe een reistas is voor het voedsel. Ze kan het immers niet effe onder haar arm mee terug nemen naar het hol he? Dus ik denk dat ze het gewoon effe in haar maag opslaat en dan uitbraakt, niet met als reden om voor te verteren enkel en alleen om het te kunnen transporteren. Veel langer dan een uur ofzo zit het er dan niet in en als ik dat naar wat ik hier zelf zie vertaal, op een uurtje is er echt nog niet veel met voer gebeurt als het er weer uitkomt.
Het is precies zoals An zegt... ;)

Mogens noemt een aantal methodes op om vlees beter te laten verteren oa. pureren en koken, wel dat is onzin.
Dat zijn namelijk twee manieren die in de natuur zelfs niet bestaan, elke pup kan rauw op een perfecte manier verteren.
De enige echte manier die vlees, indien het echt nodig is, beter helpt verteren is het rijpingsproces, en dit gebeurt door inwerking van bacterien.
Gekookt vlees ondergaat een rottingsproces, rauw vlees ondergaat een rijpingsproces, en alleen dit rijpingsproces maakt het verteren makkelijker, maar dat is voor een gezonde pup, vanaf 3 à 4 weken, gegarandeerd niet nodig.

En daarom Lizzy hoef je eigelijk een goede kwaliteit tartaar niet te bakken, die is namelijk lang genoeg gerijpt, zodat zelfs wij hem makkelijk rauw kunnen verteren... ;)
Laatst gewijzigd door Ordell op wo 24 nov 2004, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#215222
In de jaren dat ik nog fokte heb ik ook vaak meegemaakt dat mams haar eten opgaf voor de puppen, en dit al vaak na een kwartier. Dat ziet er dan nog bijna net zo fris uit als toen het de 1e x gegeten werd. Ashley wil ook weleens braken na het eten als hij te snel heeft gegeten. Dat gaat smakelijk weer naar binnen hoor. Tja en Andor, die is hiergekomen toen hij 7 weken was; hij was Rodi gewend, en Prins brokjes. Heb hem meteen volledig overgezet op bibi, geen enkel probleem gehad, prima vaste ontlasting. Hij heeft ook al een paar keer penslapjes en (platgeslagen) kippenekjes gehad, morgen weer trouwens. De penslapje schudt hij uit als een volleerde wolf ;D Een keer heeft-ie in de auto overgegeven, was iets te kort na het voeren met hem gaan rijden, toevallig waren dat ook penslapjes. Toen ik thuiskwam had hij alles keurig opgeruimd. En als je ziet hoe mooi hij eruit ziet en hoe gelijkmatig hij groeit, geweldig gewoon. Zou dus gewoon lekker rauw voeren, beetje malen, ook niet teveel denk ik, de botjes in het begin natuurlijk wel. Dat gaat helemaal goed komen joh! :D
#215230
Nah, ik heb Sophie eigenlijk vanaf het begin gewoon hele stukken vlees gegeven (als ik haar een Barf maaltje gaf tenminste)...ik heb het nooit in kleine stukjes gesneden. Soms doet ze er wel meeeega lang over om een lap in stukken te knagen, maar dat komt meer door haar wisselbekkie dan door iets anders. Ze verteert het allemaal keurig, en heeft ook nog nooit overgegeven...
#215353
geer schreef: Nah, ik heb Sophie eigenlijk vanaf het begin gewoon hele stukken vlees gegeven (als ik haar een Barf maaltje gaf tenminste)...ik heb het nooit in kleine stukjes gesneden. Soms doet ze er wel meeeega lang over om een lap in stukken te knagen, maar dat komt meer door haar wisselbekkie dan door iets anders. Ze verteert het allemaal keurig, en heeft ook nog nooit overgegeven...
maar ik denk dat dit over nog wat jongere puppen gaat als wanneer ze al bij de eigenaar zitten.
Puppen van vier weken oud die net op vlees gaan daar knip ik de kvv ook nog (de wat grotere stukken )
#215502
de ouders van een vriendin van me, hebben een paar weken geleden een heel jong j.russel pupje in huis genomen. Het pupje was nog maar een paar dagen oud (moederhond accepteerde de pup niet) ze hebben het erdoor gekregen. Hij eet (op advies van de da) tartaar met nog iets? Dus ik: zo, dat is lekker gezond. Zegt zij: nou, maar als ie groter is krijgt ie lekker brokjes hoor. Dus ik zeg: dus je geeft nu het beste wat er is, vers vlees. Waarom blijf je dat niet doorzetten? Waarom ga je dan over op doodgekookte brokjes?
Tja, zei ze, dat zei de dierenarts dat dat beter was.
Dus ik weer mijn verhaal afsteken, maar denk niet dat ze vlees gaan voeren.

Raar toch eigenlijk? Hele jonge pups tartaar geven omdat dat zo gezond is, en later op droge brokken overgaan?????????????????????????? Ik geef mijn kids toch ook gezond eten, en als ze ouder zijn ga ik ook niet over op fastfood???
#215515
Nou eerlijk......ik snap dat hele tartaar verhaal niet, alleen tartaar daar gaat de pup giga tekorten op krijgen en alss hij idd zo jong is , is vaste voeding helemaal nog uit den boze, oftewel helemaal een da die het voedings spoor bijster is
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door