Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1676756
Ik weet niet hoe Karin daar over denkt, maar ik ben een beetje afgestapt van het feit dat pups persee zo schraal moeten zijn. Ik hield Brutus schraal. Ik hield Linga ook schraal. En ik ging 2 keer per week op de weegschaal. En kwam ze teveel aan (Linga mocht niet meer dan 1 kg per week aankomen van mij), kreeg ze de resterende dagen wat minder te eten. De fokker van Biscuit kreeg zowat een rolberoerte toen ik haar dat vertelde :biggrin2:. En ze heeft me gesmeekt Biscuit op het oog te voeren, een beetje puppy-vet erop te houden (dus niet dik of vet maar ook niet schraal). En dat is wat ik heb gedaan. En ik heb Biscuit af en toe wel gewogen. En ze kwam soms zelfs 1,5 kg per week aan. En tot zover is het mij heel goed bevallen. Ik voer haar zeer gelijkmatig, maar ik voer haar dus op het oog en houd haar niet schraal. Ze groeit stabieler op dan Linga. Minder in spurts en minder ongelijkmatig. En dan groeide Linga al heel gelijkmatig vergeleken met brok-etende-pups.

Biscuit is absoluut niet dik of spekkig maar ik moest er toch erg aan wennen. Leo en Henneke daar in tegen, waar heel blij met dat ik Biscuit niet zo schraal heb gehouden. En onder ook hen toeziend oog keken we diverse keren per week hoe Bisq ervoor stond. Overigens vond de fokker van Biscuit haar aan de dunne kant hoor, dus het is echt niet dat ik hier met een vette pup heb gelopen :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#1676790
Wij hebben Logi regelmatig gewogen, in het begin elke week, en gevoerd op het oog. Hij is beslist niet dik maar ook geen spiering, gewoon een langpootmug  :D en zijn groeicurve is prachtig regelmatig tot nu toe, geen spurts en geen stops.
Logi is trouwens een beheerste eter, sowieso valt hij niet als een uitgehongerde wolf op z'n eten aan maar bekijkt hij eerst eens wat het menu schaft, dan eet hij netjes eerst spiervlees en orgaan en gaat dan op z'n gemak vleesbot kluiven. Nou is hij momenteel ook lekker aan het wisselen dus harde botten zijn wel erg moeilijk maar kipkarkas gaat ook heel netjes naar binnen. Geef ik hem te veel dan blijft er over, slaat hij een keer een maaltijd over (nog steeds soms 2x, soms 3x, soms 1x vanwege de warmte) dan is dat geen groot drama maar heeft hij wel meer honger de volgende keer. Hij geeft het zelf goed aan vind ik.
Door K@rin
#1676793
ik wil ook dat er een beetje vlees tussen ribben en vel zit.
Met schraal bedoel ik, dat ze niet vet moeten zijn, zodat je de ribben bijna niet meer kan voelen.
Ik bedoel er zeker niet mee, dat ze MAGER moeten zijn en misschien dat soms gedacht wordt dat met SCHRAAL , MAGER bedoeld wordt.

Dat is ook de reden dat ik mijn puppen ook zeker 70 gram per kg lichaamsgewicht voer i.p.v. de geadviseerde 50 gram.
Op een gegeven moment werden de puppen ook té schraal en ben ik de hoeveelheid gaan opvoeren.
Ze moeten niet dik zijn, maar wel stevig in elkaar zitten, niet slap met vel over been.
Ik zie dan ook graag, dat ze in deze periode rond de1 kg per week groeien.
Kan soms iets meer zijn, maar liever niet minder.
Door K@rin
#1676797
Lizzy, jij voerde Bisquit nu toch ook kompleter per maaltijd, als dat je met Linga het gedaan ?
Door ulla
#1676814
Ik bedoel met schraal ook niet mager,wel wil ik bij een korthaar in beweging de ribben iets zien door schemeren, en bij een langhaar wil ik de ribben direct kunnen voelen.
Door Nyncke
#1676819
Ik voerde ook altijd schraal, dus je voelt de ribbetjes en dan een dun laagje erop, van bovenaf bekeken een lichte taille.

Cadiz ( brokkenpiloot ) is heel onregelmatig gegroeid, dan weken een paar gram en dan opeens 4 kilo in de 5 dagen.
eerlijk gezegd wordt je daar als puppenmoeder erg onzeker van, vooral de eerste keer dat je puppekindje die 5 dagen gewoon voor dood ergens in huis ligt en alleen nog een poepje, een plasje en een hapje doet....als hij daar al tijd voor heeft.

Barrik groeide mooi op, ook niet heel erg uit verhouding.

Maar ja...is het voeding, is het het schraal hoeden....ik weet het niet.

Wel heb je met dat schrale voeren constant een hongerlapje in huis, dus of dat zo goed is?

Ik denk dat ik ze iets te mager heb gehouden, denk ik achteraf bekeken en dan heb je wel iets meer een foodobsest hondje.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1676846
Charlie is mijn eerste hond die op een combi kvv/barf is opgegroeid. Ja eerste tijd dus half half, omdat ik mij nog te onzeker vond, daarna alleen barf.
Ik woog hem de eerste tijd ook netjes 1x per week en hij groeide echt supernetjes op, ongeveer 700 gram per week kwam hij aan.
Geen spurten e.d., wat een verschil met mijn berners die helaas op brok zijn opgegroeid zeg (jane ging over toen zij 1 jaar was)!
En ik stelde de hoeveelheid voer bij op het oog, begon uit mijn hoofd met 7 a 8 procent, richting 10% en door de hoeveelheid op een gegeven moment gelijk te houden daalde dat percentage weer. Heb het voer dus niet wekelijks bijgesteld, maar wanneer ik het nodig achtte.
Met een jaar werd hij wel wat schraal/magertjes, want meneer at gewoon niet meer dan een bepaalde hoeveelheid.
Nu (is nu dik een jaar) staat hij al een tijdje op rond de 3,5 %. Meer als dat eet hij ook gewoon niet. ::)
Door Nadia
#1676857
Lizzy heb je een foto van Linga en Brutus destijds.. Ik ben wel benieuwd wat jij onder schraal verstaat. En dan wellicht een nieuwe foto van Bisquit
Door Lizzy
#1676861
K@rin schreef: Lizzy, jij voerde Bisquit nu toch ook kompleter per maaltijd, als dat je met Linga het gedaan ?
Ja. En ik ben er zeer tevreden over. Ik voerde Linga ook wel elke dag vleesbot hoor. Maar ik voerde haar bijv. 1 orgaanvlees maaltijd met lever, nier, hart per week. En 5 keer per week groenten. En ik voerde haar bijv. 's morgens vlees met groenten, 's middags vleesbot en 's avonds vlees.

Nu voer ik elke dag vleesbot, elke dag groenten, 3 keer keer per week orgaanvlees (lever, nier, hart, tong, long, pens, etc) en 4 keer per week spiervlees. Ik geef 3 maaltijd per dag die dan alle 3 bestaan uit vleesbot + spiervlees of orgaanvlees + groenten. Ik voer 3 keer per week een sardientje erbij, 2 keer per week een ei en 2 keer per week iets van zuivel.

En ik weeg alles af. Ik ben een muts. Maar mijn pup krijgt maar 1 keer de kans om goed op te groeien.
Door K@rin
#1676872
Lizzy schreef: En ik weeg alles af.  mijn pup krijgt maar 1 keer de kans om goed op te groeien.
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn  ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1676880
Nou ik ben dus hetzelfde schema gaan voeren als Lizzy Biscuit nu voert. En ook ik weeg alles af! Zelfs nu ook weer voor mijn andere honden. Het is wel even meer werk dan voorheen omdat ik nu mijn eigen honden hetzelfde schema voer maar het is wel zo makkelijk om het voor alledrie hetzelfde te doen. Ik zal haar menu even in de rubriek van de menu's zetten. Dan mag iedereen erop schieten :D
Door danielle1980
#1676887
gewoon even aankijken.
hier barfen ze ook en soms bibi dag als ik makkelijk wil doen en ze komen de ene week wat meer aan dan de ander.
ik weeg wel alles nog.
ze eten nu 900 gram op een dag en voor mijn gevoel zijn ze iets te dik. :biggrin2:
ik hou ze liever zo schraal mogelijk.

ik weeg ze niet meer 1x per week, maar wel ong 1x per 2 weken en pas dan het voer aan.

hier eten ze al 3x op dag, niet meer 4 of 5.
zijn nu 13 weken
Door Lizzy
#1676892
Nadia schreef: Lizzy heb je een foto van Linga en Brutus destijds.. Ik ben wel benieuwd wat jij onder schraal verstaat. En dan wellicht een nieuwe foto van Bisquit
Ja, die heb ik voor je.

Dit is Linga. Toen ze 5 en 1/2 maand oud was:

Afbeelding

Dit is Biscuit, nu net even gemaakt, 5 maanden oud:

Afbeelding
Door Lizzy
#1676918
Nog een verschil trouwens, tussen wat ik Linga heb gevoerd en wat ik nu aan Biscuit voer: ik voer dezelfde hoeveelheid vleesbot. Namelijk 45%. Maar ik voer geen vleesbotten meer van grote dieren zoals lam, geit, kalf. Biscuit krijgt alleen kip, eend, parelhoen, haas, konijn. Als ze later groot is, krijgt ze ook lam/geit. Maar nu niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door